handdator

Visa fullständig version : Anmälde mig till Vasaloppet 2012


Järvskan
2011-04-18, 21:59
Kommer jag att dö?

Anledningen till att jag anmälde mig till Vasaloppet är för att det är ett av mina stora livsmål (ett annat livsmål är att donera blod hundra gånger).

Har planerat fortsätta styrketräna tre gånger i veckan. Som konditionsträning tänkte jag löpa, ro i roddbåt samt spela amerikansk fotboll. Jag är i god form och älskar utmaningar, däremot har jag inte särskilt mycket skiderfarenhet. Skulle också påstå att jag har rätt starkt psyke.

Det är ännu länge kvar till Vasaloppet, men har ni några tips åt mig inför denna stora utmaning?

matsson
2011-04-18, 22:00
Att träna rullskidor hade nog varit en fördel tills snön kommer i år? :)

Järvskan
2011-04-18, 22:08
Att träna rullskidor hade nog varit en fördel tills snön kommer i år? :)

Jo, en vän till mig tyckte likadant, jag är dock tveksam till om jag skulle vilja spendera mina pengar i ett par rullskidor. Du tror inte det räcker med att ro?

Everest
2011-04-18, 22:11
Går att kötta sig genom vasan med endast vilja. Vill du ha en betydligt skönare upplevelse är det långpassen som är nyckeln. Se till att ha åkt åtminstone 3-4 skidpass på över 3 timmar så kommer det gå bra.

Se också till att fokusera på att få till tekniken, det hjälper mycket

matsson
2011-04-18, 22:19
Jo, en vän till mig tyckte likadant, jag är dock tveksam till om jag skulle vilja spendera mina pengar i ett par rullskidor. Du tror inte det räcker med att ro?

Med hjälp av rullskidorna kan du ju slipa in tekniken lite lättare kanske. Kolla om det går att köpa begagnade par? :)

Scoffan
2011-04-19, 09:42
Polarn som åkte förra året sa att det gick för långsamt för att ens bli speciellt trött, är man inte seedad så hamnar man i den största/sista klungan och en halvt stillastående kö halva sträckan. Tydligen så skulle köerna i uppförsbackarna vara ganska intressanta då folk slinter och glider bakåt och en dominoeffekt skapas*rolleyes*

mattoys
2011-04-19, 09:57
Polarn som åkte förra året sa att det gick för långsamt för att ens bli speciellt trött, är man inte seedad så hamnar man i den största/sista klungan och en halvt stillastående kö halva sträckan. Tydligen så skulle köerna i uppförsbackarna vara ganska intressanta då folk slinter och glider bakåt och en dominoeffekt skapas*rolleyes*

Jag kan rekommendera att man åker "öppetspår" om man är oseedad.

Scoffan
2011-04-19, 10:02
Jag kan rekommendera att man åker "öppetspår" om man är oseedad.

Är själv inte alls insatt i detta, vad menas med "öppetspår"?

Everest
2011-04-19, 10:04
Är själv inte alls insatt i detta, vad menas med "öppetspår"?

Samma sträcka som Vasaloppet men man har möjlighet att starta inom ett tidsintervall och det är betydligt mindre med folk.