handdator

Visa fullständig version : Cyklisk Ketogen Diet


jaaaaag
2011-04-18, 10:59
Är inne på min tredje vecka på CKD och trivs väldigt bra med hela upplägget.
Utgått mycket ifrån vad som står i den här artikeln när jag valt vad jag ska äta, hur jag ska träna, energifördelning m.m.:

http://tsampa.org/training/articles/ckd/

Har dock en fråga till er kunniga här på brädan, om man scrollar ner i texten så kommer man till ett stycke där det står om kosttillskott som man bör undvika, däribland finns glutamin.

När jag läser på XTEND'en så står det att den innehållet L-glutamine, är L-glutamine och glutamin samma sak?

Jag använder mig just nu av en skopa XTEND innan träning och en efter, hur pass kass för ketosis och själva CKD-dieten är det? Står i annonsen att L-glutamine är antiketogent. Jag har redan slutat med allt sötningsmedel, kan lika bra sluta med XTEND'en också om det påverkar ketosis negativt.

Har även fått tipset om att använda mig av ett isolat innan och efter träning, är det en bra idé? Någon som kan tipsa om ett bra och gott isolat?

Vassle innehåller ju någon kolhydrat allt som oftast, är det anledningen till att föredra isolat eller finns det något annat som gör att vassle inte passar sig under en CKD-diet?

Tycker inte att man hittar överdrivet med mycket vettig info om CKD överlag på internet, så om någon vill flika in tips och trix så är det välkommet.

Mycket tacksam för svar.

mikaelj
2011-04-18, 11:07
Har även fått tipset om att använda mig av ett isolat innan och efter träning, är det en bra idé? Någon som kan tipsa om ett bra och gott isolat?

Vassle innehåller ju någon kolhydrat allt som oftast, är det anledningen till att föredra isolat eller finns det något annat som gör att vassle inte passar sig under en CKD-diet?

Ja samt nej. Under den ketogena fasen kan du inte heller äta för mycket protein, för då kommer du inte att var i ketos. Det är både kolhydrater och protein du måste skära ned på.

jaaaaag
2011-04-18, 11:11
Ja, det är jag med på.

Lägger jag in isolat före och efter träning så skär jag såklart ner på någon annan ren proteinkälla. Tänkte mig inte precis några stora mängder, bara så att jag får i mig något i anslutning till träningen.

mikaelj
2011-04-18, 11:12
Ja, det är jag med på.

Lägger jag in isolat före och efter träning så skär jag såklart ner på någon annan ren proteinkälla. Tänkte mig inte precis några stora mängder, bara så att jag får i mig något i anslutning till träningen.

Kör hårt. Varför inte EAA dock?

jaaaaag
2011-04-18, 11:26
Kör hårt. Varför inte EAA dock?

Det är det som är min fråga här, dock BCAA.
Det står i artikeln som jag postade att glutamin är antiketogent och helst inte ska inmundigas under högfettsdagarna.

XTEND innehåller L-glutamine som jag antar är samma sak som glutamin? Jag undrar om jag bör undvika XTEND helt och hållet just p.g.a. det.

Jag har legat under 20g kolisar varenda dag under de veckorna som jag hållt på med CKD, trots att jag gjort det så har ketostixen visat negativt när jag testat mig. Testat mig under ca sex olika tillfällen. Tycker att det är konstigt och är därför inte helt nöjd med upplägget. Tänkter att om jag ligger under 20g kolisar och ändå inte hamnar i ketosis så måste jag göra något fel.

Jag kan posta min dagliga intag här med så har ni kanske lättare att kommentera om det brister någonstans:


5 ägg
300g nötfärs
300g kyckling med 10g olja
280g tonfisk
Animal omega (7g fett)
Två skopor XTEND
ca 600g isbergssallad
20g vinäger

Kalcium, mineraler, vitaminer, ZMA m.m. tas i tablettform.

Dricker gör jag kaffe och vatten.

Äter eller dricker INGENTING annat. Synpunkter?
Borde jag lägga till lite mer fett och ta bort lite protein?

Jag är öppen för alla förslag (:

mikaelj
2011-04-18, 11:36
Ja, du skall nog låta bli glutamin. Det är mycket riktigt poänglöst för vad du vill uppnå.

Välj EAA istället. Alternativt något BCAA utan glutamin, men många får humörproblem av BCAA.

jaaaaag
2011-04-18, 14:00
Tänker mig nectars isolat istället.

jaaaaag
2011-04-18, 14:02
Har fått för mig att Eddie Vedder är bra kunnig vad gäller CKD? har jag fel?

Hittar inget på traningslara.se om ämnet.

mikaelj
2011-04-18, 14:08
Vad är det du vill veta om CKD? Istället för att bara fråga om det finns någon som kan något om det kan du ställa dina specifika frågor och väntar tills någon svarar på dem.

jaaaaag
2011-04-18, 14:19
Tycker att det framgick vad jag frågade om i inlägget ovan men visst:

Borde jag äta mer fett och mindre protein än vad jag gör nu?

mikaelj
2011-04-18, 14:22
Tycker att det framgick vad jag frågade om i inlägget ovan men visst:

Borde jag äta mer fett och mindre protein än vad jag gör nu?

Om syftet är ketos kan du behöva minska på mängden protein, korrekt. Mer fett kommer inte* göra någon skillnad för ketos eller inte, utan beror huvudsakligen på protein- och kolhydratintaget.

*) om du äter mycket MCT-fett kan du komma undan med högre mängd protein

OneManArmy
2011-04-18, 14:29
Sticker in en fråga här..
Hur många gram eller e% protein behöver man ligga på för att hamna i ketos?

Med tanke på att man rekomenderas 1.5-2g protein per kg vid deff så kan det bli lite lurigt eller?

mikaelj
2011-04-18, 14:32
Sticker in en fråga här..
Hur många gram eller e% protein behöver man ligga på för att hamna i ketos?

Med tanke på att man rekomenderas 1.5-2g protein per kg vid deff så kan det bli lite lurigt eller?

Har för mig att jag läste 150g i The Ketogenic Diet baserat på normallängd och normalvikt.

Det är absoluta värden som är intressant. Förenklat kan du räkna varje gram protein som 0,58g kolhydrat.

OneManArmy
2011-04-18, 14:33
Har för mig att jag läste 150g i The Ketogenic Diet baserat på normallängd och normalvikt.

Det är absoluta värden som är intressant. Förenklat kan du räkna varje gram protein som 0,58g kolhydrat.

Damn, jag som gillar grönsaker :P
Blir att cutta dem då om man ska hamna i ketos ser det ut som, tack för svaret iallfall.

jaaaaag
2011-04-18, 14:55
Ok, tack.
Fan. Något tips på vilket livsmedel som kan bytas ut mot vad?

Är ju glad för både tonfisken och kycklingen eftersom det ger lite volym till maten.

Så man ska alltså inte ligga för högt på protein om man vill hamna i ketosis?
Krävs det även en viss mängd av fett för att hamna i ketosis?

Mer invecklat än vad jag trodde :D, trodde mest att det räckte med att ligga väldigt lågt på kolhydrater, i mitt fall under 20g, för att hamna i ketosis.

vicarious
2011-04-18, 14:56
Varför vill man köra CKD?

mikaelj
2011-04-18, 15:24
Ok, tack.
Fan. Något tips på vilket livsmedel som kan bytas ut mot vad?

Skriv upp i detalj vad du äter.

Så man ska alltså inte ligga för högt på protein om man vill hamna i ketosis?

Korrekt.

Krävs det även en viss mängd av fett för att hamna i ketosis?

Nej.

Mer invecklat än vad jag trodde :D, trodde mest att det räckte med att ligga väldigt lågt på kolhydrater, i mitt fall under 20g, för att hamna i ketosis.

Nej, ketos avgörs av glukostillgänglighet. En stor del av proteinet du äter blir glukos via glukoneogenes.

jaaaaag
2011-04-18, 15:35
Ok, tack, det hade jag inte en aning om.

