handdator

Visa fullständig version : Spelar längden på deff/bulk-perioderna stor roll?


aijou
2011-04-19, 16:15
Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag tar upp ett ämne som säkerligen har diskuterats tidigare. Men jag har inte hittat något svar.

Som jag har förstått det så är det vanligast att man kör Deff på våren och Bulk på hösten.

Det jag undrar är om det finns några nackdelar med att köra kortare perioder än så. T.ex i intervaller med ca 3 månader.

Personligen så tycker jag att det känns som att man skulle ha bättre kontroll på sin vikt om man körde kortare perioder och risken för att bli "fet" under bulken borde ju vara mindre. Dessutom så blir det inte lika utdraget och plågsamt om man kan köra en kortare "hård"-deff.

Tack! :)

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:19
Jag vet inte riktigt vad som är det vanligaste. Trenden för närvarande verkar vara att försöka sig på båda samtidigt och bara stå och trampa på ruta 1 året runt av rädsla för att få lite fett på kroppen.

Tre månader är ingen direkt jättekort period så det är klart du kan köra på det. Låt säga att du kör tre helkroppspass per vecka. Tre månader där träningen inte avbrutits (sjukdom, skada etc.) så blir ju det 36 genomkörare av hela kroppen vilket nog inte är helt fy skam. Men det är nog helt onödigt att köra lika lång deff sen. Den kan du ju korta ner avsevärt.

dupper
2011-04-19, 16:38
Självklart går det. Jag tror dock att problemet kan bli att ökningar blir lidande, då man kanske inte riktigt "kommer in i" bulken/deffen, utan byter när det tagit sig liksom. Men 3 månader kanske funkar utmärkt, om du nu orkar med det rent mentalt att byta kost- och eller träningsupplägg 4ggr om året. Men vad vet jag.

Testa och utvärdera!

Jag vet inte riktigt vad som är det vanligaste. Trenden för närvarande verkar vara att försöka sig på båda samtidigt och bara stå och trampa på ruta 1 året runt av rädsla för att få lite fett på kroppen. Någon tycker inte om byggning på kaloribalans ;)

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:40
Någon tycker inte om byggning på kaloribalans ;)

Jodå, i teorin. Men eftersom Kolozzeum med all tydlighet visar att det i praktiken blir pannkaka för de flesta som försöker så tycker jag inte att man ska ge sig på det om man inte har järnkoll. Om man nu vill bli muskulös vill säga. De som gillar långsamma långsamma ökningar väljer ju helt rätt, typ King Grub och Fredrik_S.

aijou
2011-04-19, 16:49
Tack för era svar.

Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen har gått igenom min första deff och tyckte att jag nådde mitt mål betydligt snabbare än väntat. (Har tappat nästan 15 kg på ca 3 månader och förlorat väldigt lite muskler.)

Innan dess så har jag bara tränat väldigt hårt och ätit väldigt mycket utan att direkt ha någon koll på hur mycket kalorier jag behöver. Vilket har lett till att jag visserligen har ökat en del i muskler, men också väldigt mycket i fett. ;)

Så med andra ord så kanske man kan köra på med "Bulken" igen och ta en ny deff-period när man känner själv på kroppen att det är dags, och inte bry sig så mycket om hur långa perioder man kör. Ska se till att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna gången.

dupper
2011-04-19, 20:47
Tack för era svar.

Anledningen till att jag frågar är att jag nyligen har gått igenom min första deff och tyckte att jag nådde mitt mål betydligt snabbare än väntat. (Har tappat nästan 15 kg på ca 3 månader och förlorat väldigt lite muskler.)

Var du väldigt tjock då, eller? Låter som att 15kg på 3mån är väldigt ordentligt droppat.


Så med andra ord så kanske man kan köra på med "Bulken" igen och ta en ny deff-period när man känner själv på kroppen att det är dags, och inte bry sig så mycket om hur långa perioder man kör. Ska se till att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna gången.
Nja, köra korta kraftiga uppgångar/nedgångar görs ju inte av en anledning. Du kan bara bygga en viss mängd muskelmassa per given tid, och ett större överskott ger större fettinlagring.

rajjan_dammit
2011-04-19, 21:30
Kolozzeum med all tydlighet visar att det i praktiken blir pannkaka för de flesta som försöker

Är det så många som försöker det? Baserat på folks träningsjournaler? Har inte sett det så ofta, men kollar inte så många journaler heller. Vill du utveckla resonemanget? :)

Eddie Vedder
2011-04-20, 06:47
Är det så många som försöker det? Baserat på folks träningsjournaler? Har inte sett det så ofta, men kollar inte så många journaler heller. Vill du utveckla resonemanget? :)

Därför att det startas trådar om och om och om igen om varför det inte går bra och hur man ska deffa bort den där magen som inte finns och hur man nästa dag ska bygga och hur man tredje dagen ska lägga om schemat, testa nytt tillskott dag 4, är skadad dag 5 etc. Och det upprepas från olika medlemmar om och om igen, samma visa.

