handdator

Visa fullständig version : Skyldighet att anmäla?


jenni
2011-04-17, 18:39
konstig fråga kanske, men är man på något sätt skyldig att anmäla någon som använder anabola?
Ett par killar är tydligen flitiga användare av detta preparat, och en av mina närmsta vänner är instruktör på det gymmet, hur gör man då?

ps. hon vet alltså inte om det (ännu)

svennebanan
2011-04-17, 18:39
Anmäl!

mattilainen
2011-04-17, 18:43
tyvärr är det inget att bry sig om :(

Fast jobbar man där kan man ju göra en anmälan.

svennebanan
2011-04-17, 18:44
tyvärr är det inget att bry sig om :(

Fast jobbar man där kan man ju göra en anmälan.

:( Varför är det inget att bra sig om?

Ett gäng idioter mindre på gymmet är bara bra.

Cilia
2011-04-17, 18:49
:( Varför är det inget att bra sig om?

Ett gäng idioter mindre på gymmet är bara bra.
Nu var ju frågan om man är skyldig att anmäla och det är man inte.

jenni
2011-04-17, 18:50
jag tänkte mer på hur deras humör kan påverkas, vill helst inte se min vän försöka lugna ner aggressiva anabola michelingubbar, hon kan ju råka illa ut, plus att hon oftast jobbar kvällspasset

Joanna
2011-04-17, 18:51
:( Varför är det inget att bra sig om?

Ett gäng idioter mindre på gymmet är bara bra.

Det rätta vore ju att anmäla men jag tror ändå inte jag skulle orka göra det. Känns som det skulle bli jobbigt och ta massa energi och förmodligen inte leda någonvart.. Tror du får tänka på om det "är värt det" för dig..

svennebanan
2011-04-17, 18:52
jag tänkte mer på hur deras humör kan påverkas, vill helst inte se min vän försöka lugna ner aggressiva anabola michelingubbar, hon kan ju råka illa ut, plus att hon oftast jobbar kvällspasset

Polisanmälan?

Sheogorath
2011-04-17, 18:56
Jag har aldrig hört om någon instruktör som blivit fysiskt misshandlad på ett gym, och det har funnits preppon på alla gym där jag tränat. Helt säkert eftersom de talat öppet om det. Du behöver inte vara orolig för din kompis säkerhet av den anledningen skulle jag tro. Killarna är där för att träna, inte för att bråka. Bråka gör dom på innekrogen lördag kväll.

jenni
2011-04-17, 19:00
Jag har aldrig hört om någon instruktör som blivit fysiskt misshandlad på ett gym, och det har funnits preppon på alla gym där jag tränat. Helt säkert eftersom de talat öppet om det. Du behöver inte vara orolig för din kompis säkerhet av den anledningen skulle jag tro. Killarna är där för att träna, inte för att bråka. Bråka gör dom på innekrogen lördag kväll.

tack för de lugnande orden :)
det är nog sant det du säger, de kommer nog inte ge sig på en kvinnlig instruktör bara så där, men min första reaktion var lite beskyddande,
jag har själv råkat dejta fel kille en gång, och vet hur det kan bli när det knäpper till i huvudet på dem

agazza
2011-04-17, 19:09
skvallra anonymt.

Desto mindre preppfånar desto bättre

oTure
2011-04-17, 19:10
tack för de lugnande orden :)
det är nog sant det du säger, de kommer nog inte ge sig på en kvinnlig instruktör bara så där, men min första reaktion var lite beskyddande,
jag har själv råkat dejta fel kille en gång, och vet hur det kan bli när det knäpper till i huvudet på dem

Som sagt, det är ingen fara.
De vet mycket väl att det de gör är olagligt och lär därför inte hitta på några dumheter.
Man skiter inte där man äter helt enkelt.

Dumheter på gym står alla tunna 16 åringar för ;)

Sheogorath
2011-04-17, 19:14
Som sagt, det är ingen fara.
De vet mycket väl att det de gör är olagligt och lär därför inte hitta på några dumheter.
Man skiter inte där man äter helt enkelt.

Dumheter på gym står alla tunna 16 åringar för ;)

Sums it up pretty well. :thumbup:

jenni
2011-04-17, 19:39
fast jag måste säga att jag blev lite förvånad, trodde inte anabola var så välanvänt fortfarande

kelk
2011-04-17, 19:40
Skulle vilja påstå att det är vanligare än på länge. Folk sköter det snyggare, inte lika mycket pillertrillande längre.

eiri
2011-04-17, 19:42
orka lägga näsan i blöt, ge fan i..

Sheogorath
2011-04-17, 19:43
fast jag måste säga att jag blev lite förvånad, trodde inte anabola var så välanvänt fortfarande

"Anabola" betyder "uppbyggande" (i pluralis) och kan syfta till vad som helst. Styrketräning och vassleprotein är två saker som är anabolt, t.ex. Du tänker antagligen på "AAS" (anabola, androgena steroider), en grupp könshormoner som är förmanligande (åtminstone under kuren...) och muskeluppbyggande. Det är den effektivaste gruppen av olagliga preparat för muskeluppbyggnad och därför såklart allmänt förekommande bland dem som ser maximal storlek (på musklerna...) som målsättningen och tycker att det är värt hälsoriskerna och inte ser några moraliska/emotionella hinder med bruket.

jenni
2011-04-17, 19:44
orka lägga näsan i blöt, ge fan i..

tack för ditt råd

spange
2011-04-17, 19:45
är du 100% säker på att dom preppar? du säger att de "tydligen" är användare, var 100% säker att de brukar aas innan du väljer att anmäla. Kan tänka mig hur jäkla illa det skulle kännas att bli misstänkliggjord på ryktesgrunder om det inte stämmer.

jenni
2011-04-17, 19:47
"Anabola" betyder "uppbyggande" (i pluralis) och kan syfta till vad som helst. Styrketräning och vassleprotein är två saker som är anabolt, t.ex. Du tänker antagligen på "AAS" (anabola, androgena steroider), en grupp könshormoner som är förmanligande (åtminstone under kuren...) och muskeluppbyggande. Det är den effektivaste gruppen av olagliga preparat för muskeluppbyggnad och därför såklart allmänt förekommande bland dem som ser maximal storlek (på musklerna...) som målsättningen och tycker att det är värt hälsoriskerna och inte ser några moraliska/emotionella hinder med bruket.

Ja det var de (AAS) som jag syftade på, tyckte de försvann lite ett tag, men hade ingen aning om att de brukades så flitigt än idag.
Trodde byggare var mer måna om sin hälsa efter att information om biverkningar osv

qwerty1
2011-04-17, 19:47
Mind your own business.

jenni
2011-04-17, 19:47
är du 100% säker på att dom preppar? du säger att de "tydligen" är användare, var 100% säker att de brukar aas innan du väljer att anmäla. Kan tänka mig hur jäkla illa det skulle kännas att bli misstänkliggjord på ryktesgrunder om det inte stämmer.

Jo jag är 100% säker,

Sheogorath
2011-04-17, 19:49
Ja det var de (AAS) som jag syftade på, tyckte de försvann lite ett tag, men hade ingen aning om att de brukades så flitigt än idag.
Trodde byggare var mer måna om sin hälsa efter att information om biverkningar osv

Eller så har bruket blivit mer utbrett allteftersom att tillgången på kontra-preparat mot biverkningarna blir mer lättillgängliga och kunskapsläget om dessa medikament blir större?

spange
2011-04-17, 19:51
Jo jag är 100% säker,

Bra.
Hur du bör göra kan jag inte ta ställning till. Jag skulle inte anmält så länge de inte gjort något fel innanför gymmets väggar.

qqq111
2011-04-17, 19:54
Du inser inte hur mycket du ställer till med för dom om du anmäler. Såvida du inte sett dom hota någon på allvar (och t.om i det fallet så skulle du kunna anmäla dom för det istället) så finns det ingen anledning att anmäla dom (om du inte missat att skriva något).

jenni
2011-04-17, 20:01
Jag hoppas att jag inte förolämpar någon, men ibland blir dessa killar lite väl närgående
det känns som de inte förstår att det inte finns ett intresse, utan fortsätter att störa en.
Nu är jag inte där och tränar men jag är där då och då när jag ska träffa upp min vän i slutet på hennes arbetspass, och det är ju löjligt att tjejer inte kan få vara ifred, det här gänget tränar ju hela tiden känns det som, har aldrig hänt att de inte är där nr man kommer

jenni
2011-04-17, 20:03
Men JAG ska inte lägga mig i vad jag nu har förstått, det kanske blir värre för min väninna om de får reda på att jag (hennes vän) har ställt till det för dem.
Tråkigt dock att killar känner att de måste använda preparat som ger biverkningar på deras sätt att vara socialt

Kwon
2011-04-17, 20:08
Tråkigt dock att killar känner att de måste använda preparat som ger biverkningar på deras sätt att vara socialt

Stör de folk på gymet? Har du lagt märke till konstiga beteenden socialt från dom?

John M
2011-04-17, 20:10
Men JAG ska inte lägga mig i vad jag nu har förstått, det kanske blir värre för min väninna om de får reda på att jag (hennes vän) har ställt till det för dem.
Tråkigt dock att killar känner att de måste använda preparat som ger biverkningar på deras sätt att vara socialt


Förklara lite med i detailj vad dom gör. Allmänt dryga å otrevliga?

Eller kanske bara fula loosers som du inte gillar? :D


Edit: Jag vet flera stycken som dopar sig. Har inte märkt något direkt avvikande beteende hos dom.

Beteer dom sig som idioter beror det nog på att dom är idioter från början så att säga.

stevebc
2011-04-17, 20:13
Den här rädslan för snedtändningen är lite uppförstorad, ungefär som man skulle bli steril för att man rökte gräs eller mörda folk för att man drack absinth.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anabolic_steroid#Aggression_and_hypomania

Jag skulle inte bli förvånad om våldskopplingen som finns, om den nu finns, handlar om att kriminella och i övrigt våldsamma personer är överrepresenterade i AAS-bruk.

jenni
2011-04-17, 20:21
Stör de folk på gymet? Har du lagt märke till konstiga beteenden socialt från dom?

Förklara lite med i detailj vad dom gör. Allmänt dryga å otrevliga?

Eller kanske bara fula loosers som du inte gillar? :D


Edit: Jag vet flera stycken som dopar sig. Har inte märkt något direkt avvikande beteende hos dom.

Beteer dom sig som idioter beror det nog på att dom är idioter från början så att säga.

nja, jag vet inte, men i de är ju inte några nyfikna killar i puberteten
utan vuxna män (om man kan kalla dem för det)
Och när man är där så kommer de fram och småpratar, och har helt glömt bort att man inte vart intresserad sist de stötte på en,
det känns jobbigt att behöva ta det varenda gång, sen blir de skitsura
en annan vän som tränade dr valde att byta till ett annat gym då samma gäng var på henne och limmade.

äsch, jag får helt enkelt be min vän att träffa upp mig på nått fik i närheten istället för på hennes arbetsplats

agazza
2011-04-17, 20:22
Många som verkar vara negativ till att det skvallras på folk som missbrukar.

Jag hade definitivt försökt fått till så att gymmet åker på en random testning åtminstone, brukar kunna skrämma bort folk till andra mer liberala gym istället.

Sheogorath
2011-04-17, 20:25
Många som verkar vara negativ till att det skvallras på folk som missbrukar.

Jag hade definitivt försökt fått till så att gymmet åker på en random testning åtminstone, brukar kunna skrämma bort folk till andra mer liberala gym istället.

Alla delar inte din uppfattning om personligt bruk av narkotika, doping och olagliga dopingpreparat. Det måste du väl känt till sedan innan, agazza?

John M
2011-04-17, 20:29
nja, jag vet inte, men i de är ju inte några nyfikna killar i puberteten
utan vuxna män (om man kan kalla dem för det)
Och när man är där så kommer de fram och småpratar, och har helt glömt bort att man inte vart intresserad sist de stötte på en,
det känns jobbigt att behöva ta det varenda gång, sen blir de skitsura
en annan vän som tränade dr valde att byta till ett annat gym då samma gäng var på henne och limmade.

äsch, jag får helt enkelt be min vän att träffa upp mig på nått fik i närheten istället för på hennes arbetsplats


Då tar du å snackar med gymägaren om dom är obehagliga och du vill vara ifred.

Då löser du det på ett bra och snyggt sätt. Jag själv gnäller konstant hos alla gym, påpekar allting, så du behöver inte oroa dig för att du är ensam :D

Pungis
2011-04-17, 20:34
Man sköter sig själv.. tycker jag

stevebc
2011-04-17, 20:37
Man sköter sig själv.. tycker jagJo, det kan man tycka, men som gymägare kanske man inte vill ha kanyler i omklädningsrummen - det beror väl på policyn. Finns säkert byggargym som är mer liberala än typ F&S. Handlar det om en RF-ansluten förening vill man givetvis att de som bryter mot reglerna upptäcks.

Återigen en fråga på individnivå, anser jag, men om jag hade varit gymägare hade jag inte tolererat AAS-bruk. Jag hade gärna sett att folk "tjallade" då. Polisanmälan o dyl hade jag nog inte brytt mig om. Så det är väl inte svårare än att kolla med ägaren vad han/hon/de tycker om saken.

jag blev faktiskt lite förvånad på dennes starka reaktion:(Vems? Powerlifter? Det är internet och han är typ 23.

jenni
2011-04-17, 20:46
vad många sura miner det blev, ska inte ta upp sånna ämnen i framtiden, sorry

Allan
2011-04-17, 20:48
vad många sura miner det blev, ska inte ta upp sånna ämnen i framtiden, sorry
Jo, det ska du. Och Powerlifter ska ta och skärpa sig big-time, annars är han ute härifrån. Han är en internet-tuffing, så bry dig inte. Och han fick en varning nu.

TheV
2011-04-17, 20:50
många som verkar vara negativ till att det skvallras på folk som missbrukar.

Jag hade definitivt försökt fått till så att gymmet åker på en random testning åtminstone, brukar kunna skrämma bort folk till andra mer liberala gym istället.

+1

jenni
2011-04-17, 20:51
Jo, det ska du. Och Powerlifter ska ta och skräpa sig big-time, annars är han ute härifrån. Han är en internet-tuffing, så bry dig inte. Och han fick en varning nu.

oj, det var absolut inte meningen att någon skulle få en varning,
jag ställde bara en fråga här på kolo för att det är det stället jag tycker man får bra råd på.
jag vet inte vad som irriterade powerlifter, men det var som sagt inte meningen att trampa på någons tår:(

spange
2011-04-17, 20:52
oj, det var absolut inte meningen att någon skulle få en varning,
jag ställde bara en fråga här på kolo för att det är det stället jag tycker man får bra råd på.
jag vet inte vad som irriterade powerlifter, men det var som sagt inte meningen att trampa på någons tår:(

inga problem, varningar behövs ibland.

Dreas
2011-04-17, 20:54
oj, det var absolut inte meningen att någon skulle få en varning,
jag ställde bara en fråga här på kolo för att det är det stället jag tycker man får bra råd på.
jag vet inte vad som irriterade powerlifter, men det var som sagt inte meningen att trampa på någons tår:(Men herregud :)

Du hade en fråga och skapade en tråd, sen att det finns vissa som inte kan sköta sig är väl inte ditt fel?

Ja, jag är av åsikten att sålänge folk inte tävlar i sporter där AAS är förbjudet och inte skadar någon annan så får de också ta om det behagar dom.

Nu verkar dock dessa vara allmänt jobbiga, det kan vara en nog så god anledning till att säga till. Men är det inte på ditt gym så skulle jag inte bry mig.

von huff
2011-04-17, 20:54
konstig fråga kanske, men är man på något sätt skyldig att anmäla någon som använder anabola?
Ett par killar är tydligen flitiga användare av detta preparat, och en av mina närmsta vänner är instruktör på det gymmet, hur gör man då?

ps. hon vet alltså inte om det (ännu)

1.Du säger till, de testas eventuellt blir troligtvis fast och avstängda

2.Du låter saken vara dom tränar vidare.

Så ligger det väl till tror jag.Själv skulle jag inte orka bry mig sålänge dom beteer sig men det är ju olagligt och man har väl skyldighet att anmäla brottslighet väl?

jenni
2011-04-17, 20:58
det verkar ju provocera några att föra denna diskussion här, så det är kanske bäst att låta bli att spinna vidare

svennebanan
2011-04-17, 20:59
det verkar ju provocera några att föra denna diskussion här, så det är kanske bäst att låta bli att spinna vidare

Varför skulle man inte provocera?

r3mpuh
2011-04-17, 21:00
Anmäl om du ser någon ta kreatin, låter skadligt levern.

Cilia
2011-04-17, 21:01
det verkar ju provocera några att föra denna diskussion här, så det är kanske bäst att låta bli att spinna vidare
Strunta i om det provocerar folk. Ta upp de frågor som du vill.

Powerlifter bad om att få en varning och det vet han.

Baluu
2011-04-17, 21:02
Självklart stör sig folk på "tjallare". Varför förvånas folk över det? Alla bryter mot lagen. Hade er granne anmält er för något som ni tycker är en skitsak skulle ni också blivit upprörda.

Rent lagligt är du inte skyldig att skvallra. Sen är det upp till dina egna etiska regler. Själv skvallrar jag inte sålänge inte någon annans negativa rättigheter kränks. Alltså, jag "skvallrar" t.ex. om någon misshandlas eller våldtas. Jag skvallrar inte om någon tar preparat, röker en joint, köper en nexus one och den inte fastnar i tullen (ingen moms) och personen inte självmant meddelar skatteverket om att han slapp undan momsen, om grannens 17-åring har en FF-fest (= garanterat sprit) eller om någon gömmer en illegal flykting.

r3mpuh
2011-04-17, 21:04
Jag blev bränd i ansiktet med ett glödgat mynt i högstadiet, skolan anmälde "gärningsmannen", folk såg mig som tjallare.. Trolollolol

qwerty1
2011-04-17, 21:06
Jag blev bränd i ansiktet med ett glödgat mynt i högstadiet, skolan anmälde "gärningsmannen", folk såg mig som tjallare.. Trolollolol

Högstadiet var det ja.

jenni
2011-04-17, 21:06
Självklart stör sig folk på "tjallare". Varför förvånas folk över det?

