handdator

Visa fullständig version : 2 frågor, fettförbränning


Jess22
2011-04-19, 19:16
Hej!

Jag är ny här på forumet och chansar med att posta här för att få svar på mina frågor. Jag har börjat styrketräna och konditionsträna för att bli av med "hullet" kring höfterna och magen. Men för maximal fettförbränning är frågan hur man ska kombinera det med kosten utan att bli av med fettet på fel ställen.

Jag är redan "normalbyggd"/smal men mitt problem sitter runt höfterna och runt magen, samt låren (baksida och framsida) dvs. är otränad på vissa delar av kroppen. Jag vill bli av med detta "överflödiga" fett i utbyte mot en tränad kropp.
Men frågan är vilken diet jag ska övergå till för att uppnå bästa effekt (i kombination med träningen).

Eftersom jag redan är "smal" och undviker jag fett, så finns risken/jag är rädd för att fettet ska tas från "fel" ställen, dvs. börjar jag undvika fett eller kolhydrater, så finns risken att fettet tas från t.ex. överkroppen (där jag tappar/blir av med mest "fett" när jag tränar). Detta är förstås inte målet, utan målet är ju att bli av med fettet kring låren/underkroppen.
Jag förstår att fettet inte försvinner först där man helst vill det, men eft. jag redan har smala överarmar/överkropp, så vill jag inte förlora fettet där... utan på andra ställen som kring låren.

Det som slår mig är självklart att träna mig till en "fin" kropp, oavsett diet (för förmodligen behövs fettet där "uppe"). Men vad ska jag satsa på om jag endast vill bränna fett kring magen, låren och höfterna? Ska man strunta i diverse dieter, äta vad man vill och satsa på att träna sig fram till "rätt form"? För utan "bränsle" orkar man ju inte träna heller? (frågan är om det ska vara i form av "fett" eller "kolhydrater", och vad förbränner kroppen bäst? och vad ska man äta i samband med träningen).

För många säger att man ska undvika kolhydrater för då tas fettet från kroppen istället. Men bränner man inte fett (kcal) även om man äter kolhydrater och vad är skillnaden? Efter att gått igenom både gi och LCHF så borde ju slutsatsen vara att man ska äta det som kroppen snabbast förbränner, frågan är om det är fett eller kolhydrater?
Och bör jag verkligen undvika fett som tjej utan att förlora "formerna" där uppe (om ni förstår vad jag menar) så på ett sätt känns det naturlig att äta "fettrik" mat...

men hur gör man med kolhydraterna då? och vad är bäst för att bli av med "fettet" där uppe (genom fettsnål diet) men ändå träna mig till rätt form?
många frågor nu men hoppas ni förstår min tankegång......tacksam för alla tips och råd!!

kalutti
2011-04-19, 19:51
Det går inte att punktförbränna fett. De kommer praktiskt taget allt samtidigt.

Och läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 om du inte redan har :)

Jess22
2011-04-24, 10:55
Ok, tack. Men tycker ändå det är lite märkligt, varför måste man bränna allt från t.ex. överkroppen innan man förbränner fett från övriga kroppens delar?

Handlar det inte också om var man har byggt muskler, om muskler "bränner" eller gör av med mer fett snabbare, så kommer jag också bränna mest fett på de delar av kroppen som består av muskler? (som är mest vältränade?). Eller jag kanske är helt ute och cyklar och det kan bara appliceras på vältränade personer, och att man bränner mer fett om man är vältränad just för att man redan är vältränad och tränar mer än vad otränade personer gör, men det handlar väl om kroppens funktioner med varför det tex borde löna sig att tex träna ben, mage och lår? För ju starkare man bli på dessa delar desto lättare borde det ju bli att bli av med fettet på dessa områden (pga de kommer också aktiveras mer vid rörelse). detta till skillnad från om jag endast tränar överkroppen? (vilket jag aldrig gör.. men iaf).

Men som sagt, jag är "ny" på det här.. så jag kanske är helt ute och cyklar... jag förstår att man inte kna bränna allt fett på ett ställe, men det beror väl också på hur kroppen är uppbyggd och var man har sina "muskler"? :s

Big Sleazy
2011-04-24, 10:57
Vart ditt fett kommer att lagras och var det kommer att försvinna först har med dina gener att göra. Inget du kan påverka.

King Grub
2011-04-24, 10:58
Det beror på gener och hormoner. Du bränner inte mer fett på ett visst område pga av att du har mer tränade muskler där eller för att du använder dom musklerna mer, inte praktiskt märkbart. Det handlar om tusendels gram extra, inget som påverkar.

vicarious
2011-04-24, 11:00
Ok, tack. Men tycker ändå det är lite märkligt, varför måste man bränna allt från t.ex. överkroppen innan man förbränner fett från övriga kroppens delar?

Handlar det inte också om var man har byggt muskler, om muskler "bränner" eller gör av med mer fett snabbare, så kommer jag också bränna mest fett på de delar av kroppen som består av muskler? (som är mest vältränade?). Eller jag kanske är helt ute och cyklar och det kan bara appliceras på vältränade personer, och att man bränner mer fett om man är vältränad just för att man redan är vältränad och tränar mer än vad otränade personer gör, men det handlar väl om kroppens funktioner med varför det tex borde löna sig att tex träna ben, mage och lår? För ju starkare man bli på dessa delar desto lättare borde det ju bli att bli av med fettet på dessa områden (pga de kommer också aktiveras mer vid rörelse). detta till skillnad från om jag endast tränar överkroppen? (vilket jag aldrig gör.. men iaf).

Men som sagt, jag är "ny" på det här.. så jag kanske är helt ute och cyklar... jag förstår att man inte kna bränna allt fett på ett ställe, men det beror väl också på hur kroppen är uppbyggd och var man har sina "muskler"? :s

Det mesta bestäms av generna.

Du tänker nog på det faktum att en person som har mer muskler har en högre ämnesomsättning än någon som har mindre muskler och mer fett. Detta på grund av att ett kilogram muskler gör av med mer energi än ett kilogram fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33057

Grub hann före såklart :)

Jess22
2011-04-24, 11:29
Ok, jag kanske är helt ute och cyklar då. :) Men det jag menade var att vältränade bränner mer pga. 1) de har mer muskelmassa/muskler 2) muskler "bränner"/gör av med mer kalorier/fett än vad fett gör av med (som du skriver). Men även om man är vältränad på vissa ställen, så bränner man alltså inte mer "därifrån" (på de områden som är mest vältränade)?

Det jag antog var att man som vältränad gör av med mer kalorier på tex "tränade" områden för att man har mer muskelmassa på t.ex. låren? för det känns nästan självklart att om jag endast styrketränar armar så kommer jag bränna mer fett (bygga mer muskler) där, än om jag tränar/aktiverar hela kroppen?

men varifrån fettet tas är en helt annan femma och det är kanske är genetiskt som sagt... men förstår ni min tes om att det bränns mer där man är mer vältränad just pga de områden består av mer muskler?

och tycker ändå det är dumt att ha en "smal" överkropp och endast bränna därifrån, innan det börjar tas från andra ställen?

mao måste man bli av med "allt" onödigt fett på hela kroppen innan man faktiskt förbränner det där d****la hullet runt magen?:-) men å andra sidan kanske det tas (fett) från hela kroppen (även låren+mage?) bara att det märks först på armarna?

för att min rädsla är att förlora fett på de områden på "överkroppen" som består av fett (som bröstpartiet tex) om jag tränar hårt... innan jag börjar förlora massa på "benen" fast jag är ute efter motsatt effekt. men ja, det enda man får göra är väl att träna sig till mer bröstmuskler isf.?!:/

Vanish
2011-04-24, 11:50
Ok, jag kanske är helt ute och cyklar då. :) Men det jag menade var att vältränade bränner mer pga. 1) de har mer muskelmassa/muskler 2) muskler "bränner"/gör av med mer kalorier/fett än vad fett gör av med (som du skriver). Men även om man är vältränad på vissa ställen, så bränner man alltså inte mer "därifrån" (på de områden som är mest vältränade)?

Det jag antog var att man som vältränad gör av med mer kalorier på tex "tränade" områden för att man har mer muskelmassa på t.ex. låren? för det känns nästan självklart att om jag endast styrketränar armar så kommer jag bränna mer fett (bygga mer muskler) där, än om jag tränar/aktiverar hela kroppen?

men varifrån fettet tas är en helt annan femma och det är kanske är genetiskt som sagt... men förstår ni min tes om att det bränns mer där man är mer vältränad just pga de områden består av mer muskler?

och tycker ändå det är dumt att ha en "smal" överkropp och endast bränna därifrån, innan det börjar tas från andra ställen?

mao måste man bli av med "allt" onödigt fett på hela kroppen innan man faktiskt förbränner det där d****la hullet runt magen?:-) men å andra sidan kanske det tas (fett) från hela kroppen (även låren+mage?) bara att det märks först på armarna?

för att min rädsla är att förlora fett på de områden på "överkroppen" som består av fett (som bröstpartiet tex) om jag tränar hårt... innan jag börjar förlora massa på "benen" fast jag är ute efter motsatt effekt. men ja, det enda man får göra är väl att träna sig till mer bröstmuskler isf.?!:/

Om det skulle punktförbrännas så, förklara då varför tennisspelare inte har en fetare arm som dom inte använder till att spela med? Eller nåt annat där man kraftigt bara använder en arm.

Det är så det är, oftast släpper det fett man vill ha bort sist. Jag tex kan se bra ut framifrån men har fortfarande fett på ländryggen. Jag måste ner väldigt långt i fett% för att få bort det.

Sen är det dumt att inte äta fett, fett är bra! ca 1g /kropps-kg

vicarious
2011-04-25, 09:39
Ok, jag kanske är helt ute och cyklar då. :) Men det jag menade var att vältränade bränner mer pga. 1) de har mer muskelmassa/muskler 2) muskler "bränner"/gör av med mer kalorier/fett än vad fett gör av med (som du skriver). Men även om man är vältränad på vissa ställen, så bränner man alltså inte mer "därifrån" (på de områden som är mest vältränade)?

Nej.


Det jag antog var att man som vältränad gör av med mer kalorier på tex "tränade" områden för att man har mer muskelmassa på t.ex. låren? för det känns nästan självklart att om jag endast styrketränar armar så kommer jag bränna mer fett (bygga mer muskler) där, än om jag tränar/aktiverar hela kroppen?

Du måste skilja på "bränna fett" och energiförbrukning. Bara för att energiförbrukningen blir högre med mer muskler betyder ju inte det per automatik att det är just fett som de extra musklerna kommer ta sin energi från. Du måste sluta tänka i områden och se helheten. Man räknar inte sin energiförbrukning för varje kroppsdel.

Tränar du bara armar kommer du få mer muskler på armarna men inte nödvändigtvis mindre fett viktmässigt. Däremot kommer du få mindre fett procentuellt sett på armarna på det viset.



mao måste man bli av med "allt" onödigt fett på hela kroppen innan man faktiskt förbränner det där d****la hullet runt magen?:-) men å andra sidan kanske det tas (fett) från hela kroppen (även låren+mage?) bara att det märks först på armarna?

Nej, som vi redan har konstaterats så bestäms det av generna. Du vet inte förrän du har testat på dig själv.

för att min rädsla är att förlora fett på de områden på "överkroppen" som består av fett (som bröstpartiet tex) om jag tränar hårt... innan jag börjar förlora massa på "benen" fast jag är ute efter motsatt effekt. men ja, det enda man får göra är väl att träna sig till mer bröstmuskler isf.?!:/


Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra annat än att testa. Krymper de jättemycket får du i värsta fall äta upp dig lite igen =) Större bröstmuskler hjälper nog också som du säger.

panzer123
2011-04-25, 13:45
Det beror på gener och hormoner. Du bränner inte mer fett på ett visst område pga av att du har mer tränade muskler där eller för att du använder dom musklerna mer, inte praktiskt märkbart. Det handlar om tusendels gram extra, inget som påverkar.

Har en liten fråga som inte tillhör tråder. Grub, vad har du för utbildning, du verkar vara ett monster.