Det står på föregående sida i punktform vad jag äter, i detalj.

Läst på lite mer nu och det verkar som om 150g protein/dag är max. Jag ligger på 225, alltså en bra bit över. Det kan alltså vara detta som gör att jag inte hamnat i ketosis än?

Då ska det ändras lite nu då.

mikaelj
2011-04-18, 15:37
Ok, tack, det hade jag inte en aning om.

Det står på föregående sida i punktform vad jag äter, i detalj.

Läst på lite mer nu och det verkar som om 150g protein/dag är max. Jag ligger på 225, alltså en bra bit över. Det kan alltså vara detta som gör att jag inte hamnat i ketosis än?

Då ska det ändras lite nu då.

D'oh, såg inte. Ledsen för det.

Ja, det är säkerligen det.

Raasken
2011-04-18, 15:38
Ok, tack.
Fan. Något tips på vilket livsmedel som kan bytas ut mot vad?


Vill minnas att Lyle käkade nån form av ost i "The Bodyopus Experience"

jaaaaag
2011-04-18, 15:43
D'oh, såg inte. Ledsen för det.

Ja, det är säkerligen det.

Ok, skönt att veta. Då får jag testa att lägga om lite.

Blir inte mycket mat inte.

Sista frågan för stunden, bör mjölkprodukter undvikas? Jag hade väligt gärna ätit både ost och grädde m.m. men en vän till mig påstår att man ska undvika mjölkprodukter på CKD, jag tycker bara att det blir väldigt få fettkällor kvar att välja mellan efter att man tagit bort alla mjölkprodukter, vill inte sitta och dricka olja.

jaaaaag
2011-04-18, 16:10
"Dessutom är ost lite knepig. Visserligen är den låg i kolhydrater men den höjer ofta insulinnivån i blodet och det är lika illa som ett högt blodsocker. Fettet i cellerna stängs in och det kan till och med föras in nytt fett."

Sant?
Om mjölkprodukter är tveksamt finns det inte mycket kul som man kan käka utöver de där 150g proteinerna.

jaaaaag
2011-04-18, 19:24
Så här ser det ut nu:


100g paranötter
400g isbergssallad
100g kyckling
5 ägg
400g makrill i tomatsås
10g olja
ANIMAL omega

Ca:
185g F
145g P
16g K

Börjar imorgon. Hoppas på att hamna i ketosis inom någon dag.

mikaelj
2011-04-18, 19:32
Mjölkprodukter problematiskt för vad? Vissa har sagt att de fått mycket bättre resultat när de uteslutit mjölkprodukter förutom kring träning. Andra att det inte gjort någon skillnad.

jaaaaag
2011-04-18, 19:38
Mjölkprodukter problematiskt för vad? Vissa har sagt att de fått mycket bättre resultat när de uteslutit mjölkprodukter förutom kring träning. Andra att det inte gjort någon skillnad.

Angående citatet jag postade ovan.

nisse1976
2011-04-18, 19:38
Är det mycket bättre att försöka hålla nere proteinet också än att äta mer protein så man inte kommer i ketos?
Alltså vad är egentligen huvudsyftet med att komma i kesos?

jaaaaag
2011-04-18, 20:23
Är det mycket bättre att försöka hålla nere proteinet också än att äta mer protein så man inte kommer i ketos?
Alltså vad är egentligen huvudsyftet med att komma i kesos?

Läs länken jag postade i mitt första inlägg.

mikaelj
2011-04-18, 21:01
Angående citatet jag postade ovan.

Jo, men man kan fråga sig varifrån påståendena kommer och hur de värderas i sammanhanget. Det kan säkert bli som det står, men hur stor är den praktiska effekten när du underäter?

jaaaaag
2011-04-18, 21:16
Jo, men man kan fråga sig varifrån påståendena kommer och hur de värderas i sammanhanget. Det kan säkert bli som det står, men hur stor är den praktiska effekten när du underäter?