Rent lagligt är du inte skyldig att skvallra. Sen är det upp till dina egna etiska regler. Själv skvallrar jag inte sålänge inte någon annans negativa rättigheter kränks. Alltså, jag "skvallrar" t.ex. om någon misshandlas eller våldtas. Jag skvallrar inte om någon tar preparat, röker en joint, köper en nexus one och den inte fastnar i tullen (ingen moms) och personen inte självmant meddelar skatteverket om att han slapp undan momsen, eller om grannens 17-åring har en FF-fest (= garanterat sprit).

jag skulle inte skvallra, det har jag aldrig gjort, inte ens i sandlådan ;)
men nu handlar det om stora killar som inte fattar ett nej, jag tycker det känns obehagligt, ännu värre att min väninna jobbar kväll på gymmet och nu börjar jag tycka att det bara går längre och längre varje gång man är där, jag skulle helst vilja slippa få sällskap från gymmet av dessa killar

Fredron
2011-04-17, 21:08
Var inte rädd för att provocera, det här är ju ett forum för folk åsikter och tankar.
Folk har olika åsikter, det hade ju varit ganska tråkigt om så inte var fallet.

jenni
2011-04-17, 21:10
Var inte rädd för att provocera, det här är ju ett forum för folk åsikter och tankar.
Folk har olika åsikter, det hade ju varit ganska tråkigt om så inte var fallet.

jo, men jag var inte bredd på att någon skulle bli arg, jag har ju inte hängt ut någon eller ens nämnt att jag ska anmäla, jag frågade och det skapade lite ilska från några :(

Sheogorath
2011-04-17, 21:11
jag skulle inte skvallra, det har jag aldrig gjort, inte ens i sandlådan ;)
men nu handlar det om stora killar som inte fattar ett nej, jag tycker det känns obehagligt, ännu värre att min väninna jobbar kväll på gymmet och nu börjar jag tycka att det bara går längre och längre varje gång man är där, jag skulle helst vilja slippa få sällskap från gymmet av dessa killar

Alltså, gillar du inte killarna (eftersom de gått över gränsen) så kan du ju använda dig av deras preppande för att bli av med dem, om det är det du vill. Jag hade inte haft några skrupler att sätta dit Prepp-Pontus om jag tyckte han var störig, och jag ser ändå mellan fingrarna på personligt bruk av narkotika. Det hade lika gärna kunnat vara skattesmitning eller vad som helst. Är han oförsiktig nog att låta mig veta alla dumheter han sysslar med och dessutom är korkad nog att rubba mina cirklar får han ju skylla sig själv.

von huff
2011-04-17, 21:11
Jag blev bränd i ansiktet med ett glödgat mynt i högstadiet, skolan anmälde "gärningsmannen", folk såg mig som tjallare.. Trolollolol

högstadiet var det visst*whatever*Hur skulle det se ut om ingen aldrig anmälde misshandelsfall,mobbning osv

Ironbabe
2011-04-17, 21:11
men nu handlar det om stora killar som inte fattar ett nej, jag tycker det känns obehagligt, ännu värre att min väninna jobbar kväll på gymmet och nu börjar jag tycka att det bara går längre och längre varje gång man är där, jag skulle helst vilja slippa få sällskap från gymmet av dessa killar
Vilket är det egentliga problemet enligt dig, att de brukar AAS eller att de stöter på dig och din vännina?

Bushi^
2011-04-17, 21:13
jag skulle inte skvallra, det har jag aldrig gjort, inte ens i sandlådan ;)
men nu handlar det om stora killar som inte fattar ett nej, jag tycker det känns obehagligt, ännu värre att min väninna jobbar kväll på gymmet och nu börjar jag tycka att det bara går längre och längre varje gång man är där, jag skulle helst vilja slippa få sällskap från gymmet av dessa killar

Men då är det ju inte deras bruk som är problemet utan deras närgångenhet. Du kan faktiskt tala med gymägaren angående deras beteende (närgångenheten) så får den sköta resten. Att anmäla dem för dopning i detta fall känns bara helt galet.

jenni
2011-04-17, 21:14
Alltså, gillar du inte killarna (eftersom de gått över gränsen) så kan du ju använda dig av deras preppande för att bli av med dem, om det är det du vill. Jag hade inte haft några skrupler att sätta dit Prepp-Pontus om jag tyckte han var störig, och jag ser ändå mellan fingrarna på personligt bruk av narkotika. Det hade lika gärna kunnat vara skattesmitning eller vad som helst. Är han oförsiktig nog att låta mig veta alla dumheter han sysslar med och dessutom är korkad nog att rubba mina cirklar får han ju skylla sig själv.

kanske inte så, men jag tror inte de hade varit så "på" om de inte brukade AAS
har märkt att killar kan få den tendensen och att bli rasande när man säger emot då de har främmande ämnen i blodet

jenni
2011-04-17, 21:15
Vilket är det egentliga problemet enligt dig, att de brukar AAS eller att de stöter på dig och din vännina?

Att de förmodligen pga AAS inte godtar ett nej, och blir nästan hotande

Kwon
2011-04-17, 21:16
Det finns ju folk som stöter på folk och inte kan ta ett nej som inte preppar också.

Sheogorath
2011-04-17, 21:17
kanske inte så, men jag tror inte de hade varit så "på" om de inte brukade AAS
har märkt att killar kan få den tendensen och att bli rasande när man säger emot då de har främmande ämnen i blodet

Så kan det säkert vara. Du kan ju helt enkelt göra det klart för dem att du tycker att de borde vara väldigt försiktiga med vad de säger och vad de gör med tanke på vad du vet. Kräver lite balls, men det kanske får dem att lämna dig och din väninna ifred.

jenni
2011-04-17, 21:18
Det finns ju folk som stöter på folk och inte kan ta ett nej som inte preppar också.

det är klart, men de blir sällan så aggressiva då

cirkelrak
2011-04-17, 21:18
Vad gör polisen om man talar om att man med säkerhet vet att någon brukar steroider? Tar de ens tag i det?

qwerty1
2011-04-17, 21:19
Att de förmodligen pga AAS inte godtar ett nej, och blir nästan hotande

Hur gammal är du om man får fråga? Du förklarar dina problem väldigt dåligt.
Säg till dem att du inte är intresserad av att snacka med dem, så lovar jag att de inte kommer göra det heller.

jenni
2011-04-17, 21:19
Så kan det säkert vara. Du kan ju helt enkelt göra det klart för dem att du tycker att de borde vara väldigt försiktiga med vad de säger och vad de gör med tanke på vad du vet. Kräver lite balls, men det kanske får dem att lämna dig och din väninna ifred.

ja, jag är dock glad att jag slipper stå ut med detta varje dag,
kanske inte konstigt att det är mest grabbar på det gymmet

stevebc
2011-04-17, 21:20
Att de förmodligen pga AAS inte godtar ett nej, och blir nästan hotandeVilka grunder förmodar du det på?

von huff
2011-04-17, 21:21
Inte för att vara elak men har ni ens öppnat truten och sagt rakt ut att ni inte är intresserade?Alla fattar inte om man inte säger rakt ut.Om det inte är frågan om aas utan endast att dom stör er så sig till dem då.Om ni inte vågar får ni väl gå till polisen

qwerty1
2011-04-17, 21:21
ja, jag är dock glad att jag slipper stå ut med detta varje dag,
kanske inte konstigt att det är mest grabbar på det gymmet

Opps. Felläsning. Men iaf, säg till att du inte är intresserad. Ge dem hatblicken.

jenni
2011-04-17, 21:22
Hur gammal är du om man får fråga? Du förklarar dina problem väldigt dåligt.
Säg till dem att du inte är intresserad av att snacka med dem, så lovar jag att de inte kommer göra det heller.

26år, jag har nog sagt det till dem över 20 gånger, det är som om de har minnesförlust varje gång man träffar på dem

jenni
2011-04-17, 21:23
Du sa innan att du bara är där när du ska möta upp din vän, hur ska du ha det?

ja, precis, jag tränar ju inte där utan brukar komma dit för att träffa upp min vän efter hennes arbetspass, förstår inte riktigt din fråga

Erikrqt
2011-04-17, 21:23
Min personliga åsikt inom ämnet då jag är ideellt engagerad på ett gym så är det väldigt strikta regler och vi arbetar för det också.

AAS har tendens till att skada allmänheten men även sig själva. Risker finns att de tillslut går lös på någon på stan på grund utav ökad aggressivitet.

Så jag skulle göra allmänheten en tjänst och kanske se till att de förstår att det inte är acceptabelt. Tror inte heller din vän ska vara orolig i och med att AAS inte skapar några stalker-tendenser hos individer. Iaf har jag inte läst några studier som visar på det... ;)

Gör det rätta, och få bort dem. Så kanske ni slipper deras närgångna stil också.

Ironbabe
2011-04-17, 21:24
det är klart, men de blir sällan så aggressiva då
Jodå, de finns de också.. Det finns killar och tjejer som är det helt naturligt utan preparat :)

qwerty1
2011-04-17, 21:27
qwerty1's analys är att killarna pushar varandra och att jenni har skrattat när dem gjort detta och inte sagt ifrån. tråd låst.

stridis
2011-04-17, 21:41
Nu vet jag inte riktigt situationen själv, så kanske är det som mr qwerty analyserar, men om det är som du själv uppfattar det så sätt dit dem. Är de otrevliga skall de ha skiten, bara är så. Kanske de lär sig så småningom.

r3mpuh
2011-04-17, 22:34
högstadiet var det visst*whatever*Hur skulle det se ut om ingen aldrig anmälde misshandelsfall,mobbning osvMycket dåligt, jag fick ~6k+ för det. Mer anmälningar to teh people!

oTure
2011-04-17, 22:48
Sköter de sig inte på gymmet så har de förbrukat sin rätt att vara där, AAS eller inte.
Ta upp det med gymägaren, är H*n mån om sina kunder så gör h*n något åt det utan att det blir en stor sak.

Jag hade tyckt det varit väldigt jobbigt att få ett sådant samtal :em:

John M
2011-04-17, 23:06
det är klart, men de blir sällan så aggressiva då


Hehe vet inte hur många nedlåtande kommentarer jag fått från aggresiva brudar för att man dissat dom. Och dom gick garanterat inte på bola :D

panzerpig
2011-04-17, 23:09
Jo, det kan man tycka, men som gymägare kanske man inte vill ha kanyler i omklädningsrummen - det beror väl på policyn. Finns säkert byggargym som är mer liberala än typ F&S. Handlar det om en RF-ansluten förening vill man givetvis att de som bryter mot reglerna upptäcks.

Återigen en fråga på individnivå, anser jag, men om jag hade varit gymägare hade jag inte tolererat AAS-bruk. Jag hade gärna sett att folk "tjallade" då. Polisanmälan o dyl hade jag nog inte brytt mig om. Så det är väl inte svårare än att kolla med ägaren vad han/hon/de tycker om saken.

Vems? Powerlifter? Det är internet och han är typ 23.

+1 berätta för din väninnna. Hon pratar med ägaren. Är det ett gym som inte tolererar doping så tar dom tag i det (hoppas jag). Bryr dom sig inte så har du iaf gjort ditt.

Spartansk
2011-04-17, 23:23
Jag läste en bok, minns inte vad den hette, om anabola steroider. I den var det bl a en brottare som hade använt det för länge sedan (typ ett par decennier sedan), och han upplevde att hans sexualdrift ökade starkt av det. Nu vet jag inte om dagens byggare använder preparat med samma bieffekter, men i så fall kan det ju delvis förklara varför killarna vägrar sluta stöta på dig.

Viktor_Balck
2011-04-18, 01:05
Ja det var de (AAS) som jag syftade på, tyckte de försvann lite ett tag, men hade ingen aning om att de brukades så flitigt än idag.
Trodde byggare var mer måna om sin hälsa efter att information om biverkningar osv

Ja, byggarna drog ner lite på anabolan när informationen kom (när kom den?).
Men nu är dom tydligen igång igen och kör så det ryker.

svennebanan
2011-04-18, 07:56
Hehe vet inte hur många nedlåtande kommentarer jag fått från aggresiva brudar för att man dissat dom. Och dom gick garanterat inte på bola :D

I Thailand?

rooz
2011-04-18, 08:00
Jag tror inte herrarna kommer grupp-våldta din kompis eller på något sätt göra henne illa. Men om du nu är säker så be gymmet beställa en dopingkontroll och se till att pojkarna fastnar där..

svennebanan
2011-04-18, 08:01
HAha. Maken till idioter i en och samma tråd har jag aldrig skådat förr. Ett tips innan ni far med osanningar och korkade påståenden är att försöka vara lite källkritisk och analyserande. En överväldigande majoritet AAS-användare är helt vanliga Svenssons utan några våldstendenser. Och jag kan garantera dig att mördarnaskinerna som går på dina pass (jag har aldrig sett EN enda bitig snubbe på ett pass) inte kommer att döda dig efter ett nej.

Angående anmälan så blir jag både irriterad och skrämd av din skeva människosyn. Ägna dig åt vad som angår dig istället för att leka polis. Du skulle få ett helvete om du hade en jobbig blåhatt i följe 24/7. Trots att du uppenbarligen är definitionen av pretto.
Nu känns tråden komplett.

stevebc
2011-04-18, 09:38
Jag satt faktiskt och väntade på ett inlägg av Hultman, men den här gången förstår jag inte varför det togs bort. Korrelationen mellan aggressivitet och AAS som vissa studier har funnit säger, mig veterligen, att det handlar om korrelation och inte kausalitet.

Ungefär som att barn äter godis, därför gör godis en barnslig (kausalitet).

Barn äter godis. Barn är barnsliga (korrelation).

dared
2011-04-18, 10:06
Jag hade då inte gjort det för jag är inte någon golbög :P

För att uttrycka det något mer seriöst så tycker jag att så länge de inte härjar och förstör för folk inne på gymmet så skulle jag inte ha några problem med att de brukar (och jag ser inte varför detta skulle ske bara för att de tar AAS). Inte min sak att moralisera över deras livsval så länge det inte går ut över andra.

shut teh face
2011-04-18, 10:16
Jag tycker du ska anmäla dem omedelbart, det är olagligt!

Och du ska vara en god medborgare och anmäla olagliga saker!








YES! :D

jenni
2011-04-18, 10:38
Återigen så frågade jag om man är skyldig att anmäla, mest för att jag blev förvånad att AAS var så vanligt än idag.

Att killarna ser gymmet som en lekhage där de gör som de vill, är en annan sak.
Att de beteer sig illa pga AAS är det som jag inte tycker är ok.
Två av dessa killar har ju vart på gymmet varit lugna och fina under perioder, och så börjar de med preparat och deras humör ändras snabbt.
Jag har inga problem med att ge grabbar en klar avvispning, men när de tror att de inte är värda att bli nekade för gud vet vad det är som snurrar i skallen på dem (hybris)
så ja, då blir det knepigt, känns tråkigt att man ska behöva låta bli vistas på platser just för att andra inte kan styra sina handlingar

sorry, men den här tråden har gått helt fel, var inte meningen att göra folk så upprörda
Ännu mer förvånande att så många här på kolo är så måna om AAS användning

rooz
2011-04-18, 10:44
2-3 grabbar på gymmet använder AAS = vanligt?

§

qwerty1
2011-04-18, 10:49
Återigen så frågade jag om man är skyldig att anmäla, mest för att jag blev förvånad att AAS var så vanligt än idag.

Att killarna ser gymmet som en lekhage där de gör som de vill, är en annan sak.
Att de beteer sig illa pga AAS är det som jag inte tycker är ok.
Två av dessa killar har ju vart på gymmet varit lugna och fina under perioder, och så börjar de med preparat och deras humör ändras snabbt.
Jag har inga problem med att ge grabbar en klar avvispning, men när de tror att de inte är värda att bli nekade för gud vet vad det är som snurrar i skallen på dem (hybris)
så ja, då blir det knepigt, känns tråkigt att man ska behöva låta bli vistas på platser just för att andra inte kan styra sina handlingar

sorry, men den här tråden har gått helt fel, var inte meningen att göra folk så upprörda
Ännu mer förvånande att så många här på kolo är så måna om AAS användning

Så du vet att de inte använde sig utav AAS innan men efter detta har gått runt och blivit kåta och gränslar bänkarna eller? Du har antagligen inget att gå på förutom att de är stora, och folk kan bli stora utan prepp också. Jag tror du bara sitter och gissar.
Felet ligger antagligen hos dig. Fick du inte vara skolpolis och släppa fram kidsen när du gick i grundskolan eller?

Ps. Jag fick heller inte bli skolpolis och det lider jag av fortfarande.

Zoidy
2011-04-18, 11:45
Så du vet att de inte använde sig utav AAS innan men efter detta har gått runt och blivit kåta och gränslar bänkarna eller? Du har antagligen inget att gå på förutom att de är stora, och folk kan bli stora utan prepp också. Jag tror du bara sitter och gissar.
Felet ligger antagligen hos dig. Fick du inte vara skolpolis och släppa fram kidsen när du gick i grundskolan eller?

Ps. Jag fick heller inte bli skolpolis och det lider jag av fortfarande.

Är det verkligen så himla konstigt att förstå att killar kan vara väldigt obehagliga mot tjejer ibland? Jag förstår inte ens varför du argumenterar emot det. Tycker hon att de är obehagliga så är de ju obehagliga mot henne? Stötta henne lite istället för att ifrågasätta precis varenda inlägg hon gör. Det är inte så himla lätt att säga emot en grupp 100 kg killar som ensam tjej, något du inte verkar ha någon som helst förståelse för.

kettlebellGuden
2011-04-18, 11:48
6 § Underlåter någon att i tid anmäla eller eljest avslöja brott som är å färde, när det kan ske utan fara för honom själv eller någon av hans närmaste, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är stadgat för den som allenast i mindre mån medverkat till sådant brott; dock må ej i något fall dömas till svårare straff än fängelse i två år. I de fall då det är särskilt föreskrivet skall för underlåtenhet att avslöja brott ansvar enligt vad nu sagts ådömas jämväl den som ej insett men bort inse att brottet var å färde.


