Logga in

Visa fullständig version : Kasein och Vassle, en gång för alla.

Fugly
2011-04-19, 10:15
Hej!

Har hört en hel del om kasein och vassle protein, och vill nu få svar, en gång för alla. Jag har hört att kasein är segare och därför passar bättre till mellanmål, samt att vassle är för snabbt för mellanmål, är det sant?

Är det sant att vassle förstörs när man värmer upp det? Fungerar det att värma upp kasein? Vart går gränsen till att värma upp innan det förstörs (om det förstörs)?

Skulle verkligen uppskatta om någon skulle kunna svara på de här frågorna!

limenka
2011-04-19, 10:22
Testat sök?

Fugly
2011-04-19, 10:26
Testat sök?

Har hört en massa grejer om det här, så vill få ett svar av någon som kan sin grej. Du kanske vet?

Philosophic
2011-04-19, 10:27
Jag tror efter vad jag har läst att kasein tas upp saktare av kroppen och att vassle tas upp snabbare. Mer vet jag inte.

Dreas
2011-04-19, 10:35
En komplett måltid och kasein ger långsamt upptag/utsöndring av protein.

Vassle passar bättre som mellanmål, för det är just mellan mål. Kasein t.ex, det minskar muskelnedbrytningen i över 8h. Hur det är med en måltid är jag osäker på.

vicarious
2011-04-19, 10:38
Hej!

Har hört en hel del om kasein och vassle protein, och vill nu få svar, en gång för alla. Jag har hört att kasein är segare och därför passar bättre till mellanmål,

Vilket som går bra som mellanmål. Svårt att säga att något i längden är bättre än det andra. Det är möjligt att vassle är något bättre med tanke på att det ger en kraftig akut stimulering av muskelproteinsyntesen.

samt att vassle är för snabbt för mellanmål, är det sant?

Nej.

Är det sant att vassle förstörs när man värmer upp det? Fungerar det att värma upp kasein? Vart går gränsen till att värma upp innan det förstörs (om det förstörs)?

Denaturerar. Det blir inte helt oanvändbart av kroppen men som jag har förstått så förstörs litegrann av proteinet. Hur mycket vet jag inte. Kasein går såvitt jag vet fint att värma utan någon proteinförlust.

Eddie Vedder
2011-04-19, 10:40
Har hört en massa grejer om det här, så vill få ett svar av någon som kan sin grej. Du kanske vet?

Läs :)

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%E2%80%93-ny-jamforande-studie/

Fugly
2011-04-19, 10:48
Okej, tack för alla svar!

Så om jag ska använda vassle som ett mellanmål, hur mycket kan jag ta åt gången? Har hört att det ska vara 20g åt gången, eller är det bara skitsnack?

Gör det något om jag ersätter en måltid, t.ex. frukost med vassle?

@Eddie Vedder

Tack för artiklarna!

King Grub
2011-04-19, 11:01
Om syftet med vassleintaget är att stimulera muskeluppbyggnaden, så nås maxeffekt vid ungefär 10 gram EAA vid ett intag, och det är runt 20 gram vassleprotein. Tar du mer, blir effekten inte mindre, men heller inte större.

Fugly
2011-04-19, 11:17
Om syftet med vassleintaget är att stimulera muskeluppbyggnaden, så nås maxeffekt vid ungefär 10 gram EAA vid ett intag, och det är runt 20 gram vassleprotein. Tar du mer, blir effekten inte mindre, men heller inte större.

Syftet är att höja mitt dagliga protein intag, vid vilken tidpunkt som helst under dagen. Går det bra att ta hur mycket som helst då?

Spridis
2011-04-19, 11:23
Ja

Fugly
2011-04-19, 11:23
Okej, tack!

King Grub
2011-04-19, 11:26
Tar man bara vassle utan något annat till, kan det finnas en gräns för hur mycket som tas upp vid ett tillfälle. Resten går i sådana fall i toaletten. Var den gränsen ligger är inte klarlagt.

