handdator

Visa fullständig version : Öka aktivitetsnivå eller sänka kaloriintag ?


spoon
2011-04-18, 12:23
Gör det nån skillnad vilken metod man väljer?

Jag har legat på 90-93kg det sista året utan att väga mat eller reflektera över hur mycker jag äter. Låter hungern styra hur mycket jag äter.

Tänkte gå ned några kilon till sommaren och tycker det är mycket enklare att ta lite promenader till jobbet och nåt extra pass löpning istället för att tänka på mat hela dagarna.

Kommer det påverka fettminskningen om jag käkar mindre eller rör på mig mer ?

Flonkz
2011-04-18, 12:25
Gör det kombinerat!

kalajset
2011-04-18, 12:34
Du kommer troligen, mestadels, få svaren att det är bättre att i första hand sänka intaget av kalorier än att försöka öka aktivitetsnivån. Inget direkt fel i sig, men personligen tycker jag det har väldigt mycket att göra just med ens energiförbrukning. Har man liksom jag just nu en energiförbrukning som motsvarar random pensionär funkar det helt enkelt j'kligt dåligt att "bara" försöka sänka sitt matintag utan att öka på energiförbrukningen det minsta. Mikroskopiska måltider är ofta inte särskilt roliga. Promenader/mer vardaglig aktivitet påverkar i praktiken styrketräningen noll och intet och ger samtidigt en betydligt högre energiförbrukning om man gör det regelbundet.

Specialgrejer däremot, likt t ex HIIT eller fastande promendaer ur fettförbränningssynpunkt, är knappast värt att bekymra sig över om man inte är i väldigt bra form från första början.

...men ja - om man nu bara ska välja en av metoderna, (för diskussionens skull om inte annat), så är det generellt att föredra att helt enkelt sänka kaloriintaget snarare än att öka på aktivitetsnivån - om målet är att bevara maximal muskelmassa.

Reaper123
2011-04-18, 14:41
Ställ dig frågorna:
- Vill jag äta mer i kombination med att röra mig mer?
- Vill jag äta mindre i kombination med att inte röra på mig mer än nödvändigt?

Tycker du väljer alternativet som du känner passar dig bäst, vilket då verkar falla på att du rör dig mer och inte behöver lägga jättefokus på att äta som en skolflicka!

Allt handlar om kcal in vs ut, så valet i sig gör ingen skillnad om "kcal diffen" blir samma! Men du måste självfallet må bra under processen, vilket du helt enkelt ska lägga mest fokus på!

Lycka till!

nisse1976
2011-04-18, 18:10
Jag hade absolut ökat aktivitetsnivån.

Jag tränar 4-5 dagar i veckan, räknar jag enligt Harris-benedict skall jag få i mig 1900 per dag då om jag vill dra ner med 500 per dag. Tränar jag inget skall jag få i mig 1355. Det är en grym skillnad och jag hade haft väldigt svårt att fixa 1355 per dag.

Jag tycker man får en mental kick av att träna och det är lättare att inte "synda".

Träning gör att jag mår mycket bättre överlag och medför massa andra roliga saker som styrka och kondition.

Hittar man en träningsform som passar en så är det ju dessutom sjukt skoj att träna.

Mooooget!
2011-04-19, 00:27
Jag hade absolut ökat aktivitetsnivån.

Jag tränar 4-5 dagar i veckan, räknar jag enligt Harris-benedict skall jag få i mig 1900 per dag då om jag vill dra ner med 500 per dag. Tränar jag inget skall jag få i mig 1355. Det är en grym skillnad och jag hade haft väldigt svårt att fixa 1355 per dag.

Jag tycker man får en mental kick av att träna och det är lättare att inte "synda".

Träning gör att jag mår mycket bättre överlag och medför massa andra roliga saker som styrka och kondition.

Hittar man en träningsform som passar en så är det ju dessutom sjukt skoj att träna.

Kanske onödigt att ifrågasätta en motivator men vad exakt ger styrka dig förutom ett bättre utseende :P? Styrketränar iofs själv 3-4 dagar i veckan men tycker det är lite paradoxalt att man verkligen får komma på en PRAKTISKT användning av styrkan förutom om man har något speciellt jobb då.

nisse1976
2011-04-19, 04:04
Kanske onödigt att ifrågasätta en motivator men vad exakt ger styrka dig förutom ett bättre utseende :P? Styrketränar iofs själv 3-4 dagar i veckan men tycker det är lite paradoxalt att man verkligen får komma på en PRAKTISKT användning av styrkan förutom om man har något speciellt jobb då.

