handdator

Visa fullständig version : Tips på era bästa övningar (till en tjej)


apaniögat
2011-04-17, 20:49
Är en tjej på 21 år och har gymmat till o från i en sisådär 2 år. Märker en hel del skillnad sen början och är rätt nöjd med min kropp, dock finns det ju alltid rum för förbättring! Är inne i en rätt bra period nu men känner att jag vill ha lite nya övningar att växla de jag brukar köra med.
Så nu vill jag ha tips på era bästa övningar (spelar ingen roll om det är maskiner, med egen kroppsvikt, fria vikter, skivstång, etc) för:

* Axlar (helst övningar som inte tar så mycket i trapezius)
* Triceps
* Övre rygg
* Rumpa (helst övningar som inte tar så mycket i benen, behöver INTE bygga mer där och det håller jag fast vid)
* Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)

Väntar med spänning på era tips, så kanske morgondagens pass blir lite roligare! ;)

Fredron
2011-04-17, 20:50
"Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)"
No can do.

mikaelj
2011-04-17, 20:51
Kul att du tränar!

Samma övningar gäller för både killar och tjejer. Vad är ditt uttalade mål med din träning? 1. Bli starkare, 2. få mer muskelmassa, 3. tappa vikt?

De flesta brukar säga "allt!", så jag förekommer dig:
* få mer muskelmassa: ät mycket mer mat
* tappa vikt: ät mindre mat, fortsätt styrketräna
* bli starkare: lyft tunga vikter.

4. Har du ett bra träningsprogram du följer, eller hoppar du bara runt mellan övningarna?

Det finns nämligen ingen som helst anledning att byta övningar bara för att -- det om att "chocka kroppen med nya övningar" är alltså helt obefogat.

kettlebellGuden
2011-04-17, 20:53
Knäböj, ryck, och frivändningar. Blir tyvärr en del trapz, men oh well. Fin röv lär du få. Lägg till militärpressen så är allt fint.

Deceiver85
2011-04-17, 20:55
Utfall, goodmornings och rumänska marklyft - den kompletta träningen för damer.

lirberr
2011-04-17, 21:31
Vad deceiver85 skrev.

+ Otroligt mycket cardio.

Rusk
2011-04-17, 21:58
"Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)"
No can do.

Vill ha för mig att dom flesta benlyft övningarna tränar den nedre delen av abs, ett exempel -> http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/132

King Grub
2011-04-17, 22:00
+ Otroligt mycket cardio.

Varför då?

Spartansk
2011-04-17, 22:03
Glute activation exercises = övningar för att aktivera Gluteus (skinkorna): http://stronglifts.com/how-to-optimize-posterior-chain-power-glute-activation/

Yes
2011-04-17, 22:18
Militärpress
Liggande tricepsextension
Skivstångsrodd med stången mot bröstet
Utfall
Situps på nedåtlutande bänk (just nedre delen går inte att isolera, men det är en bra magövning)

apaniögat
2011-04-17, 22:37
Haha jag som hade tänkt att jag skulle slippa undan ett utlägg om min träningsrutin, men kanske lika bra att dra den ;P Många av övningarna jag gör har jag dock inte den blekaste om vad de heter. Så får väl försöka förklara.

Kan börja med att säga att jag har ett ganska aktivt liv, utöver gymmet (som jag brukar hamna på kanske 3-5 ggr i veckan, lite beroende på hur jag jobbar). Just nu cyklar jag varje dag till jobbet, alltid nåt haha. Men har allt som oftast ett rätt tungt och rörligt arbete, ofta tunga lyft. Går powerwalks så ofta jag kan, snittar kanske 4 ggr i veckan. Tänkte dra igång med lite löpning också nu när vädret börjar bli trevligt. Äter nyttigt (pallar inget utlägg här).

Nåväl gymrutinen ser allt som oftast ut såhär:
Powerwalk till gymmet (uppvärmning)

Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max-max 15 reps o sen oftast 3 set. Detta gäller alla övningarna förutom just Rotatorcuffen.