Fugly
2011-04-19, 11:30
Tar man bara vassle utan något annat till, kan det finnas en gräns för hur mycket som tas upp vid ett tillfälle. Resten går i sådana fall i toaletten. Var den gränsen ligger är inte klarlagt.

När du säger utan något annat till, menar du något annat protein under dagen eller t.ex. utan att blanda det i vätska?

limenka
2011-04-19, 11:37
När du säger utan något annat till, menar du något annat protein under dagen eller t.ex. utan att blanda det i vätska?

han menar med annat än proteinpulver vid det specifika tillfället

edit: alltså mat troligtvis

krubkungen
2011-04-19, 12:58
Jag har precis käkat havregryn, 3ägg och 200g keso. Detta kommer väl att tas upp långsamt i kroppen?

Det är väl bara när man vaknar och efter träningen som man är som mest behov av att ta ett snabbt protein som vassle eller fria aminosyror?

vicarious
2011-04-19, 13:04
Jag har precis käkat havregryn, 3ägg och 200g keso. Detta kommer väl att tas upp långsamt i kroppen?

Det är väl bara när man vaknar och efter träningen som man är som mest behov av att ta ett snabbt protein som vassle eller fria aminosyror?

Ja.

Bara och bara vet jag inte men det är iallafall två tillfällen där det lämpar sig bra med snabbupptagligt protein.

Sundqvist
2011-04-19, 13:07
Så Teoritiskt sett så borde de vara mer bättre att Äta en Caseinshake till frukost än Vassle ( om man nu bara tar det till frukost ) ? eller är jag helt ute och cyklar ?

Eddie Vedder
2011-04-19, 13:57
Så Teoritiskt sett så borde de vara mer bättre att Äta en Caseinshake till frukost än Vassle ( om man nu bara tar det till frukost ) ? eller är jag helt ute och cyklar ?

Nej det vet jag inte. Nöjer du dig med en vassleshake stimuleras MPS. Äter du tillräckligt mycket totalt sett kanske det är att föredra för den totala proteinbalansen.

Leifallan
2011-04-19, 14:01
Läs :)

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-2-%E2%80%93-ny-jamforande-studie/

Hur ser du då på de trafasade proteintillskotten med kasein-,vassle-, och äggprotein i ett?

Leifallan
2011-04-19, 14:03
Nej det vet jag inte. Nöjer du dig med en vassleshake stimuleras MPS. Äter du tillräckligt mycket totalt sett kanske det är att föredra för den totala proteinbalansen.

Jag vet att Berkhan visade en studie i BODY om just detta. Kan fasen inte komma ihåg hur studien riktigt såg ut men "kaseingruppen" fick bäst resultat.

Eddie Vedder
2011-04-19, 14:03
Hur ser du då på de trafasade proteintillskotten med kasein-,vassle-, och äggprotein i ett?

Ja kan inte se någon som helst fördel med att blanda i äggprotein. Det blir ju inte bättre bara för att man petar i så många proteinkällor som möjligt.

Jag vet att Berkhan visade en studie i BODY om just detta. Kan fasen inte komma ihåg hur studien riktigt såg ut men "kaseingruppen" fick bäst resultat.

Om du inte minns hur studien såg ut vet du ju inte om det handlade om det. :D

StampChamp
2011-04-19, 14:09
Ät nån fast föda till din vassle om du skall ta en större dos. Jag brukar försöka få mig någon fast föda till varje drink, förutom den efter träningen.

Spridis
2011-04-19, 16:08
Har det i praktiken någon betydelse?

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:11
Har det i praktiken någon betydelse?

Det är det vi inte vet, om vi visste till 100% skulle nog inte uppläggen skifta så väldigt. :) Men att man utan problem kan bygga suveränt muskulösa kroppar på hård träning med mängder av morsans köttfärsbiffar och potatismos kan ingen någonsin säga emot.

Spridis
2011-04-19, 16:30
Om jag får välja så blir det morsans köttbullar alla dagar!