Och så går det för de flesta som gasar och bromsar samtidigt tror jag. Det som låter bra i teorin misslyckas de med i praktiken för det är inte lätt. Om man hela tiden tänker att man måste hålla igen för att inte överstiga +150 kcal (vilket man inte kan veta om man ens ligger på) av rädsla för lite fettökning då kommer man ofta hamna på balans och underskott och i praktiken stå still eftersom man hela tiden håller igen.

Pepz
2011-04-20, 06:59
helt på Eddies sida här.

har sett ytterst få som lyckats öka nämnvärt i muskelmassa utan att lägga på sig fett. Och ännu färre som gjort det när de inte är nybörjare längre.

väl avvägda bulk-deff -cykler är fortfarande det som är bäst imho.
3månader bulk 4-6deff är en rätt hyfsad period. det innebär att man under 3månaders bulk inte ska gå upp mer än att man kan bli av med överskottet på 4-6v

aijou
2011-04-20, 07:44
Var du väldigt tjock då, eller? Låter som att 15kg på 3mån är väldigt ordentligt droppat.


Nja, köra korta kraftiga uppgångar/nedgångar görs ju inte av en anledning. Du kan bara bygga en viss mängd muskelmassa per given tid, och ett större överskott ger större fettinlagring.

Vet inte var gränsen för "väldigt tjock" går. Jag tror att alla har sina egna uppfattningar om det. Men jag var definitivt tjockare än vad jag kände mig bekväm med. ca 24% fett enligt "kroppssammansättningsvågen" på gymmet.
Körde dock en väldigt strikt deff men mycket kondition och styrketräning i kombination med ett stort kaloriunderskott.

Jag förstår att korta kraftiga uppgångar/nedgångar inte är att rekomendera. Därför har jag planerat att inte ligga på lika högt kaloriöverskott denna bulken så att man på så sätt inte blir lika överviktig och det inte blir lika kämpigt att gå ner igen när det är dags.

aijou
2011-04-20, 07:48
väl avvägda bulk-deff -cykler är fortfarande det som är bäst imho.
3månader bulk 4-6deff är en rätt hyfsad period. det innebär att man under 3månaders bulk inte ska gå upp mer än att man kan bli av med överskottet på 4-6v

Om det inte finns några nackdelar med så korta Bulk/deffperioder som du nämner så är jag inte orolig. :)

Tack återigen för era svar.

rajjan_dammit
2011-04-20, 08:50
Därför att det startas trådar om och om och om igen om varför det inte går bra och hur man ska deffa bort den där magen som inte finns och hur man nästa dag ska bygga och hur man tredje dagen ska lägga om schemat, testa nytt tillskott dag 4, är skadad dag 5 etc. Och det upprepas från olika medlemmar om och om igen, samma visa.

Och så går det för de flesta som gasar och bromsar samtidigt tror jag. Det som låter bra i teorin misslyckas de med i praktiken för det är inte lätt. Om man hela tiden tänker att man måste hålla igen för att inte överstiga +150 kcal (vilket man inte kan veta om man ens ligger på) av rädsla för lite fettökning då kommer man ofta hamna på balans och underskott och i praktiken stå still eftersom man hela tiden håller igen.

:thumbup: Sant, mycket beror nog på folk som "ska bli fit" och får rådet att bygg nu, deffa sen för att de är lite smalfeta utan muskler. Men sen får de ångest över att det inte blir några magrutor till beach 201x och börjar panikdeffa och så går det runt.

Men att det på grund av det inte skulle fungera så bra utanför teorin, mja. Det är ju inte svårare för dig eller mig att hålla benkoll på kalori-intaget än vad det är för Grub och... eller ja det är kanske enklare för Fredrik S :D

I övrigt håller jag med.

Eddie Vedder
2011-04-20, 13:43
Men att det på grund av det inte skulle fungera så bra utanför teorin, mja.

Jag säger ju ATT det fungerar bra i teorin.

rajjan_dammit
2011-04-20, 14:53
Jag säger ju ATT det fungerar bra i teorin.

Ja, precis. Och jag ställer mig tveksam till att det INTE skulle fungera UTANFÖR teorin, det vill säga i praktiken.

