handdator

Visa fullständig version : Hur ska man träna, äta vila för optimala resultat?


Jeml
2011-04-19, 20:40
Hej, som rubriken lyder så har jag lite funderingar hur jag bör både äta vila och träna för att få så bra resultat som möjligt från träningen.

lite info om mig, är 19 år ca186cm lång och väger nu runt 80-83 kg.
började träna ordentligt för 2-3 år sen och vägde då 110 kg (enda musklerna jag hade var väl dom som krävdes för att äta chips). har fortf lite underhudsfett kvar men magrutorna börjar iaf titta fram lite grann. mitt mål är inte att se ut som magnus samuelsson utan som de allra flesta att ha mkt muskler och lite fett så hur ska jag då bära mig åt för att nå målet?

mitt träningsschema för tillfället, uppdelat på 4 pass:
pass1: Bröst+mage
Pass2: Ben+axlar
pass3: Triceps+mage
pass4: Biceps+rygg

Kör oftast 2-3 dagar sedan vilar 1 och sedan 2-3dagar igen så det blir ungefär 5-6 ggr i veckan (slutade nyligen med konditionen som jag såklart kört mkt innan men har fått för mig att det inte behövs om man inte ska bränna fett och då kan man ju inte bygga några muskler).

ungefär 4-5 övningar på varje muskelgrupp och oftast 3 set med 8 reps på de flesta övningarna.

Det jag undrar är hur ni tycker mitt program ser ut nu om ja kör för många/få övningar och om jag bör vila mer eller mindre än jag gör för att få så bra resultat som möjligt från träningen.

OCH hur jag bör äta, ska jag lägga mig på kaloribalans? eller ska jag ha ett litet överskott? är livrädd för att lägga på mig igen.. *gah!*

förstår att jag kommer behöva deffa igen lite senare men känns rätt onödigt nu med tanke på vikt och längd eller? *rolleyes*

kör för övrigt med wnts triple protein och o.l.i.m.p.s kre-alkalyn

Tack för era svar! :cool:

Birkharju
2011-04-19, 20:57
4-5 övningar på varje muskelgrupp tror jag inte är optimalt för mindre muskelgrupper.
belastning på triceps tre dagar i rad tror jag heller inte är optimalt.

Jag tycker du ska byta plats på mage och axlar, och köra mage de dagar du tränar rygg för den aktiveras när du kör tunga basövningar såsom knäböj och marklyft. Jobbigt att ha träningsvärk i magen när man ska köra tunga knäböj/marklyft.

Jeml
2011-04-19, 21:06
4-5 övningar på varje muskelgrupp tror jag inte är optimalt för mindre muskelgrupper.
belastning på triceps tre dagar i rad tror jag heller inte är optimalt.

Jag tycker du ska byta plats på mage och axlar, och köra mage de dagar du tränar rygg för den aktiveras när du kör tunga basövningar såsom knäböj och marklyft. Jobbigt att ha träningsvärk i magen när man ska köra tunga knäböj/marklyft.

okej tack för ditt svar, hur många övningar bör jag då köra på de olika muskelgrupperna? vore det bättre att då köra,rygg+mage, biceps+axlar, bröst+triceps och ben+mage?

hag
2011-04-19, 21:08
300g prot/dag
inte för mycket kolhydrater
8-10h sömn/natt
4-5 set/övning
3-4 övningar/muskel
15-20 reps/set

Träna varje dag som om det inte fanns någon morgondag.
4-1 schema

go!

Jeml
2011-04-19, 21:18
300g prot/dag
inte för mycket kolhydrater
8-10h sömn/natt
4-5 set/övning
3-4 övningar/muskel
15-20 reps/set

Träna varje dag som om det inte fanns någon morgondag.
4-1 schema

go!

15-20 reps??? :o av vilken anledning??

hag
2011-04-19, 21:25
För det är, så att säga, as fett.
För mig slår det 8-12 reps med hästlängder. Jag kan inte säga det varför, jag kan bara säga att 15-20r ger mig minst dubbelt så bra utveckling, muskelmassamessigt, än vad 8-12 gör.
Sen tror jag också det har endel/mycket med tekniken att göra också. Gör lätt vikter tunga med kontakt/TUT!

Jaggan
2011-04-19, 23:16
Som nämnt tidigare så är självklart sömnen viktig framför allt för att man ska återhämta sig. Tänk även på att äta ordentligt med protein men även kolhydrater då kroppen också behöver det efter träningen te.x. Värt att nämna är också att hur många gånger i veckan man ska träna varierar mycket från person till person, känner folk som kör 6-7 pass/v och för grymma resultat men känner också en kille som körde 6 pass/v utan några vidare resultat men när han sedan bytte till 3 pass fick han genast ett mycket bättre resultat. Variation i träningen är också viktig, att byta schema och upplägg. Har du tränat t.e.x bröst en gång per vecka hela tiden, testa göra det två gånger men att då kanske lägga upp det lite annorlunda. Du kan också byta muskelkombinationer när du har tröttnat eller känner att du behöver en förändring, t.ex. bröst-triceps byts till rygg-triceps eller axlar-triceps för att bara nämna några exempel. Tips på variation kan också vara att använda sig av super-set, tri-set och dropset i olika övningar. Jag har själv märkt att det kan vara mycket positivt. Hoppas det klarnade lite iaf, lycka till!

Jeml
2011-04-19, 23:19
Som nämnt tidigare så är självklart sömnen viktig framför allt för att man ska återhämta sig. Tänk även på att äta ordentligt med protein men även kolhydrater då kroppen också behöver det efter träningen te.x. Värt att nämna är också att hur många gånger i veckan man ska träna varierar mycket från person till person, känner folk som kör 6-7 pass/v och för grymma resultat men känner också en kille som körde 6 pass/v utan några vidare resultat men när han sedan bytte till 3 pass fick han genast ett mycket bättre resultat. Variation i träningen är också viktig, att byta schema och upplägg. Har du tränat t.e.x bröst en gång per vecka hela tiden, testa göra det två gånger men att då kanske lägga upp det lite annorlunda. Du kan också byta muskelkombinationer när du har tröttnat eller känner att du behöver en förändring, t.ex. bröst-triceps byts till rygg-triceps eller axlar-triceps för att bara nämna några exempel. Tips på variation kan också vara att använda sig av super-set, tri-set och dropset i olika övningar. Jag har själv märkt att det kan vara mycket positivt. Hoppas det klarnade lite iaf, lycka till!

tackar för ett bra svar! jag funderar på om det är till någon nytta att köra konditions träning oxå?? eller kommer det bara göra att jag blir tröttare och måste äta mer för att bygga muskler? är det till någon nytta??