handdator

Visa fullständig version : Strating Strength


CharlieBB
2011-04-17, 14:06
Tjena!

Hade tänkt att köra efter starting strenght, eftersom jag är en nybörjare :).

Schemat ser ut på detta vis ;) Har lagt till situps :).

Workout A

Knäböj: 3 x 5
Bänkpress: 3 x 5
Marklyft: 2 x 5
Dips (weighted): 2 x 5-8
Situps (Raka, x2 Sidan): 3x - 15-25

Workout B

Squats: 3 x 5
Press: 3 x 5
Power Clean: 3 x 5
Chin-ups: 3 x 8
Situps (Raka, x2 Sidan): 3x - 15-25

Nu undrar jag, tränar man verkligen hela kroppen med dom här övningarna?
Jag vill främst få mer muskel massa på överrygg, bröst, biceps och axlar men det verkar ju inte vara så mycket av det. Eller är jag helt ute och cycklar?

Och hur länge råder det att man ska köra efter starting strenght schemat? Hade tänkt och köra 3-4 Gånger i veckan, och sen någon dag kondition i veckan.

tossefar
2011-04-17, 14:10
Du har ju fyra bröst/axel-övningar och tre ryggövningar. Hur skulle det inte kunna räcka?

rooz
2011-04-17, 14:13
Och chins tar bra på biceps.

CharlieBB
2011-04-17, 14:16
Du har ju fyra bröst/axel-övningar och tre ryggövningar. Hur skulle det inte kunna räcka?

Vill få mer muskelmassa vid skulderbladen så dom inte syns så väl :P Men det kommer väl med tiden..(:

Kungkvalle
2011-04-17, 14:21
Jag kör Starting Strength just nu. Jag har hittills ökat bra i knäböj och marklyft, lite sämre i de andra övningarna.

Det schemat du har skrivit upp är det någon specialvariant? Vanligtvis brukar inte dips och chins ingå och marklyft brukar vara 1*5.

Meningen är att man ska köra programmet tills man inte kan öka vikten varje pass i knäböj längre.

tossefar
2011-04-17, 14:24
Vill få mer muskelmassa vid skulderbladen så dom inte syns så väl :P Men det kommer väl med tiden..(:

Det har mer med hållning än muskler att göra.

mikaelj
2011-04-17, 15:14
CharlieBB: Hur länge har du tränat, hur gammal är du, hur mycket väger du och hur lång är du?

CharlieBB
2011-04-17, 15:25
CharlieBB: Hur länge har du tränat, hur gammal är du, hur mycket väger du och hur lång är du?

Gymmade mellan Jan-Feb (1 månad) inte så seriöst, endast på maskiner.
Sen började jag gymma för ca två veckor sedan seriöst med frivikter mest (körde 3-4 gånger i veckan, inget bestämt schema men kände att det var för tufft för min kropp), har även köpt 6månaders kort så bara att köra! :)

Jag är 1,80 lång, 15bast och väger ganska precis 60KG.

mikaelj
2011-04-17, 15:29
Gymmade mellan Jan-Feb (1 månad) inte så seriöst, endast på maskiner. (...) Jag är 1,80 lång, 15bast och väger ganska precis 60KG.

Då behöver du inte bekymra dig om för vilka muskler som Starting Strength eller Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com) tar på. Det kanske du behöver tänka på när du väger 90-100 kg och är betydligt starkare än vad du är nu.

Nybörjare fokuserar tyvärr på helt fel saker. Bra att du hittat till ett vettigt nybörjarprogram! Börja med det (situpsen är poänglösa dock) och fokusera på att äta mycket (inte bara mycket protein, utan mycket mat totalt) och att bli stark.

CharlieBB
2011-04-17, 15:35
Då behöver du inte bekymra dig om för vilka muskler som Starting Strength eller Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com) tar på. Det kanske du behöver tänka på när du väger 90-100 kg och är betydligt starkare än vad du är nu.

Nybörjare fokuserar tyvärr på helt fel saker. Bra att du hittat till ett vettigt nybörjarprogram! Börja med det (situpsen är poänglösa dock) och fokusera på att äta mycket (inte bara mycket protein, utan mycket mat totalt) och att bli stark.

90KG kommer jag nog aldrig komma upp till ;) he he. Vadå inte bekymra mig vilka muskler tar på? Det är väl endå viktigt från start :)?

Varför är situps än poänglösa?

Jag har försökt att äta mer senast veckan, och dricker mer mjölk :) Hoppas att jag går upp i vikt så småning om.

Mitt mål med träningen är ju såklart att bli starkare, även att gå upp i vikt (80kg) är ju mitt absoluta mål. Vill även ha en bra kroppshållning, synliga muskler.

TurningTorso
2011-04-17, 16:07
CharlieBB: Jag tycker det är perfekt att köra SS. Du har bra tid på dig eftersom du är ung. Lär dig att utföra övningarna i Starting Strength på ett bra sätt. Det har du igen senare, tusenfalt.
De flesta gör halvböj, marklyft med böjd rygg osv. Jag var skyldig till det när jag var yngre, vilket resulterat i skador och felställningar.