Pepz
2011-04-20, 15:44
Ja, precis. Och jag ställer mig tveksam till att det INTE skulle fungera UTANFÖR teorin, det vill säga i praktiken.

för en normal koloit så anser jag att det är "omöjligt" pga
1.man tränar inte tillräckligt hårt och progressivt.
2. man har inte stenkoll på sitt intag (oavsett vad man tror)
3. man har inte stenkoll på sin aktivitetsnivå (oavsett vad man tror)
4. man slarvar för ofta.
5. man byter upplägg för ofta
6. man fokuserar på kosttillskotten och inte på allt annat som ger mer effekt.

helt enkelt det blir varken hackat eller malet. = nollresultat trots hårt slit och mycket pillande.
Tar man hjälp av ex grandmaster så tror jag att de flesta kan klara det, men knappast själva

Fredrik_S
2011-04-20, 15:53
Är det så många som lyckas lyckas med en bulk och sen en deff och får bra resultat på brädan då? Är inte dom personerna också försvinnande få. Tycker de flesta successtories är bulk ELLER deff... Bortsett från pupertetsökningar...
Mitt största frågetecken är hur mycket man egentligen kan tjäna under sina första ett till tre träningsår på att bulka och deffa(om ens mål är muskelmassa och lågt fett, för bara muskelmassa och styrka är mer eller mindre konstant bulk bäst). Mitt näst största frågetecken är hur mycket man kan tjäna på deff/bulk konceptet under sina nästkommande 50 träningsår..

Något jag tror nästa alla får ångra är att gå upp för mycket i fett (återigen om det är lågfettskropp man vill åt). Det är permanenta problem man skaffar sig då.

Pepz
2011-04-20, 18:09
bara för att man bulkar behöver man inte lägga på sig massa fett.
rimligt att sikta på 1-2kg i månaden och slutar man då i tid så är det inte mycket fett som man lagt på sig.

rimligheten att lyckas med sin satsning med en moderat bulk mysig deff är större i mina ögon än att leva fitness24/7 med försök att optimera allt bara för att man ska vara tokfit året om. i alla fall så blir det lättare att ha ett normal liv

Fredrik_S
2011-04-20, 19:10
bara för att man bulkar behöver man inte lägga på sig massa fett.
rimligt att sikta på 1-2kg i månaden och slutar man då i tid så är det inte mycket fett som man lagt på sig.

rimligheten att lyckas med sin satsning med en moderat bulk mysig deff är större i mina ögon än att leva fitness24/7 med försök att optimera allt bara för att man ska vara tokfit året om. i alla fall så blir det lättare att ha ett normal liv

Håller med
fast när och hur ofta i ens träningskarriär behöver man göra det? Varje år?

Att sikta på 1-2 kg i månaden känns väl mest aktuellt om man är smal och otränad från start. eller nyligen deffat ner sig hårt från redan vältränad form.

Är man lite mysrund och otränad (15% fett typ) känns det inte som något vidare bra alternativ att börja sin träningskarriär med en bulk...

Jag menar inte att man ska springa runt tömd och superslimmad året runt, men att gå mycket över ca 10% fett tror jag inte man tjänar så supermycket på. Iallafall inte om det är vanlig typ fitness/modellook man är ute efter, vill man verkligen pressa sina gränser för muskelmassa och styrka kanske det är mer befogat att dela in året i bulk/deff.

Pepz
2011-04-20, 19:43
håller med dig fredrik. det beror på mål och syfte med träning.

är man nybörjare och otränad så räcker det med att börja träna strukturerat, bulk, deff recomp och andra metoder bör lämnas därhän i ett antal månader

Rusk
2011-04-20, 20:11
Sikta du på 0,5-1kg i månaden och kör på tills du tycker det är dags för en deff, 3 måndader är enligt mig inte någon tid, satsa du på 10-12 månader, beror självklart på hur du ser ut idag.

Eddie Vedder
2011-04-20, 20:55
Att sikta på 1-2 kg i månaden känns väl mest aktuellt om man är smal och otränad från start. eller nyligen deffat ner sig hårt från redan vältränad form.

Precis. Och det är min poäng också. Du har redan den massan att du inte behöver öka mer. Du vill dessutom vara snygg och bryr dig inte om att vara jättestor.

Men många som skriver "Hur ska jag få fram mina rutor och bygga muskler?" när de har överkroppar som sparvar men lite skinn utanpå rutorna gör ju helt fel i att försöka anamma någon sorts maximalt supernoggrann diet. De har varken anledning till det eller kunskaperna för det. Man måste ha riktigt bra koll på sitt energibehov och sitt intag och järnkoll på hur ens kropp kan fluktuera vid olika dagar. Har man koll på det så blir man inte hysterisk av att väga 2kg extra dagen efter en saltrik måltid för man vet att det är helt i sin ordning och att kaloribalansen var enligt plan dagen innan ändå.

