handdator

Visa fullständig version : Sets och reps


mara1
2011-04-19, 21:08
Hejsan

Info:
Längd: ca 180cm
Nuvarande vikt: ca 68kg

Jag är en kille på 17 år som för 3 månader sedan hittade intresset för att gymma. Jag har kört på ganska hårt och ökat i vikt med ungefär 3-4kg. Mitt mål med träningen är att få muskler och gå upp till ca 75kg.

Jag gymmar 4 gånger i veckan och tycker det är väldigt roligt. Dom här 3 månaderna jag har gymmat så har jag kört varje övning med 4set och 8reps. Undrar bara om jag ska variera med antalet set o reps varje månad? Att jag tex kör 6 set och 5-6reps (med tyngre vikt) i en månad och kanske 3set och 12+ rep (med lättare vikt). Jag vet tyvärr inte vad som är bäst, har varit en väldigt klurig fråga för mig och jag har inte hittat det svaret jag letar efter.

Skulle uppskatta stor om någon villig gymmare där ute kunde ge mig lite tips på just detta.

MVH mara

Briljanton
2011-04-19, 21:24
Antalet set är inte något som jag bestämmer i förväg. Känner du att chinsen funkar bra idag så kör 1 eller 2 set till, varför inte liksom? När jag var nybörjare gjorde jag exakt som du, inget fel med att vilja planera allt in i minsta detalj, det var en av de sakerna som jag tyckte var roligast! :)

När det gäller repetitioner så beror det helt på vad du är ute efter, men jag antar att du vill öka muskelmassa och kanske bli lite starkare också. Jag kör igenom mitt träningsschema 4 ggr med 10-12 reps, 4ggr med 8-12 reps, och 3ggr med 3-6 reps. Där den sista perioden innebär att jag får lasta på lite mer i tex bänkpressen och öka min styrka något. Efter ca 3 månader när jag kört igenom alla perioder börjar jag om på nytt.

(jag kör såklart inte enligt samma träningsschema under alla dessa 3 perioder)

Du varierar antalet reps för att attackera olika typer av muskelfibrer helt enkelt, vilket du bör göra om du vill öka i muskelmassa så snabbt som möjligt.