handdator

Visa fullständig version : "Primal Blueprint" - Låg kolhydrat, mkt fett och protein


sundvall
2011-04-17, 21:57
Har alltid varit väldigt dålig med grönsaker/frukt i min kost. Tänkte ta och lägga om lite men samtidigt möjligtvis börja med "primal blueprint" - någon diet som en polare snackade om. Den går tydligen ut på att man ska äta så som grottmänniskorna gjorde - Mycket kött, alla olika sorters fetter, mycket grönt och frukt, bär etc men samtidigt hålla sig ifrån ris, potatis, mos, gryn, majs, bröd och i stort sett allt som innehåller mycket kolhydrat.

However, frågan är, är detta optimalt för att bygga massa? Finns det någon byggare här som kör på liknande kost? Antar att trycket tappas rätt fint, man både ser ut och känner sig lite klenare på gymet, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sheogorath
2011-04-17, 22:06
Har alltid varit väldigt dålig med grönsaker/frukt i min kost. Tänkte ta och lägga om lite men samtidigt möjligtvis börja med "primal blueprint" - någon diet som en polare snackade om. Den går tydligen ut på att man ska äta så som grottmänniskorna gjorde - Mycket kött, alla olika sorters fetter, mycket grönt och frukt, bär etc men samtidigt hålla sig ifrån ris, potatis, mos, gryn, majs, bröd och i stort sett allt som innehåller mycket kolhydrat.

However, frågan är, är detta optimalt för att bygga massa? Finns det någon byggare här som kör på liknande kost? Antar att trycket tappas rätt fint, man både ser ut och känner sig lite klenare på gymet, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Klart det funkar att bygga på, men efter ett träningspass vill du, efter proteinet, ha en rejäl laddning glukos (t.ex. i form av stärkelse som finns i bröd, ris, potatis, pasta etc) för att lagra in som muskelglykogen inför nästa pass. Förvisso kan man "ladda om" med frukt också men är det "optimalt"? Nej, skulle jag säga. Den fruktosen du då får i dig hade med fördel kunnat bytas ut mot glukos, och vitaminer etc som ofta används som "argument" för frukt kan man lätt få i sig genom mindre söta alternativ, som broccoli mm.

vicarious
2011-04-17, 22:09
Wow, ytterligare en LCHF-variant.

Håller med föregående talare. Knappast optimalt men visst kan man bygga muskler.

sundvall
2011-04-17, 22:13
Har läst runt mer nu om low carb high fat, uppenbarligen så kommer man loosa en hel del i tryck, vilket suger. Dels för att man ser mindre ut men jag vill vara så "optimal" som möjligt och troligtvis kommer man inte orka lika mycket med så lite kolhydrat.

Äsch, istället för att krångla till det hela så käkar jag istället helt enkelt som jag gör nu med ändringarna att jag skär bort skitmaten (piroger, pizza, snickers och skit) förutom på ätardagen samt att jag lägger till mycket mer grönser och frukt, vilket verkligen behövs.

salmiak
2011-04-17, 22:16
Jag har fått uppfattningen att det är ganska många som styrketränar och har liknande kostupplägg det du tänkt dig och de verkar uppskatta kosten/utvecklingen.
Personligen tycker jag att min träning blir lite sämre när jag ligger lågt på kolhydrater men du får helt enkelt testa och se.

Om du med "bygga massa" menar att försöka sikta på en viktökning och maximal utveckling i samband med styrketräningen tycks det finnas fördelar med att ligga högt på kolhydrater jämfört med fett.

Lite runt upplägg kring detta diskuteras här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Edit: +1 på sheogorath för övrigt.

vicarious
2011-04-17, 22:17
Äsch, istället för att krångla till det hela så käkar jag istället helt enkelt som jag gör nu med ändringarna att jag skär bort skitmaten (piroger, pizza, snickers och skit) förutom på ätardagen samt att jag lägger till mycket mer grönser och frukt, vilket verkligen behövs.

Bra idé. Finns ingen anledning att använda sig av ett särskilt upplägg "bara för att".

Behövs hur då?

sundvall
2011-04-17, 22:52
Bra idé. Finns ingen anledning att använda sig av ett särskilt upplägg "bara för att".

Behövs hur då?

Det behövs för att frukt och grönsaker är nyttigt och jag har varit väldigt dålig med det förut :)

Johan O
2011-04-17, 23:06
Primal blueprint är en bok. Länk till författaren Mark Sisson's mycket trevliga blogg: www.marksdailyapple.com

OneManArmy
2011-04-18, 05:36
Stenålderskost med andra ord?

mikaelj
2011-04-18, 11:38
Har alltid varit väldigt dålig med grönsaker/frukt i min kost. Tänkte ta och lägga om lite men samtidigt möjligtvis börja med "primal blueprint" - någon diet som en polare snackade om. Den går tydligen ut på att man ska äta så som grottmänniskorna gjorde - Mycket kött, alla olika sorters fetter, mycket grönt och frukt, bär etc men samtidigt hålla sig ifrån ris, potatis, mos, gryn, majs, bröd och i stort sett allt som innehåller mycket kolhydrat.

However, frågan är, är detta optimalt för att bygga massa? Finns det någon byggare här som kör på liknande kost? Antar att trycket tappas rätt fint, man både ser ut och känner sig lite klenare på gymet, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Det enda sättet för dig att veta hur det fungerar för dig är att prova. Ingen annan svara på det för dig.

stevebc
2011-04-18, 12:09
Allt som fanns förr är inte bättre bara för att det fanns förr, och det har dessutom ändrats mycket. Jag äter hellre 100 gram kolhydratsekvivalenter från havregryn eller potatis än jag gör från äpplen t ex.

mikaelj
2011-04-18, 12:11
Allt som fanns förr är inte bättre bara för att det fanns förr, och det har dessutom ändrats mycket. Jag äter hellre 100 gram kolhydratsekvivalenter från havregryn eller potatis än jag gör från äpplen t ex.

Är frukt ursprunglig föda? (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html) gillar jag.

kettlebellGuden
2011-04-18, 12:21
Är frukt ursprunglig föda? (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html) gillar jag.

Oh no you didn't!

stevebc
2011-04-18, 12:31
Är frukt ursprunglig föda? (http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html) gillar jag.Vildplockade bär (typ blåbär osv) är väl de "frukter" (söta vegetabilier) som har förstorats, förvattnats och försockrats minst? Jag försöker äta mer rotfrukt, kål, gröna bladgrönsaker och bär snarare än vattniga grönsaker och frukter.

mikaelj
2011-04-18, 12:32
Vildplockade bär (typ blåbär osv) är väl de "frukter" (söta vegetabilier) som har förstorats, förvattnats och försockrats minst? Jag försöker äta mer rotfrukt, kål, gröna bladgrönsaker och bär snarare än vattniga grönsaker och frukter.

Mm, det är min uppfattning. Låter som en vettig kosthållning.

kettlebellGuden
2011-04-19, 08:27
CARBS

Låter som en vettig kosthållning.

:thumbup:


/troll

Nitrometan
2011-04-19, 08:30
:thumbup:

Det steve föreslår är mikkes godkända livshydrater och inte de farliga dötshydraterna.

kettlebellGuden
2011-04-19, 08:38
Det steve föreslår är mikkes godkända livshydrater och inte de farliga dötshydraterna.

Micke ska då gör allt komplicerat för mig. :(