Solklart är du skyldig att anmäla.

egge
2011-04-18, 11:52
Ännu mer förvånande att så många här på kolo är så måna om AAS användning

Vara mån om människors rätt över sina egna kroppar så länge det inte skadar andra =/= vara mån om AAS...

Medusa
2011-04-18, 11:58
men hahaha vafan du kan ju inte ens vara säker på eller veta om dom tar någonting, finns gott om grabbar som blir för mycket utan AAS, haha, antagligen fler än med eftersom brukarna är i minoritet... vilken skön tråd, man upphör aldrig att förvånas... det är en sak om du finner dom för angelägna och närgångna, prata isåfall med gymägaren om det eller be dom sluta, om det inte fungerar så vet i tusan men att dra slutsatsen närgången > frånsägelse > hotfull > AAS!!1111 är löjligt, de 3 våldsammaste personerna jag stött på i mitt liv har varit riktigt jävla räkiga personer som inte ens gått på gym..

qwerty1
2011-04-18, 12:11
Är det verkligen så himla konstigt att förstå att killar kan vara väldigt obehagliga mot tjejer ibland? Jag förstår inte ens varför du argumenterar emot det. Tycker hon att de är obehagliga så är de ju obehagliga mot henne? Stötta henne lite istället för att ifrågasätta precis varenda inlägg hon gör. Det är inte så himla lätt att säga emot en grupp 100 kg killar som ensam tjej, något du inte verkar ha någon som helst förståelse för.

Nej. Lika mycket som det är obehagligt när tjejer blir obehagliga mot killar. Jag skapar inte en tråd om att de kanske tar anabola... eller kanske tar anabola och ska anmäla dem till pålizen.

Jag har sagt till henne dessutom att säga till killarna att inte snacka med henne, och det tror jag nog att de respekterar - om hon gör det på rätt sätt.

Att jag säger emot är för jag tycker det är rent idiotiskt att börja koppla in polis. Det dem gör.....kanske, skadar inte henne ett skit, och kommer aldrig göra heller.

Som jag sa innan. Jag tror inte hon har sagt till dem seriöst, utan skrattat åt det och kanske sagt sluta, om ens det. Vissa vet inte när det är dags att sluta skoja, och det beror inte på AAS heller.

stevebc
2011-04-18, 12:15
sorry, men den här tråden har gått helt fel, var inte meningen att göra folk så upprörda
Ännu mer förvånande att så många här på kolo är så måna om AAS användningJag tycker bara det är viktigt att man ger en någorlunda korrekt och nyanserad bild av t ex AAS-bruk, annars sjunker trovärdigheten för alla slags varningar. Om man säger att cannabis gör en steril, och ungdomar märker att "oj, jag blev inte alls steril av en joint", vad ska de då säga när samma källa säger att flera joints om dagen ökar risken för lungcancer/KOL? Då skiter man i den varningen också. För trovärdigheten är borta.

Trovärdighet i samband med droger är sjukt viktigt. Jag avskyr AAS (i samband med idrott), men det är viktigt att man har en korrekt och inte alltför överdriven bild av dess skadeverkningar.

Zoidy
2011-04-18, 12:20
Nej. Lika mycket som det är obehagligt när tjejer blir obehagliga mot killar. Jag skapar inte en tråd om att de kanske tar anabola... eller kanske tar anabola och ska anmäla dem till pålizen.

Jag har sagt till henne dessutom att säga till killarna att inte snacka med henne, och det tror jag nog att de respekterar - om hon gör det på rätt sätt.

Att jag säger emot är för jag tycker det är rent idiotiskt att börja koppla in polis. Det dem gör.....kanske, skadar inte henne ett skit, och kommer aldrig göra heller.

Som jag sa innan. Jag tror inte hon har sagt till dem seriöst, utan skrattat åt det och kanske sagt sluta, om ens det. Vissa vet inte när det är dags att sluta skoja, och det beror inte på AAS heller.

Nu har hon väl dock inte gett någon anledning alls till varför hon tror att de tar AAS heller? Hon kan ju precis lika gärna sett dem ta det, det har du ingen aning om.

Och eftersom du bara har henne att utgå från så får du väl anta att det hon säger stämmer? Säger hon att hon sagt ifrån flertalet ggr på skarpen så kan du väl fan inte säga "nähä! Har du inte alls det!", hur fan vet du det? Tycker hon att de är obehagliga och upplever det som att de inte tar ett nej så kanske hon behöver hjälp, oavsett om det är så att killarna fattat det eller ej, och då är det en bra idé att prata med gymägaren. Visst, inte kul för killarna om det nu verkligen är så att de bara inte uppfattat att hon tycker att de är obehagliga, men det är bra mycket bättre än att situationen bara fortsätter och hon måste känna sig hotad varje gång hon går dit

Som sagt, det är inte lätt för en tjej att stå upp mot en grupp 100 kg killar och säga till dem på skarpen, och konfrontera. Det måste man faktiskt ha förståelse för. Det kan ju knappast ha undgått dig att hon är orolig runt killarna.

John M
2011-04-18, 12:42
I Thailand?


Hehe nej pratar generellt nu :)

jenni
2011-04-18, 12:48
Jag är 100% säker på att de brukar AAS,
inget jag nu vill ta upp egentligen, men om man har preparat i sin träningsbag som man slänger upp öppen på stolen bredvid + förändringar i ens beteende + väldigt snabb muskelökning osv...
ja då lägger jag ihop 1+1, men sen kanske min matte är otroligt dålig då?

Men vem bär omkring på preparat i sin träningsbag? om man nu inte brukar själv?

Att de är obehagliga av bara naturen så viss, inga problem, jag kan hantera killar
men när de inte riktigt kan resonera pga att de får konstiga biverkningar, ja då vet jag faktiskt inte hur man ska handskas med dem,
eller ja förutom att fly fältet, och det känns inte kul att bara för deras sätt att vara så ska det gå ut över andra, jag eller någon annan tjej ska väl kunna sitta och vänta på någon vid fika borden utan att behöva känna obehag eller?

hursomhelst , Vill de använda AAS så fine! men då ska de kunna tygla sitt humör och sitt beteende när de är utanför sitt hem, att tända till så fort de någon inte ger dem det svaret de vill ha är inte normalt,
kanske tycker de att gymmet är deras andra hem och de kan göra vad de vill,
men det tycker inte jag,

sandberg93
2011-04-18, 12:50
du är inte skyldig någon något, men om folk inte trivs med bolakillarna på gymmet, you do the math :P

ceejay
2011-04-18, 12:50
vad är preparat för nåt?
Ser du att de injicerar oljor i skinkorna eller?

olle111
2011-04-18, 13:01
Jag är 100% säker på att de brukar AAS,
inget jag nu vill ta upp egentligen, men om man har preparat i sin träningsbag som man slänger upp öppen på stolen bredvid + förändringar i ens beteende + väldigt snabb muskelökning osv...
ja då lägger jag ihop 1+1, men sen kanske min matte är otroligt dålig då?

Men vem bär omkring på preparat i sin träningsbag? om man nu inte brukar själv?

Att de är obehagliga av bara naturen så viss, inga problem, jag kan hantera killar
men när de inte riktigt kan resonera pga att de får konstiga biverkningar, ja då vet jag faktiskt inte hur man ska handskas med dem,
eller ja förutom att fly fältet, och det känns inte kul att bara för deras sätt att vara så ska det gå ut över andra, jag eller någon annan tjej ska väl kunna sitta och vänta på någon vid fika borden utan att behöva känna obehag eller?

hursomhelst , Vill de använda AAS så fine! men då ska de kunna tygla sitt humör och sitt beteende när de är utanför sitt hem, att tända till så fort de någon inte ger dem det svaret de vill ha är inte normalt,
kanske tycker de att gymmet är deras andra hem och de kan göra vad de vill,
men det tycker inte jag,

Har dom varit aggresiva?

oTure
2011-04-18, 13:27
Jag är 100% säker på att de brukar AAS,
inget jag nu vill ta upp egentligen, men om man har preparat i sin träningsbag som man slänger upp öppen på stolen bredvid + förändringar i ens beteende + väldigt snabb muskelökning osv...
ja då lägger jag ihop 1+1, men sen kanske min matte är otroligt dålig då?




En tjej på mitt gym har massor med vitt pulver i en liten låda med sig på gymmet och använder den jämt, dessutom har hon gått ned i vikt, jag tror hon knarkar!

jenni
2011-04-18, 13:33
Har dom varit aggresiva?

ja

En tjej på mitt gym har massor med vitt pulver i en liten låda med sig på gymmet och använder den jämt, dessutom har hon gått ned i vikt, jag tror hon knarkar!
för att göra det glasklart: de sa det rakt ut när jag frågade.


tack för alla era åsikter och tips, men jag känner att tråden upprör många så det kanske är bäst av avsluta detta nu, jag ställde en fråga om hur det låg till med anmälan av AAS bruk, inte att jag skulle anmäla, så tack igen för både goda tips och några avrådanden, jag löser nog detta på så bra sätt jag nu kan själv

filmjölk
2011-04-18, 13:46
Är anabolagrabbarna GASPfjollor, med märkesträningskläder, pratar fejkförortsslang, är allmänt högljudda och har en jobbig attityd, renrakat huvud, halskedja och bling i örat? Isf tycker jag att du skall anmäla direkt.

I annat fall tycker jag att du skall låta preppnissarna hållas.

stevebc
2011-04-18, 13:51
Jag är 100% säker på att de brukar AAS,
inget jag nu vill ta upp egentligen, men om man har preparat i sin träningsbag som man slänger upp öppen på stolen bredvid + förändringar i ens beteende + väldigt snabb muskelökning osv...
ja då lägger jag ihop 1+1, men sen kanske min matte är otroligt dålig då?

Men vem bär omkring på preparat i sin träningsbag? om man nu inte brukar själv?

Att de är obehagliga av bara naturen så viss, inga problem, jag kan hantera killar
men när de inte riktigt kan resonera pga att de får konstiga biverkningar, ja då vet jag faktiskt inte hur man ska handskas med dem,
eller ja förutom att fly fältet, och det känns inte kul att bara för deras sätt att vara så ska det gå ut över andra, jag eller någon annan tjej ska väl kunna sitta och vänta på någon vid fika borden utan att behöva känna obehag eller?

hursomhelst , Vill de använda AAS så fine! men då ska de kunna tygla sitt humör och sitt beteende när de är utanför sitt hem, att tända till så fort de någon inte ger dem det svaret de vill ha är inte normalt,
kanske tycker de att gymmet är deras andra hem och de kan göra vad de vill,
men det tycker inte jag,Som sagt kontakta gymägaren. Det är varken deras hem, eller ditt, utan ägarens. Se vad han/hon tycker.

C.E.J.
2011-04-18, 13:53
"Anabola" betyder "uppbyggande" (i pluralis) och kan syfta till vad som helst. Styrketräning och vassleprotein är två saker som är anabolt, t.ex. Du tänker antagligen på "AAS" (anabola, androgena steroider), en grupp könshormoner som är förmanligande (åtminstone under kuren...) och muskeluppbyggande. Det är den effektivaste gruppen av olagliga preparat för muskeluppbyggnad och därför såklart allmänt förekommande bland dem som ser maximal storlek (på musklerna...) som målsättningen och tycker att det är värt hälsoriskerna och inte ser några moraliska/emotionella hinder med bruket.

Var du på skämthumör?

Tricce
2011-04-18, 15:21
Är anabolagrabbarna GASPfjollor, med märkesträningskläder, pratar fejkförortsslang, är allmänt högljudda och har en jobbig attityd, renrakat huvud, halskedja och bling i örat? Isf tycker jag att du skall anmäla direkt.

I annat fall tycker jag att du skall låta preppnissarna hållas.

Själv sitter man och misstänker att det är "brorsor" som håller på dom brukar ju inte kunna acceptera nej från tjejer.

Sheogorath
2011-04-18, 15:24
Var du på skämthumör?

Jag vet inte? Var jag? Något särskilt du reagerade på?

C.E.J.
2011-04-18, 16:15
Jag vet inte? Var jag? Något särskilt du reagerade på?

Ja. Du är väl tillräckligt socialt tränad att du fattar vad hon menar? Vad är då syftet med att skriva en utläggning om att det minsann heter AAS och 'anabol' är ett bredare begrepp?

Krampus
2011-04-18, 16:58
Du är väldigt aggro C.E.J. Det var väll bra att han förklarade?
Alla sitter inte på kolo 24/7. Trådskaparen verkar ju inte heller att ha tagit illa upp.

08-dude
2011-04-18, 16:59
Återigen så frågade jag om man är skyldig att anmäla, mest för att jag blev förvånad att AAS var så vanligt än idag.

Att killarna ser gymmet som en lekhage där de gör som de vill, är en annan sak.
Att de beteer sig illa pga AAS är det som jag inte tycker är ok.
Två av dessa killar har ju vart på gymmet varit lugna och fina under perioder, och så börjar de med preparat och deras humör ändras snabbt.
Jag har inga problem med att ge grabbar en klar avvispning, men när de tror att de inte är värda att bli nekade för gud vet vad det är som snurrar i skallen på dem (hybris)
så ja, då blir det knepigt, känns tråkigt att man ska behöva låta bli vistas på platser just för att andra inte kan styra sina handlingar

sorry, men den här tråden har gått helt fel, var inte meningen att göra folk så upprörda


Självklart ska anmäla direkt, det kan vara så att du räddar dem ur missbruket och börjar sköta om sin kropp istället för att förstöra hjärta och lever.



Ännu mer förvånande att så många här på kolo är så måna om AAS användning

AAS är idag inte ovanligt bland yngre osäkra människor, att det även finns många på detta forum som använder AAS finns det inga tvivel på.

08-dude
2011-04-18, 17:01
Många som verkar vara negativ till att det skvallras på folk som missbrukar.


Hehe, vad det beror på vet vi alla om men ingen som skriver.


Jag hade definitivt försökt fått till så att gymmet åker på en random testning åtminstone, brukar kunna skrämma bort folk till andra mer liberala gym istället.
Ja, bra att rensa ut packet.

Yes
2011-04-18, 17:04
Hehe, vad det beror på vet vi alla om men ingen som skriver.
Jag erkänner - jag har tagit BCAA vid några tillfällen!

08-dude
2011-04-18, 17:06
men hahaha vafan du kan ju inte ens vara säker på eller veta om dom tar någonting, finns gott om grabbar som blir för mycket utan AAS, haha, antagligen fler än med eftersom brukarna är i minoritet... vilken skön tråd, man upphör aldrig att förvånas... det är en sak om du finner dom för angelägna och närgångna, prata isåfall med gymägaren om det eller be dom sluta, om det inte fungerar så vet i tusan men att dra slutsatsen närgången > frånsägelse > hotfull > AAS!!1111 är löjligt, de 3 våldsammaste personerna jag stött på i mitt liv har varit riktigt jävla räkiga personer som inte ens gått på gym..

Väldigt vad positiv du verkar vara till AAS ?

stridis
2011-04-18, 17:07
Hehe, vad det beror på vet vi alla om men ingen som skriver.


Ja, bra att rensa ut packet.

Nå övriga inte så gentlemannamässiga påpekande får stå för de som uttryckte dem men jag är helt enkelt en liberal typ, sålänge man inte gör det till andras sak genom dåligt beteende eller annat så är doping den vuxne individens ensak enligt mig.

För övrigt när det gäller pack så är det bra ifall det rensas. Se min tidigare post:D

Upptaget
2011-04-18, 17:10
Väldigt vad positiv du verkar vara till AAS ?

I vilken mening yttrar han något positivt om aas?

För övrigt är jag beredd att hålla med medusa!

08-dude
2011-04-18, 17:11
Nå övriga inte så gentlemannamässiga påpekande får stå för de som uttryckte dem men jag är helt enkelt en liberal typ, sålänge man inte gör det till andras sak genom dåligt beteende eller annat så är doping den vuxne individens ensak enligt mig.

Den vuxne individens ensak blir snabbt skattebetalarnas ensak när doserna av AAS ökar.

Själv vill att att äldre människor och barn ska få platserna på våra sjukhus, inte att sängarna ska upptas av missbrukare med hjärtproblem, njurproblem eller akut behandlar på grund av för ett kolestrolvärde som är helt utanför denna planet.

stridis
2011-04-18, 17:27
Den vuxne individens ensak blir snabbt skattebetalarnas ensak när doserna av AAS ökar.

Själv vill att att äldre människor och barn ska få platserna på våra sjukhus, inte att sängarna ska upptas av missbrukare med hjärtproblem, njurproblem eller akut behandlar på grund av för ett kolestrolvärde som är helt utanför denna planet.

Fetknoppar får också problem, rökare får problem, extremidrottare slår halvt ihjäl sig och får en massa skruv och plattor inopererade. Inget som vi förbjuder för det, varför skulle vi?

C.E.J.
2011-04-18, 17:31
Du är väldigt aggro C.E.J. Det var väll bra att han förklarade?
Alla sitter inte på kolo 24/7. Trådskaparen verkar ju inte heller att ha tagit illa upp.

Vem är du egentligen? *screwy*

agazza
2011-04-18, 17:42
Alla delar inte din uppfattning om personligt bruk av narkotika, doping och olagliga dopingpreparat. Det måste du väl känt till sedan innan, agazza?

Och?

Jag samtycker inte med alla lagar vi har, men jag följer dom.


Är man i sånt behov av muskler och självbekräftelsebehov kan man skaffa hemmagym och pillra med sitt missbruk där och på flashback.

Där det finns tydliga regler, som dom säkert dessutom har skrivit på under ett gymkontrakt, så är det bara att följa dom.

qwerty1
2011-04-18, 17:57
Och?

Jag samtycker inte med alla lagar vi har, men jag följer dom.


Är man i sånt behov av muskler och självbekräftelsebehov kan man skaffa hemmagym och pillra med sitt missbruk där och på flashback.

Där det finns tydliga regler, som dom säkert dessutom har skrivit på under ett gymkontrakt, så är det bara att följa dom.

Har du körkort? Kör du för fort ibland?

