handdator

Visa fullständig version : Sammansättning (Protein, Kolhydrat, Fett) - deras påverkan


fotbollrap
2011-04-19, 19:17
Halloj

Är främst intresserad av bra artiklar som behandlar ämnet men lyssnar gärna på era åsikter. Så till ämnet. Ponera att du ligger på 1500kcal/dag. I kost A äter du lite mer fett & protein och mindre kolhydrater, i kost B ökar du istället kolhydraterna och drar ned på protein samt fett.

Jag förstår vikten av att få i sig sitt proteinbehov vid ex. styrketräning osv. men vart och hur börjar man se skillnader? Alla talar om kcal in/ut men jag vill gå djupare, gärna via diverse artiklar. Med skillnader menar jag exempelvis muskeltillväxt kontra ökning i fettmassa, samma kcal gäller men olika uppsättningar.

Ser ju flera som deffar och har en kcal-budget, men förutom det undviks vissa livsmedel trots att de skulle ligga inom budget. En anledning är givetvis att det inte "får plats" när man väl fyllt på med det man vill ha, men kan ju inte alltid vara som så.

Alltså, 1500kcal/dag med 40%K, 30%F, 30%P mot 1500kcal/dag med annan uppsättning, K på kanske 20%. Vad ser vi för skillnader? Finns det någon intressant forskning som synliggör brytpunkter?

Förstår att det kan vara lite luddigt vad jag menar så fråga gärna, tror dock de flesta fattar. Ämnet har säkert behandlats en massa gånger här på forumet så ska läsa runt men tänkte starta en tråd dels pga artiklarna.

hejhopp79
2011-04-19, 20:26
Ja alltså, till att börja med är ju 1500 kcal underskott för de allra flesta människor så proteinintaget är ju viktigare än kolhydrater och fett för att förlora så lite LBM som möjligt.

Men mycket kolhydrater i kosten gör ju att vi förbrukar mer glukos och mindre kolhydrater att vi använder fett som energikälla, generellt sett.

fotbollrap
2011-04-20, 08:04
Mm har du sett några intressant artiklar som behandlar ämnet? T.ex. hur stor skillnad i förlorad fettmassa kontra muskelmassa vid underskott och olika sammansättningar.

hejhopp79
2011-04-20, 10:07
Det finns en enorm mängd studier på området när det gäller kcal-restriktion och LBM. Inte säker på hur det ligger till med olika sammansättningar. Har dock ingen review-artikel till hands just nu.

Sök pubmed, eller någon annan forskningsdatabas.