Hälsan i allmänhet. Mår du inte bättre sen du började träna?
För mig är det mils skillnad i hur jag mår och känner mig både efter utförande av fysisk aktivitet samt av att allmänt ha bättre kondition och styrka.

vicarious
2011-04-19, 08:06
Jag hade nog gjort både och. Dragit ner på de onödiga extrakalorierna från vissa saker i maten och försökt välja de alternativ i vardagen som gör att man förbrukar mer energi.

spoon
2011-04-19, 09:20
Det verkar som att det inte spelar någon större roll vilken väg man väljer. Då börjar jag med att ta lite promenader till jobbet. När det inte ger mer så plockar jag bort lite onödiga kalorier. Tack för svar :)

Mooooget!
2011-04-19, 09:38
Hälsan i allmänhet. Mår du inte bättre sen du började träna?
För mig är det mils skillnad i hur jag mår och känner mig både efter utförande av fysisk aktivitet samt av att allmänt ha bättre kondition och styrka.

Inte när det gäller styrketräning men dock när jag tränade mer kondition och fick starkare hjärta och därmed syresättning så var jag mycket piggare dock.

rajjan_dammit
2011-04-19, 21:42
Det verkar som att det inte spelar någon större roll vilken väg man väljer. Då börjar jag med att ta lite promenader till jobbet. När det inte ger mer så plockar jag bort lite onödiga kalorier. Tack för svar :)

Om inte annat är det ju smidigt om man inte orkar räkna och hålla koll. Att från ett tillstånd där man är viktstabil lägga till extra aktivitet utan att äta annorlunda kommer ju göra att man skapar ett kaloriunderskott.

Det är kanske inte det bästa för att bevara muskelmassa, men hey, det är sol ute. :)

truespin
2011-04-19, 22:30
Tappar man mer muskelmassa om man konditionstränar samtidigt som man bantar? Jag kör i dagsläget 3-4 gym pass i veckan, där jag försöker hinna igenom kroppen två ggr/vecka. Utöver detta kör jag konditionsträning på mellan 80-90% av maxpulsen i ca 7-9 timmar/vecka.

Genom att röra mig så pass mycket, får jag äta rätt mycket mat och kan ligga på ett underskott på mellan 700-900kcal/ dag utan att tycka att det är jobbigt.

Borde jag inte konditionsträna så pass hårt då jag bantar? Det är verkligen inget jag mår dåligt av. Tänker mer på om jag kommer förlora muskler och hur mycket i så fall?

Sheogorath
2011-04-20, 05:14
Tappar man mer muskelmassa om man konditionstränar samtidigt som man bantar? Jag kör i dagsläget 3-4 gym pass i veckan, där jag försöker hinna igenom kroppen två ggr/vecka. Utöver detta kör jag konditionsträning på mellan 80-90% av maxpulsen i ca 7-9 timmar/vecka.

Genom att röra mig så pass mycket, får jag äta rätt mycket mat och kan ligga på ett underskott på mellan 700-900kcal/ dag utan att tycka att det är jobbigt.

Borde jag inte konditionsträna så pass hårt då jag bantar? Det är verkligen inget jag mår dåligt av. Tänker mer på om jag kommer förlora muskler och hur mycket i så fall?

Ingen kan svara på hur många gram, eller hekto, eller kilo muskelmassa du går miste om med ett sådant upplägg, jämfört med en ett där du istället skapat underskottet genom maten. Det enda man kan säga är att det finns teoretiskt mycket goda skäl till varför man ska undvika konditionsträning om man vill bygga maximalt med muskelmassa. Utan att ta hänsyn till hälsofördelarna med konditionsträning, då förstås.

Springer
2011-04-20, 08:00
Om du fortsatt inte tänker på vad du äter, är det rätt sannolikt att den ökade aktivitetsnivån gör att din aptit ökar och att du därmed äter mer. Tji viktnedgång! Det är väl egentligen så kroppen är tänkt att fungera. ;)

Sheogorath
2011-04-20, 08:35
Om du fortsatt inte tänker på vad du äter, är det rätt sannolikt att den ökade aktivitetsnivån gör att din aptit ökar och att du därmed äter mer. Tji viktnedgång! Det är väl egentligen så kroppen är tänkt att fungera. ;)

:thumbup: