handdator

Visa fullständig version : Extra pass för bröst?


MrJonas
2011-04-18, 23:13
Jag undrar helt enkelt om det är "OK" att lägga ner extra pass på brösten. Tex träna:

Biceps + bröst
Triceps + bröst
Mage + bröst

På en enda vecka. Eller sliter det kanske för mycket på musklerna?

Jag tränar för ytliga skäl och känner att brösten behöver mer tid.

Tack :D

Lindrian
2011-04-18, 23:17
Beror helt på hur du känner dig i bröstet efter ett tungt pass. Personligen känner jag av värk/seghet i minst fyra dagar efter ett riktigt tungt pass. Så för min del blir det dessvärre endast en gång i veckan. Tre gånger låter som väldigt mycket, men två _kan_ funka om det känns bra.

Busfrö
2011-04-18, 23:38
Beror på hur upplägget ser ut. Du kan väl aldrig mena att det där du skrev var din tränignssplit förresten?

JJOHANSSON
2011-04-19, 11:17
Disco disco go go

Spridis
2011-04-19, 11:20
Jag kör ett tung + ett lätt pass i veckan. Allt utöver det gör att jag inte orkar prestera max i längden.
Testade köra hirvis med två tunga pass i veckan vilket gav resultat men jag var slut som jultomten på julafton en lång tid efter.

Parachutes
2011-04-19, 11:26
Ta all power från 3 bröstpass och förena i 1 MIGHTY powerpass istället :)

Victuhh
2011-04-19, 11:38
Träna ben ;) man blir stor ändå

limenka
2011-04-19, 11:40
Disco disco go go

Han kanske är bänkare? ;)

Du kan träna bröst tre gånger om du gör det rätt/din kropp orkar. Vanligt är att man kör två pass där ena är lite tyngre (ej maxvikter) och det andra som ett återhämtnings pass/teknik/komp.

MrJonas
2011-04-19, 11:44
Du kan väl aldrig mena att det där du skrev var din tränignssplit förresten?

???

Ta all power från 3 bröstpass och förena i 1 MIGHTY powerpass istället :)

Blir nog lite för tröttsamt....

Disco disco go go

Vet inte riktigt vad en discobyggare är, men kan anta att jag är en då :P

Parachutes
2011-04-19, 11:46
Tröttsamt?! Vill du se ut som brad pitt innan sommaren får du ligga i!

Deceiver85
2011-04-19, 11:53
Klart det är ok. Själv tränar jag så här:

Måndag: Böj, Bänk, Mark
Onsdag: Mark, Bänk, Böj
Torsdag/Fredag: Bänk/Militärpress
Lördag: Böj, Bänk, Mark

Alla kan träna mer...

Stefan J
2011-04-19, 12:02
Det är i sig inga problem att träna bröst 3ggr/vecka, men det kräver lite träning i träningstålighet. Att gå direkt från ett till tre pass vecka är nog inte bra, utan bättre att någon månad köra 2 pass/vecka där det ena är tungt, det andra lätt, sedan skruva upp det till 2 tunga pass i veckan, sedan 2 tunga pass/vecka+ett jättelätt och kanske till slut 3 tunga pass i veckan. Men att träna så ofta kräver att du vet vad du sysslar med och inget du bör göra utan god kroppskännedom och kunskap om träning. För du kan inte köra bänk+lutande bänk+hantelvarianterna av desamma och cablecross och andra bröstövningar maxtungt 3 ggr/vecka utan då får man skära ner lite på övningsantalet. För de flesta är det relativt riskfritt och väldigt givande att stanna kring 2 bröst/bänkpass per vecka.

MtotheM
2011-04-19, 14:42
Det är i sig inga problem att träna bröst 3ggr/vecka, men det kräver lite träning i träningstålighet. Att gå direkt från ett till tre pass vecka är nog inte bra, utan bättre att någon månad köra 2 pass/vecka där det ena är tungt, det andra lätt, sedan skruva upp det till 2 tunga pass i veckan, sedan 2 tunga pass/vecka+ett jättelätt och kanske till slut 3 tunga pass i veckan. Men att träna så ofta kräver att du vet vad du sysslar med och inget du bör göra utan god kroppskännedom och kunskap om träning. För du kan inte köra bänk+lutande bänk+hantelvarianterna av desamma och cablecross och andra bröstövningar maxtungt 3 ggr/vecka utan då får man skära ner lite på övningsantalet. För de flesta är det relativt riskfritt och väldigt givande att stanna kring 2 bröst/bänkpass per vecka.
Denna förtjänar en +1, exakt så jag har gjort och kör nu själv också 3ggr bröst i veckan och har inge problem med det.

Ego
2011-04-19, 14:45
Hur mycket tar du i bänkpress (plana eller med lutning), hantel/stång och dips?

MrJonas
2011-04-19, 15:18
Hur mycket tar du i bänkpress (plana eller med lutning), hantel/stång och dips?

Just nu gör jag bara bänk i den assist maskinen (plan). Då försöker jag göra 3x10 med 40 kg *flex*. Har gymmat i fyra månader och är inte direkt starkast i världen...

Robbmeister
2011-04-19, 15:29
Du kan ju börja med två pass i veckan där du kör bröst sen så byter du bara ut maskinen mot ''riktig'' bänkpress eller hantelpress.

JJOHANSSON
2011-04-19, 15:32
Han kanske är bänkare? ;)

Du kan träna bröst tre gånger om du gör det rätt/din kropp orkar. Vanligt är att man kör två pass där ena är lite tyngre (ej maxvikter) och det andra som ett återhämtnings pass/teknik/komp.

En bänkare som inte tränar rygg eller axlar?

Ego
2011-04-19, 15:43
Du är för svag för att oroa dig för prioriteringen av bröstet just nu. Egentligen, prioriteringen av "vad som helst".
Kör något 5 x 5 program eller Starting Strength i ett år. Kommer dessutom att få bänka 2-3 gånger per vecka beroende på vilka övningar du väljer. De närmaste 3 åren behöver du oroa dig för prioritering av något kan jag säga till dig.

MrJonas
2011-04-19, 15:47
En bänkare som inte tränar rygg eller axlar?

Tränar även rygg ett pass i veckan, samt kondition och ben.

Tack Ego för bra svar :D

Ego
2011-04-19, 15:57
Jag vet att man vill köra det man ser i tidningarna och så, men jag önskar att någon har snackat lite sense i mig när jag började styrketräna. Tappade de mest produktiva åren till ...pardon min franska - fucked upp shit :)

dupper
2011-04-19, 16:33
Och tänk på att du inte har någon kroppsdel som är så mycket mer visuellt utvecklad om du bara tränat i fyra månader. Kanske någon arm om du varit singel länge.

MrJonas
2011-04-19, 19:12
Och tänk på att du inte har någon kroppsdel som är så mycket mer visuellt utvecklad om du bara tränat i fyra månader. Kanske någon arm om du varit singel länge.

Höger arm 1cm större än vänster :(


Men det är något sånt här jag borde köra då?

The Original Starting Strength Novice Program

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift

Workout B
3x5 Squat
3x5 Press
5x3 Power cleans

Workouts A and B alternate on 3 non-consecutive days per week.

Känns som ett sånt pass borde ta max 20 minuter :S

EDIT: Vad är "press" för övning?

EDIT2: Fast nu är det så att jag tränar för att gå en fin kropp. Får jag det med detta programmet eller är det så att jag bara ökar i styrka?

kottovic
2011-04-19, 19:24
pressövningar - bänkpress, hantelpress, militärpress, press-veck mfl :D