Det var inte ifrån någon säker källa alls, har inte kvar sidan men såg inte speciellt seriöst ut, inga källor eller så. Anledningen till att jag postade det här ändå är att en vän som dietade enligt CKD sa samma sak och han är kunnig inom kost, därför jag undrade om det kunde ligga något i det.

Men nu kör jag på de varor som jag skrev ovan, får se om det ger bättre resultat.

StampChamp
2011-04-19, 01:26
Varför vill man köra CKD?

Det undrar jag med.

nisse1976
2011-04-19, 03:58
Läs länken jag postade i mitt första inlägg.

Har fortfarande svårt att förstå det efter jag läst den. Jag trodde att metoden var:
"Ät såhär, detta kommer medföra att du hamnar i ketosis." Inte
"Det är bra att hamna i ketosis, ät därför såhär"

Kommer man ha en sämre förbränning när man inte är i ketosis eller vad är poängen?

jenni
2011-04-19, 17:21
"Dessutom är ost lite knepig. Visserligen är den låg i kolhydrater men den höjer ofta insulinnivån i blodet och det är lika illa som ett högt blodsocker. Fettet i cellerna stängs in och det kan till och med föras in nytt fett."

Sant?
Om mjölkprodukter är tveksamt finns det inte mycket kul som man kan käka utöver de där 150g proteinerna.

Mjölkprodukter problematiskt för vad? Vissa har sagt att de fått mycket bättre resultat när de uteslutit mjölkprodukter förutom kring träning. Andra att det inte gjort någon skillnad.

Hoppas det är Ok att jag ställer en fråga (rätt dum också:em:)
Men om man äter laktosfria mjölkprodukter, påverkar de ändå insulinet lika mycket? eller är det mest laktosen i mjölken som höjer blodsockret?

mikaelj
2011-04-19, 17:23
Hoppas det är Ok att jag ställer en fråga (rätt dum också:em:)
Men om man äter laktosfria mjölkprodukter, påverkar de ändå insulinet lika mycket? eller är det mest laktosen i mjölken som höjer blodsockret?

Nej, det är vassleproteinet som höjer insulinnivåerna.

Laktosfritt innehåller fortfarande kolhydrater i form av glukos då laktosen är förspjälkat. Om något borde det höja blodsockernivåerna marginellt snabbare eftersom laktos = galaktos + glukos, och galaktos tas hand om i levern.

jenni
2011-04-19, 17:43
Nej, det är vassleproteinet som höjer insulinnivåerna.

Laktosfritt innehåller fortfarande kolhydrater i form av glukos då laktosen är förspjälkat. Om något borde det höja blodsockernivåerna marginellt snabbare eftersom laktos = galaktos + glukos, och galaktos tas hand om i levern.

tack för svaret,
ännu en fråga dock,
tycker du man ska äta mindre mjölkprodukter under tex deff/diet
om ens dagliga intag bla innehåller 500g keso + 250 kvarg?

mikaelj
2011-04-19, 18:26
tack för svaret,
ännu en fråga dock,
tycker du man ska äta mindre mjölkprodukter under tex deff/diet
om ens dagliga intag bla innehåller 500g keso + 250 kvarg?

Vissa säger att de får bättre resultat om de byter ut mjölkprodukter mot något annat, t ex kött, fisk osv. Jag vet inte eftersom jag inte testat.

Under diet hade jag levt i huvudsak på kött och grönsaker, tror jag.

z_bumbi
2011-04-19, 18:27
"Dessutom är ost lite knepig. Visserligen är den låg i kolhydrater men den höjer ofta insulinnivån i blodet och det är lika illa som ett högt blodsocker. Fettet i cellerna stängs in och det kan till och med föras in nytt fett."

Sant?
Om mjölkprodukter är tveksamt finns det inte mycket kul som man kan käka utöver de där 150g proteinerna.

Fett kan föras in oberoende av insulin men att det inte finns något kul kvar är en av de största fördelarna, maten blir helt enkelt tråkigare och man äter mindre. Ligger du på underskott och rör dig så kommer du däremot inte ha några problem med en varierande insulinnivå vad gäller hur den påverkar viktminskningen så ät det som du känner för. Det finns betydligt viktigare säker att noja över än om man i samband med måltiderna får en lite högre höjning av insulinet.

