handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningen


StefanMell
2011-04-18, 12:28
Hej,

Har sedan en tid tillbaka (ca 6 månader) tränat styrketräning 4ggr/veckan.

Jag har de senaste åren innan detta, tränat lite av och till. Kört ett par månader, lagt av, kört igen. Nu däremot, de senaste månaderna har jag fokuserat helt på träningen och äter bra, sover, dricker inte m.m.

Däremot så har jag lite jag skulle behöva ha input på. Jag känner inte att jag kommer vidare och att jag har stannat. Har läst väldigt mycket på diverse forum men tänkte istället skriva ett inlägg för att få lite feedback.

Normalt kör jag följande schema.

Måndag: Bröst och Mage
Tisdag: Rygg och Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Biceps och Triceps

Har tidigare provat andra varianter, bröst och triceps på samma dag t.ex,
men har inte känt att jag har fått ut maximalt av detta.)

Vad gäller kost så äter jag ung. följande:


Frukost (kl 9.00 på jobbet, går upp vid 7.00 ung): 2 st grova brödbitar, skinka, gurka, Keso samt en skål med Musli och fil samt Smoothie med blandade frukter.

Lunch (12.00): Stor portion mat, oftast kyckling med grönsaker och någon form av pasta, ris, nudlar, potatis.

Mellanmål (15.00): Egen gjorda "Bars" gjorda på Musli, ägg. Ett par sådana samt frukt.

Träning vid ca 17.00: (2 muskelgrupper, 3 övningar på varje)

Middag vid ca 19.00: Stor portion mat, i samma form som lunchen.

Kvällsmat: Ev. en proteindrink innan jag lägger mig.


Min fråga, tränar jag rätt och äter jag rätt (tillräckligt)?

Jag har även börjat löpa 1-2 gånger i veckan. Förstår att jag nu måste få i mig ännu mer mat för att kunna ligga på ett överskott och kunna bygga lite mer muskler (alltså detta jag är ute efter).

När jag tränar kör jag alltid tung, så att jag max orkar ca 5-8 rep.
Kanske borde jag lägga om och köra 12-15 rep under en tid?

Min vikt idag är 73kg, har väl gått upp ung. 3 kg senaste månaderna men tycker jag borde gå upp mer.

Har även en fundering att lägga upp ett schema för att köra genom alla muskler i kroppen 2 gånger per vecka istället för 1 gång, vad har ni för erfarenhet av det?
Jag tänker att så länge jag kan lägga upp ett schema som tillåter varje muskel att vila minst 48 timmar borde det väl inte vara ett problem?

Det blev mycket text, men lika bra att ni får all bakgrundsfakta för att kunna ge mig tips.

ceejay
2011-04-18, 12:42
det är omöjligt att svara på om du äter tillräckligt. "en stor portion mat" är rätt luddigt uttryckt.

Om du inte gått upp så mycket som du velat så har du ätit för lite, kan vi väl dock vara överens om;)

Robbmeister
2011-04-18, 13:09
Skriv gärna vilka övningar du kör. Flytta axlar till måndagen och kör mage på tisdagen istället , annars tränar du axlar 2 dagar i rad.

Vilotiden innan man kan träna samma muskler igen beror på hur hårt du kör :)

StefanMell
2011-04-19, 10:33
Ceejay, helt sant. Väldigt otydligt av mig att skriva "stor portion mat". Brukar ligga på 1-1/2 normalstor kycklingfile/kött/fisk bit, 1/3 grönsaker och 1/3 kolhydrater i form av ris/pasta/nudlar/potatis. Men som du skriver, det är antaligen maten.

Robbmeister, tack för tipset, nu när jag läser det så är det ju självklart vettigare.


Vad tror ni generellt om att gå över till att köra igenom kroppen 2 gånger på en vecka med rätt upplägg. Detta kan kanske fungera alltså?

ceejay
2011-04-19, 12:35
inga problem att köra igenom kroppen 2 gånger per vecka.

apfel
2011-04-19, 12:42
Hur är det med träningsvärken?
känner du av passet dagen efter, 2 dagar, 3 dagar after?
jag brukar ta detta som ett riktmärke. det gäller att lyssna på kroppen och agera därefter.
i övrigt tycker jag att du kan göra bra i att öka energibehovet men 3 kg på några månader är inte dåligt, inte alls - bygga muskler tar lite tid.