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:33
Om jag får välja så blir det morsans köttbullar alla dagar!

Mamma Scans för min del, hon får vara surrogatmorsa när min riktiga bor så långt bort.

Spridis
2011-04-19, 16:37
När morsan jobbade utomlands (sverige) på 60-talet så skickade hennes mor söndagsstek + sås med posten från finland. Det gick hur bra som helst under vinterhalvåret!

Eddie Vedder
2011-04-19, 16:38
När morsan jobbade utomlands (sverige) på 60-talet så skickade hennes mor söndagsstek + sås med posten från finland. Det gick hur bra som helst under vinterhalvåret!

:laugh:

hejhopp79
2011-04-19, 16:58

lol

Grandmaster
2011-04-19, 17:42
Handlar om att få upp leucinkoncentrationen i blodet tillräckligt högt för att stimulera MPS. "Långsamt" och "snabbt" protein talar bara om hur snabbt leucinet portioneras ut vid intag av enstaka livsmedel. 300-400 nmol/l når du förr eller senare oavsett livsmedel om mängden är tillräcklig.

Spridis
2011-04-19, 18:09
Med andra ord, den ljufva moderns köttbullar vinner vilken dag som helst!

Spridis
2011-04-19, 18:12
Så när proteinintaget för dagen resulterar i att aminosyrorna når en nivå av 300-400 nmol/l så har MPS stimulerats till max och vidare stimulering är inte möjligt innan man nått fatsande tillstånd och nivån sjunker ner till basnivå igen? Satan vilken lång mening...

Grandmaster
2011-04-19, 18:21
När behovet är mättat sjunker MPS till baseline igen. Behovet är lågt hos svensson, och därför sjunker MPS till baseline snabbt vid infusionstudier (Bohe et al) av höga mängder EAA. När nattens förluster är kompenserade finns det inget behov längre annars skulle alla se ut som Coleman utan att ha rört en vikt. Att man skulle kicka igång den igen genom att sprida ut intaget är bara idiotier som uppkommer när man låter forumexperter och kosttillskottsföretag tolka studierna.

Spridis
2011-04-19, 18:24
Med andra ord så behövs mer stimulans med t.ex. styrketräning för att behovet ska uppstå igen?

Leifallan
2011-04-19, 20:02
Ja kan inte se någon som helst fördel med att blanda i äggprotein. Det blir ju inte bättre bara för att man petar i så många proteinkällor som möjligt.

Företagen säljer väl dessa för att folk i allmänhet tror att man skulle få "lite av allt". Så det marknadförs i alla fall.

Om du inte minns hur studien såg ut vet du ju inte om det handlade om det. :D

Bara för att jag inte minns hur själva tillvägagångssättet såg ut specifikt så kan jag väl minnas resultatet?

Dreas
2011-04-19, 20:09
Bara för att jag inte minns hur själva tillvägagångssättet såg ut specifikt så kan jag väl minnas resultatet?Men beroende på tillvägagånssättet så är ju resultaten mer eller mindre något att hurra för.

Leifallan
2011-04-19, 20:13
Så sant så! jag vill minnas att studien jämförde det som Sundqvist frågade lite om. Vassledrinkar före och efter träning kontra kasein drinkar innan läggdags. Ungefär så:)

Grandmaster kanske minns?

Eddie Vedder
2011-04-19, 20:45
Bara för att jag inte minns hur själva tillvägagångssättet såg ut specifikt så kan jag väl minnas resultatet?

Nej det kan du inte. Om resultatet var att man fick bättre proteinbalans under ett helt dygn vid isokaloriskt intag där frukost bestod av vassle eller kasein så vet du ju att det var det de undersökte.

Vet du bara att kasein var bättre än vassle i random studie som studerat vadsomhelst så har det ju inte med frågan att göra.