* Rotatorcuff: med kabel (har mest fått för mig att man ska göra den här övningen för att förebygga skador när man tränar axlarna mycket? rätt/fel??)


* Axlar: Med kabel (typ den här: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://formguiden.files.wordpress.com/2011/02/img_0471-e1298238408512.jpg%3Fw%3D450%26h%3D602&imgrefurl=http://formguiden.wordpress.com/2011/02/page/2/&usg=___aGogsG8cfIMW-s0s3P6xkaivto=&h=602&w=450&sz=64&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=IG6kWmPag5VleM:&tbnh=124&tbnw=93&ei=F1arTZr7Aoas8gPFz8i5Ag&prev=/images%3Fq%3Daxlar%2Bkabel%26um%3D1%26hl%3Dsv%26bi w%3D1362%26bih%3D529%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=363&vpy=37&dur=3556&hovh=260&hovw=194&tx=121&ty=163&oei=F1arTZr7Aoas8gPFz8i5Ag&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:0), Maskin - axellyft (kan den heta så?), fria vikter (lyfter armarna rakt ut åt sidorna, växlar detta med att lyfta dem rakt fram)
Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max 15 reps o sen typ 3 set. Detta gäller alla övningarna.

*Triceps: Fria vikter, stödjer mig mot en bänk m knät o ena handen sen armen rakt bakåt (ja, ni fattar förhoppningsvis), med kabel (med båda händerna, drar handtaget rakt ned så armarna sträcks), dips på en bänk

* Biceps: bara vanlig bicepcurl.

* Övre rygg: latsdrag m stången bakom huvudet, sen typ de maskiner som finns, nån roddliknande, en som man sitter m bröstet mot en platta och sen drar två handtag runt o ut åt sidorna (man kan köra bröst i denna med om man vänder sig och har plattan mot ryggen istället)

* Nedre rygg: rygglyft i en sån där grej som man typ är halvstående i. Brukar ha en tyngd på typ 5-7 kg också

* Rumpa: Här är jag kräsen. Alla rumpövningar tar så förjääkla mycket i låren, och jag hatar det. Så jag har hittat en övning som är riktigt grym. Har fått en tjusig liten putrumpa tackvare den =) Man ligger på en plint eller liknande och lyfter benen rakt ut bakåt, växlar detta med att lyfta dem bak och åt sidorna. Den tar rätt bra i ländryggen också, som en bonus. Sen övningar på matta, benlyft kanske man kan kalla dem.

* Mage: Här gör jag typ allt. Växlar jättemycket just för variationens skull. Har dock inte hittat någon som tar speciellt bra i nedre delen =(

Ja, det där var väl ungefär vad jag brukar köra. Och saken är ju den att jag vill ha tips så jag kan variera mig lite, DELS för att jag faktiskt tror på det där med att utmana kroppen m nya övningar. Men också för att jag lätt blir uttråkad när saker är för enformiga :)

Hatwalker
2011-04-17, 22:39
Varför då?

För han vill ha smala cheyer fifän.

Har inte varit här länge men har sett flera tillfällen då exakt samma sak sagts till tjejer, hoho. Lite komiskt.

the_matsson
2011-04-17, 23:01
Jag funderar lite på varför du vill träna nedre delen av magen. Är det för att du har fett där som du vill bli av med? För då hjälper det inte att träna den delen specifikt, utan bara gå ned i vikt i allmänhet. I övrigt har du fått många bra råd här!

Rusk
2011-04-17, 23:02
Börja med knäböj och marklyft apaniögat, och den första "axel" övningen du linkade är också för rotatorcuffarna.

apaniögat
2011-04-17, 23:07
Börja med knäböj och marklyft apaniögat, och den första "axel" övningen du linkade är också för rotatorcuffarna.

Hmm kanske får ge mig på sånt då =) aahhh! övningen jag gör ser faktiskt inte ut sådär, utan jag drar typ armen mer snett ut åt sidan, lite svårt att förklara. Den är åtminstone korrekt, fick lära mig den av en riktig träningsjunkie =) Bara jag som virrade till det med en felaktig bild!

apaniögat
2011-04-17, 23:12
Jag funderar lite på varför du vill träna nedre delen av magen. Är det för att du har fett där som du vill bli av med? För då hjälper det inte att träna den delen specifikt, utan bara gå ned i vikt i allmänhet. I övrigt har du fått många bra råd här!


Haha nää jag har tack o lov inte direkt mycket fett där och jag är såpass kunnig att jag vet att om så hade varit fallet, så hade det INTE gått att punktförbränna ;) Dock vill jag liksom TRÄNA upp den delen mer, så den blir hårdare. Känns som att alla övningar tar överallt i magen utom just det lilla området där det verkligen känns att muskulaturen inte är lika stabil, och det STÖR mig *grr*

Pintan
2011-04-18, 08:39
Testa liggandel benlyft utan full ROM. Samtidigt som du utför övningen kan du försöka spänna nedre magen, funkar för mig. Crunches med benen högt fungerar också bra, om man använder samma "teknik", alltså spänner nedre magen.

Ang övningsval så skulle jag köra:
* Axlar: overhead press med bred fattning
* Triceps: stående tricepsextension med skivstång
* Övre rygg: stångrodd
* Rumpa: djupa knäböj, raka marklyft och utfall

Alltidxx
2011-04-18, 10:38
* Rumpa (helst övningar som inte tar så mycket i benen, behöver INTE bygga mer där och det håller jag fast vid)
!Om du vill bygga rumpa och undvika ben så kör utfall. Normalt sett rekommenderar jag inte den övningen till någon då den är grund och instabil. Hursomhelst, there you go.

apaniögat
2011-04-18, 12:42
Testa liggandel benlyft utan full ROM. Samtidigt som du utför övningen kan du försöka spänna nedre magen, funkar för mig. Crunches med benen högt fungerar också bra, om man använder samma "teknik", alltså spänner nedre magen.

Ang övningsval så skulle jag köra:
* Axlar: overhead press med bred fattning
* Triceps: stående tricepsextension med skivstång
* Övre rygg: stångrodd
* Rumpa: djupa knäböj, raka marklyft och utfall

Tack för bra tips!!
Magövningarna du föreslår kör jag faktiskt redan, och försöker som du säger att koncentrera mig på just den delen av magen. Får fortsätta med dem helt enkelt =)

Stångrodd och overhead press brukar jag faktiskt köra emellanåt! Får bli mer sånt =) "stående tricepsextension med skivstång", hur går den till?:smash:
jag brukar ju som sagt köra bla. denna: http://bellaeklund.blogg.se/images/2007/armar_1198879516_6569105.gif men med skivstång vet jag inte riktigt hur den går till*screwy*

Verkar också som om många föreslår knäböj, marklyft o utfall. Tycker dessa tar himla mkt i framsida lår, men man får väl kanske inte vara så kinkig! ;)
Tack o bock!

KingCobra
2011-04-18, 13:02
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html Med skivstång står du rak i ryggen och "fäller " stången bakåt så att säga :X lättare att köra med cable som på klippet (känns säkrare med :)

sweetkarolina
2011-04-18, 13:43
15 reps är inte tungt det är konditionsträning.

sandberg93
2011-04-18, 14:03
2/fler leds övningar brukar ge bra symmetri på cheyor.

knäböj,marklyft,utfall,rodd,latsdrag,axelpress,rev erseflyes...och bänkpress. ingen av dessa övningar har lätt utförande dock :P

apaniögat
2011-04-18, 14:05
15 reps är inte tungt det är konditionsträning.

Jag brukar växla lite, ibland kör jag så jag inte orkar mer än 10 reps, ibland 15. Att köra såpass tungt att jag knappt orkar några alls tycker jag mest känns obehagligt, lite rädd att skada mig. Men kanske är så man ska göra?

Tycker det är lite svårt d där, vissa påstår ju att har man lite lättare o gör fler reps får man senigare muskler, tungt o få reps - kraftigare muskler. Sen kommer några o säger att det har inte med det att göra alls, utan beror på hur man är byggd med muskelfästena o så. Vad jag läst mig till själv så har man olika anlag, antingen har man främst muskelfibrer av typ I eller också av typ II. Typ I = Långsamma men uthålliga, typ II = explosiva. Det är tydligen inte omöjligt för en person med främst typ I att träna sig till mer råstyrka men det kräver lite mer arbete än för dem som har det anlaget. Om det påverkar musklernas utseende vet jag däremot inte. Men man tycker ju att de med typ I i regel borde ha det där lite senigare utseendet =)

Jag tränar för att bli tonad, inte för att bli någon sorts muskelkvinna utan vill mest finslipa min ändå rätt trevliga figur :mallan: hehe.
Speciellt mycket fett har jag inte (funderar lite på att göra en sån där kalipermätning mest för att jag e nyfiken) men måste ju träna musklerna för att få fram snygga konturer med :)

mikaelj
2011-04-18, 14:07
Jag tränar för att bli tonad, inte för att bli någon sorts muskelkvinna utan vill mest finslipa min ändå rätt trevliga figur

Det där med "tonad" finns inte.

Läs "Slanka muskler, fett gör dig fet eller kvinnor som inte vågar träna" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018)

sandberg93
2011-04-18, 14:10
Jag brukar växla lite, ibland kör jag så jag inte orkar mer än 10 reps, ibland 15. Att köra såpass tungt att jag knappt orkar några alls tycker jag mest känns obehagligt, lite rädd att skada mig. Men kanske är så man ska göra?

Tycker det är lite svårt d där, vissa påstår ju att har man lite lättare o gör fler reps får man senigare muskler, tungt o få reps - kraftigare muskler. Sen kommer några o säger att det har inte med det att göra alls, utan beror på hur man är byggd med muskelfästena o så. Vad jag läst mig till själv så har man olika anlag, antingen har man främst muskelfibrer av typ I eller också av typ II. Typ I = Långsamma men uthålliga, typ II = explosiva. Det är tydligen inte omöjligt för en person med främst typ I att träna sig till mer råstyrka men det kräver lite mer arbete än för dem som har det anlaget. Om det påverkar musklernas utseende vet jag däremot inte. Men man tycker ju att de med typ I i regel borde ha det där lite senigare utseendet =)

Jag tränar för att bli tonad, inte för att bli någon sorts muskelkvinna utan vill mest finslipa min ändå rätt trevliga figur :mallan: hehe.
Speciellt mycket fett har jag inte (funderar lite på att göra en sån där kalipermätning mest för att jag e nyfiken) men måste ju träna musklerna för att få fram snygga konturer med :)

ska förklara så att du förstår, du har redan tonade muskler, men du har fett som döljer det bara :) en deff så kommer du att se tonad ut.

filmjölk
2011-04-18, 14:24
Bästa tjejövningarna som finns är att träna precis som en kille.

Tunga vikter och många reps (kan verka motstridigt, men lasta på apmycket vikt och försök göra många reps), många set, många övningar, mycket mat.

Alltidxx
2011-04-18, 15:00
Jag tränar för att bli tonad, inte för att bli någon sorts muskelkvinna utan vill mest finslipa min ändå rätt trevliga figur :mallan: hehe.
"Tonad" är ett luddigt begrepp. Om du svänger dig för mycket med sån vokabulär så kommer folk att tolka och sen svara utifrån sin tolkning. Om du vill vara tydlig så bör du prata om att öka/minska/bibehålla muskelmassa (på olika ställen) och underhudsfett. För det är vad det handlar om. Om du blir osäker så är det ett tecken på att du inte riktigt vet vart du ska. Då är det läge att fundera på det först. :)

apaniögat
2011-04-18, 15:05
ska förklara så att du förstår, du har redan tonade muskler, men du har fett som döljer det bara :) en deff så kommer du att se tonad ut.