Så då är en kontinuerlig viktökning det enda jag tror funkar. Några år senare kan man börja med finliret. Tror jag. :)

Fredrik_S
2011-04-20, 21:18
Maximalt supernogrann diet är raka motsatsen till kaloriballans.

Det jag menar med kaloriballans eller undvika deff/bulk är just det där med att slippa räkna. En kaloribalans ligger man troligen redan på om man inte sakta blivit fet eller sakta gått ner i vikt. Så det är inte något man behöver börja räkna för att uppnå.

En kaloribalans är att ena dagen äta 1000 kcal mer andra dagen 1000 kcal mindre tredje dagen 500 mer fjräde 500 mindre osv i slumpmässig fördelning.. för att i slutet på månaden då råkat hamna på en ungefärlig ballans.

Det är om man ska bulka från att ha varit viktstabli som man måste börja räkna och pilla och tvinga sig att äta mer än man är van vid. Och här tror jag många gör sig en otjänst i att börja tänka bulk(utom skinnbeklädda sparvar möjligen)

Så ja absolut gör man fel i att anama en supernogrann diet och det är precis det man undviker när man äter på kaloribalans.

Eddie Vedder
2011-04-21, 06:29
och det är precis det man undviker när man äter på kaloribalans.

Och jag tycker som sagt inte att de flesta nybörjarna på Kolo som startar optihysteriska trådar verkar lyckas bra med det. Det står ju bara still. Jämfört med att i alla fall äta tillräckligt för att garantera sig ett visst överskott varje dag. Det blir man inte heller tokfet av.

Ghoetic
2011-04-21, 07:20
Jag tror det bästa sättet för nybörjare må vara recomp aka LG "Lean gains" överskott på träningadagar och underskott på vilodagar. Själv nu under deff har jag legat på ett konstant underskott, när jag är nogorlunda nöjd, så vill jag inte sen ligga på ett överskott varje dag, tror då att man ökar snabbt igen, så då planerar jag mitt överskott till de tre dagarna jag tränar. Och när man känner att man börjar nå platå då kan man öka från underskottet på vilodagar.

Eddie Vedder
2011-04-21, 07:30
Jag tror det bästa sättet för nybörjare må vara recomp aka LG "Lean gains" överskott på träningadagar och underskott på vilodagar.

Det tror inte jag. Det är just den typen av finlir man misslyckas med som nybörjare. Folk tror att de har så bra koll på sin kaloribalans men det har de inte.

Fredrik_S
2011-04-21, 08:19
Och jag tycker som sagt inte att de flesta nybörjarna på Kolo som startar optihysteriska trådar verkar lyckas bra med det. Det står ju bara still. Jämfört med att i alla fall äta tillräckligt för att garantera sig ett visst överskott varje dag. Det blir man inte heller tokfet av.

Men jag är inte säker på att det är just kalorimängden som är problemet.
Jag tror större faktorer bland dessa är
För kort träningskarriär
För dålig träningsmängd
Inte gener för muskelbyggning

Jag tror/vet att alla som har gener för muskelökning får bra med muskler genom träningen i sig och tiden(mätt i år) utan "bulk".
Jag tror även de som inte har lika bra gener för muskelökning också får muskler med tiden men inte lika mycket. Och att dessa med en bulk gör sig en otjänst och får för mycket fettinlagring av bulken.
(mycket tror här från mig :) )

*med bulk menar jag typ 5-10 kg på 5-10 månader
och återigen jag tror bulk är bra för magra nybörjare som vill få massa men inte för nybörjare med en högre fett%

möjligen tycker vi samma sak men har lite olika bild på typer av nybörjare :)

Eddie Vedder
2011-04-21, 10:27
möjligen tycker vi samma sak men har lite olika bild på typer av nybörjare :)

Jag tror nog snarare att vi egentligen säger samma sak men inte riktigt använder samma ord. :D Eller samma sak men bara något varierande siffror. Jag höjer till 2 kg per månad. :D I alla fall för alla de som är smala och nybörjare. Och de ska INTE prioritera att få fram rutorna eftersom det bara kommer innebära att man går från smal till att se ut som jag gjorde för ett år sedan. Och det önskar jag inte ens min värsta fiende.