Grandmaster
2011-04-19, 20:56
Kasein och mjölkproteinisolat ger alltid bättre proteinbalans än vassle i dessa studier eftersom man mäter över flera timmar (>4 tim) men det är skitsamma eftersom ingen i verkliga livet tränar fastande, går hem, dricker en 30 g vassleshake, och sedan lägger sig på soffan i sex timmar.

Eddie Vedder
2011-04-19, 21:11
Kasein och mjölkproteinisolat ger alltid bättre proteinbalans än vassle i dessa studier eftersom man mäter över flera timmar (>4 tim) men det är skitsamma eftersom ingen i verkliga livet tränar fastande, går hem, dricker en 30 g vassleshake, och sedan lägger sig på soffan i sex timmar.

Jo jag anade att det var den typen av studieupplägg. Som vanligt. Jag har lite svårt att förstå varför man fortfarande gör den typen av mätningar. Det har ju gjorts nu och man har goda kunskaper om akuta effekter.

Så extremt dyrt borde det inta vara att genomföra en studie med stabil frukost, träning, vassledrink, kaseindrink och kontrollgrupp (placebo) och sedan lunch och middag. Det skulle ju ge lite mer applicerbara resultat.

Om det gjorts och jag missat det så vore det uppskattat om du har en referens som jag kan läsa.

maagz
2011-04-20, 16:01
Pallar inte läsa alla inlägg men kasein passar bra till natten så kroppen får en tillförsel av protein sakta under tiden man sover. Vasslet tas upp snabbt och lämpar sig direkt efter gymmet. Hörde en gång att vassle endast ska tas efter gymmet men andra säger att det är bullshit. Jag kör vassle när som helst under dagen som mellanmål och kasein innan läggdags.
varför ska du värma upp det?

Fugly
2011-04-20, 16:48
Pallar inte läsa alla inlägg men kasein passar bra till natten så kroppen får en tillförsel av protein sakta under tiden man sover. Vasslet tas upp snabbt och lämpar sig direkt efter gymmet. Hörde en gång att vassle endast ska tas efter gymmet men andra säger att det är bullshit. Jag kör vassle när som helst under dagen som mellanmål och kasein innan läggdags.
varför ska du värma upp det?

Laga mat med det (t.ex. pannkakor).

Leifallan
2011-04-21, 20:42
Nej det kan du inte. Om resultatet var att man fick bättre proteinbalans under ett helt dygn vid isokaloriskt intag där frukost bestod av vassle eller kasein så vet du ju att det var det de undersökte.

Definitivt men jag minns inte specifikt hur studien såg ut. Är nog 1,5-2 år sedan det publicerades i tidningen.

Mauriice
2011-04-21, 20:52
...och det är runt 20 gram vassleprotein. Tar du mer, blir effekten inte mindre, men heller inte större.

Vänta...Jag tar hela tiden 30 gram per shake. Är det slöseri med vassle om syftet är att stimulera MPS? Borde jag istället ta 20 gram per shake och kanske sprida ut dem lite över dagen?

krubkungen
2011-04-21, 21:26
Vänta...Jag tar hela tiden 30 gram per shake. Är det slöseri med vassle om syftet är att stimulera MPS? Borde jag istället ta 20 gram per shake och kanske sprida ut dem lite över dagen?

Efter träningen räcker det med 20g vassle för att stimulera MPS.

vicarious
2011-04-21, 21:27

30g pulver är typ 25g protein. väldigt få märken har 100% proteinhalt. ta du dina 30g, det är nog inte hela världen.

krokodille
2011-05-28, 22:39
30g pulver är typ 25g protein. väldigt få märken har 100% proteinhalt. ta du dina 30g, det är nog inte hela världen.

2 skopor (2 x ½dl) pulver och 300ml vatten kör jag på efter mina pass.

Känner att det har gett mig bra resultat!

