handdator

Visa fullständig version : För mycket träning för lite mat?


Kilogram
2011-04-17, 12:55
Har trappat upp min träning ganska mycket det senaste året, och ligger nu på löpning ca 3 mil i genomsnitt per vecka. Har tappat drygt 2-3 kg senaste halvåret, vilket jag absolut inte behöver/vill göra, med tanke på att jag är man, 22 år, 177 cm, och väger nu strax under 60 kg.

Har minskat i midjemått dessutom, märker det på byxor och jeans. Men det konstiga är att jag verkar ha fått mer fett kring magen. Det är i alla fall lite lösare liksom än förut.

Har räknat på mitt kaloriintag på en dag och märkt att jag sällan ligger över 2000 kcal på en dag.

Har läst lite om det här angående fettförbränning kontra tappa muskelmassa vid träning.

Kan det vara så att jag äter för lite i förhållande till min träningsmängd och att fettförbränningen avstannar och kroppen börjar göra sig av med muskelmassa istället och kanske istället rentav börjar lagra mer fett?

Chaliza
2011-04-17, 13:42
Du äter verkligen för lite om du springer så där mycket i snitt varje vecka. Nu vet jag inte vad ditt mål är med träning om det är att bli muskulös eller få en löparkropp. Men låter som du äter väldigt lite och springer/tränar väldigt mycket, va inte rädd att äta!