handdator

Visa fullständig version : Hur äter ni under era vilodagar?


simich
2011-04-18, 22:39
Kost under träning är något helt nytt för mig... jag vet egentligen inte mer än det jag har läst på nätet, i olika forum, artiklar etc. Men bäst tycker jag det är att ställa sin frågor här, då får man (oftast) riktiga svar utifrån erfarenhet. Nu till min fråga... Hur äter ni och således hur ska jag äta under mina vilodagar? Följer jag mitt ordnarie kostschema (protein/fett - lågt kolhydratintag), ska jag vara striktare eller kan jag "släppa" på tyglarna lite?

*Mitt mål är att bygga muskler.

OneManArmy
2011-04-19, 05:17
Äter samma mat men ett par hundra kcal mindre

Sheogorath
2011-04-19, 05:28
Jag deffar och äter efter ett kostschema jag lagt upp. Så jag släpper inte på tyglarna alls den här perioden. Kaloriberäknar t.o.m. min ätardag. ;)

Men till frågan: jag äter precis samma på mina vilodagar som på mina träningsdagar. Jag resonerar som så att vilodagar är dagar kroppen ska kunna återhämta sig, och då är ett lite större överskott bra (överskottet blir större för att jag rör mig mindre de dagarna, inte för att jag äter mer). Däremot, om jag har ovanligt stor aktivitetsnivå någon dag (t.ex. går ut och dansar en lördag), oavsett om det är en träningsdag eller en vilodag så kompenserar jag det genom att äta/dricka något jag finner lämpligt. Kan t.ex. bli ett par glad äpplejuice ute på klubben och ett par Gainomax när jag kommer hem istället för min vanliga kalorisnålare kaseindrink. Men eftersom jag lever ett väldigt regelbundet liv blir sådana galna utsvävningar inte så ofta...

SiSenior
2011-04-19, 05:48
Äter samma mat men ett par hundra kcal mindre

1+
Sen vilken mängd makronutrientena i övrigt hamnar på när "proteinbehov" är täckt, bryr jag mig inte så mycket om.

14K
2011-04-19, 06:20
Jag kör som vanligt alla dagar eftersom ligger på deff. Laddar med lite extra kollisar innan träning och ligger 2-300 kcal extra ska per dag för klara av träningen. Men dessa extra kcal så ligger jag fortfarande på ett minus.

Du skriver att du vill bygga, försök äta lite mindre kolhydrater på vilo dagar.

fotbollrap
2011-04-19, 07:51
Äter oftast lite mindre kolisar, skippar för det mesta gröten på morgonen. Om jag däremot ska köra hårt dagen efter blir det annorlunda (mer kolisar).

vicarious
2011-04-19, 08:10
Just nu äter jag lite kolhydrater och mycket protein + fett på vilodagar. Fett ungefär 1-1.2g/kg kroppsvikt, protein 2.5g/kg och några hundra gram grönsaker.

Eddie Vedder
2011-04-19, 08:12
Samma mat oavsett i princip. Senaste vilodagen var det i alla fall så. Förra fredagen. Innan dess var det 25e februari och då var det ju för att jag reste hela dagen så då blev ju inte heller maten densamma. Innan 25e februari minns jag inte vilken dag det var, men det kan ha varit 22a december eftersom jag reste då också.

limenka
2011-04-19, 10:45
Äter mer på vilodagar.

Gunfire
2011-04-19, 12:40
2300 på träningsdagar

2000 på vilodag

tar bara bort dom 300 som ja förbrukar på vilodagen

hejhopp79
2011-04-19, 13:13
Jag deffar och äter efter ett kostschema jag lagt upp. Så jag släpper inte på tyglarna alls den här perioden. Kaloriberäknar t.o.m. min ätardag. ;)

Men till frågan: jag äter precis samma på mina vilodagar som på mina träningsdagar. Jag resonerar som så att vilodagar är dagar kroppen ska kunna återhämta sig, och då är ett lite större överskott bra (överskottet blir större för att jag rör mig mindre de dagarna, inte för att jag äter mer). Däremot, om jag har ovanligt stor aktivitetsnivå någon dag (t.ex. går ut och dansar en lördag), oavsett om det är en träningsdag eller en vilodag så kompenserar jag det genom att äta/dricka något jag finner lämpligt. Kan t.ex. bli ett par glad äpplejuice ute på klubben och ett par Gainomax när jag kommer hem istället för min vanliga kalorisnålare kaseindrink. Men eftersom jag lever ett väldigt regelbundet liv blir sådana galna utsvävningar inte så ofta...

Går du ärligt talat ut och dansar och dricker äpplejuice på klubben och ett par (?) gainomax när du kommer hem?

Var är spriten.

Sheogorath
2011-04-19, 14:22
Går du ärligt talat ut och dansar och dricker äpplejuice på klubben och ett par (?) gainomax när du kommer hem?

Var är spriten.

Dricker inte under deff, typ. (Tidigt i deffen kunde jag dricka 2 st 3,5-or på min ätardag för mysfaktorns skull, men det känner jag inte att det finns utrymme för nu).

kalajset
2011-04-19, 14:36
Räknar inte kalorier ÖHT, men gissar att jag helt klart får i mig mindre energi vilodagar, (vilket är de flesta dagar i veckan för mig), än träningsdagar. Uppskattningsvis ca 600-800kcal mindre. Då lär dock träningen i sig förbruka ett par hundra kcal åtminstone, så skillnaden mellan träningsdag och vilodag lär i praktiken inte vara sådär jättestor för mig.

Räknar som sagt egentligen inte kalorier, men brukar däremot uppskatta mängden protein per dag. Denna mängd försöker jag hålla konstant, oavsett veckodag. Är främst kolhydraterna jag försöker skära ner på icke-träningsdagar, men då äter jag ändå alltid en relativt hög andel kolhydrat. Brukar sällan äta "onödigt" fett på träningsdagar. Allt detta under förutsättning att jag vill gå ner i vikt. Under bulk brukade jag i princip inte bry mig något om kosten, förutom hyffsad näringstiming kring träning tidigare. Får se hur det blir nästa gång.