Tricce
2011-04-18, 18:02
Har du körkort? Kör du för fort ibland?

http://1.bp.blogspot.com/_lQVZptyZXLY/SLnCpdWU-9I/AAAAAAAAA1Q/d1Ww0dzugbI/s400/Stupid-Dogbert.jpg

Sheogorath
2011-04-18, 18:03
Och?


Tycker bara att det var töntigt skrivet av dig, that's all.

qwerty1
2011-04-18, 18:08
imo farligare att köra för fort än att en random dude tar lite aas. (bara det jag ville poängtera om du missa det)

filmjölk
2011-04-18, 18:09
Själv sitter man och misstänker att det är "brorsor" som håller på dom brukar ju inte kunna acceptera nej från tjejer.

Brorsor kan också vara gaspfjollor, det är en rörelse som går utanför ras, kultur och samhällsklass. Alla kan vara gaspfjollor, bara man har lite bling, rakat huvud, dålig attityd och givetvis GASPkläder.

agazza
2011-04-18, 18:12
Tycker bara att det var töntigt skrivet av dig, that's all.

Varför har du den åsikten?

agazza
2011-04-18, 18:14
Har du körkort? Kör du för fort ibland?

Japp, ja faktiskt litegrann, men endast på vägar över 70km/h.

Skulle ändå anmäla dig ifall jag såg dig röka braja genom ditt vardagsrumsfönster.

Sheogorath
2011-04-18, 18:16
Brorsor kan också vara gaspfjollor, det är en rörelse som går utanför ras, kultur och samhällsklass. Alla kan vara gaspfjollor, bara man har lite bling, rakat huvud, dålig attityd och givetvis GASPkläder.

Jag skulle vilja bredda målgruppen så att detta även inbegriper guidos. De är nog preppare oftare än andra precis som GASP-fjollorna och fyller flera av kriterierna du nämner, men har istället för tank-top ofta V-ring och avklippta ärmar och istället för rakat huvud super-stylad spretig frisyr. Dom tycker jag man kan anmäla rakt av också. Superstöriga och as.

Sheogorath
2011-04-18, 18:20
Varför har du den åsikten?

Det skrev jag ju. Du uttrycker låtsasförvåning över att många tar dopingbrukare i försvar när du i själva verket vet att det finns många här som inte delar din åsikt.

Kwon
2011-04-18, 18:25
http://membres.multimania.fr/fredrichung/forum/i%20like%20were%20this%20thread%20is%20going.jpg

Ignatius72
2011-04-18, 18:26
I ett större perspektiv så är det inte bara ens ensak att man preppar. Det är en lång kedja av kriminella element som är inblandade. Inte sällan hittar man andra droger, vapen etc när man gör razzior i återförsäljarleden.
Sen verkar det ju vara ett märkligt gym där man sitter och drar i sig grejer för öppen ridå.
Jag hade anmält.

agazza
2011-04-18, 18:27
Det skrev jag ju. Du uttrycker låtsasförvåning över att många tar dopingbrukare i försvar när du i själva verket vet att det finns många här som inte delar din åsikt.

låtsasförvåningen är över alla som faktiskt missbrukar här på forumet men som vanligt inte vågar erkänna att dom gör det och varför dom gör det.

Dom flesta är ju anonyma, man blir inte bannad för att man erkänner missbruk, så why not?

Sheogorath
2011-04-18, 18:28
låtsasförvåningen är över alla som faktiskt missbrukar här på forumet men som vanligt inte vågar erkänna att dom gör det och varför dom gör det.

Dom flesta är ju anonyma, man blir inte bannad för att man erkänner missbruk, så why not?

Men för helvete, agazza, hur många gånger ska jag behöva säga det? Man kan tycka att personligt bruk av både AAS och tinner är var och ens ensak utan att själv sitta med haschsputan i armen eller näsan över tändaren.

stridis
2011-04-18, 18:32
I ett större perspektiv så är det inte bara ens ensak att man preppar. Det är en lång kedja av kriminella element som är inblandade. Inte sällan hittar man andra droger, vapen etc när man gör razzior i återförsäljarleden.
Sen verkar det ju vara ett märkligt gym där man sitter och drar i sig grejer för öppen ridå.
Jag hade anmält.

Hur man än vrider och vänder på det så är langning problematiskt, tja om det inte är vänner emellan typ.

Ett gym där de drar sig grejer öppet eller snackar om det öppet är ett kasst gym. Det är inte ett hänsynstagande beteende, om någon håller på drar i sig grejer på det sättet så bör man säga åt personen direkt.

08-dude
2011-04-18, 18:34
Men för helvete, agazza, hur många gånger ska jag behöva säga det? Man kan tycka att personligt bruk av både AAS och tinner är var och ens ensak utan att själv sitta med haschsputan i armen eller näsan över tändaren.

Hur kan det vare missbrukarens ensak då denna behöver sjukvård för hjärtinfarkt och superdåliga blodvärden.

agazza
2011-04-18, 18:35
Men för helvete, agazza, hur många gånger ska jag behöva säga det? Man kan tycka att personligt bruk av både AAS och tinner är var och ens ensak utan att själv sitta med haschsputan i armen eller näsan över tändaren.

Inte behöver du bli upprörd sheo, jag vet, du har sagt det förr.

Men jag riktar mig faktiskt till dom som missbrukar, dom som inte gör det, behöver ju inte heller ta åt sig det jag skriver.



Vill du gå vidare på ditt spår, så tycker jag också att folk som vill ha ett samhälle där var och en är sin egen borg, kan få leva helt och hållet för sig själv isf.

Vi är ett av världens bästa samhällen och här ska alla göra det dom kan för att förbättra det vi har också. Det gör man inte genom missbruk.
Klarar man inte av att hålla sig borta från missbruket anser jag att det är samhällets plikt att tvångsbehandla problemet.


Och det är nog ingen mening att vi tjatar fram och tillbaka om det här då det helt enkelt är olika åsikter.

stridis
2011-04-18, 18:36
Haha precis Sheo: annars så skulle jag väl göra olagligheter på publik plats(med tanke på kameraövervakning), köpa sex, missbruka AAS och lättare droger, och lite annat också.

Det gör jag inte, och det mesta av det där kommer jag nog aldrig att göra.

Sheogorath
2011-04-18, 18:37
Hur kan det vare missbrukarens ensak då denna behöver sjukvård för hjärtinfarkt och superdåliga blodvärden.

Det har qwerty redan förklarat. Vi har ett samhälle som tillåter att skador orsakade av extremsport, rökning, fetma, alkoholism, dåligt ansvarstagande i personliga relationer, vårdslöshet i trafik mm bekostas gemensamt. Det är inte svårt att sträcka sig till att låta skador orsakade av andra droger än nikotin och alkohol ingå där.

Sheogorath
2011-04-18, 18:38
Haha precis Sheo: annars så skulle jag väl göra olagligheter på publik plats(med tanke på kameraövervakning), köpa sex, missbruka AAS och lättare droger, och lite annat också.

Det gör jag inte, och det mesta av det där kommer jag nog aldrig att göra.

:thumbup:

Osten80
2011-04-18, 18:39
Och?

Jag samtycker inte med alla lagar vi har, men jag följer dom.



Japp, ja faktiskt litegrann, men endast på vägar över 70km/h.

Skulle ändå anmäla dig ifall jag såg dig röka braja genom ditt vardagsrumsfönster.

Ljög du i din första post?

låtsasförvåningen är över alla som faktiskt missbrukar här på forumet men som vanligt inte vågar erkänna att dom gör det och varför dom gör det.

Dom flesta är ju anonyma, man blir inte bannad för att man erkänner missbruk, så why not?

Efter alla dessa rundor i diverse trådar; varför har du så svårt att förstå det här? Det är fan obegripligt.
Varför tror du att någon själv måste använda för att denna någon tycker att lagstiftningen är felaktig och inte har problem med att andra bryter mot den?

filmjölk
2011-04-18, 18:41
Jag skulle vilja bredda målgruppen så att detta även inbegriper guidos. De är nog preppare oftare än andra precis som GASP-fjollorna och fyller flera av kriterierna du nämner, men har istället för tank-top ofta V-ring och avklippta ärmar och istället för rakat huvud super-stylad spretig frisyr. Dom tycker jag man kan anmäla rakt av också. Superstöriga och as.

hahaha. Egentligen, de enda prepparna som inte är jobbiga med kass attityd är riktiga kroppsbyggare som passerat 35.

bertbert
2011-04-18, 18:42
Den vuxne individens ensak blir snabbt skattebetalarnas ensak när doserna av AAS ökar.

Själv vill att att äldre människor och barn ska få platserna på våra sjukhus, inte att sängarna ska upptas av missbrukare med hjärtproblem, njurproblem eller akut behandlar på grund av för ett kolestrolvärde som är helt utanför denna planet.

Då ska det i konsekvensens namn inte ödslas så mycket som en skattekrona på dig efter att du kraschat din plastmoppe efter att ha framfört den i olaglig hastighet. Det har du enligt egen utsaga gjort många gånger...

Krampus
2011-04-18, 18:42
Vem är du egentligen? *screwy*

Har något stört dig i bolibompa eller varför den extremt dåliga attityden?

08-dude
2011-04-18, 18:42
Det har qwerty redan förklarat. Vi har ett samhälle som tillåter att skador orsakade av extremsport, rökning, fetma, alkoholism, dåligt ansvarstagande i personliga relationer, vårdslöshet i trafik mm bekostas gemensamt. Det är inte svårt att sträcka sig till att låta skador orsakade av andra droger än nikotin och alkohol ingå där.

Det är inget svar på frågan, du lever inte i ett isolerat samhälle och alltså kommer en steroidmissbrukare att dela vård med små barn och äldre.

Fick jag bestämma skulle missbrukarna knappt få en säng i källarrummet.

Sheogorath
2011-04-18, 18:45
Det är inget svar på frågan, du lever inte i ett isolerat samhälle och alltså kommer en steroidmissbrukare att dela vård med små barn och äldre.

Fick jag bestämma skulle missbrukarna knappt få en säng i källarrummet.

OK, då tycker jag att du är en dålig människa och är glad att du inte bestämmer. Sorry, "dude".

stridis
2011-04-18, 18:45
Fick jag bestämma skulle missbrukarna knappt få en säng i källarrummet.

Det är bara att engagera sig politiskt ifall det kliar så i fingrarna.

Ignatius72
2011-04-18, 18:46
Det har qwerty redan förklarat. Vi har ett samhälle som tillåter att skador orsakade av extremsport, rökning, fetma, alkoholism, dåligt ansvarstagande i personliga relationer, vårdslöshet i trafik mm bekostas gemensamt. Det är inte svårt att sträcka sig till att låta skador orsakade av andra droger än nikotin och alkohol ingå där.

Var ska man dra gränsen? Eller det kanske inte ska dras någon gräns? Ska allt som har med droger och aas vara fritt spelrum? Tror du det skulle vara någon skillnad i användning hos tex fjortisar om det var helt lagliga substanser?
Ser du något problematiskt med langningskedjan?

Sheogorath
2011-04-18, 18:47
Det är bara att engagera sig politiskt ifall det kliar så i fingrarna.

Jag skulle vilja rekommendera 08-dude ett fascistiskt parti. De brukar vurma för djur och barn och inte ha överseende med mänskliga tillkortakommande. RAUS!!!!!!!

agazza
2011-04-18, 18:52
Ljög du i din första post?



Efter alla dessa rundor i diverse trådar; varför har du så svårt att förstå det här? Det är fan obegripligt.
Varför tror du att någon själv måste använda för att denna någon tycker att lagstiftningen är felaktig och inte har problem med att andra bryter mot den?

Litegrann, jag är inte Ned flanders, men jag försöker göra det jag kan för att hjälpa min omgivning.


Jag förstår precis, du missade nog den förklarande posten.

bertbert
2011-04-18, 18:53
I ett större perspektiv så är det inte bara ens ensak att man preppar. Det är en lång kedja av kriminella element som är inblandade. Inte sällan hittar man andra droger, vapen etc när man gör razzior i återförsäljarleden.
Sen verkar det ju vara ett märkligt gym där man sitter och drar i sig grejer för öppen ridå.
Jag hade anmält.

Jag delar Igges uppfattning. Man måste köpa skiten någonstans. Vilket i sin tur innebär att man sponsrar handel med en hel del mindre trevliga grejor. Så jag hade anmält.

Sheogorath
2011-04-18, 18:53
Var ska man dra gränsen? Eller det kanske inte ska dras någon gräns? Ska allt som har med droger och aas vara fritt spelrum? Tror du det skulle vara någon skillnad i användning hos tex fjortisar om det var helt lagliga substanser?
Ser du något problematiskt med langningskedjan?

Langningen är problematiskt p.g.a. kriminaliseringen. Jag vill avkriminalisera allt personligt bruk av narkotika och legalisera ett par substanser så att de kan taxeras och kontrolleras och skjuta den organiserade brottsligheten i foten, och för att hjälpa missbrukarna till ett bättre liv utan skam och skuld. Jag sniffar inte tinner fast jag kan. Men vänligen se någon av de andra miljoner trådarna om detta.

Kaerra
2011-04-18, 18:58
av anabola börjar man inte ragga på dig. Av anabola blir man inte ett prakt arsle. Av anabola blir du inte farligare än du var innan. Av anabola blir man inte dummare, och inte kan ta ett nej. Förstår du poängen? Alltså är man ett praktarsle innan man tar anabola är du ett praktarsle efter också. Är du en trevlig o schyst snubbe är du fortfarande det även om du kurar. Och att du ska vara rädd för några killar som kurar lite bola? då hade jag ärligt talat varit mer rädd för folk som är påverkade på alkohol. Men om du anser att dom stör dig och raggar på dig, så tycker jag du att du säger till dom att du kommer prata med gymägaren ifall dom inte slutar stöta på dig. Eller får du se det positivt ? Alltså anabola är så överdrivet uppblåst att man blir så förändrad osv. Men i själva fallet tycker iaf inte jag att det förändrar den som preppar? Och jag har väldigt många vänner som både kurar och kurat. och en annan grej, det kan inte vara några speciella killar som lämnar väskan öppen så att du ser grejerna? eller lixom det stämmer inte riktigt för mig. Lixom när jag rökte brass, så inte fan visade jag det för nån som jag inte kände? jag vill juh inte åka fast, och hade jag preppat på ett gym inte fan hade jag haft det i väskan och lämnat väskan öppen så att alla kan se mina grejer? så att jag riskerar att torska på det? hör du själv hur det låter? Men hade det varit några "tunga" killar du sätter dit, så dom åker på straff, hade du självklart kunnat bli bötfälld osv.. :) Men somsagt du gör som du vill:)



Var bara tvungen o skriva av mig lite, blev lite upprörd över TS dumma resonemang " är jag skyldig att anmäla" Du väljer förfan själv om du vill vara en goolbög eller inte?

filmjölk
2011-04-18, 18:59
Vilken langningskedja? Visst finns det folk som kränger, men om jag skulle åka till ett land där jag kan handla aas på ett apotek, handla där, åka hem, preppa upp det jag köpt, vad för langare eller kriminell verksamhet sponsrar jag då?

Givetvis gör jag mig själv skyldig till en radda brott, men jag behöver inte ta kontakt med några knarklangare eller sponsra annan kriminell verksamhet.

Jag tror, iaf hoppas, att iaf en del av prepparna väljer den vägen istället för att sponsra kriminella.

Nu är jag själv ren fö.

jenni
2011-04-18, 19:02
Tänkte bara göra ett tillägg, visst kan var och en sköta sitt
men när den andres beteende påverkar en själv på ett negativt sätt, och det är pga något annat än människan själv så är det inte ok, inte för mig då jag inte alls är i likvärdig storlek och sinnesstämning.

Och när det nu är AAS med i bilden och att det är det som kan orsaka personlighetsförändringar, vilket gör att vissa inte kan bete sig som vuxna så irriterar det mig, Hade jag inte berörts av dem så skulle jag inte bry mig, är de så dumma (min åsikt) att de brukar AAS för att vad? bli stora? så får de väl göra det, och leva med riskerna. Men som sagt, går det ut över någon annan än dem själva så är det fel

"Effekter på psyket
Vredesutbrott och aggressivt beteende är vanligt hos AAS-missbrukare. Beteendet skrämmer och skadar ofta både omgivningen och dom själva. Under och efter perioder av AAS-missbruk kan man också drabbas av nedstämdhet, depression, ångest, oro och sömnstörningar."

Tricce
2011-04-18, 19:03
av anabola börjar man inte ragga på dig. Av anabola blir man inte ett prakt arsle. Av anabola blir du inte farligare än du var innan. Av anabola blir man inte dummare, och inte kan ta ett nej. Förstår du poängen? Alltså är man ett praktarsle innan man tar anabola är du ett praktarsle efter också. Är du en trevlig o schyst snubbe är du fortfarande det även om du kurar. Och att du ska vara rädd för några killar som kurar lite bola? då hade jag ärligt talat varit mer rädd för folk som är påverkade på alkohol. Men om du anser att dom stör dig och raggar på dig, så tycker jag du att du säger till dom att du kommer prata med gymägaren ifall dom inte slutar stöta på dig. Eller får du se det positivt ? Alltså anabola är så överdrivet uppblåst att man blir så förändrad osv. Men i själva fallet tycker iaf inte jag att det förändrar den som preppar? Och jag har väldigt många vänner som både kurar och kurat. och en annan grej, det kan inte vara några speciella killar som lämnar väskan öppen så att du ser grejerna? eller lixom det stämmer inte riktigt för mig. Lixom när jag rökte brass, så inte fan visade jag det för nån som jag inte kände? jag vill juh inte åka fast, och hade jag preppat på ett gym inte fan hade jag haft det i väskan och lämnat väskan öppen så att alla kan se mina grejer? så att jag riskerar att torska på det? hör du själv hur det låter? Men hade det varit några "tunga" killar du sätter dit, så dom åker på straff, hade du självklart kunnat bli bötfälld osv.. :) Men somsagt du gör som du vill:)



Var bara tvungen o skriva av mig lite, blev lite upprörd över TS dumma resonemang " är jag skyldig att anmäla" Du väljer förfan själv om du vill vara en goolbög eller inte?

waaaat? Vad för positivt ska hon se ur detta? Och varför skulle hon bli bötfälld ifall hon sätter dit några tunga killar?

apfel
2011-04-18, 19:03
6 § Underlåter någon att i tid anmäla eller eljest avslöja brott som är å färde, när det kan ske utan fara för honom själv eller någon av hans närmaste, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är stadgat för den som allenast i mindre mån medverkat till sådant brott; dock må ej i något fall dömas till svårare straff än fängelse i två år. I de fall då det är särskilt föreskrivet skall för underlåtenhet att avslöja brott ansvar enligt vad nu sagts ådömas jämväl den som ej insett men bort inse att brottet var å färde.