Yardbird
2011-04-21, 11:11
Hm... jag tycker inte riktigt att ni säger samma sak här grabbar. Jag kanske tolkar er fel men jag läser det Fredrik_S skriver som att: Bulk är inget för nybörjare över 15% fett. Då är kaloribalans att föredra? (eller möjligtvis en liten deff?)

Eddie_Vedder (cred för namnet) du verkar säga att kaloribalans för rookies alltför ofta inte ger några resultat och menar att man inte ska vara så rädd för att bulka och lägga på sig lite fett?

Jag nagelfar era påståenden lite just för att jag tycker det är en jätteintressant dikussion då jag själv är nybörjare med bara 6 månaders seriös styrketräning i ryggen. Jag har haft just dessa funderingar för min egen del, huruvida jag ska försöka ta mig ner till under 15% för att inte bli för fet och samtidigt få bättre underlag för att bygga eller om jag ska ligga på ett litet överskott och satsa på maximal tillväxt under i alla fall första året (puh...lång mening)

De första 5 månaderna låg jag på balans enligt Fredrik_S's filosofi:
En kaloribalans är att ena dagen äta 1000 kcal mer andra dagen 1000 kcal mindre tredje dagen 500 mer fjräde 500 mindre osv i slumpmässig fördelning.. för att i slutet på månaden då råkat hamna på en ungefärlig ballans.
Och nu har jag sedan en månad tillbaka legat på kaloriminus enligt ett program av Bartoll (har samtidigt ökat mängden träning rejält).

Resultat sedan två månader tillbaka är - 3 cm midja och + 2 cm bröstkorg samt ökningar i de flesta övningar.

Ghoetic
2011-04-21, 12:08
Det tror inte jag. Det är just den typen av finlir man misslyckas med som nybörjare. Folk tror att de har så bra koll på sin kaloribalans men det har de inte.

Lite sant, men ändo inte. Själv tycker jag det inte är svårt att hålla proteinet konstant och få eller inga alla kolhydrater på vilodagar och en större mängd på träningsdagar. Om proteinet är i check, så är ju bara kolhydraterna faktorn att tänka på för att uppnå calori - +

Bjern
2011-04-23, 08:09
Lånar tråden lite.

Hur länge är det hälsosamt att ligga på ett kaloriunderskott? Är det 3-4 månader som gäller?

Eddie Vedder
2011-04-23, 08:11
Lite sant, men ändo inte. Själv tycker jag det inte är svårt att hålla proteinet konstant och få eller inga alla kolhydrater på vilodagar och en större mängd på träningsdagar. Om proteinet är i check, så är ju bara kolhydraterna faktorn att tänka på för att uppnå calori - +

Fast jag skrev ju inte om Ghoetic utan om vad jag tycker är generellt. ;)

Lånar tråden lite.

Hur länge är det hälsosamt att ligga på ett kaloriunderskott? Är det 3-4 månader som gäller?

Beror ju naturligtvis på hur fet du är och hur stort underskottet är.

Bjern
2011-04-23, 08:16
Beror ju naturligtvis på hur fet du är och hur stort underskottet är.

I see. :)

Thrower
2011-04-26, 09:53
Undrar om det finns nån fördel med att ligga på ca 30-40 g kolhydrater istället för typ 150 g vid deff? Om man uppnår samma kcal så gör det väl ändå ingen skillnad vad gäller viktnedgång?

rooz
2011-04-26, 09:56
Undrar om det finns nån fördel med att ligga på ca 30-40 g kolhydrater istället för typ 150 g vid deff? Om man uppnår samma kcal så gör det väl ändå ingen skillnad vad gäller viktnedgång?
Det beror ju också lite på dig själv. Ingen av oss kan säkert säga hur din kropp kommer funka på långa kolhydratsintag.

Men det är väl det vanligaste vid dieter, att man skär ner på carbs först.

Thrower
2011-04-26, 10:05
Ja precis! Blir såklart att testa. Thanks!

mikaelj
2011-04-26, 10:41
Men jag är inte säker på att det är just kalorimängden som är problemet.

Jag fick en stor ökning när jag fokuserade på att överäta. Då var träningsmängd och -metod i sin ordning.

mikaelj
2011-04-26, 10:42
Undrar om det finns nån fördel med att ligga på ca 30-40 g kolhydrater istället för typ 150 g vid deff? Om man uppnår samma kcal så gör det väl ändå ingen skillnad vad gäller viktnedgång?

Bantandet blir mindre jobbigt om du äter mat som mättar. De flesta äter värdelösa kolhydratkällor sett ur mättnadssynpunkt.

(lågt blodsocker ökar insöndringen av GH vilket i en annan tråd omnämndes ha muskelbevarande egenskaper)