handdator

Visa fullständig version : Snabba fråga om kettlebell-övningar.


Oljeblixten
2011-04-17, 20:05
Jag har hittat ett kettlebell schema som består av 4st olika intervaller av olika övningar. Det var dock två stycken övningar jag inte förstod, förhoppningsvis kan någon förklara dessa eller alternativt länka en film jag vet inte heller vad de heter på engelska.


1 min KB runt kropp medsols
1 min 8:or

Frågan är nu vad är "Runt kropp" och "8:or" för övningar? O.o

kettlebellGuden
2011-04-17, 20:14
slingshot

UWjVOUUMsio

figure 8

zZU5APs3Yug


dock vanligare att man kör figure 8 to a hold

sfnTAH_K0nY

Oljeblixten
2011-04-17, 20:21
Passande att just du skulle "helpt me out ".

Tackar ödmjukast:D

kettlebellGuden
2011-04-17, 20:30
Du kan tacka mikaelj som skickade hit mig.

Oljeblixten
2011-04-17, 21:00
Du kan tacka mikaelj som skickade hit mig.

Hehe, Du som kettlebell gud kanske kan svara på en snabbis till?


Passet består av 4 st 5 minuters intervaller med 1-2 minuters vila emellan.

Del 1
2 min svingar
1 min enhandssvingar höger
1 min enhandssvingar vänster
1 min svingar
del 2
1 min snatch höger
1 min snatch vänster
1 min press höger (gick ner till 16 kg de sista)
1 min press vänster (gick ner till 16 kg de sista)

1 min svingar

del 3
1 min Clean & jerk höger
1 min Clean & jerk vänster
1 min KB runt kropp medsols
1 min KB runt kropp motsolsols
1 min svingar

del 4
1 min gobletsquat
1 min utfall med Kettlebell över huvud - höger arm
1 min utfall med Kettlebell över huvud - vänster arm
1 min 8:or
1 min svingar

Avrundningsträning

-Armhävningar 70st
-Ab-wheel 2-3 set
- Statisk planka

Vad tror du om detta pass från ett kampsportsperspektiv? Det torde fungera som någon typ av styrka/fys/kondition/stabilitets pass eller? Är relativt grön på kanonkulorna.

kettlebellGuden
2011-04-17, 21:24
Hehe, Du som kettlebell gud kanske kan svara på en snabbis till?


Passet består av 4 st 5 minuters intervaller med 1-2 minuters vila emellan.



Vad tror du om detta pass från ett kampsportsperspektiv? Det torde fungera som någon typ av styrka/fys/kondition/stabilitets pass eller? Är relativt grön på kanonkulorna.

Nu blev det genast klurigt. Det beror på vad för kampsport, vad du vill ha ut av träningen (dvs. vad saknas i din kampsportsträning), vilken nivå (hur ofta och intensitet på din kampsportsträning) din övriga träning ligger på, och hur väl du är bekant med de här lyften, och hur väl bekant du är med din kampsport (lära sig för mycket 'tekniker' samtidigt är ingen bra väg).

5 minuter hålligång åt gången verkar väl inte fyskam förutsatt att du spenderar 5 minuter åt gången i ringen.

Del 1 tycker jag är grejt. Speciellt om du kör svingarna strikt hardstyle (inte för jag har någon aning om hur faen man klarar av att göra det fem minuter i sträck). Det ger definitivt bra konditionsträning och du tränar explosivitet i höfterna.. det är good news för kampsport.

Del 2 är kalas, i min bok, eftersom det byter andningsmönster. Helt klart intressant ur kampsportsperspektiv imo. :)

Del 3 oxå andningsmönster som byter.. jag hade personligen bytt det till long cycle clean and jerk, helst med dubbla kulor. Eller helt och hållet skippat övningen.

del 4 förstår jag inte alls tänket bakom ur kampsportsperspektiv. Ser lite ihopslängt ut.


Personligen så hade jag kört swings, figure 8 to a hold (eller ännu hellre figure 8 med kast), halos, circular cleans, och get ups. I någon konfiguration... men som sagt beror det också lite på syftet med det hela och vad det rör sig om för kampsportande. Alternativt hade jag kört VO2Max-träning med uteslutande snatches.. eller väldigt mycket dubbel long cycle.


Jag är ingen expert direkt men det är vad som makes sense to me.

Oljeblixten
2011-04-17, 21:34
Nu blev det genast klurigt. Det beror på vad för kampsport, vad du vill ha ut av träningen (dvs. vad saknas i din kampsportsträning), vilken nivå (hur ofta och intensitet på din kampsportsträning) din övriga träning ligger på, och hur väl du är bekant med de här lyften, och hur väl bekant du är med din kampsport (lära sig för mycket 'tekniker' samtidigt är ingen bra väg).

5 minuter hålligång åt gången verkar väl inte fyskam förutsatt att du spenderar 5 minuter åt gången i ringen.

Del 1 tycker jag är grejt. Speciellt om du kör svingarna strikt hardstyle (inte för jag har någon aning om hur faen man klarar av att göra det fem minuter i sträck). Det ger definitivt bra konditionsträning och du tränar explosivitet i höfterna.. det är good news för kampsport.

Del 2 är kalas, i min bok, eftersom det byter andningsmönster. Helt klart intressant ur kampsportsperspektiv imo. :)

Del 3 oxå andningsmönster som byter.. jag hade personligen bytt det till long cycle clean and jerk, helst med dubbla kulor. Eller helt och hållet skippat övningen.

del 4 förstår jag inte alls tänket bakom ur kampsportsperspektiv. Ser lite ihopslängt ut.


Personligen så hade jag kört swings, figure 8 to a hold (eller ännu hellre figure 8 med kast), halos, circular cleans, och get ups. I någon konfiguration... men som sagt beror det också lite på syftet med det hela och vad det rör sig om för kampsportande. Alternativt hade jag kört VO2Max-träning med uteslutande snatches.. eller väldigt mycket dubbel long cycle.


Jag är ingen expert direkt men det är vad som makes sense to me.

Jag har mestadels kört stående kampsporter på sista tiden, har lite axelproblem som hindrar mig från att träna brottning just nu, men jag har märkt att framförallt stötar/pressar med kettlebells råder bot på det, Kampsporten som satsas för är MMA då jag satsar på att vara i bra form tills axlarna är bra och jag kan återvända dit.

Just nu kör jag mestadels löpning och lite random Kettlebell övningar så det vore kul med ett pass. Jag hittade det där passet på google och tyckte det såg ganska vettigt ut.

Det 4 tänkte jag kunde vara schysst för framförallt stabilitet träning för ben samt stabilitet i överkroppen. :]

kettlebellGuden
2011-04-17, 21:44
Ja alltså det är inget fel på det! Ser ut som fin metcon om inte annat, och har ju sin charm för rörlighet osv. Mest jag personligen som nog hade gjort det annorlunda. Kör på det och se om du trivs.

Har du axelproblem så ska du definitivt kolla upp "turkish get up" (RKC-style). Lite klurigt att hitta bra videos på den dock. Även enkla saker som waiter walk är fantastiskt (press / jerk till lockout sen ta en promenad med bell(sen) i lockout).

Rekommenderar att du kollar upp Steve Maxwell. En av hans huvudhobbies är att få kampsportare i form (det och glida runt i sjukligt bra form för en 60-årig gubbe och kasta runt BJJ-svartbältare). Finns youtube-kanal med kul saker, och hemsida med lite artiklar. Finns även en del DVD:er (300 kettlebell challenge t.ex.) av honom som man kan hitta lite varstans. Han har varit i Sverige tidigare och hållit workshop (kettlebellträning + joint mobility + kroppsvikt) men han kommer nog tyvärr inte tillbaka. Enormt trevlig och kunnig om inte annat.

Oljeblixten
2011-04-17, 21:56
Turkish getup har jag kollat upp tyvärr är den enda kettlebell jag äger på tok för tung för mig att köra turkish getup med, men det lär ju funka att köra med en hantel också även om det kanske inte ställer lika stora krav på stabilitet ?

kettlebellGuden
2011-04-17, 22:02
Turkish getup har jag kollat upp tyvärr är den enda kettlebell jag äger på tok för tung för mig att köra turkish getup med, men det lär ju funka att köra med en hantel också även om det kanske inte ställer lika stora krav på stabilitet ?

Lätt att det fungerar med en hantel. Kraven på stabilitet blir inte särskilt mycket mindre... tvärtom så är det mycket lättare att se till att ledhuvudet (i axeln) håller sig in/neddraget med en kettlebell än med en hantel. Kraftvektorer blir liite annorlunda och du missar en del fördelar men det är inte hela världen. Axelrotationerna och guda-gåvan till rotatorkuffen är fortfarande där.

Personligen hade jag valt en skivstång framför en hantel. :)