Solklart är du skyldig att anmäla.

Varför fortsätter tråden?
ett utdrag ur Sveriges rikes lag borde väl svara nog på hennes ursprungliga fråga huruvida hon är skyldig att anmäla eller inte.
Sluta snacka om etik och moral då dessa frågor inte kan motbevisas, bevisas eller i allmänhet ge något annat till någon än att man blir viss om vem som har störst käft och ego här inne.

Sheogorath
2011-04-18, 19:05
Varför fortsätter tråden?
ett utdrag ur Sveriges rikes lag borde väl svara nog på hennes ursprungliga fråga huruvida hon är skyldig att anmäla eller inte.
Sluta snacka om etik och moral då dessa frågor inte kan motbevisas, bevisas eller i allmänhet ge något annat till någon än att man blir viss om vem som har störst käft och ego här inne.

Vissa av oss tycker just att etik är viktigare än juridik. Att den ena ska styra den andra, men inte tvärt om.

bertbert
2011-04-18, 19:05
Var bara tvungen o skriva av mig lite, blev lite upprörd över TS dumma resonemang " är jag skyldig att anmäla" Du väljer förfan själv om du vill vara en goolbög eller inte?

Intressant formulering.

Yes
2011-04-18, 19:06
Tänkte bara göra ett tillägg, visst kan var och en sköta sitt
men när den andres beteende påverkar en själv på ett negativt sätt, och det är pga något annat än människan själv så är det inte ok, inte för mig då jag inte alls är i likvärdig storlek och sinnesstämning.

Och när det nu är AAS med i bilden och att det är det som kan orsaka personlighetsförändringar, vilket gör att vissa inte kan bete sig som vuxna så irriterar det mig, Hade jag inte berörts av dem så skulle jag inte bry mig, är de så dumma (min åsikt) att de brukar AAS för att vad? bli stora? så får de väl göra det, och leva med riskerna. Men som sagt, går det ut över någon annan än dem själva så är det fel

"Effekter på psyket
Vredesutbrott och aggressivt beteende är vanligt hos AAS-missbrukare. Beteendet skrämmer och skadar ofta både omgivningen och dom själva. Under och efter perioder av AAS-missbruk kan man också drabbas av nedstämdhet, depression, ångest, oro och sömnstörningar."
Vad har de gjort rent konkret?
Du nämner bara att de snackar med dig fast du inte gillar dem, och att du känner dig hotad för att de är stora och brukar AAS.

Uppför de sig på ett oacceptabelt sätt kan du gå till gymägaren och klaga på deras betéende. Om de knaprar piller eller sticker nålar i rumpan är oväsentligt.

stridis
2011-04-18, 19:07
Varför fortsätter tråden?
ett utdrag ur Sveriges rikes lag borde väl svara nog på hennes ursprungliga fråga huruvida hon är skyldig att anmäla eller inte.
Sluta snacka om etik och moral då dessa frågor inte kan motbevisas, bevisas eller i allmänhet ge något annat till någon än att man blir viss om vem som har störst käft och ego här inne.

Tråden fortsätter för att det här är ett forum, folk samlas här för att diskutera.
Har du något emot etik och moral frågor? Det finns andra trådar...

Kwon
2011-04-18, 19:09
Och när det nu är AAS med i bilden och att det är det som kan orsaka personlighetsförändringar, vilket gör att vissa inte kan bete sig som vuxna så irriterar det mig, Hade jag inte berörts av dem så skulle jag inte bry mig, är de så dumma (min åsikt) att de brukar AAS

"Effekter på psyket
Vredesutbrott och aggressivt beteende är vanligt hos AAS-missbrukare. Beteendet skrämmer och skadar ofta både omgivningen och dom själva. Under och efter perioder av AAS-missbruk kan man också drabbas av nedstämdhet, depression, ångest, oro och sömnstörningar."

Utefter det du berättat, så tror nog att dessa individer som var på dig och din kompis har lika svårt att bete sig som vuxna oavsett om de använder eller inte.

Dvs, helt rena så hade de nog skapat obehag för dig och vännen när ni dricker kaffe ändå.

Kan ju börja med att gå till ägaren och ta upp hur de betett sig mot er, att de har hybris och att de skapat otrivsel på gymet.

apfel
2011-04-18, 19:11
Tråden fortsätter för att det här är ett forum, folk samlas här för att diskutera.
Har du något emot etik och moral frågor? Det finns andra trådar...

jag har absolut inget emot etik och moral frågor men är i allmänhet lite less på konflikter och diskussioner som inte ger något alls.
Hon som skapade tråden har fått svar på sin fråga, resten är väll lite Off topic eller?

jenni
2011-04-18, 19:12
av anabola börjar man inte ragga på dig. Av anabola blir man inte ett prakt arsle. Av anabola blir du inte farligare än du var innan. Av anabola blir man inte dummare, och inte kan ta ett nej. Förstår du poängen? Alltså är man ett praktarsle innan man tar anabola är du ett praktarsle efter också. Är du en trevlig o schyst snubbe är du fortfarande det även om du kurar. Och att du ska vara rädd för några killar som kurar lite bola? då hade jag ärligt talat varit mer rädd för folk som är påverkade på alkohol. Men om du anser att dom stör dig och raggar på dig, så tycker jag du att du säger till dom att du kommer prata med gymägaren ifall dom inte slutar stöta på dig. Eller får du se det positivt ? Alltså anabola är så överdrivet uppblåst att man blir så förändrad osv. Men i själva fallet tycker iaf inte jag att det förändrar den som preppar? Och jag har väldigt många vänner som både kurar och kurat. och en annan grej, det kan inte vara några speciella killar som lämnar väskan öppen så att du ser grejerna? eller lixom det stämmer inte riktigt för mig. Lixom när jag rökte brass, så inte fan visade jag det för nån som jag inte kände? jag vill juh inte åka fast, och hade jag preppat på ett gym inte fan hade jag haft det i väskan och lämnat väskan öppen så att alla kan se mina grejer? så att jag riskerar att torska på det? hör du själv hur det låter? Men hade det varit några "tunga" killar du sätter dit, så dom åker på straff, hade du självklart kunnat bli bötfälld osv.. :) Men somsagt du gör som du vill:)



Var bara tvungen o skriva av mig lite, blev lite upprörd över TS dumma resonemang " är jag skyldig att anmäla" Du väljer förfan själv om du vill vara en goolbög eller inte?

Okej, så AAS påverkar inte alls ens beteende?
lite vet jag om det hela men tillräckligt för att veta att det kan gå åt fel håll.
Jag hade ett förhållande med en av de mest underbara killarna, tills han började med AAS, från att varit lugn, charmig och snäll, gick han över till dominant, sjukligt svartsjuk , aggressiv och helt enkelt smågalen,
när jag pratade med några av våra gemensamma vänner så fick jag veta att flera av "grabbarna" blivit likadana efter de börjat bruka.

Nu får nog inte alla brukare likadana biverkningar kanske, men jo visst kan en snäll kille få personlighetsförändringar av AAS!

Vad beträffande de killarna jag menade nu så har de svårt att förstå ett nej
eller så vill de bara inte godta det, eftersom de inte kan förstå att det finns de som inte tycker att de är guds gåva till kvinnorna eller vad de nu tänker om sig själva.

Själv kan jag inte förstå varför man känner att man behöver ta något för att bygga upp kroppen när just samma preparat förstör den!

stridis
2011-04-18, 19:12
Hon har ju fått svar på sin fråga så då är väl OT så farligt, se det som trådevolution.:D

filmjölk
2011-04-18, 19:15
vad mer än aas tryckte han i sig då? Om han gick från snäll bumbibjörn till idiot, gissar jag på att det var flera "gråzonspreparat" med, amfetaminliknande substanser, efedrin etc. han kanske tom partyknarkade? eller knarkade på riktigt.

apfel
2011-04-18, 19:16
Hon har ju fått svar på sin fråga så då är väl OT så farligt, se det som trådevolution.:D

trådevolution haha, nu får jag erkänna mig besegrad! *gah!*

Yes
2011-04-18, 19:17
Vad beträffande de killarna jag menade nu så har de svårt att förstå ett nej
eller så vill de bara inte godta det, eftersom de inte kan förstå att det finns de som inte tycker att de är guds gåva till kvinnorna eller vad de nu tänker om sig själva.
Vad gör de för något då? Försöker snacka? Frågar om de får bjuda på fika varje gång du är där? Nyper dig i baken? Juckar mot ditt ben?

Det hela låter väldigt subjektivt, och det är dumt att jävlas med folk bara för att man själv upplever situationen på ett visst sätt. Om det däremot finns konkreta saker att gå på kan man se till att de får en åthutning eller blir utslängda.

Osten80
2011-04-18, 19:18
Litegrann, jag är inte Ned flanders, men jag försöker göra det jag kan för att hjälpa min omgivning.

Då kan du inte ha laglydighet som argument för att just den här typen av brott ska beivras. Om du nu inte tvekar att sätta dit någon som du ser röka braj i vardagsrummet, är du konsekvent och gör samma sak när du blir omkörd i tex 30 km/h över hastighetsgränsen, eller när någon inte stannar för dig när du ska gå över övergångsstället?
Den trafikanten befinner sig redan i en farlig miljö och gör den än farligare genom att riskera sin och sina medtrafikanters hälsa.
Ringer du till polisen och anmäler?

Jag förstår precis, du missade nog den förklarande posten.

Då undrar jag vilka missbrukare det är du pratar om? Hur vet du hur många som använder AAS här på kolo och hur vet du hur många de borde vara som träder fram och ger sig tillkänna?
Det är för övrigt inget konstigt med att folk inte vill skylta med sina olagligheter i onödan, eller att det nog inte är speciellt givande att diskutera frågan med folk som tycker att man bör tvångsbehandlas och hör hemma i ett källarrum (inte du som skrev det sista).

jenni
2011-04-18, 19:19
Vad har de gjort rent konkret?
Du nämner bara att de snackar med dig fast du inte gillar dem, och att du känner dig hotad för att de är stora och brukar AAS.

Uppför de sig på ett oacceptabelt sätt kan du gå till gymägaren och klaga på deras betéende. Om de knaprar piller eller sticker nålar i rumpan är oväsentligt.

Jag är inte den som är springer till fröken och lipar,
Men att de (två av dem) ska ha svårt att låta bli en fast man markerat ordentligt är väl jävligt onödigt,
för att klargöra så vill jag inte att någon tar i mig när jag rytit ifrån.
om man inte "vill ta en fika någon gång på stan" så betyder det inte "håll fast mig så ändrar jag nog mig strax"
dessa är runt 30år! har man inte vuxit upp från dagisfasoner då så är det tragiskt!

sorry, nu var det min tur att bli upprörd i tråden:em:

R0B
2011-04-18, 19:21
Tänkte bara göra ett tillägg, visst kan var och en sköta sitt
men när den andres beteende påverkar en själv på ett negativt sätt, och det är pga något annat än människan själv så är det inte ok, inte för mig då jag inte alls är i likvärdig storlek och sinnesstämning.

Och när det nu är AAS med i bilden och att det är det som kan orsaka personlighetsförändringar, vilket gör att vissa inte kan bete sig som vuxna så irriterar det mig, Hade jag inte berörts av dem så skulle jag inte bry mig, är de så dumma (min åsikt) att de brukar AAS för att vad? bli stora? så får de väl göra det, och leva med riskerna. Men som sagt, går det ut över någon annan än dem själva så är det fel

"Effekter på psyket
Vredesutbrott och aggressivt beteende är vanligt hos AAS-missbrukare. Beteendet skrämmer och skadar ofta både omgivningen och dom själva. Under och efter perioder av AAS-missbruk kan man också drabbas av nedstämdhet, depression, ångest, oro och sömnstörningar."

Du verkar väldigt säker på att det är just AAS som gör att dem uppför sig som de gör, hur har du kommit fram till detta? Har du observerat personerna vid andra tillfällen där du säkert kan veta att dem inte har preppat? Och vice versa?

Säger inte att du har fel men du verkar väldigt övertygad om att det är AAS som gör att grabbarna beter sig de gör, men hur kan du veta att det är AAS som är bekymret? Kanske är deras pappa som smiskar dom med remmen för ofta...

Anycow, anmäl/rapportera personerna om du/ni känner er utsatta och dem inte tar ett nej. Försök dock hålla det anonymt, vissa personer kan ta stora omvägar för att ge igen.


EDIT: Läste ditt sista nu, du ska givetvis anmäla börja med gym ägaren och vandra sedan över till polisen, ingen har någon som helst rätt att talla på dig/er om du inte ger ditt godkännande. Killarna behöver uppenbarligen lära sig att hålla fingrarna i styr.

stridis
2011-04-18, 19:22
vad mer än aas tryckte han i sig då? Om han gick från snäll bumbibjörn till idiot, gissar jag på att det var flera "gråzonspreparat" med, amfetaminliknande substanser, efedrin etc. han kanske tom partyknarkade? eller knarkade på riktigt.

AAS räcker iofs gott och väl, ifall det är rätt sorts cocktail i tillräcklig dos. Eller om man är känslig, ungdomar är rent generellt mer känsliga också exempelvis.

En helt vanlig deff om den är åt svälthållet kan få folk att bli sura och aggro.

Bara för att nyansera och problematisera lite.

jenni
2011-04-18, 19:23
Du verkar väldigt säker på att det är just AAS som gör att dem uppför sig som de gör, hur har du kommit fram till detta? Har du observerat personerna vid andra tillfällen där du säkert kan veta att dem inte har preppat? Och vice versa?

Säger inte att du har fel men du verkar väldigt övertygad om att det är AAS som gör att grabbarna beter sig de gör, men hur kan du veta att det är AAS som är bekymret? Kanske är deras pappa som smiskar dom med remmen för ofta...

Anycow, anmäl/rapportera personerna om du/ni känner er utsatta och dem inte tar ett nej. Försök dock hålla det anonymt, vissa personer kan ta stora omvägar för att ge igen.

jag har både sett det och så fick jag det som ett rakt och helt vanligt (:confused:) svar när jag frågade, det var som om jag frågat om de körde bil, inga konstigheter typ

Yes
2011-04-18, 19:23
Nej, blir det fysiska och t.om. håller fast dig så är det klart över gränsen för vad man ska tåla. Det är ett problem ägaren bör ta tag i. Medlemmar som ofredar andra ska ut.

Alltså, anledningen till att jag frågar är för att du beskriver situationen väldigt vagt. Då är det liksom dumt att ge rådet "sätt dit dom förfan!", om man inte vet ifall situationen är oskyldig eller inte.

Krampus
2011-04-18, 19:24
Jag är inte den som är springer till fröken och lipar,
Men att de (två av dem) ska ha svårt att låta bli en fast man markerat ordentligt är väl jävligt onödigt,
för att klargöra så vill jag inte att någon tar i mig när jag rytit ifrån.
om man inte "vill ta en fika någon gång på stan" så betyder det inte "håll fast mig så ändrar jag nog mig strax"
dessa är runt 30år! har man inte vuxit upp från dagisfasoner då så är det tragiskt!

sorry, nu var det min tur att bli upprörd i tråden:em:

Aha, de klassiska AAS yttringarna!



Nej men jag tror att det är bättre om du gör en anmälan om ofredande i så fall.

filmjölk
2011-04-18, 19:25
Jag är inte den som är springer till fröken och lipar,
Men att de (två av dem) ska ha svårt att låta bli en fast man markerat ordentligt är väl jävligt onödigt,
för att klargöra så vill jag inte att någon tar i mig när jag rytit ifrån.
om man inte "vill ta en fika någon gång på stan" så betyder det inte "håll fast mig så ändrar jag nog mig strax"
dessa är runt 30år! har man inte vuxit upp från dagisfasoner då så är det tragiskt!

sorry, nu var det min tur att bli upprörd i tråden:em:

Det är nog inte bara steroiderna som är felet på dessa herrarna. Dom hade nog ett ganska kasst sätt innan preppet, bara att de "vågar" plocka fram det nu. Givetvis skall du säga ifrån, och det rejält, och säga till personalen så får dom gå vidare.

Osten80
2011-04-18, 19:32
Alltså, anledningen till att jag frågar är för att du beskriver situationen väldigt vagt. Då är det liksom dumt att ge rådet "sätt dit dom förfan!", om man inte vet ifall situationen är oskyldig eller inte.

Jag tycker också att beskrivningen av killarnas beteenden är väldigt vag. Blir du ofredad är det dock en allvarlig sak och det ska du ta tag i.

Jenni: Jag är nyfiken på att veta mer om hur du kan vara så säker på att det är AAS som är förklaringen till deras beteende.

Kände du dem innan de började ta sterioder, dvs har du ett före/efter-beteende att titta tillbaka på?
Tar de även andra droger?

agazza
2011-04-18, 19:34
Då kan du inte ha laglydighet som argument för att just den här typen av brott ska beivras. Om du nu inte tvekar att sätta dit någon som du ser röka braj i vardagsrummet, är du konsekvent och gör samma sak när du blir omkörd i tex 30 km/h över hastighetsgränsen, eller när någon inte stannar för dig när du ska gå över övergångsstället?
Den trafikanten befinner sig redan i en farlig miljö och gör den än farligare genom att riskera sin och sina medtrafikanters hälsa.
Ringer du till polisen och anmäler?



Då undrar jag vilka missbrukare det är du pratar om? Hur vet du hur många som använder AAS här på kolo och hur vet du hur många de borde vara som träder fram och ger sig tillkänna?
Det är för övrigt inget konstigt med att folk inte vill skylta med sina olagligheter i onödan, eller att det nog inte är speciellt givande att diskutera frågan med folk som tycker att man bör tvångsbehandlas och hör hemma i ett källarrum (inte du som skrev det sista).



Nej jag har ingen anledning till att vara konsekvent, då skulle livet bli allt för drygt.

Har ringt och gnällt på endel chaufförer som gjort dumma grejer i trafiken som direkt har riskerat min säkerhet, som prejjande lastbilar osv. Jag tror det räcker för att dom ska tänka om lite.

Dock aldrig blivit omkörd av någon som jag känt riskerat min säkerhet.




Ganska lätt att känna igen på bilder ifall man hängt i svängarna i snart tio år.
För det andra, mer självklara, är dom 40+ (ifall jag inte missminner mig) pers som erkänt i en anonym poll att dom missbrukar.

Friheten med internet är ju att man kan välja vilka man ska svara och inte.

Jag får känslan av att dom flesta skäms för sitt bruk.



Jag tycker helt enkelt mycket är FEL, vill folk inte följa lagarna är det hos dom det ligger, inte hos mig och jag behöver inte heller rättfärdiga mina åsikter

stevebc
2011-04-18, 19:36
Väldigt vad positiv du verkar vara till AAS ?Fast det finns inget i hans inlägg där som avslöjar hans inställning till AAS.

stridis
2011-04-18, 19:40
Jag tycker helt enkelt mycket är FEL, vill folk inte följa lagarna är det hos dom det ligger, inte hos mig och jag behöver inte heller rättfärdiga mina åsikter

Man måste kunna rättfärdiga sina åsikter annars så är de inget att ha...

agazza
2011-04-18, 19:54
Man måste kunna rättfärdiga sina åsikter annars så är de inget att ha...

Det är lag och det finns inte ett större nyttobehov av att bruka diverse olagliga preparat jämfört med att helt enkelt inte göra det.

don´t do it, its not värt it. helt enkelt.

Nu ska jag sova så jag orkar jobba imorgon.

bertbert
2011-04-18, 19:57
Nej, blir det fysiska och t.om. håller fast dig så är det klart över gränsen för vad man ska tåla. Det är ett problem ägaren bör ta tag i. Medlemmar som ofredar andra ska ut.

Alltså, anledningen till att jag frågar är för att du beskriver situationen väldigt vagt. Då är det liksom dumt att ge rådet "sätt dit dom förfan!", om man inte vet ifall situationen är oskyldig eller inte.

Äsch.. skjut först för fan, fråga kan man alltid göra sen!

bertbert
2011-04-18, 19:58
Det är lag och det finns inte ett större nyttobehov av att bruka diverse olagliga preparat jämfört med att helt enkelt inte göra det.

don´t do it, its not värt it. helt enkelt.

Nu ska jag sova så jag orkar jobba imorgon.

Det är lag och det finns inte ett större "nyttobehov"* av att köra för fort jämfört med att helt enkelt inte göra det.

don't do it, its not värt it. helt enkelt.


(* = WTF!?)

qwerty1
2011-04-18, 20:00
Tycker du jag riskerar din säkerhet om jag röker i mitt fönster då, agazza?

agazza
2011-04-18, 20:00
Det är lag och det finns inte ett större "nyttobehov"* av att köra för fort jämfört med att helt enkelt inte göra det.

don't do it, its not värt it. helt enkelt.


(* = WTF!?)

Jag ska skaffa cruisecontrol så blir alla nöjda, 70/90/120 är helt ok, pröva att köra i norge ska du få känna på snigelfart.

ifall du inte förstod vad jag menade med nyttobehov så menar jag att det finns ingen anledning till att preppa eller knarka. Jag antar att du håller med.

stevebc
2011-04-18, 20:01
Men varför skulle du polisanmäla någon som sitter i fönstret och röker gräs?

Är det för personens bästa (hans hälsa) eller för att minska/stoppa brukandet i allmänhet? Om det är för det förra, så finns det ju horder av människor som röker som borstbindare (vad det är de röker är inte av lika stor vikt - it's not the nicotine that kills, it's the smo-o-o-oke, the smo-o-o-oke), och då är det nog effektivare att lobba mot det.

agazza
2011-04-18, 20:02
Tycker du jag riskerar din säkerhet om jag röker i mitt fönster då, agazza?

Jag får känslan av dig att du kommer någon gång bli en belastande del för mig på något vis. Men bra fråga, det får tiden utvisa, men jag tror chansen är större att du inte gör det ifall du inte röker på i ditt fönster.

agazza
2011-04-18, 20:04
Men varför skulle du polisanmäla någon som sitter i fönstret och röker gräs?

Är det för personens bästa (hans hälsa) eller för att minska/stoppa brukandet i allmänhet? Om det är för det förra, så finns det ju horder av människor som röker som borstbindare (vad det är de röker är inte av lika stor vikt - it's not the nicotine that kills, it's the smo-o-o-oke, the smo-o-o-oke), och då är det nog effektivare att lobba mot det.

både hans hälsa och minska bruket. mest bruket.

Lobba mot cigaretter? vad betyder lobba? jag gillar inte heller att rökning är tillåtet på allmän plats, det bör finnas rökrum utsatta till dom som är beroende av rökning.

stevebc
2011-04-18, 20:11
både hans hälsa och minska bruket. mest bruket.

Lobba mot cigaretter? vad betyder lobba? jag gillar inte heller att rökning är tillåtet på allmän plats, det bör finnas rökrum utsatta till dom som är beroende av rökning.Alltså typ försöka få folk att sluta röka, kampanja mot det osv. Jag tror det är bättre i problemlösningssyfte än att polisanmäla och kriminalisera brukarna.

Osten80
2011-04-18, 20:12
Nej jag har ingen anledning till att vara konsekvent, då skulle livet bli allt för drygt.

Tar du upp laglydigheten som ett argument för att folk inte ska hålla på med sådant du ogillar, och du samtidigt struntar i en del andra lagar när tillfället passar dig, skulle jag säga att det, åtminstone för diskussionens skull, är hyfsat viktigt att du är konsekvent i dina argument.
Nu tycker du ju tydligen att det är drygt att vara konsekvent, och det passar ju bra när du får svara på varför den ena lagen är ok att bryta, men inte den andra. Nu får du vara hur inkonsekvent du vill.

Har ringt och gnällt på endel chaufförer som gjort dumma grejer i trafiken som direkt har riskerat min säkerhet, som prejjande lastbilar osv. Jag tror det räcker för att dom ska tänka om lite.

Haha, tror du verkligen att de "lärt" sig?

Dock aldrig blivit omkörd av någon som jag känt riskerat min säkerhet.

Det sista tror jag i och för sig inte ett dugg på. Så gott som varenda människa som kört bil längre en veckas tid har defintivt stött på någon som äventyrat deras säkerhet med en vådlig omkörning.
Din säkerhet är äventyrad varenda gång du framför ditt fordon eller person bland andra trafikanter, och när du skriver att du känner att ingen, med omkörning, äventyrat din säkerhet tror jag snarare att du är så van att vistas bland människor som dundrar fram i sina plåtburkar i 150 km/h att du oftast inte ens reflekterar över att det är farligt, eller att du i trafiken löper en betydligt högre risk att skadas än den obetydliga risk som är att drabbas av steroidstinna personers humör.
Alternativt är du som 08-trollet och kör så pass fort att ingen någonsin kört om dig. ;)

Ganska lätt att känna igen på bilder ifall man hängt i svängarna i snart tio år.
För det andra, mer självklara, är dom 40+ (ifall jag inte missminner mig) pers som erkänt i en anonym poll att dom missbrukar.

Friheten med internet är ju att man kan välja vilka man ska svara och inte.

Jag får känslan av att dom flesta skäms för sitt bruk.



Jag tycker helt enkelt mycket är FEL, vill folk inte följa lagarna är det hos dom det ligger, inte hos mig och jag behöver inte heller rättfärdiga mina åsikter

Vill du diskutera frågan, måste du rättfärdiga dina åsikter. Annars blir det helt meningslöst och något i stil med, "så här tycker jag, och det är bra med det".
Det är klart att du får ha den ståndpunkten om du vill, men med den sortens inställning blir diskussionen inte djupare än ett litet skrap på ytan och hur givande är det?
Jag tror inte att personerna skäms, utan snarare att de är försiktiga, men jag förstår helt klart meningslösheten för de personerna att ta debatten när de som är tydligt anti ofta gör det med en riktigt sketen attityd. Varför diskutera med någon som inte är intresserad av att diskutera, utan bara är intresserad av att tala om vilket avskum prepparen är? De skiter förmodligen i vad ni tycker och behöver inte ert godkännande för att rättfärdiga sin business.
Jag förstår fortfarande inte varför de skulle träda fram, vad skulle de tjäna på det?

Ignatius72
2011-04-18, 20:21
Langningen är problematiskt p.g.a. kriminaliseringen. Jag vill avkriminalisera allt personligt bruk av narkotika och legalisera ett par substanser så att de kan taxeras och kontrolleras och skjuta den organiserade brottsligheten i foten, och för att hjälpa missbrukarna till ett bättre liv utan skam och skuld. Jag sniffar inte tinner fast jag kan. Men vänligen se någon av de andra miljoner trådarna om detta.

Jag tror absolut att det i vissa fall är bra att avkriminalisera (tex heroin på recept för obotliga missbrukare). För 35-åringen som puffar på eller dopar sig så hade en avkriminalisering säkert varit av godo. Jag är lika säker på att samma avkriminalisering hade varit av ondo för en extremt mycket större del av den unga befolkningen. Utgår man bara från sina egna behov och förmågor så är det lätt att göra lagar.

Vilken langningskedja? .
Allvarligt talat, kom in matchen.

jenni
2011-04-18, 20:24
sitter och läser igenom allas kommentarer en gång till
och kan inte låta bli att undra varför det blir sån fientlig stämning i tråden?
det är ju inte riktat till någon kolo medlem, varför blir vissa så upprörda, det har jag lite svårt att greppa,
detta är ju bara en tråd, inte en utredning

agazza
2011-04-18, 20:27
Alltså typ försöka få folk att sluta röka, kampanja mot det osv. Jag tror det är bättre i problemlösningssyfte än att polisanmäla och kriminalisera brukarna.

Det kan du ha rätt i, men av alla kampanjer jag någonsin sett, skräckkampanjer mot cancer, mot våld osv, jag har personligen aldrig sett att dom gett resultat, kanske ett fåtal rökare som slutar kanske.

Jag vill inte göra det olagligt, för det skulle inte gå, men gör man det obekvämt för folk att välja rökning så tror jag det kommer minska betydligt mer.

Tar du upp laglydigheten som ett argument för att folk inte ska hålla på med sådant du ogillar, och du samtidigt struntar i en del andra lagar när tillfället passar dig, skulle jag säga att det, åtminstone för diskussionens skull, är hyfsat viktigt att du är konsekvent i dina argument.
Nu tycker du ju tydligen att det är drygt att vara konsekvent, och det passar ju bra när du får svara på varför det ena lagen är ok att bryta, men den andra inte. Nu får du vara hur inkonsekvent du vill.

Nu överdriver du för att försöka vinna en poäng, jag kanske kör lite för fort ibland, men jag tokkör inte. jämför det isf med minderåriga som röker istället för att beblanda knark och prepp. Jag bryter säkert mot många regler i min vardag, men då är det inte medvetet. Det är missbruk, ett medvetet egoistiskt val helt enkelt.


Haha, tror du verkligen att de "lärt" sig?

Dom jag pratat med har bett om ursäkt för sitt beteende utan att det har krävts mer än en pratstund, dom flesta är vuxna och kan inse själv vad dom gjort och vad dom kunde gjort.

Det är inte direkt en utskällning dom får.



Det sista tror jag i och för sig inte ett dugg på. Så gott som varenda människa som kört bil längre en veckas tid har defintivt stött på någon som äventyrat deras säkerhet med en vådlig omkörning.
Din säkerhet är äventyrad varenda gång du framför ditt fordon eller person bland andra trafikanter, och när du skriver att du känner att ingen, med omkörning, äventyrat din säkerhet tror jag snarare att du är så van att vistas bland människor som dundrar fram i sina plåtburkar i 150 km/h att du oftast inte ens reflekterar över att det är farligt, eller att du i trafiken löper en betydligt högre risk att skadas än den obetydliga risk som är att drabbas av steroidstinna personers humör.
Alternativt är du som 08-trollet och kör så pass fort att ingen någonsin kört om dig. ;)


Njae, jag kör lungt faktiskt (dödsångest)

Men ja det finns många idioter i trafiken och gillar inte dom heller, men just nu kan jag inte komma på annat än moppedårar.



Vill du diskutera frågan, måste du rättfärdiga dina åsikter. Annars blir det helt meningslöst och något i stil med, "så här tycker jag, och det är bra med det".
Det är klart att du får ha den ståndpunkten om du vill, men med den sortens inställning blir diskussionen inte djupare än ett litet skrap på ytan och hur givande är det?
Jag tror inte att personerna skäms, utan snarare att de är försiktiga, men jag förstår helt klart meningslösheten för de personerna att ta debatten när de som är tydligt anti ofta gör det med en riktigt sketen attityd. Varför diskutera med någon som inte är intresserad av att diskutera, utan bara är intresserad av att tala om vilket avskum prepparen är? De skiter förmodligen i vad ni tycker och behöver inte ert godkännande för att rättfärdiga sin business.
Jag förstår fortfarande inte varför de skulle träda fram, vad skulle de tjäna på det?

Jag orkar inte ta allt om igen i alla trådar därför håller jag mig kortfattat och till mina åsikter, och sveriges lagar, dom stämmer även överens så jag tänker inte försöka dra upp etik och moral osv igen och igen.

Jag tar gärna några lugna frågor utan påhopp med någon som har lust att erkänna bruk, mest för att jag inte förstår mig på dom. Blanda inte ihop mig med tokhatare, jag har många vänner som preppar på i lugn och ro trotts mitt gnäll. Alla dom gör det pga dålig självkänsla. Det är helt enkelt min erfarenhet i ämnet.

Folk får gärna pma ifall dom vill vara anonyma.


sov gott

L-Sami
2011-04-18, 20:28
sitter och läser igenom allas kommentarer en gång till
och kan inte låta bli att undra varför det blir sån fientlig stämning i tråden?
det är ju inte riktat till någon kolo medlem, varför blir vissa så upprörda, det har jag lite svårt att greppa,
detta är ju bara en tråd, inte en utredning

Det enda jag reagerade på var din extrema generalisering, att man är aggressiv behöver inte ha någonting med doping att göra, även om det kanske kan trigga igång aggressivt beteende hos vissa.

Eddie Vedder
2011-04-18, 20:29
sitter och läser igenom allas kommentarer en gång till
och kan inte låta bli att undra varför det blir sån fientlig stämning i tråden?
det är ju inte riktat till någon kolo medlem, varför blir vissa så upprörda, det har jag lite svårt att greppa,
detta är ju bara en tråd, inte en utredning

Ta inte så illa upp jenni. Det här är ju som alla andra trådar om samma sak. I hundra fall av hundra är diskussionen densamma. Varken mer eller mindre hätsk här än annars. :)

jenni
2011-04-18, 20:36
Ta inte så illa upp jenni. Det här är ju som alla andra trådar om samma sak. I hundra fall av hundra är diskussionen densamma. Varken mer eller mindre hätsk här än annars. :)

ja så är det nog, jag har väl bara inte läst så många trådar i den här delen,
har ju hållt mig till kost,recept osv, där är det ju mest fluffrecept *cupid*
Men det var intressant detta med, även om vissa hetsar upp sig.
jag var kanske lite väl tjejig när jag förbluffades av denna jargong mellan kolo medlemmar, man lär sig något nytt varje dag här :)

qwerty1
2011-04-18, 20:41
Agazza, Du skulle ringa polisen om du såg mig röka - dina kompisar preppar helt plötsligt och det är ok eftersom du inte ringt polisen ang dem. Sen vill du inte diskutera etik och moral. Jag ger upp.

Zoidy
2011-04-18, 20:53
Jag tror absolut att det i vissa fall är bra att avkriminalisera (tex heroin på recept för obotliga missbrukare). För 35-åringen som puffar på eller dopar sig så hade en avkriminalisering säkert varit av godo. Jag är lika säker på att samma avkriminalisering hade varit av ondo för en extremt mycket större del av den unga befolkningen. Utgår man bara från sina egna behov och förmågor så är det lätt att göra lagar.

Håller inte med dig. Jag tycker snarare att det är viktigt att vårt regelverk säger klart och tydligt att det inte är ok med droger. Jag tror antalet som börjar med droger hade blivit mycket högre om man tillät det, däremot hade det nog som du säger blivit lättare för de som redan är fast. Onödigt att dra in fler i det dock.

Osten80
2011-04-18, 20:56
Nu överdriver du för att försöka vinna en poäng, jag kanske kör lite för fort ibland, men jag tokkör inte. jämför det isf med minderåriga som röker istället för att beblanda knark och prepp. Jag bryter säkert mot många regler i min vardag, men då är det inte medvetet. Det är missbruk, ett medvetet egoistiskt val helt enkelt.

Jag har aldrig påstått att du tokkör. Däremot har jag tagit upp trafikmiljön som en ständig källa till fara, detta alldeles oavsett hur du själv kör.
Det var du som tog upp laglydigheten som argument för varför det är fel att preppa. Denna laglydighet gällde dock inte dig själv, strunt samma hur pass grov din överträdelse var.
Du har själv sett till att ditt laglydighets-argument inte var ett argument, utan bara tomma ord.
Om det inte är lagbrottet som är ett bekymmer för dig, vad är det då?

Dom jag pratat med har bett om ursäkt för sitt beteende utan att det har krävts mer än en pratstund, dom flesta är vuxna och kan inse själv vad dom gjort och vad dom kunde gjort.

Det är inte direkt en utskällning dom får.

Haha, ja, en ursäkt betyder ju att de inte gör om det.

Njae, jag kör lungt faktiskt (dödsångest)

Men ja det finns många idioter i trafiken och gillar inte dom heller, men just nu kan jag inte komma på annat än moppedårar.

Då hoppas jag att du i framtiden är din övertygelse trogen och låter lagen ta hand om dessa marodörer.

Jag orkar inte ta allt om igen i alla trådar därför håller jag mig kortfattat och till mina åsikter, och sveriges lagar, dom stämmer även överens så jag tänker inte försöka dra upp etik och moral osv igen och igen.

Nej, dina moraliska och etiska handlingar stämmer inte överens med lagboken.

Jag tar gärna några lugna frågor utan påhopp med någon som har lust att erkänna bruk, mest för att jag inte förstår mig på dom. Blanda inte ihop mig med tokhatare, jag har många vänner som preppar på i lugn och ro trotts mitt gnäll. Alla dom gör det pga dålig självkänsla. Det är helt enkelt min erfarenhet i ämnet.

Folk får gärna pma ifall dom vill vara anonyma.

sov gott

Varför nöjer du dig med gnäll när det gäller dina vänner? När det handlar om dem, som du torde tycka bättre om än random preppare, borde det ju vara ännu viktigare för dig att se till att göra "rätt". Med tanke på hälsofaran som dina kompisar utsätter sig för, och hälsoargument lade du fram i tidigare post i tråden, borde det ju vara dig än mer angeläget att rädda dem från sitt missbruk?
Varför sätter du inte dit dem? De begår ju precis lika mycket lagbrott som random snubbe i Sundsvall?

Det är ju inte precis ont om preppforum på nätet, och det finns säkert hur många som helst på nätet som du kan fråga om det här.

Kaerra
2011-04-18, 21:33
Okej, så AAS påverkar inte alls ens beteende?
lite vet jag om det hela men tillräckligt för att veta att det kan gå åt fel håll.
Jag hade ett förhållande med en av de mest underbara killarna, tills han började med AAS, från att varit lugn, charmig och snäll, gick han över till dominant, sjukligt svartsjuk , aggressiv och helt enkelt smågalen,
när jag pratade med några av våra gemensamma vänner så fick jag veta att flera av "grabbarna" blivit likadana efter de börjat bruka.

Nu får nog inte alla brukare likadana biverkningar kanske, men jo visst kan en snäll kille få personlighetsförändringar av AAS!

Vad beträffande de killarna jag menade nu så har de svårt att förstå ett nej
eller så vill de bara inte godta det, eftersom de inte kan förstå att det finns de som inte tycker att de är guds gåva till kvinnorna eller vad de nu tänker om sig själva.

Själv kan jag inte förstå varför man känner att man behöver ta något för att bygga upp kroppen när just samma preparat förstör den!

Sjukligt svartsjuk och sånt bara för han kurar? dominant och smågalen? Du tror kanske inte att det berodde på att han fick bättre självförtroende och visade dig vem han verkligen var när hans testo blev högre? Jag kan iaf säga som så att av d-bol Så förändras iaf inte svartsjuka, aggrisiv och dominant.. Inte än så länge ? men en grej som stämmer är juh att när man slutar kuren så blir man ganska deppig och lite enklare irriterad efter kuren.. Men under kuren tyckte jag inte aggrisioner ökade? Du förstår inte varför man tar det för att bli stor? Det är väldigt få som blir jätte stora utan, jag har iaf inte mött nån som är nått o jämföra med:D

Ignatius72
2011-04-18, 21:34
Håller inte med dig. Jag tycker snarare att det är viktigt att vårt regelverk säger klart och tydligt att det inte är ok med droger. Jag tror antalet som börjar med droger hade blivit mycket högre om man tillät det, däremot hade det nog som du säger blivit lättare för de som redan är fast. Onödigt att dra in fler i det dock.

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till, jag tror också att det är viktigt att ha ett regelverk, utan det så hade fler människor missbrukat vilket hade varit degenererande för hela befolkningen. Att en del människor klarar av att bruka rättfärdigar inte att man släpper både det ena och andra fritt. Som liberal önskar jag att det hade kunnat vara så, men det "personliga bruket" är inte så personligt som man vill göra gällande. Det överlagda beslutet är när det kommer till kritan inte så överlagt. Det är ingen slump att förstagångs knarkaren är en ungdom och inte en vuxen individ.

Kaerra
2011-04-18, 21:49
Äh jag orkar inte skriva mer om sånthär =) lås trådjäveln hon ha redan fått svar ju

Osten80
2011-04-18, 21:57
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till, jag tror också att det är viktigt att ha ett regelverk, utan det så hade fler människor missbrukat vilket hade varit degenererande för hela befolkningen. Att en del människor klarar av att bruka rättfärdigar inte att man släpper både det ena och andra fritt. Som liberal önskar jag att det hade kunnat vara så, men det "personliga bruket" är inte så personligt som man vill göra gällande. Det överlagda beslutet är när det kommer till kritan inte så överlagt. Det är ingen slump att förstagångs knarkaren är en ungdom och inte en vuxen individ.

Huruvida bruk och/eller missbruk ökar eller minskar kan varken du eller jag sia om. Sanningen är att vi inte vet, men det är inte alls säkert att det skulle öka, varken lite eller dramatiskt mycket, inte säkert på något sätt.
Med det sagt, skulle även en någorlunda sansad ökning, i mitt tycke, vara värt det med tanke på den mer hälsosamma helhetsbilden det öppnare klimatet förhoppningsvis kan bidra med.

qwerty1
2011-04-18, 22:01
Vad man vet är att dagens nolltolerans inte fungerar iallafall.

(liten input till ostens inlägg)

young_george
2011-04-18, 22:29
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till, jag tror också att det är viktigt att ha ett regelverk, utan det så hade fler människor missbrukat vilket hade varit degenererande för hela befolkningen. Att en del människor klarar av att bruka rättfärdigar inte att man släpper både det ena och andra fritt. Som liberal önskar jag att det hade kunnat vara så, men det "personliga bruket" är inte så personligt som man vill göra gällande. Det överlagda beslutet är när det kommer till kritan inte så överlagt. Det är ingen slump att förstagångs knarkaren är en ungdom och inte en vuxen individ.

Ja, det var ju verkligen "liberalt". You speak Orwell? War is peace.

Antar att du aldrig rört alkohol (eller chips för den delen) heller? Eftersom det är degenererande för hela folket står du väl över rent principiellt, eller är det bara andras "missbruk" som måste bekämpas med lagar.

tano
2011-04-18, 23:19
Orkar läsa 8 sidor, sedan inses att en stor mängd användare på forumet har en helt annan moral än en själv. Doping verkar vara the shiet för random kolo medlem nuförtiden... Man börjar förstå varför man är här så sällan nuförtiden...

*Ironi* Självklart är allt Jennis fel! Inte kan några dopade gym biffar bete sig illa! Nu är det bara för Jenni att hålla truten och lägga av med sitt högfärdiga beteende... *Ironi*

Nej du Jenni, gör dessa "barn i vuxna kroppar" något olagligt som du stör dig på är det bara för dig att anmäla! Det är inte som att de bara gått mot röd gubbe...

Zoidy
2011-04-19, 00:03
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till, jag tror också att det är viktigt att ha ett regelverk, utan det så hade fler människor missbrukat vilket hade varit degenererande för hela befolkningen. Att en del människor klarar av att bruka rättfärdigar inte att man släpper både det ena och andra fritt. Som liberal önskar jag att det hade kunnat vara så, men det "personliga bruket" är inte så personligt som man vill göra gällande. Det överlagda beslutet är när det kommer till kritan inte så överlagt. Det är ingen slump att förstagångs knarkaren är en ungdom och inte en vuxen individ.

:smash: Det var ju exakt precis det här du skrev i ditt första inlägg. Ursäkta. Det var bara jag som var dum. Jag håller med dig iaf. Att legalisera hade säkert varit bra för de som redan missbrukar, men sämre för alla andra då det med största säkerhet hade blivit vanligare, billigare, och enklare att få tag på

Zoidy
2011-04-19, 00:07
Ja, det var ju verkligen "liberalt". You speak Orwell? War is peace.

Antar att du aldrig rört alkohol (eller chips för den delen) heller? Eftersom det är degenererande för hela folket står du väl över rent principiellt, eller är det bara andras "missbruk" som måste bekämpas med lagar.

Nu får du nog tänka en gång till. Hur kommer det sig att det ens är halvt ok att sätta likhetstecken mellan att käka chips nån gång ibland med att regelbundet missbruka kokain? Det ena är väl sju resor värre än det andra? Kanske kan vara något att ta med i din tankegång innan du skriver nästa gång. Även om vi tar alkohol så är det inte alls lika farligt som en del andra droger, vilket du självklart också vet. Du spelar bara dum. Man måste inte bete sig som nån ängel för att tycka att det är en dålig idé att folk får injicera precis vad de vill okontrollerat.

Ignatius72
2011-04-19, 07:01
Huruvida bruk och/eller missbruk ökar eller minskar kan varken du eller jag sia om. Sanningen är att vi inte vet, men det är inte alls säkert att det skulle öka, varken lite eller dramatiskt mycket, inte säkert på något sätt.
Med det sagt, skulle även en någorlunda sansad ökning, i mitt tycke, vara värt det med tanke på den mer hälsosamma helhetsbilden det öppnare klimatet förhoppningsvis kan bidra med.

Att pundarOsten varken röker mer eller mindre om det var legalt är ju en sak. Men att tro att Liam, Kenny eller Jimmy, 14-15 år med något trasslig familj skulle löpa mindre risk i att hamna i missbruk för att tillgången blev större är direkt löjligt att tro.
OM en legalisering hade lett till en sansad ökning av bruket så hade det inte heller varit ett bekymmer.

Ja, det var ju verkligen "liberalt". You speak Orwell? War is peace.

Antar att du aldrig rört alkohol (eller chips för den delen) heller? Eftersom det är degenererande för hela folket står du väl över rent principiellt, eller är det bara andras "missbruk" som måste bekämpas med lagar.

Att vara liberal betyder inte "släpp allt fritt". De absoluta majoriteten av den vuxna befolkningen hade kunnat hantera en legalisering av både det ena och andra. Men nu är ju inte alla vuxna plus att många vuxna inte heller hade klarat av det. I den bemärkelsen så blir väldigt många människor ofria. Fjortis Liam gör inga övervägda val bakom centralstationen. Det är för att Liam ska kunna göra övervägda beslut i framtiden som man får göra inskränkningar i friheten, inte för att jefvlas med Osten och Qwerty.

qwerty1
2011-04-19, 08:48
Orkar läsa 8 sidor, sedan inses att en stor mängd användare på forumet har en helt annan moral än en själv. Doping verkar vara the shiet för random kolo medlem nuförtiden... Man börjar förstå varför man är här så sällan nuförtiden...

*Ironi* Självklart är allt Jennis fel! Inte kan några dopade gym biffar bete sig illa! Nu är det bara för Jenni att hålla truten och lägga av med sitt högfärdiga beteende... *Ironi*

Nej du Jenni, gör dessa "barn i vuxna kroppar" något olagligt som du stör dig på är det bara för dig att anmäla! Det är inte som att de bara gått mot röd gubbe...

Om du nu har läst 8 sidor, hur kan du då ha uppfattat de flesta, så jävla fel?
Jag stöttar inte doping, jag gillar inte doping, men jag kan inte säga vad Du ska göra med din kropp. Lika lite som du kan säga till mig vad jag ska göra med min kropp. Lika lite som jag stöttar folk som köper in helrör, men jag kan inte göra ett skit åt det, för de kommer fortfarande köpa in helrör, även fast jag inte gillar det. Förstår du vart jag vill komma....?

Det är inte bara att gå mot röd gubbe?
Om vi vänder på det och vi säger att du går mot röd gubbe och någon kör på dig. Skadar du enbart dig själv eller även någon annan? Om så, vem då? Han som kör på dig kanske?

Du resonerar så jävla dåligt och det är synd att du inte förstått bättre efter 8 sidor.

Jag är nog rätt säker på att de flesta liberala i denna tråden inte dopar sig, men vad vet jag, det är deras ensak... vad jag vet själv är att jag inte gör det iallafall, och kommer aldrig börja, its not my thing.

Osten80
2011-04-19, 14:00
Att pundarOsten varken röker mer eller mindre om det var legalt är ju en sak. Men att tro att Liam, Kenny eller Jimmy, 14-15 år med något trasslig familj skulle löpa mindre risk i att hamna i missbruk för att tillgången blev större är direkt löjligt att tro.
OM en legalisering hade lett till en sansad ökning av bruket så hade det inte heller varit ett bekymmer.

PundarOsten? Jo, jag tackar.
Du får gärna berätta vad jag använder och i vilka mängder. Du kan ju även klämma in när jag tog något senast, vilka substanser jag har i min kropp och hur min droghistorik ser ut.
Vad min person skulle ha för relevans för helhetsbillden kan du också förklara när du ändå är igång.
Du tror väl inte på fullaste allvar att jag sitter och diskuterar ämnet efter hur narkotikapolitiken påverkar just mig?
Jag har inte påstått att fjortisarna löper mindre risk att hamna i missbruk vid en legalisering, och jag har heller inte sagt att den ökar. Hur skulle jag kunna säga det?
Det jag givetvis säger är att du inte har underlag för att dra de slutsatser du gör.
Jag säger att jag inte vet. Du säger att du är säker på att ökningen kommer att bli problematiskt hög. Vad grundar du det på?

Ignatius72
2011-04-19, 14:11
PundarOsten? Jo, jag tackar.
Du får gärna berätta vad jag använder och i vilka mängder. Du kan ju även klämma in när jag tog något senast, vilka substanser jag har i min kropp och hur min droghistorik ser ut.
Vad min person skulle ha för relevans för helhetsbillden kan du också förklara när du ändå är igång.
Du tror väl inte på fullaste allvar att jag sitter och diskuterar ämnet efter hur narkotikapolitiken påverkar just mig?
Jag har inte påstått att fjortisarna löper mindre risk att hamna i missbruk vid en legalisering, och jag har heller inte sagt att den ökar. Hur skulle jag kunna säga det?
Det jag givetvis säger är att du inte har underlag för att dra de slutsatser du gör.
Jag säger att jag inte vet. Du säger att du är säker på att ökningen kommer att bli problematiskt hög. Vad grundar du det på?

Om du inte röker på så ber jag om ursäkt för det, då har jag blandat ihop dig med någon annan.
Det systemet vi har bygger på att begränsad tillgänglighet förhindrar missbruk i allmänhet och hos minderåriga i synnerhet. Att det är 20 års gräns på bolaget trots att myndighetsåldern är 18 beror på samma fenomen. Risken att 18 åringar med fri tillgång till sprit langar till minderåriga är större både med tanke på ålderskillnader och mognad. Jag tror på systemet även om det naturligtvis är långt ifrån perfekt. Så om du menar att det finns underlag för att ändra på detta så kan du väl visa på det.

Osten80
2011-04-19, 15:21
Om du inte röker på så ber jag om ursäkt för det, då har jag blandat ihop dig med någon annan.

Det händer att jag röker då och då, men inte är jag någon pundare för det.
I vilket fall som helst så har min person inget att göra med min åsikt i frågan.

Det systemet vi har bygger på att begränsad tillgänglighet förhindrar missbruk i allmänhet och hos minderåriga i synnerhet. Att det är 20 års gräns på bolaget trots att myndighetsåldern är 18 beror på samma fenomen. Risken att 18 åringar med fri tillgång till sprit langar till minderåriga är större både med tanke på ålderskillnader och mognad. Jag tror på systemet även om det naturligtvis är långt ifrån perfekt. Så om du menar att det finns underlag för att ändra på detta så kan du väl visa på det.

Det är helt sant att vårt nuvarande system bygger på de premisserna, men att systemet finns där, och har funnits där under lång tid, behöver verkligen inte betyda att det är det minsta bra.
Inte heller behöver det betyda att dessa premisser är riktiga, och eftersom det är du som "företräder" systemet, som är det som infört inskränkningen och förbudet, är det din uppgift att visa att ditt system fungerar, om inte perfekt så i alla fall tillfredställande.
Det jag kan göra är att ta upp de saker jag anser vara problematiska med systemet, och om vi inte är överens är det din uppgift att visa hur din modell, som är den rådande, klarar av dessa problem.

Jag har i otaliga trådar tagit upp frågan om hur vårt nuvarande system sätter väldiga käppar i hjulen för de som behöver hjälp och de som far allra mest illa.
Det säger sig nästan självt att det faktum att det till och med är olagligt att ha drogen i kroppen, gör att hjälpsökandet blir mer problematiskt och avlägset. För Berra som horsat i trettio år är själva olagligheten att ha drogen i blodet förmodligen inget större problem. Han har nog gett upp och skiter i det mesta.
När det gäller sådana människor, tunga missbrukare, är jag helt med på din linje om legal förskrivning av det preparat de är beroende av och då kan man förhoppningsvis få bort en del av den kriminalitet de ägnar sig åt för att pynta för sitt beroende.
Dels de brott som drabbar oskyldiga; inbrott, rån, stölder, osv, men även den gödkrok de varit för de kriminella som står för själva varan.
Det är i stället ungdomarna och de som befinner sig i början av sin "karriär" som förhoppningsvis kan bli hjälpta av en mindre strikt och fördömande lagstiftning, och det är också de som har mest att förlora på att söka hjälp under nuvarande lagstiftning, och då inte bara med tanke på själva illegaliteten, men även det härskna klimat den ger upphov till. Fördömande, skam osv, osv. Allt det där som en missbrukare absolut inte behöver för att få ordning på sitt liv.
Lagen verkar inte få folk att sluta prova och bli beroende av diverse droger, men den är definitivt ett stort hinder för de som vill få hjälp.

Med allt detta sagt kan vi givetvis inte sia om utfallet i förväg. Man måste prova, och jag förespråkar verkligen inte att vi går från nuvarande system till ett med inga regler och att det ska ske över en natt.
Jag tror att det måste ske med mycket små steg och över lång tid, men att återigen avkriminalisera bruket skulle vara en mycket god början. En, bland ansvariga, sansad narkotikadebatt, eller i sämsta fall, en debatt överhuvudtaget hade också hört till denna goda början.
Som debattläget är nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.

Vad skulle du själv vilja ändra på inför framtiden för att det nuvarande systemet ska kunna bli ännu bättre?

