handdator

Visa fullständig version : Jobbar hårt, bygger ingenting


Guitarg124
2011-04-18, 17:29
Hejsan!

Jag skrev för några år sedan och det har väl inte hänt så mycket sedan den tiden.

Läget är nu att jag jobbar som anläggare och lyfter dvs skrot varje dag (betong mm). En klassisk dag skulle väl innebära sammanlagt 3 ton lyft. Problemet är väl att jag inte bygger ett skit, äter rätt dåligt så vill ha tips på vad jag ska äta?

Blir matlåda varje dag, så innan jobbet är det frukost, sen fika 9, lunch 12 och hemgång 16.00. Mellan 12-18 äter jag i princip ingenting.

Har för övrigt proteinpulver hemma som jag skulle kunna trycka i mig, hur mycket och hur ofta?

mvh Robin

King Grub
2011-04-18, 17:40
Det handlar inte om proteinpulver, utan om det faktum att du har ett hårt fysiskt arbete men äter som om du hade ett kontorsarbete. Du behöver äta mer. Mer mat.

Guitarg124
2011-04-18, 17:44
Vad ska jag äta då? Jag väger nästan exakt 90 kg på en 173 cm lång kropp, har rätt stora armar och grov över bröstet. Kanske ska infoga en bild? Dock börjar magen komma då jag dricker rätt mycket öl på helgerna men ska sluta med det.

Jag har inte så mycket inspiration att gå till gym, dock har jag inspiration att bli stor och det genom att lyfta riktig skrot.

Guitarg124
2011-04-18, 17:58
Edit: Sen undrar jag hur tusan jag kan ligga på 90 kg när jag ligger på kaloriunderskott varje dag? Borde jag inte rasa i vikt? Finns folk som går ner i vikt på att gå en halvtimme på morgonen. Jag går 8 timmar om dagen. En jobbarkompis har mätt upp vad han gick en dag och den uppgav 1 mil + allt slit.

x824
2011-04-18, 18:42
Jag har inte så mycket inspiration att gå till gym, dock har jag inspiration att bli stor och det genom att lyfta riktig skrot.

Dina muskler växer vid anpassning till tyngre arbete. För att bli större måste du se till så att dina muskler får arbeta med tillräckligt hög intensitet. Lyfter du samma massa skrot dag ut och dag in upphör anpassningen och dina muskler slutar växa. Börja lyft tyngre skrot för att musklerna ska börja anpassa sig igen.

Eddie Vedder
2011-04-18, 18:48
Vad ska jag äta då?

Vad äter du nu? Vi kan ju inte ge dig några råd utan att du ger oss detaljerad information. Gärna så konret som möjligt och inte bara "en portion..." eller "massa..." eller "en macka" osv.

lanzal
2011-04-18, 18:55
Käka 500g kvarg till frukost, varje dag, variera med äpplen, olika smaker av funlight, banan osv..

Käka 500g keso + typ tonfisk, ägg till lunch, alternativt en kycklingsallad

Middag, 300g kött med potatis / pasta eller ris.

Sen kan du väl käka 1dl proteinpulver.

120g varje dag på keso och kvarg, protein alltså, sen fyller du ut resten med kött och en proteindrink.

Så ser mina dagar ut iaf! Försöker att ligga på 200+ protein per dag.

EDIT: självklart kan du säkert äta mer än mig om du har ett tungt jobb, bara räkna ut hur mycket kalorier du behöver varje dag med hjälp av deffguiden.

fotbollrap
2011-04-18, 18:58
Gymar du eller tänker du bygga via arbetet? Visst kan du då gå upp i vikt men är väl bättre att försöka "träffa" specifika muskler?

Guitarg124
2011-04-18, 19:05
Var är "Kvarg"?

Idag drog jag i mig en fläskig frukost på 3 mackor innan 7, klockan 9 blev det 3 mackor till. Klockan 12 blev det 4 krov med bröd. Vid 16 tiden 4 mackor och sen dess ingenting.

Det är vad jag ätit idag.

Jag kan tänka mig att gå till gym och komplettera absolut.

Kan säga att vi varierar jobbet rätt mycket, är anläggare så det är mycket gräva, och skyffla grusjobb också.

Guitarg124
2011-04-18, 19:06
Dina muskler växer vid anpassning till tyngre arbete. För att bli större måste du se till så att dina muskler får arbeta med tillräckligt hög intensitet. Lyfter du samma massa skrot dag ut och dag in upphör anpassningen och dina muskler slutar växa. Börja lyft tyngre skrot för att musklerna ska börja anpassa sig igen.

Okej jag tolkar det som att man ska varva hård med mjuk träning osv? Så att kroppen aldrig får vänja sig med samma träningstyp.

1684_
2011-04-18, 19:14
Kass mathållning för dig idag den 18e april?
Visst e inte bröd fel, om man varierar brödet å gärna äter rågbröd fullkorn, sen har bra och varierade pålägg, typ, kött, ägg, leverpastej, ost, makrill i tomatsås, messmör, smör, skinka, grönsaker, avokado mm... Så man inte äter typ enbart ostmackor å leverpastej... Där kan du ju utnyttja protein källor så som ägg, kött, skinka mm!!! Få i dig bra fetter med!!

Varför lagar du inte "riktig mat" så som pannbiff med potatis till lunchen? Finns ju hur mycket som helst, pastasallader (eller har i kallpotatis istället), blablbabla... Skulle kunna räkna upp hur mycket som helst som man kan värma på eller äta kallt... TESTA!
Dricker du ens mjölk eller får i dig typ kalcium? keso? naturell yoghurt?
Å kvarg e kesella, de finns 1% fett å 10%, dom flesta äter 1%, fast kvarg innehåller 0,3% och kan köpas på Lidl affärerna, dom innehåller typ 90% kasein protein (långsamt) som e bra som mellanmål, kvällsmat eller så... Tas upp långsamt av kroppen, rätt mättande med!

Käka gärna frukt med, bra energi för en som behöver få upp det snabbt å jobbar tungt! Lite tips iaf...

Spridis
2011-04-18, 19:27
Jämför 3 ton på en hel arbetsdag med ett normalt 1 timmes träningspass där totalvikten ligger på 4-12ton beroende på muskelgrupp.

Guitarg124
2011-04-18, 19:29
Det var vad jag har ätit idag.

Mjölk och juice och sånt dricker jag rätt mycket av. Angående mackorna är det mycket kalkon och skinka. Aldrig ägg eller liknande och oftast ljust bröd av ren vana..

Angående att laga mat, jag är väl rätt lat av mig, blir gärna att efter en hård jobbdag, segna ner i soffan och stanna där tills sängen kallar om jag inte har något annat för mig.

Jag ska tänka på vad ni sagt nästa gång jag besöker affären, då blir det nyttoköp och mycket kött och proteiner. :)

Guitarg124
2011-04-18, 19:31
Jämför 3 ton på en hel arbetsdag med ett normalt 1 timmes träningspass där totalvikten ligger på 4-12ton beroende på muskelgrupp.

Var en grav höftning, ska kolla på jobbet vad en pall plattor av betong väger :)

Eddie Vedder
2011-04-18, 19:35
Jag blir inte ens klok på vad du vill. Villa du bygga muskler eller gå ner i vikt? Och att börja trycka kvarg är knappast det första du ska ta tag i, lär dig fixa mat till att börja med, gör köttfärsgryta och ris i storkok på söndagen och käka hela veckan. Koka upp 10 ägg åt gången, ha alltid kokt potatis i kylskåpet, färdigköttbullar, korv, pytt i panna och ravioli är ingen katastrof att äta då och då, egen pizza kan du göra och frysa in etc.

Guitarg124
2011-04-18, 19:45
Tror många blev förvånade varför jag frågade varför jag inte gick ner i vikt trots att jag ligger på kaloriunderskott varje dag på vardagarna.

Jag vill ha större armar och allmänt bredare runt axlarna.

Spridis
2011-04-18, 19:46
Tror många blev förvånade varför jag frågade varför jag inte gick ner i vikt trots att jag ligger på kaloriunderskott varje dag på vardagarna.

Jag vill ha större armar och allmänt bredare runt axlarna.

Kör bänkpress!

Eddie Vedder
2011-04-18, 19:49
Jag vill ha större armar och allmänt bredare runt axlarna.

Då ska du börja styrketräna och äta mer. Underskott ligger du inte på.

Guitarg124
2011-04-18, 19:50
Kör bänkpress!

Tack för tipset.

Anledningen att jag postade i kost-forumet var för att få tips på vad som är bra att äta om man ska bygga muskler.

Guitarg124
2011-04-18, 19:52
Då ska du börja styrketräna och äta mer. Underskott ligger du inte på.

Egentligen en svår fråga, men jämför det jag ätit idag med en hel dags fysiska aktiviteter med mycket gående och fysiskt kroppsarbete, ligger jag verkligen plus på kalorier?

Eddie Vedder
2011-04-18, 19:52
Egentligen en svår fråga, men jämför det jag ätit idag med en hel dags fysiska aktiviteter med mycket gående och fysiskt kroppsarbete, ligger jag verkligen plus på kalorier?

Nej inte om du inte går upp i vikt.

Adama
2011-04-18, 19:59
Jag vill ha större armar och allmänt bredare runt axlarna.

Hade du tänkt uppnå detta "bara" genom att jobba som byggarbetare? Känns som att du inte hade tänkt träna på gym eller är de det du tänker börja göra?

Guitarg124
2011-04-18, 20:01
Jag hade tänkt komplettera med gym absolut. Dock inte 5 dagar i veckan utan kanske 2 vilket känns rimligt till en början tror jag.