handdator

Visa fullständig version : Proteindrink utan proteinpulver!


baggio
2011-04-18, 15:45
Har precis köpt en blender och tänkte göra lite drinkar med. Skulle vara intressant att få lite tips på vad ni brukar ha i?

Tankten är att dem skall vara så proteinrika som möjligt utan någon proteinpulver.

Utan att ha testat så hade tänk mig några äggvitor, kesella, banan, mjölk och nån skopa oboy.

Kom gärna med egna förslag som ni kan approva och är riktigt goda och nyttiga!

stevebc
2011-04-18, 15:49
En klassiker som jag kör med i princip varje dag är följande:

5-8 dl mellanmjölk
2-3 dl havregryn
~1 dl kakao

Om du har chokladvassle så häll gärna i för lite sötma. Proteininnehållet är väl på dryga 40 gram give take.

lirberr
2011-04-18, 18:53
En klassiker som jag kör med i princip varje dag är följande:

5-8 dl mellanmjölk
2-3 dl havregryn
~1 dl kakao

Om du har chokladvassle så häll gärna i för lite sötma. Proteininnehållet är väl på dryga 40 gram give take.

2-dl havregryn? Känns det inte jävligt konstigt att dricka?:P

baggio
2011-04-19, 11:32
Dåligt med svar gott folk! Finns det någon annan tråd som berör detta? Kunde inte hitta nämligen. Några tips på nyttiga och goda drinkar borde ni väl ha? :)

Fugly
2011-04-19, 11:48
Mjölk + kvarg + valfri frukt/bär.

juulia_
2011-04-19, 12:08
1 burk kvarg (250 g)
2 kiwi
2 tsk vaniljsocker
1 banan
(ev lite apelsinjuice)

MMmmmmm...

vicarious
2011-04-19, 12:21
Har precis köpt en blender och tänkte göra lite drinkar med. Skulle vara intressant att få lite tips på vad ni brukar ha i?

Tankten är att dem skall vara så proteinrika som möjligt utan någon proteinpulver.

Utan att ha testat så hade tänk mig några äggvitor, kesella, banan, mjölk och nån skopa oboy.

Kom gärna med egna förslag som ni kan approva och är riktigt goda och nyttiga!

Spelar det någon roll hur mycket kolhydrater & fett det får vara i drinken? Havregryn tycker jag är ett ganska dåligt tips till en proteindrink.

Du har redan täckt det mesta. Ägg, mjölk, kvarg & smaksättning i form av frukt/bär och oboy.

Måste bara fråga - varför inte bara skaffa ett proteinpulver?

anton2000
2011-04-19, 12:35
Måste bara fråga - varför inte bara skaffa ett proteinpulver?

Undrar det också. Det blir ju betydligt dyrare och i min mening inte lika gott utan proteinpulver. Och nej det är inte några anabola steroider i proteinpulver...

baggio
2011-04-22, 13:31
Nej så lite kolhydrater som möjligt.

Jag vet faktiskt, kanske bara inbillat mig att det inte behövs köpas något proteinpulver när jag redan har god kost. Sen är inte drinkarna det primära proteinintaget utan ska bara ses som något lite extra, som också är gott.

Parachutes
2011-04-22, 13:35
En klassiker som jag kör med i princip varje dag är följande:

5-8 dl mellanmjölk
2-3 dl havregryn
~1 dl kakao

Om du har chokladvassle så häll gärna i för lite sötma. Proteininnehållet är väl på dryga 40 gram give take.

Ingen deff-drink direkt men det lät helt klart värt att prova! Allt med havregryn = :hbang:

Lepras
2011-04-22, 13:37
Avrunnen tonfisk,isbitar,vatten,funlight=bara protein
Färdig fryst kycklingfile i bitar,vatten,funlight=bara protein

vicarious
2011-04-22, 22:33
Nej så lite kolhydrater som möjligt.

Jag vet faktiskt, kanske bara inbillat mig att det inte behövs köpas något proteinpulver när jag redan har god kost. Sen är inte drinkarna det primära proteinintaget utan ska bara ses som något lite extra, som också är gott.

Om du hade en "god kost" så skulle du kanske inte behövt starta den här tråden.

Dessutom är det ingen större skillnad på proteinpulver och de livsmedel du räknar upp. Mjölkprotein som mjölkprotein.

baggio
2011-04-23, 13:40
Om du hade en "god kost" så skulle du kanske inte behövt starta den här tråden.

Dessutom är det ingen större skillnad på proteinpulver och de livsmedel du räknar upp. Mjölkprotein som mjölkprotein.

Ja jag ville ju bara ha tips på goda drinkar, så vet inte vad det har med min goda kost att göra. :)

vicarious
2011-04-23, 13:47
Ja jag ville ju bara ha tips på goda drinkar, så vet inte vad det har med min goda kost att göra. :)

Argumentet du använde för att inte skaffa proteinpulver var ju att det inte behövs om man har en "god kost." Jag poängterade endast att skillnaden mellan proteinpulver och det du just räknat upp (kvarg, mjölk b la) är väldigt liten. Det är, som jag skrev - mjölkprotein som mjölkprotein.

baggio
2011-04-23, 14:34
Det förstår jag också, men det är ju lite off-topic eftersom tråden startades pga att jag ville ha goda tips på goda och nyttiga drinkar. Sen skrev jag "Jag vet faktiskt, kanske bara inbillat mig" och det ska väl inte tolkas som ett vattentätt argument. Tacksam för dina svar iallafall!

Om du hade en "god kost" så skulle du kanske inte behövt starta den här tråden.

xxtermxx
2011-05-04, 13:43
Nu har säkert folk redan skrivit detta recept men:

Kvarg 1%, frysta bär, mjölk, proteinpulver, sen brukar jag ha i 3 ägg-vitor. (lägger äggvitan i ett glas först och rör runt och har pyttelite socker i) sen häller jag över det i drinken och mixar runt. Jag har vanilj smak på whey-80 och passar in mkt bra till exempelvis frysta blåbär!