handdator

Visa fullständig version : Önskar bort en kollega, nu har jag möjlighet att förverkliga


Gevol
2011-04-18, 20:53
Jag har sedan ett år tillbaks fått en ”ny” kollega (vi kallar honom Per), jag och Per har tillsammans ansvar för en del branschområden. Jag har redan från dag ett gillat Per, men han är inte särskilt duktig i arbetet. Väldigt disträ. Initialt var jag övertygad om att det handla om att jag sakna min gamla kollega, som tyvärr bytte företag och att Per skulle ”komma in i det.”

Men det gjorde Per aldrig och här står jag nu och önskar honom bort.

Som ett brev på posten kom min chef in på mitt kontor idag och påtalade att vår enhets resultat sjunkit senaste året och frågade ifall jag ville byta kollega, ifall det var han som var orsaken. Jag slingrade mig snabbt. Men chefen ringde sen och ville ha ett möte mig i slutet av veckan, där han ville komma överens om vad vi ska göra med Per.

Jag rådfrågade en annan chef som lovade att hålla tyst, han berättade att Per förmodligen kommer att få sparken ifall vi dömer ut honom eftersom de vill minska personalen och han är bland de senaste anställda. Jag vet att Per har ett litet barn och att ett till är på väg, så mitt samvete säger att jag borde förmildra, så han bara får byta enhet. Men risken finns då att jag inte blir av med honom, utan då kanske stannar hos mig.

Vad ska jag göra? Mina kollegor märker inte alls av hur han presterar på jobbet så de blir varken tillfrågade eller har någon åsikt.

daks
2011-04-18, 20:57
I bland, korta stunder, kan man önska att man var samvetslös. Problemet är oftast att otack är världens lön. Så är du söt och kär, kommer säkert han att manövrera ut dig.

Det är aldrig någon som bryr sig om en själv som man själv. Så det så!

Fatalist
2011-04-18, 20:57
Om hans arbetsinsats går ut över dig -> puts väck. Om det ej berör dig har du inget att förlora på att låta honom vara kvar. Man måste tänka på sig själv innan man tänker på andra. Låt inte honom begränsa dina möjligheter i karriären/livet om det skulle vara så.

Någon var tvungen att skriva det :)

Elso
2011-04-18, 20:58
Svara så sakligt som möjligt på frågorna och håll dig till fakta utan att lägga någon värdering i det. Vore märkligt om det spelar på ditt samvete.

Gevol
2011-04-18, 21:14
I bland, korta stunder, kan man önska att man var samvetslös. Problemet är oftast att otack är världens lön. Så är du söt och kär, kommer säkert han att manövrera ut dig.

Det är aldrig någon som bryr sig om en själv som man själv. Så det så!Jag har varit där i fem och alltid legat i topp, så någon sådan risk finns inte.

Svara så sakligt som möjligt på frågorna och håll dig till fakta utan att lägga någon värdering i det. Vore märkligt om det spelar på ditt samvete.Det där är inte så enkelt, men kan alltid förmildra ex.

Frågan "Är Per stresstålig, klarar han att ha flera bollar i luften samtidigt?" skulle man kunna besvara med ja eller nej.

Snafu
2011-04-18, 21:23
Om enhetens resultat fortsätter vara dåliga, kan det bli dåligt för dig? Kan Per coachas till att bli bättre? Knappast en lätt fråga.

Livankaret
2011-04-18, 21:47
Nu för tiden ser jag enbart till mig själv på arbetet, tyvärr.

Även som arbetslös har man ett bättre liv här i landet med 2 barn än vad många med arbete och 6 barn har i övriga världen. :D Förhoppningsvis hittar han dock ett nytt arbete som passar han bättre, alternativt har han skolat sig helt fel från början och har då bara sig själv att skylla. Klarar han inte av situationen och låter det påverka sin familj allt för mycket är det hans eget fel och ingen annans, problemet är då han och inte avsakaden av några tusenlappar i månaden.

Pirko
2011-04-18, 22:51
Vet Per om att han inte klarar sitt jobb lika bra som andra? Har det påpekats? Eller har ingen sagt något, och han har gått runt och trott att allt är bra?

Kanske vore bra att snacka med Per och säga hur det ligger till, och kanske kan han "rycka upp sig", peta i ännu en växel, och komma upp i snarlika nivåer som er andra?

C.E.J.
2011-04-18, 22:53
Att han har barn är väl inget att ta i beaktning? Ni är chefer, ni har pengar.

eriksvensson
2011-04-18, 23:01
Vet Per om att han inte klarar sitt jobb lika bra som andra? Har det påpekats? Eller har ingen sagt något, och han har gått runt och trott att allt är bra?

Kanske vore bra att snacka med Per och säga hur det ligger till, och kanske kan han "rycka upp sig", peta i ännu en växel, och komma upp i snarlika nivåer som er andra?

Känns helt klart som det bästa man kan göra i situationen. Att sparka folk åt höger och vänster utan att ge dom en chans till förbättring hjälper ingen, snarare tvärtom. Om man däremot inte får någon förbättring efter ett/flera snack så kan man överväga omplacering eller sparken. Tycker helt klart du ska snacka med Per istället för att ev. smida planer om hans framtid utan att ge honom en chans att påverka situationen som han kanske är helt ovetandes om.

rajjan_dammit
2011-04-18, 23:03
Jag tycker att du ska vänta till efter semestern med att skiljas från din fru.

Gevol
2011-04-19, 17:23
Vet Per om att han inte klarar sitt jobb lika bra som andra? Har det påpekats? Eller har ingen sagt något, och han har gått runt och trott att allt är bra?

Kanske vore bra att snacka med Per och säga hur det ligger till, och kanske kan han "rycka upp sig", peta i ännu en växel, och komma upp i snarlika nivåer som er andra?Han är förmodligen inte medveten, just därför att han är så disträ. Eftersom vi delar ansvaret så finns det inga siffror som pekar på vem som drar lasset. Att påpeka att han måste skärpa sig är inte lätt med jämlik befattning, särskilt inte när det är helheten som är bekymret.

Det bästa är förmodligen att vara ärlig med min chef, så kanske han kan placeras om. Med det tar emot att gå bakom någons rygg, för det är ju det man gör.

mangemani
2011-04-19, 17:38
att låta känslor ta över då det gäller utomstående personer/arbets kamrater etc är inge bra.
bästa personen ska ha jobbet och alla som inte sköter sej ska bort oavsett om dom har barn,familj eller om dom har det jobbigt på något sätt,låter kanske hårt,men så tycker jag det bör vara.
så missköter han sej eller gör så att det går bakåt istället för frammåt,ja,vad är då problemet?bara att kicka och ta in någon som kan sköta jobbet,skippa den känslomässiga biten,det är ett jobb ni befinner er på.

Ristretto
2011-04-19, 17:46
Jag tycker att du ska vänta till efter semestern med att skiljas från din fru.

:laugh: