handdator

Visa fullständig version : Överanstängda underarmar, diet och NSAID?


neverenough
2011-04-17, 20:00
Använder mina underarmar mkt statiskt i arbetet.
Dator, bil samt bärande. Samma på fritiden med dator + träning.

Problem
Har fått problem med underarmarna framförallt när jag tränar biceps. Full rotation (rak stång) smärtar mest, även i andra övningar o känningar vid normalt arbete.
Strulat med detta i 2-3mån trodde det blev bättre men fick nu bakslag efter jag börjat köra mark o lite tyngre igen.


Åtgärder:
- Voltare Gel (NSAID) samt Celadrin
- Varm/kall vatten behandling
- Avlastar underarmarna vid arbete samt vardag
- Remmar, wrist-wraps vid gym
- Naprapat 2 besök (konstaterat mkt stela underarmar, vilket hjälpt en del)
- Omega 3, 15g/dag
- Stretchar underarmarna
- Går på diet sedan 3mån tbx och har nu lagt om kost (tagit bort inflamationshöjande livsmedel)

Gör som sagt ganska mkt åtgärder, har även vilat vilket inte funkat nämnvärt tidigare.

Frågor
Vad tycker ni jag ska göra?
Avbryta dieten för att förbättra återhämtningen?
NSAID är dåligt för muskeltillväxt, dåligt under diet med risk för större muskelförlust?
Behöver verkligen hjälp för att avhjälpa detta, någon med likn. problem?

johanhej
2011-04-17, 23:33
Det känns mest när du kör stångcurl va? Det gör ont som fan när du släppt stången efter ett set?

Troligtvis har du drabbats av benhinneinflammation i underarmarna. Finns inte mycket mer du kan göra än att ta bort alla övningar som smärtar från ditt program. Har själv inte kunnat träna stångcurls på 2 år pga detta.

neverenough
2011-04-18, 09:16
Ja det gör det, hade likn. problem för 4år sen när underarmarna växte lite för snabbt.
Idag är problemet mer överansträgning framförallt från jobb gissar jag.
Vänta 2 år är inget alternativ :) Gärna någon med mer erfarenheter!

Pojo
2011-04-18, 18:04
JAG skulle träna underarmarna istället för att avlasta dem. Bison-1 är ett lämpligt redskap.
Men detta är endast vad jag skulle göra.

nyrjoh
2011-04-18, 18:42
I den här tråden så kan det finnas hjälp:http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125146

neverenough
2011-04-23, 13:16
börjar bli bättre och verkar som problemen kan bero på att jag är för stel i bröst/nacke/axlar vilket gör att det blir dålig blodgenomströmning till armarna.

Någon som har erfarenhet av detta?

ceejay
2011-04-23, 14:34
Stel pronator(muskel) i underarmen. Stretcha ut den genom att vrida händerna utåt. Detta kan jag nästan sätta några kronor på ;)

Skulle nog kunna gälla här med.

neverenough
2011-04-24, 11:01
Skulle nog kunna gälla här med.

Det är också en sanning, jag har väldigt stela underarmar.

ceejay
2011-04-25, 11:25
Vad tror du då händer när du fullt vrider upp händerna och lyfter tunga vikter? ;)

Holabandola
2011-04-27, 13:16
Låter som benhinneinflammation.
Tar tid att bli av med och väcks till liv väldigt enkelt.

Jag har själv haft det i underarmna. Körde TUNGT utan remmar.
Började använda remmar men det hjälpe inte heller när inflammationen väl var där.
Så jag slutade träna hehe. Gick över efter ett halvår. Då kunde jag lyfta tungt igen, dock denna gång med remmar.

Livankaret
2011-04-27, 13:48
Får själv problem med en underarm med jämna mellanrum. Plockar bort alla övningar som känns och kör så tills det släpper. Lite tråkigt kanske att bara köra rygg mha pullovers osv men det är vad som krävs för mig.