Problemet är att jag liksom inte har speciellt mycket fett, det sitter lite på baksidan av armen när jag nyper. Sen är det väl typ ett litet lager jämnt fördelat över rumpan och låren, dock ser man ju hela konturen av muskeln på utsidan av låret. På magen känns det mest som skinn, men lite lite fett i området precis runt naveln. Självklart vill jag ju bli väck helst ALLT fett helt o hållet, hehe men vetifan om det hade varit såvärst bra. Blev av med det mesta förra sommaren och det som dröjt sig kvar verkar vara sånt där seglivat som är svårt att få bort *grr* Ska dock inte ursäkta mig med nåt så klyschigt som att "det är sånt fett som inte går att få bort" - sånt fett finns inte ;P MEN som tjej har man ju dock lite andra förutsättningar än killar. Att späka mig själv orkar jag liksom inte!! Vill ju fortfarande kunna leva ett normalt liv.
La om min kost och träning rätt radikalt förra våren, skaffade ett slitigt arbete och hade dessutom en deppig period on top of that där kilona bara rasade av (vilket innebar dålig inverkan på min kvinnokropp i form av vissa uteblivna funktioner). Gick ner från 60 till 54 och är 173 lång. Mycket av den vikten var definitivt muskelmassa, röven var t.ex. INTE speciellt putig. Den har jag kämpat mycket med nu. Ryggen kämpar jag med att bygga på också. Sjukt svårt när man vill bygga på vissa ställen, som rygg o rumpa. Men få bort sista sista fettet på andra ställen, som baksidan av armarna.

Tycker jag äter väldigt nyttigt dessutom, så att lägga om kosten ännu mer hade jag nog blivit tokig av.. Jag blir så aggressiv om jag ska gå hungrig så då hade nog inte omgivningen stått ut med mig. Men möjligt att det hade behövts göras småjusteringar. Funderar på att ta lite kostrådgivning i samband m kalipermätningen om den nu blir av. Just för att det är intressant o veta =)
Skitsamma, fortsätt slänga hit tips på lite sköna övningar så blir jag glad!

mikaelj
2011-04-18, 15:08
54 på 173 borde du ha absolut minimalt med fett på. Du har på tok för lite muskler helt enkelt, helt allvarligt skall du fokusera på att styrketräna och inte så mycket mer. Du behöver inte tappa fett!

Faktum är att du kommer se bra mycket smalare ut när du har lite muskler som lyfter upp din kropp, trots att du har lika "mycket" fett som nu. Varför? För att det kommer fördela sig mycket bättre. Det är bara så.

sandberg93 m.fl. har rätt. Läs även texten jag länkade till ovan. Den är skriven av en tjej. Den behöver du verkligen gå igenom.

apaniögat
2011-04-18, 15:09
"Tonad" är ett luddigt begrepp. Om du svänger dig för mycket med sån vokabulär så kommer folk att tolka och sen svara utifrån sin tolkning. Om du vill vara tydlig så bör du prata om att öka/minska/bibehålla muskelmassa (på olika ställen) och underhudsfett. För det är vad det handlar om. Om du blir osäker så är det ett tecken på att du inte riktigt vet vart du ska. Då är det läge att fundera på det först. :)


Hahah true that! ;) Märker att folk här verkar gilla att märka ord och tolka lite som de vill. Men får väl skylla mig själv som inte är tillräckligt tydlig! Kanske mitt tidigare svar gav lite mer klarhet?

Yes
2011-04-18, 15:12
Det verkar som din träning spretar åt alla håll och kanter. Du skulle få bättre resultat av ett mer fokuserat schema och träna på tyngre vikter.

dazeds
2011-04-18, 15:13
Problemet är att jag liksom inte har speciellt mycket fett, det sitter lite på baksidan av armen när jag nyper. Sen är det väl typ ett litet lager jämnt fördelat över rumpan och låren, dock ser man ju hela konturen av muskeln på utsidan av låret. På magen känns det mest som skinn, men lite lite fett i området precis runt naveln. Självklart vill jag ju bli väck helst ALLT fett helt o hållet, hehe men vetifan om det hade varit såvärst bra. Blev av med det mesta förra sommaren och det som dröjt sig kvar verkar vara sånt där seglivat som är svårt att få bort *grr* Ska dock inte ursäkta mig med nåt så klyschigt som att "det är sånt fett som inte går att få bort" - sånt fett finns inte ;P MEN som tjej har man ju dock lite andra förutsättningar än killar. Att späka mig själv orkar jag liksom inte!! Vill ju fortfarande kunna leva ett normalt liv.
La om min kost och träning rätt radikalt förra våren, skaffade ett slitigt arbete och hade dessutom en deppig period on top of that där kilona bara rasade av (vilket innebar dålig inverkan på min kvinnokropp i form av vissa uteblivna funktioner). Gick ner från 60 till 54 och är 173 lång. Mycket av den vikten var definitivt muskelmassa, röven var t.ex. INTE speciellt putig. Den har jag kämpat mycket med nu. Ryggen kämpar jag med att bygga på också. Sjukt svårt när man vill bygga på vissa ställen, som rygg o rumpa. Men få bort sista sista fettet på andra ställen, som baksidan av armarna.

Tycker jag äter väldigt nyttigt dessutom, så att lägga om kosten ännu mer hade jag nog blivit tokig av.. Jag blir så aggressiv om jag ska gå hungrig så då hade nog inte omgivningen stått ut med mig. Men möjligt att det hade behövts göras småjusteringar. Funderar på att ta lite kostrådgivning i samband m kalipermätningen om den nu blir av. Just för att det är intressant o veta =)
Skitsamma, fortsätt slänga hit tips på lite sköna övningar så blir jag glad!

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018


Läs här först...jag tror du äter för lite och inte tränar tungt nog.

apaniögat
2011-04-18, 15:14
54 på 173 borde du ha absolut minimalt med fett på. Du har på tok för lite muskler helt enkelt, helt allvarligt skall du fokusera på att styrketräna och inte så mycket mer. Du behöver inte tappa fett.

Faktum är att du kommer se bra mycket smalare ut när du har lite muskler som lyfter upp din kropp, trots att du har lika "mycket" fett som nu. Varför? För att det kommer fördela sig mycket bättre. Det är bara så.

sandberg93 m.fl. har rätt. Läs även texten jag länkade till ovan. Den är skriven av en tjej. Den behöver du verkligen gå igenom.

Fan missade ju att skriva att jag INTE väger 54 längre!! Nu väger jag iaf 58, men det är ju svårt att veta hur mkt som e muskler o hur mkt som e fett i den uppgången. Känns inte som att jag har speciellt mkt mer fett än då när jag vägde 54. Och har ju käkat väldigt "bra" med mycket protein och styrketränat kontinuerligt hela tiden, minst 3 grr i veckan så jag hoppas att det mesta är muskler, men lite är säkert fett. Känns åtminstone att ass'et mitt lagt på sig mycket muskler, den e tight o putig nu o inte platt och mjuk hihi ;)
Ska läsa texten genast, tack! =)

apaniögat
2011-04-18, 15:45
Det verkar som din träning spretar åt alla håll och kanter. Du skulle få bättre resultat av ett mer fokuserat schema och träna på tyngre vikter.

Hmm.. på vilket sätt tycker du att den "spretar"? :S Tyngre vikter kan jag ju absolut tänka på, men borde jag ta färre övningar per muskelgrupp också?

Yes
2011-04-18, 17:45
Hmm.. på vilket sätt tycker du att den "spretar"? :S Tyngre vikter kan jag ju absolut tänka på, men borde jag ta färre övningar per muskelgrupp också?
Jag får intrycket av att det inte finns någon direkt plan och struktur, plus för mycket småövningar.