Ignatius72
2011-04-19, 17:57
Det är helt sant att vårt nuvarande system bygger på de premisserna, men att systemet finns där, och har funnits där under lång tid, behöver verkligen inte betyda att det är det minsta bra.
Inte heller behöver det betyda att dessa premisser är riktiga, och eftersom det är du som "företräder" systemet, som är det som infört inskränkningen och förbudet, är det din uppgift att visa att ditt system fungerar, om inte perfekt så i alla fall tillfredställande.
Det jag kan göra är att ta upp de saker jag anser vara problematiska med systemet, och om vi inte är överens är det din uppgift att visa hur din modell, som är den rådande, klarar av dessa problem.

Det råder ett konsensus över modellen. Vill man ha förändring så argumenterar man för det. Annars så håller man truten och gillar läget.

Jag har i otaliga trådar tagit upp frågan om hur vårt nuvarande system sätter väldiga käppar i hjulen för de som behöver hjälp och de som far allra mest illa.
Det säger sig nästan självt att det faktum att det till och med är olagligt att ha drogen i kroppen, gör att hjälpsökandet blir mer problematiskt och avlägset. För Berra som horsat i trettio år är själva olagligheten att ha drogen i blodet förmodligen inget större problem. Han har nog gett upp och skiter i det mesta.
När det gäller sådana människor, tunga missbrukare, är jag helt med på din linje om legal förskrivning av det preparat de är beroende av och då kan man förhoppningsvis få bort en del av den kriminalitet de ägnar sig åt för att pynta för sitt beroende.
Dels de brott som drabbar oskyldiga; inbrott, rån, stölder, osv, men även den gödkrok de varit för de kriminella som står för själva varan.
Det är i stället ungdomarna och de som befinner sig i början av sin "karriär" som förhoppningsvis kan bli hjälpta av en mindre strikt och fördömande lagstiftning, och det är också de som har mest att förlora på att söka hjälp under nuvarande lagstiftning, och då inte bara med tanke på själva illegaliteten, men även det härskna klimat den ger upphov till. Fördömande, skam osv, osv. Allt det där som en missbrukare absolut inte behöver för att få ordning på sitt liv.
Lagen verkar inte få folk att sluta prova och bli beroende av diverse droger, men den är definitivt ett stort hinder för de som vill få hjälp.

Tittar vi på de yngre användarna av narkotika så är det ingen som vill ha hjälp. Av den enkla anledningen att de inte har några problem och inte heller kan se att det kommer att leda till problem. Av de som är myndiga eller äldre så är det faktum att det är olagligt helt ointressant för de sociala myndigheterna. Är man yngre så spelar inte heller det någon roll, fokus ligger på att hjälpa inte på att det är olagligt. Det är överhuvudtaget inte något som berörs. Knarkar de så att det är fara för ens liv så blir det tvångsåtgärder, men tom då så räcker det med samtycke för att få behandling. OM någon kommer frivilligt och vill ha hjälp så tas man emot med öppna armar.



Vad skulle du själv vilja ändra på inför framtiden för att det nuvarande systemet ska kunna bli ännu bättre?
Framför allt att man skriver ut heroin på recept (som i Danmark) och att man inser att om man tokknarkat i 25 år och bor på gatan så kanske inte total nykterhet är något som kommer att hända. Det hade gett dessa individer ett drägligt liv och man hade fått många positiva bieffekter på samhället runt omkring.

Osten80
2011-04-19, 19:13
Det råder ett konsensus över modellen. Vill man ha förändring så argumenterar man för det. Annars så håller man truten och gillar läget.

Om du begränsar det till de som styr i Sverige, så visst, där råder ett näst intill ogenomträngligt konsensus som går bortom rimlighetens gränser.
Avsaknaden av tydlig och stark opposition är en effekt av orörbarheten av denna modell, inte dess förträfflighet. Att som svensk politiker peta på denna modell är inte ett vidare smart karriärsdrag.
Samma galna konsensus visar sitt ansikte när socialstyrelsens generaldirektör sitter och påstår, eller rentav blåljuger om att Sverige är världsbäst på att förhindra överdoser med dödlig utgång, och att denna modell är något vi ska vara stolta över och något som andra länder högaktar och vill ta efter.
Den svenska modellen är så full av lögner, propaganda, statistikvrängning och tomt skryt att en kritiskt tänkande människa inte kan ta den på allvar.

Tittar vi på de yngre användarna av narkotika så är det ingen som vill ha hjälp. Av den enkla anledningen att de inte har några problem och inte heller kan se att det kommer att leda till problem. Av de som är myndiga eller äldre så är det faktum att det är olagligt helt ointressant för de sociala myndigheterna. Är man yngre så spelar inte heller det någon roll, fokus ligger på att hjälpa inte på att det är olagligt. Det är överhuvudtaget inte något som berörs. Knarkar de så att det är fara för ens liv så blir det tvångsåtgärder, men tom då så räcker det med samtycke för att få behandling. OM någon kommer frivilligt och vill ha hjälp så tas man emot med öppna armar.

Det finns en sjuhelvetes massa unga knarkare som redan har ordentliga problem och som vill ha hjälp. När det gäller de som inte redan har problem är det helt sant som du säger att de har svårt att se att framtiden kan bli ett helvete, men samtidigt får man också tänka på att en överväldigande majoritet av de som provar olagliga droger inte blir missbrukare, eller ens fortsätter att använda drogen rekreationellt. För de allra flesta är det en fas som är relativt snabbt övergående och för de som fastnar i fasen borde det rimligtvis vara dem till nytta med ett öppnare klimat.

Angående vården var jag otydlig i min förra post och jag hade tidigare trådar i minnet där jag skrivit om samma sak.
Jag menar inte att de blir polisanmälda när de stiger in på socialkontoret eller behandlingshemmet. Det har jag lyckligtvis aldrig hört talas om att det skulle förekomma och det skulle i så fall verkligen vara spiken i kistan. ;)
Det jag pratar om är den trista effekten förbudsmentaliteten får när någon inte vågar söka sig till akuten av rädsla för att hamna i trubbel med rättvisan och tex behöva pissa för att få behålla körkortet, pynta dagsböter osv.
Att inte våga söka sig till akuten när man har droger i kroppen är ett ganska vanligt problem och tyvärr är det inte direkt ovanligt att det faktiskt får rättsliga efterspel. Tyvärr är variationen stor runtom i landet och har du otur bor du på ett ställe där detta praktiseras mer ofta.
Det kan inte vara rimligt att få problem med lagen efter att ha sökt akutvård.


Framför allt att man skriver ut heroin på recept (som i Danmark) och att man inser att om man tokknarkat i 25 år och bor på gatan så kanske inte total nykterhet är något som kommer att hända. Det hade gett dessa individer ett drägligt liv och man hade fått många positiva bieffekter på samhället runt omkring.

Det här är nog det enda vi är överens om. :D

Ignatius72
2011-04-19, 19:55
Om du begränsar det till de som styr i Sverige, så visst, där råder ett näst intill ogenomträngligt konsensus som går bortom rimlighetens gränser.
Avsaknaden av tydlig och stark opposition är en effekt av orörbarheten av denna modell, inte dess förträfflighet. Att som svensk politiker peta på denna modell är inte ett vidare smart karriärsdrag.
Samma galna konsensus visar sitt ansikte när socialstyrelsens generaldirektör sitter och påstår, eller rentav blåljuger om att Sverige är världsbäst på att förhindra överdoser med dödlig utgång, och att denna modell är något vi ska vara stolta över och något som andra länder högaktar och vill ta efter.
Den svenska modellen är så full av lögner, propaganda, statistikvrängning och tomt skryt att en kritiskt tänkande människa inte kan ta den på allvar.

Jag noterar att du inte argumenterar för en annan modell utan bara emot den tidigare fast med andra ord.
Ang överdos argumentet. Handlar inte det om akutsjukvård och inte missbrukspolitik?


Det finns en sjuhelvetes massa unga knarkare som redan har ordentliga problem och som vill ha hjälp. När det gäller de som inte redan har problem är det helt sant som du säger att de har svårt att se att framtiden kan bli ett helvete, men samtidigt får man också tänka på att en överväldigande majoritet av de som provar olagliga droger inte blir missbrukare, eller ens fortsätter att använda drogen rekreationellt. För de allra flesta är det en fas som är relativt snabbt övergående och för de som fastnar i fasen borde det rimligtvis vara dem till nytta med ett öppnare klimat.

Visst är det för de flesta en övergående fas. Att det är olagligt gör dock påtryckningmedlen betydligt bättre när man ser att det går åt helvete. Mötte tex en 18 årig tjej som gått på heroin ett tag och levde ett destruktivt liv. Relativt stabil bakgrund och därmed ett ganska snabbt förlopp från fungerande gymnasieelev till, tja?
Hade hon druckit så hade man överhuvudtaget inte gjort något. Nu så kunde man agera och man kan ha långa uppföljningstider.
En del som är i den gruppen som har testat på men inte fortsätter finns en hel del som känner att riskerna med att åka dit på något är för stor och konsekvenserna långtgående. Därför blir det en övergående fas.

.
Det här är nog det enda vi är överens om. :D
Sakta men säkert så kommer du till insikt :D

Osten80
2011-04-19, 21:47
Skitskoj. Jag blev utloggad när jag tryckte på skicka svar och mitt hittills längsta inlägg här på forumet försvann. Jag återkommer med bantad version i morgon eftermiddag.

agazza
2011-04-19, 23:13
Agazza, Du skulle ringa polisen om du såg mig röka - dina kompisar preppar helt plötsligt och det är ok eftersom du inte ringt polisen ang dem. Sen vill du inte diskutera etik och moral. Jag ger upp.

Du hoppar till slutsatser här, jag har faktiskt inte anmält dom till gymägaren för jag behöver inte, dom jag känner som är på är in och ut på ungdomsvården och diverse hem så ofta så dom blir tagen ändå och är bevakad utan mig. Så det löser sig på det viset.

Jag har aldrig påstått att du tokkör. Däremot har jag tagit upp trafikmiljön som en ständig källa till fara, detta alldeles oavsett hur du själv kör.
Det var du som tog upp laglydigheten som argument för varför det är fel att preppa. Denna laglydighet gällde dock inte dig själv, strunt samma hur pass grov din överträdelse var.
Du har själv sett till att ditt laglydighets-argument inte var ett argument, utan bara tomma ord.
Om det inte är lagbrottet som är ett bekymmer för dig, vad är det då?

Du som gör dåliga jämförelser då det gäller lagbrott, jag gör det jag kan faktiskt för att vara till nytta i samhället och tänka på mina medmänniskor.




Haha, ja, en ursäkt betyder ju att de inte gör om det.

En mogen människa är ganska lätt att känna igen ifall man bara får prata med dom en stund, en ursäkt där folk faktiskt säger att dom kanske brusade upp för att dom kanske var stressad eller liknande litar faktiskt jag på deras ärlighet. Händer säkert igen någon gång, men dom lär tänka efter mer iaf.



Varför nöjer du dig med gnäll när det gäller dina vänner? När det handlar om dem, som du torde tycka bättre om än random preppare, borde det ju vara ännu viktigare för dig att se till att göra "rätt". Med tanke på hälsofaran som dina kompisar utsätter sig för, och hälsoargument lade du fram i tidigare post i tråden, borde det ju vara dig än mer angeläget att rädda dem från sitt missbruk?
Varför sätter du inte dit dem? De begår ju precis lika mycket lagbrott som random snubbe i Sundsvall?

Nu hoppar du till slutsatser här, se svaret jag gav qwerty.

Jag jobbar väldigt aktivt med att hjälpa dom med sina många missbruk faktiskt, har bland annat haft en av dom med mig till Norge som lärling för att få honom bort från knarket och folket runt honom som försåg honom med det.

Ignatius72
2011-04-20, 06:21
Skitskoj. Jag blev utloggad när jag tryckte på skicka svar och mitt hittills längsta inlägg här på forumet försvann. Jag återkommer med bantad version i morgon eftermiddag.

Hur lång tid kan det ta att skriva +1??
:D
:D
:D

stridis
2011-04-20, 06:30
Gubben drog värsta skämtet. LOL :laugh:

Zoidy
2011-04-20, 11:21
Gubben drog värsta skämtet. LOL :laugh:

+1, det var ganska awesome faktiskt :D

Viktor_Balck
2011-04-20, 12:31
Skämtet funkar bra ihop med avataren också :D

prOtotype
2011-04-20, 13:35
Om du inte röker på så ber jag om ursäkt för det, då har jag blandat ihop dig med någon annan.
Det systemet vi har bygger på att begränsad tillgänglighet förhindrar missbruk i allmänhet och hos minderåriga i synnerhet. Att det är 20 års gräns på bolaget trots att myndighetsåldern är 18 beror på samma fenomen. Risken att 18 åringar med fri tillgång till sprit langar till minderåriga är större både med tanke på ålderskillnader och mognad. Jag tror på systemet även om det naturligtvis är långt ifrån perfekt. Så om du menar att det finns underlag för att ändra på detta så kan du väl visa på det.

Och vad man fått höra så är det idag enklare för random 15åring att få tag på röka än det är att få tag på bolagssprit. Dealers dont check ID's.


Agazza: Så om person A sköter sig i samhället, jobbar och tjänar pengar, lever ett väldigt vanligt liv och då och då tänder en feting utan att skada någon annan. Hur kommer denna människa, eller samhället i stort, hjälpas av att du ringer polisen? Folk kanske inte vill ha din "hjälp".

Dreas
2011-04-20, 14:10
TextByt avatar! Sjukt förvirrande att du har en mods avatar.

Agazza är en Melvin i meme-tråden.

Carcer
2011-04-20, 14:10
Jenni!

En lösning säg helt enkelt till anabola boysen nästa gång dom dummar sig att du skvallrar till farbror blå om dom inte skärper sig. Du ska se att det blir ett annat ljud i skällan då :)

prOtotype
2011-04-20, 14:17
Byt avatar! Sjukt förvirrande att du har en mods avatar.

Agazza är en Melvin i meme-tråden.

Lal, glömde bort att jag hade kvar den. Jag fixar...

Dreas
2011-04-20, 14:25
Lal, glömde bort att jag hade kvar den. Jag fixar...*grr27*

agazza
2011-04-20, 18:20
Och vad man fått höra så är det idag enklare för random 15åring att få tag på röka än det är att få tag på bolagssprit. Dealers dont check ID's.


Agazza: Så om person A sköter sig i samhället, jobbar och tjänar pengar, lever ett väldigt vanligt liv och då och då tänder en feting utan att skada någon annan. Hur kommer denna människa, eller samhället i stort, hjälpas av att du ringer polisen? Folk kanske inte vill ha din "hjälp".

Problemet är att jag aldrig träffat någon som inte varit en samhällsbelastning som röker på.



Byt avatar! Sjukt förvirrande att du har en mods avatar.

Agazza är en Melvin i meme-tråden.


Du måste länka så ja fattar;)

stridis
2011-04-20, 18:37
Problemet är att jag aldrig träffat någon som inte varit en samhällsbelastning som röker på.


Är rökat problemet eller har de rökt på för att de haft problem eller har rökat varit irrelevant till deras samhällsbelastning?

Dreas
2011-04-20, 18:42
Du måste länka så ja fattar;)http://cdn0.knowyourmeme.com/i/000/109/713/original/melvin%20what%20about%20that%20guy.jpg?1301463757

Problemet är väl att du inte träffar 99,99% av de som röker på, för de gör det snyggt, sköter sitt och så är det.

Idioterna och de med jätteproblem är alltid de som syns. Bara att kolla på alkoholister, representerar de drogen alkohol på ett bra sätt? Nu är det ju iofs Sverige och vårat sätt överlag att dricka på är väl inte det hälsosammaste men du ser vart jag siktar.

prOtotype
2011-04-20, 19:08
Problemet är att jag aldrig träffat någon som inte varit en samhällsbelastning som röker på.


Ta frågan teoretiskt då, du behöver inte ha träffat någon sådan person.

qwerty1
2011-04-21, 13:48
agazza,
du måste bo i en liten by? för det där kan du inte påstå, att du inte träffat en enda rökare som inte blir samhällsproblem. todeloo - 2011 är här...?!

Oxe
2011-04-21, 17:35
Den stora frågan är väl hur jenni och hennes tjejkompis ser ut, för att kolla ifall det är något fel på killarnas omdöme...

Så ts upp med bilder nu

jenni
2011-04-21, 18:21
Den stora frågan är väl hur jenni och hennes tjejkompis ser ut, för att kolla ifall det är något fel på killarnas omdöme...

Så ts upp med bilder nu

killarna är nog blinda haha ;)
nej men det går ju inte att ladda upp bilder här

Oxe
2011-04-21, 18:23
Gör en fuling ladda upp det bland medlemsbilder och länka hit... eller div hosting site, rekomenderar inte imgshack iaf lättklädda bilder raderas där...

jenni
2011-04-21, 18:35
Gör en fuling ladda upp det bland medlemsbilder och länka hit... eller div hosting site, rekomenderar inte imgshack iaf lättklädda bilder raderas där...

men vad synd då, för jag har ju enbart lättklätt:D

Kwon
2011-04-21, 18:39
men vad synd då, för jag har ju enbart lättklätt:D

Isådanafall kör du http://tinypic.com

Sheogorath
2011-04-21, 18:40
Isådanafall kör du http://tinypic.com

Eller:

http://membres.lycos.fr/fredrichung/forum/i%20like%20were%20this%20thread%20is%20going.jpg

;)

stridis
2011-04-21, 18:44
Snabba och mycket hjälpsamma gentlemän, det är kolo det!:D

jenni
2011-04-21, 18:45
Snabba och mycket hjälpsamma gentlemän, det är kolo det!:D

ja, det här var ju en seriös tråd

Oxe
2011-04-21, 18:53
Jag försöker ju få den tillbaks åt rätt håll

Zoidy
2011-04-21, 19:02
Jag försöker ju få den tillbaks åt rätt håll

Haha :D Kvällshumor!

Eddie Vedder
2011-04-21, 19:55
Problemet är att jag aldrig träffat någon som inte varit en samhällsbelastning som röker på.

Det är ju som att säga "Jag har aldrig sett en homosexuell man som inte är fjollig". Det måste du väl inse att du har gjort? Frågar du alla människor du någonsin träffar, i alla sammanhang, om de har rökt på och i vilken grad de belastar samhället?

Hört talas om confirmation bias?