handdator

Visa fullständig version : Störd smärta efter löpning


Gizer
2011-04-17, 16:56
Som rubriken säger så känner jag av en störd smärta i ländryggen precis lite ovanför svanskotan, det är som värst dagen efter, och det är inte träningsvärk, har tränat aktivt ett bra tag nu, o börjar ta tag i konditionen inför stadsmaran som är i maj och sprang nu första riktiga distanspasset igår, och det är inte en nådig smärta som kommer, kan t. ex inte böja mig fram o knyta skorna pga smärtan, var med om en olycka för 2 år sedan då jag flög in i ett träd med ryggen, kan känna av samma smärta vid marklyft och hypersträck men inte alls lika mycket som jag gör nu.

Finns som inget man kan göra åt det, men tycker ni att jag ska bita ihop o ta det som en man o fortsätta löpa?

Oljeblixten
2011-04-17, 16:57
Jag tycker du skall knalla ner till farbror doktorn. Men om du får tid till en sjukgymnast, Och de bara ger dig övningar utan att egentligen kunna säga vad felet är så tag dig i akt och var gärna skeptisk och frågvis ^^

Gizer
2011-04-17, 17:00
Men det kommer ju bara då jag springer o kör styrke? dock mycket mindre vid styrke, annars är de helt normalt.. Är det någon annan som har haft liknande o berätta hur dom löste det?

Oljeblixten
2011-04-17, 17:06
Men det kommer ju bara då jag springer o kör styrke? dock mycket mindre vid styrke, annars är de helt normalt.. Är det någon annan som har haft liknande o berätta hur dom löste det?

Det är inte normalt att få ont i ryggen när man styrketränar eller springer. Då är det något som är galet:D Du kan testa att vända dig till en naprapat eller dyl, Då de brukar ha lite mer överseende med s.k. "Lyxproblem" som att man får ont vid en viss träning. Men angående smärtan iaf, jag tycker personligen inte du bara ska köra på fast det gör ont, smärta är kroppens sätt att säga "Nu är något fel, kan du lugna ner dig lite".

juulia_
2011-04-17, 17:08
Jag hade ett tag då det spände i korsryggen när jag löpt mycket. Då stretchade jag aldrig höftböjarna, hade en rejäl svank. Nu gör jag det så ofta jag kommer ihåg och har inga problem alls.