Är det mycket bättre att försöka hålla nere proteinet också än att äta mer protein så man inte kommer i ketos?
Alltså vad är egentligen huvudsyftet med att komma i kesos?

En del tycker de håller sig mätta bättre när de är i ketos men har man inte det problemet finns det ingen anledning att sträva efter det tillståndet. Vill man köra en effektiv viktminskning och behålla muskelmassa så brukar de flesta också rekommenderas lite mer protein än vad som ingår i de vanliga ketodieterna.

jenni
2011-04-19, 18:32
Vissa säger att de får bättre resultat om de byter ut mjölkprodukter mot något annat, t ex kött, fisk osv. Jag vet inte eftersom jag inte testat.

Under diet hade jag levt i huvudsak på kött och grönsaker, tror jag.

oj då , jag äter kött, fisk, grönsaker + massa keso och kvarg
kanske inte så bra?
jag är dock inte ute efter att minska i vikt utan bara slipa bort lite underhudsfett inför sommaren:em:

Men du som äter enligt LCHF, äter du mycket mjölkprodukter då?

mikaelj
2011-04-19, 19:15
oj då , jag äter kött, fisk, grönsaker + massa keso och kvarg kanske inte så bra?

Om du får de resultat du vill ha med den kosthållning du har fungerar det bra. Om du inte får det får du ändra något, och då kan keso och kvarg vara kandidater eftersom de för många inte mättar särskilt bra i relation till vad t ex kött och grönsaker (= mat med tuggmotstånd) hade gjort.

Men du som äter enligt LCHF, äter du mycket mjölkprodukter då?

Jag äter inte efter något särskilt. :-) Jag utesluter spannmål, äter mestadels kött, ägg och ost, äter sällan rotsaker. Jag vet inte vad det kallas för.

Se http://paleonu.com/get-started så är det ungefär hur jag äter.

jaaaaag
2011-04-19, 20:51
En del tycker de håller sig mätta bättre när de är i ketos men har man inte det problemet finns det ingen anledning att sträva efter det tillståndet. Vill man köra en effektiv viktminskning och behålla muskelmassa så brukar de flesta också rekommenderas lite mer protein än vad som ingår i de vanliga ketodieterna.

Måste bara fråga här... förenklat så använder sig hjärnan av fett som bränsle istället för kolhydrater när man hamnar i ketosis och det är ju det som man eftersträvar. Om man inte hamnar i ketosis, kan hjärnan ändå använda sig av fett som bränsle då?

För annars så känns det som om hjärnan varken kan jobba med ketoner och inte heller några kolhydrater, om du förstår hur jag menar.

Är jag ute och cyklar?

mikaelj
2011-04-19, 21:31
När du inte är i ketos används glukos som energikälla.
Ett högt proteinintag blir då som att äta mer kh.
Postat via en mobil enhet

jaaaaag
2011-04-19, 22:09
När du inte är i ketos används glukos som energikälla.
Ett högt proteinintag blir då som att äta mer kh.
Postat via en mobil enhet

Ja, men om man då istället får kroppen att hamna i ketosis så borde den ha mer energi att jobba med i.o.m. det höga fettintaget?
Känns som att om man ändå ska ligga extremt lågt på kolhydrater så borde spela en ganska stor roll vad gäller ork, mental skärpa m.m. om man hamnar i ketosis eller inte.
Har jag fel?

nisse1976
2011-04-20, 04:00
Ja, men om man då istället får kroppen att hamna i ketosis så borde den ha mer energi att jobba med i.o.m. det höga fettintaget?
Känns som att om man ändå ska ligga extremt lågt på kolhydrater så borde spela en ganska stor roll vad gäller ork, mental skärpa m.m. om man hamnar i ketosis eller inte.
Har jag fel?