Ett förslag är att köra ett enkelt program i stil med:

Utfall
Raka marklyft
Bänkpress eller dips
rodd eller chins/latsdrag
Militärpress
Valfri magövning

2-3 set, 8-12 reps. Välj vikter så att du i varje fall hamnar nära fail. Kör så tills det inte är givande längre. Därefter kan man sätta sig vid ritbordet igen och se vad för ändringar som behöver göras.

sandberg93
2011-04-18, 18:12
OMFG mikaelj tog mitt medeelande som exempel! JAG ÄR KOLO KÄNDIS ! YEEAAH!

Jockefoten
2011-04-18, 20:18
OMFG mikaelj tog mitt medeelande som exempel! JAG ÄR KOLO KÄNDIS ! YEEAAH!

Dude! Play it cool.

BonkyBo
2011-04-18, 21:20
Dude! Play it cool.

Too late.

Hur som helst ... sjukt vanligt med tjejer som tror att om de gör 5 reps på lite halvtungt i mark så vaknar de nästa dag och är hulkenkvinnan. Det kommer aldrig något mellan det hon är nu och MASSIV. Utan det bara PLOPP, bara så där!

:smash:

Pepz
2011-04-18, 21:27
vill du ha resultat: träna som en kille.

apaniögat
2011-04-18, 21:29
54 på 173 borde du ha absolut minimalt med fett på. Du har på tok för lite muskler helt enkelt, helt allvarligt skall du fokusera på att styrketräna och inte så mycket mer. Du behöver inte tappa fett!

Faktum är att du kommer se bra mycket smalare ut när du har lite muskler som lyfter upp din kropp, trots att du har lika "mycket" fett som nu. Varför? För att det kommer fördela sig mycket bättre. Det är bara så.

sandberg93 m.fl. har rätt. Läs även texten jag länkade till ovan. Den är skriven av en tjej. Den behöver du verkligen gå igenom.

Haha trodde nästan att den där texten skulle innehålla någon sorts hemlig magisk formel, men helt ärligt så stod det ingenting som jag inte redan visste. Men det är ju bra! Då har jag fått bevis på att jag iaf inte är helt bakom flötet =) Tror jag kommer köra på ungefär som jag gjort, har ju trots allt märkt stora förändringar sen förra sommaren då jag mest var benig. Kanske satsa på att köra lite tyngre och mindre "hoppigt" och varva med lite mer kondition. Är trots allt bra nöjd med min kropp som den är, så någon panik har jag då rakt inte. Är väl mer att jag är en sån som aldrig blir nöjd ;P Tror också att sommarsolen och värmen kommer skuffa igång förbränningen lite extra med ;) Fick åtminstone ett par tips på övningar som jag kan växla lite med, just för att slippa enformigheten. Så det tackar jag för!

mikaelj
2011-04-18, 22:06
För att göra det extra tydligt för dig.

Börja med knäböj och marklyft apaniögat, och den första "axel" övningen du linkade är också för rotatorcuffarna.

15 reps är inte tungt det är konditionsträning.

Bästa tjejövningarna som finns är att träna precis som en kille.

Tunga vikter och många reps (kan verka motstridigt, men lasta på apmycket vikt och försök göra många reps), många set, många övningar, mycket mat.

Det verkar som din träning spretar åt alla håll och kanter. Du skulle få bättre resultat av ett mer fokuserat schema och träna på tyngre vikter.

Hur som helst ... sjukt vanligt med tjejer som tror att om de gör 5 reps på lite halvtungt i mark så vaknar de nästa dag och är hulkenkvinnan. Det kommer aldrig något mellan det hon är nu och MASSIV. Utan det bara PLOPP, bara så där!

vill du ha resultat: träna som en kille.

Så. Särskilt mycket mer tydligt går det inte att få det.

Öka rejält i muskelmassa och du kommer se smalare (= mer vältränad) ut på 65-70 kg än vad du gör nu. Jag (och resten av Kolo) lovar dig att det är så.