handdator

Visa fullständig version : Blanda styrka & volym


fotbollsnissen
2011-04-19, 19:08
Hej!
Har en fundering angående mitt träningsupplägg och undrar om ni med er erfarenhet anser att det är mindre bra att mixa mer styrkeinriktad träning med volym? Då menar jag typ som att :

pass 1 (Måndag): köra bänkpress tungt max 5 reps och 5 set för att sedan köra hantelpress på samma sätt.
pass 2 (Onsdag eller fredag): köra bänkpress 8 - 12 repetitioner 3 set följt av hantelpress och dips med samma antal reps och set


Jag tror (och hoppas) att man ska slippa slita ut kroppen alldeles för mycket om man kör såhär då man kan göra det flera veckor i sträck. Eller e det att föredra att köra styrkeinriktad träning några veckor för att sedan köra lite mer volyminriktad dvs högre repsantal för att få ut mesta möjliga av sin träning.

Tack på förhand :)

Pjotor
2011-04-19, 20:07
Bänkpress och hantelpress är nästan identiska övningar. Det är inte så bra för maximal styrka att träna 10 tunga 5:or på samma pass. Jag skulle välja 5x5 av den ena ELLER den andra på samma pass.

En beprövad progression är annars Texas Method, som ser ut så här:

Måndag: 5x5
Onsdag: 2x5 med 80% av vikten från måndagen
Fredag: stega upp till maximala singlar, tvåor eller treor med 1RM, 2RM resp. 3RM

Öka vikterna veckovis. Onsdagen är alltid 80% av måndagens vikt. Många som tränar kan öka måndags- och fredagsvikterna i veckor eller månader beroende på var de ligger från början.

dndr
2011-04-19, 21:33
http://www.youtube.com/watch?v=NL-d92jM9A8

fotbollsnissen
2011-04-19, 21:37
Hur många fler övningar skulle du köra på pass 1 då? Nån övning till för bröst får man väl köra eller det räcker med 5 tunga set?

flipp
2011-04-19, 21:58
Senaste månaden har jag kört 5:or vartannat träningspass och 10:or vartannat. Kör helkroppspass och vilar 48-72 timmar mellan varje pass. Upplever en härlig progression. Hade fastnat innan när jag körde 8:or varje pass. Upplever variationen mellan 10:or och 5:or som skön.