Det var lite det där jag var ute efter. T.ex:
"Normal" kost - Kroppen funkar bra och använder glukos som bränsle:
Protein: 150 gram
Fett: 75 gram
Kolhydrater: 250 gram

"Komma in i ketos" kost - Kroppen funkar bra och använder fett som bränsle:
Protein: 100 gram
Fett: 200 gram
Kolhydrater: 20 gram

"Nästan komma in i ketos" kost - ??:
Protein: 200 gram
Fett: 150 gram
Kolhydrater: 30 gram

Blir det lite knas av sista?

mikaelj
2011-04-20, 06:39
Ja, men om man då istället får kroppen att hamna i ketosis så borde den ha mer energi att jobba med i.o.m. det höga fettintaget?
Känns som att om man ändå ska ligga extremt lågt på kolhydrater så borde spela en ganska stor roll vad gäller ork, mental skärpa m.m. om man hamnar i ketosis eller inte.
Har jag fel?

Det låter rimligt, men jag kan faktiskt inte säga något definitivt om det. Jag märker själv ingen skillnad.

jaaaaag
2011-04-20, 10:32
Det låter rimligt, men jag kan faktiskt inte säga något definitivt om det. Jag märker själv ingen skillnad.

Ok, tack ändå.
Måste ändå spåna vidare lite...

Om nu kroppen fungerar så att om den inte har tillräckligt med kolhydrater att jobba med så omvandlar den protein till glukos via glukoneogenes som du sa, nu vet jag visserligen inte hur mycket protein det handlar om som kroppen väljer att plocka men om man ändå ska ligga mycket lågt på kolhydrater så känns det som att det är värt att pressa ner proteinet den biten som bidrar till att man hamnar i ketosis i.o.m. att det extra proteinet som man hade käkat annars (som hade hindrat en ifrån att hamna i ketosis) ändå hade använts av kroppen till att hålla igång hjärnan. Man hade alltså då i slutändan ändå inte haft användning av det där extra proteinet när det kommer till att behålla muskelmassa då det omvandlas till glukos?

Är bara nyfiken.

mikaelj
2011-04-20, 10:35
Allt protein omvandlas inte till glukos. En del av aminosyrorna används fortfarande för muskeluppbyggnad.

vicarious
2011-04-20, 10:47
Jag förstår fortfarande inte varför man vill äta CKD när man tränar? Med tanke på den "låga" proteinmängden så känns det som att det lämpar sig bäst på balans/överskott men då fallerar ju hela grejen eftersom det är en diet.

Ingen hater, bara nyfiken på hur folk tänker & resonerar :)

jaaaaag
2011-04-20, 19:09
Jag kan bara svara för mig själv.

1. Gick på ett dietupplägg som min kropp inte svarade speciellt bra på längre och ville komma vidare och testa något nytt upplägg.

2. Är rätt känslig när det kommer till kolhydrater på diet (som så många andra tjejer) så jag sökte bland dieter med lågt kolhydratsinnehåll.

3. Han som coachade min coach gick på CKD och fick väldigt bra resultat och trivdes jättebra med CKD, vilket gjorde mig sugen på just den här dieten.

4. Upplägget med en fyllardag som man har/vecka tilltalar mig mycket, tycker att det ger motivationen en bra sjuss och mig lite psykologisk vila ifrån alla "måsten".

5. Vill prova på hur jag mår när kroppen använder sig av fett som energikälla istället för protein och kolhydrater, jag är nyfiken av mig och när det kommer till olika dieter och kost överlag så är jag extra nyfiken. Jag har inte skrivit på något kontrakt dieten ut, jag testar och funkar det skitbra för mig så kör jag, funkar det inte bra så bytar jag till nästa uppplägg.

6. Tycker att det som står på matschemat nu är gott, men inte i närheten så gott som kolhydrater är. Det leder till att jag nu äter när hungern kryper sig på på riktigt och inte bara för att jag får ett sug efter min goda mat. Ägg är inte lika sugframkallande som chokladgröt, isbergssallad lockar inte lika mycket som potatis, så är det för mig i alla fall.

7. Det känns som att jag håller mig bra mycket mättare och "nöjd" av maten som jag äter nu p.g.a. att jag ligger så högt på fett.

Det var det jag kom på nu.