Du behöver inte köra något annat än de här övningarna på ett bra tag. De täcker in det mesta.

kettlebellGuden
2011-04-17, 16:10
Efter du har kört SS ett tag så spana in Mass Made Simple.

mikaelj
2011-04-17, 16:25
Vadå inte bekymra mig vilka muskler tar på? Det är väl endå viktigt från start :)?

Nä, inte för dig. Fokusera på att bli stark i hvuudlyften.

Varför är situps än poänglösa?

Det ger ingenting relativt böj och bänk.

Jag har försökt att äta mer senast veckan, och dricker mer mjölk :) Hoppas att jag går upp i vikt så småning om.

Ät ännu mer.

90KG kommer jag nog aldrig komma upp till ;) he he.

176 cm 87 kg.

Mitt mål med träningen är ju såklart att bli starkare, även att gå upp i vikt (80kg) är ju mitt absoluta mål. Vill även ha en bra kroppshållning, synliga muskler.

Det fixar du!

kettlebellGuden
2011-04-17, 16:28
176 cm 87 kg.


Tjockis.

mikaelj
2011-04-17, 16:34
Tjockis.

Vet. :-(

CharlieBB
2011-04-17, 16:44
Haha :)!

Tacksam för alla svar, väldigt motiverande!

Åt precis middag, jävla massa ris och nån brokoligratäng med skinda :P. Sen tre glas mjölk på det. :D

Blir kondition idag, ute i det härliga vädret ;D.

mikaelj
2011-04-17, 17:39
Det ger ingenting relativt böj och bänk.

Böj och mark. D'oh.

Hursom, de magmuskler de flesta vill åt når man genom tunga basövningar och låg kroppsfetthalt. Inte genom att göra hundrafyrtioelvatusen situps varje dag.

CharlieBB
2011-04-17, 17:57
Böj och mark. D'oh.

Hursom, de magmuskler de flesta vill åt når man genom tunga basövningar och låg kroppsfetthalt. Inte genom att göra hundrafyrtioelvatusen situps varje dag.

Good to know :D. Då menar du genom knäböj, te.x?

mikaelj
2011-04-17, 18:00
Knäböj och marklyft och alla andra övningar där du använder magen för att stabilisera kroppen. Situps kan du göra i en halv evighet utan något annat resultat att du fått jättestarka höftböjare.

Och mycket mat. Utan mat får du inga muskler.

CharlieBB
2011-04-17, 18:02
Knäböj och marklyft och alla andra övningar där du använder magen för att stabilisera kroppen. Situps kan du göra i en halv evighet utan något annat resultat att du fått jättestarka höftböjare.

Och mycket mat. Utan mat får du inga muskler.

Jag försöker äta mycket!!! *mini :laugh:

Nu gäller det bara övertala pärona om att låta mig köpa protein pulver, eftersom jag inte får i mig så mycket protein som jag behöver vissa dagar.
Te.x om jag tränar efter skolan, då blir det oftast inget "mellan-mål"...Då skulle en shake sitta fint ist för inget! :=)

mikaelj
2011-04-17, 18:05
Proteinpulver är i stort sett samma sak som torrmjölk. Köp det mest anonyma (typ "Svenskt kosttillskott" eller vad märkena kan tänkas heta) du kan hitta så kan du alltid läsa innehållsförteckningen, eller liknande. Det är verkligen bara mjölkprotein, inget magiskt eller hemskt.

Eller drick 2 liter mjölk utöver din vanliga kost varje dag. Det borde du ha råd att köpa själv för din fickpeng. Då räcker det gott och väl ihop med din vanliga mat. Fokusera på proteinkällor och se till att få i dig energi. Massa protein på energibalans kommer inte ge dig muskelmassa.

CharlieBB
2011-04-17, 18:11
Proteinpulver är i stort sett samma sak som torrmjölk. Köp det mest anonyma (typ "Svenskt kosttillskott" eller vad märkena kan tänkas heta) du kan hitta så kan du alltid läsa innehållsförteckningen, eller liknande. Det är verkligen bara mjölkprotein, inget magiskt eller hemskt.

Eller drick 2 liter mjölk utöver din vanliga kost varje dag. Det borde du ha råd att köpa själv för din fickpeng. Då räcker det gott och väl ihop med din vanliga mat. Fokusera på proteinkällor och se till att få i dig energi. Massa protein på energibalans kommer inte ge dig muskelmassa.

Jag hitta det, billigt och verkar bra :D.

Jag dricker redan väldigt mycket mjölk och vatten (eftersom jag tar kreatin) men jag pissar typ varje timme också vilket är lite jobbigt när man är i skolan :D.

Självklart kommer jag inte ta en shake ist för riktigt mat, kommer endast ta det efter/före träningen dom dagarna jag känner att jag inte fått i mig tillräckligt med mat/protein.

olle111
2011-04-17, 18:19
your body on SS, LOOL

BonkyBo
2011-04-17, 19:11
Jag försöker äta mycket!!! *mini :laugh:

Nu gäller det bara övertala pärona om att låta mig köpa protein pulver, eftersom jag inte får i mig så mycket protein som jag behöver vissa dagar.
Te.x om jag tränar efter skolan, då blir det oftast inget "mellan-mål"...Då skulle en shake sitta fint ist för inget! :=)

Får du inte köpa protein pulver så är inte det hela världen. Be dem köpa massor av ägg, mjölk, keso, kvarg, kycklingbröst ... var inte orolig. Ingen blir gladare än päronen om du ber om sund äkta mat. (Om vi då utgår från att de inte är McDonalds stammisar)

CharlieBB
2011-04-17, 19:20
Får du inte köpa protein pulver så är inte det hela världen. Be dem köpa massor av ägg, mjölk, keso, kvarg, kycklingbröst ... var inte orolig. Ingen blir gladare än päronen om du ber om sund äkta mat. (Om vi då utgår från att de inte är McDonalds stammisar)

En liten fråga om ägg, innehåller det like mycket proteiner om man te. steker eller kokar det? =o

Dom är inte några McDonalds stammisar, vad jag vet ;)

mikaelj
2011-04-17, 19:27
En liten fråga om ägg, innehåller det like mycket proteiner om man te. steker eller kokar det? =o

Ja. Och du blir inte fet av fett.

CharlieBB
2011-04-17, 19:38
Ja. Och du blir inte fet av fett.

Läste någonstans att om man steker/kokar ägget så försviner det mesta av protinet i ägget.

Bra för jag vill inte bli fet :P, **stor** haha.

kettlebellGuden
2011-04-17, 19:41
Läste någonstans att om man steker/kokar ägget så försviner det mesta av protinet i ägget.


Wat. Nej. Om något så förbättras ditt upptag av proteinet efter stekning/kokning.

CharlieBB
2011-04-17, 19:43
Wat. Nej. Om något så förbättras ditt upptag av proteinet efter stekning/kokning.

Oh! Bra *popcorn* *popcorn* *popcorn*

Carcer
2011-04-17, 20:38
176 cm 87 kg.




177cm 116 kg. Kör crossfat istället för crossfit! :hbang:

BonkyBo
2011-04-18, 06:38
Ja. Och du blir inte fet av fett.

Att bara säga "du blir inte fet av fett" kan bli lite fel om man inte samtidigt går in på detaljerna vad man bör undvika för att det "inte ska gälla".

Man ja, lågkolhydratkost med mycket fett blir man inte fet av.

Määng
2011-04-20, 12:53
Är flera år sen jag körde SS sist så jag tänkte sticka in med en fråga.

När man fastnar på en vikt låt oss säga 450kg i knäböj i en vecka.. ska man då sänka vikten lite grann och försöka jobba sig förbi 450kg?

Carcer
2011-04-20, 13:29
Är flera år sen jag körde SS sist så jag tänkte sticka in med en fråga.

När man fastnar på en vikt låt oss säga 450kg i knäböj i en vecka.. ska man då sänka vikten lite grann och försöka jobba sig förbi 450kg?

Tror är att man kör 10% deload och börjar om därifrån. Så 450-45=405.

Leifallan
2011-04-20, 14:54
Situps kan du göra i en halv evighet utan något annat resultat att du fått jättestarka höftböjare.

Haha nu tar du väl ändå i en smula? Nä då är det bättre med crunches;)

Skämt åsido, situps är onödigt då bålen aktiveras som bäst med tunga övningar.

Ny forskning som är utförd med friska och tränande försökspersoner, visar också att tunga övningar aktiverar hela bålen bättre än lätta.9, 10, 11, 12 En studie från USA har visat att marklyft och knäböj aktiverar både den globala och den lokala bålmuskulaturen i högre grad än traditionella stabilitetsövningar på boll, samt att muskelaktiviteten ökar i takt med belastningen.9

En relaterad studie av spanska forskare visar vidare att explosiv träning i form av sit-ups är mer effektiv än både statisk och långsam träning på boll. Genom att undersöka hur rörelsehastigheten hänger samman med rekryteringen av bålens muskulatur vid sit-ups kunde man konstatera att muskelaktiviteten i rectus abdominis och obliquus internus i princip fördubblades vid den snabbaste rörelsehastigheten jämfört med den långsammaste, samtidigt som den steg nästan sjufaldigt i obliquus externus.

De studier man refererar till:

# Nuzzo, J. L., et. al. (2008). Trunk muscle activity during stability ball and free weight exercises. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22:1, 95-102.

# Hamlyn, N., Behm, D., & Young, W. B. (2007). Trunk muscle activation during dynamic weight training exercises and isometric instability activities. The Journal of Strength and Conditioning Research, 21:4, 1108-1112.

# Vera-Garcia, F. J., Flores-Parodi, B., Elvira, J.L., & Sarti, M. A. (2008). Influence of trunk curl-up speed on muscular recruitment. The Journal of Strength and Conditioning Research, 22:3, 684-690.

# Bressel, E., Willardson, J. M., Thompson, B., & Fontana, F. E. (2008). Effect of instruction, surface stability, and intensity on trunk muscle activity. Journal of Electromyography and Kinesiology, December 1.

http://www.body.se/artiklar/traning/20101025/bygg-brutal-balstyrka-men-skippa-coretraningen