SiSenior
2011-05-29, 10:40
Hur "känner" du de?
Postat via en mobil enhet

Lövbiffen
2011-07-04, 16:13
Eftersom att jag inte vill starta en ny tråd i ämnet så lånar jag den här tråden. Det är nämligen så att jag tänkt prova på att få i mig cirka 165 gr protein från vassleprotein per dag för att se om det kan tänkas bli någon skillnad om jag ligger på cirka 3 gr per kg kroppsvikt. Så proteinet från vasslet kommer alltså utgöra den mängden protein, vilket självklart inte är den sammanlagda mängden per dag.

Jag tänkte alltså fråga om kroppen kan tillgodogöra sig proteinet om jag drar i mig cirka 60 gr protein till frukost med en skål havregryn och mjölk, 60 gr till mellanmål efter lunchen med en liten macka och 45 gr på kvällen efter middagen med någonting litet till? Finns det något antagande överhuvudtaget för hur stor mängd utav någonting annat man måste ha med för att kunna tillgodose sig proteinet, om det ens går att tillgodose sig den mängden snabbt protein vid en dosering?

Mvh

Fredrik

vicarious
2011-07-04, 17:16
Jag tror att allting kommer tas upp.

Om du är orolig, varför inte sprida ut intaget lite mer då?

Machop
2011-07-04, 17:58
Varför inte bara köpa vassleprotein, och när man vill ha kasein istället blandar man med mjölk, och mjölk i sig består till 80% av kasein, om jag förstått det rätt. så då blir det lite långsammare yeye

Lövbiffen
2011-07-04, 18:40
Jag tror att allting kommer tas upp.

Om du är orolig, varför inte sprida ut intaget lite mer då?

Jag försöker vara försiktig med mitt munhygien bla. Tandläkarna vill ju att man skall äta få gånger per dag, medan man enligt kostexperterna tycker att intaget skall ske över ett flertal mål per dag. Jag vill helst ha kvar mina tänder. Ett problem med vassle är att andedräkten påverkas negativt också, så jag vill inte gå runt och lukta vassle i munnen hela tiden. Tyvärr så hjälper inte tuggummi alltför bra mot stanken.

vicarious
2011-07-04, 21:34
Jag försöker vara försiktig med mitt munhygien bla. Tandläkarna vill ju att man skall äta få gånger per dag, medan man enligt kostexperterna tycker att intaget skall ske över ett flertal mål per dag. Jag vill helst ha kvar mina tänder. Ett problem med vassle är att andedräkten påverkas negativt också, så jag vill inte gå runt och lukta vassle i munnen hela tiden. Tyvärr så hjälper inte tuggummi alltför bra mot stanken.

Ät ordentligare måltider då med mer protein från vanlig mat. Varför basera så stor del av proteinintaget på vassle? Jag tror ändå det är lugnt om du tar vasslet tillsammans med mat som du har tänkt.

krubkungen
2011-07-04, 22:27
Ät ordentligare måltider då med mer protein från vanlig mat. Varför basera så stor del av proteinintaget på vassle? Jag tror ändå det är lugnt om du tar vasslet tillsammans med mat som du har tänkt.

Förlorar man inte "den snabba effekten" av vassle om du tar den tillsammans med mat? Hur länge måste man så fall vänta mellan vassle intag och mat om man vill ha det snabba upptaget av vassle innan maten? 30-40min?

King Grub
2011-07-04, 22:38
Jo, det gör man till stor del, men han vill väl bara ha en billig proteinkälla.

Lövbiffen
2011-07-05, 08:29
Jo, det gör man till stor del, men han vill väl bara ha en billig proteinkälla.

Exakt, är man student så är man :D

Pepz
2011-07-05, 08:52
kostexperterna tycker att intaget skall ske över ett flertal mål per dag.

de har fel eller ptja inte fel men det spelar mindre roll hur många ggr man äter på en dag

Eddie Vedder
2011-07-05, 08:57
Tandläkarna vill ju att man skall äta få gånger per dag, medan man enligt kostexperterna tycker att intaget skall ske över ett flertal mål per dag.

Det finns ganska många exempel där jag förundras över hur mycket bättre jag håller med tandläkare i vissa kostfrågor än "kostexperter".