handdator

Visa fullständig version : M Crohn och träning


Thojoe
2011-04-17, 11:15
Hej,
Nyss hemkommen efter 4 veckor på sjukhus. OP för att ta bort en del av tjocktarmen, ca 45cm lämnades kvar. Tyvärr blev det komplikation och en akut OP var nödvänding efter 4 dagar då 70 cm tunntarm fick tas bort och de la upp en stomi...
Min vikt i februari var runt 97 kg, då med en kreatinkur bakom mig och en period med bra träning. Nu sitter jag är, frustrerad över stomin och att jag än så länge inte kunnat borja träna. Gjorde 4x20 armhävningar igår och lite benböj utan vikt.
Knäck över att se hur kläderna hänger på kroppen och den heta jeanshäcken som försvunnit.
Tidigare så har ca 1 meter tunntarm tagitbort och även då fick jag stomi, detta var -96.
Behandlas normalt med Humira, sedan ett halvår och det har verkligen haft effekt men OP var nödvändig pga ärr och djupa sår på tjocktarm...

Finns det någon här som kan ge mig lite hopp... Har tappat ca 20 kg och har svårt att se hur jag ska komma tbx i form. Äter konstant men ser ingen uppgång, kanske tar det lite mer tid för tunntarmen att anpassa sig och kunna förse mig med all näring... Har varit droppfri i tvådagar nu men känner nog att det kommer funka utan dropp.

Stomin kommer läggas ner i oktober hoppas jag och det ser jag verkligen fram emot men vill innan dess vara tillbaka på iaf 90 kg.
Jag komemr då ha ca 3,5 meter tunntarm kvar, samt mina 45 cm tjocktarm. Någon som har samma situation...

Dietist är inkopplad och jag dricker 3 näringsdrycker dagligen.

Uppskattar verkligen den hjälp jag kan få och även om ni vill dela med er av era erfarenheter som mtex att träna med stomi osv...

Tack på förhand

Thomas

SiSenior
2011-04-17, 11:30
En fungedring bara (ta det inte som ett påhopp, menar verkligen inget illa). Men vad är det för speciellt att träna med stomi? Skulle "folk med stomi" behöva träna på något annat sätt än vi "vanliga" personer? Är det några övningar ni inte kan genomföra bara för ni har stomi? Eller är det f.f.a. kosten du är bekymrad över? I så fall tyckte jag inte att det framgick riktigt.

Men lycka till!

Sheogorath
2011-04-17, 11:31
Det hopp jag kan ge dig är att de nya muskelcellkärnor du bildat genom träningen hittills alltid finns kvar i dina muskelfibrer även om muskelproteinmängden sjunkit. Du har alltså förutsättningar att bygga tillbaka proteinet snabbt eftersom fler "fabriker" står redo att producera muskelmassa nu jämfört med när du började träna.

Thojoe
2011-04-17, 11:35
Mina funderingar gäller både kosten och stomin, kommer det börja läcka vilket redan har hänt flera ggr och sen är min oro kring kosten om jag kan tillgodgöra mig tillräckligt med näring för att även kunna vara fysiskt aktiv med hård träning.

Sheogorath, ditt svar ger mig lite hopp :-)

JacobHeitmann
2011-04-17, 13:43
Om du vill bli av med din Chrons rekommenderar jag att läsa Self Healing Colitis & Chrons av David Klein. Lycka till!

Anton Fräs
2011-04-17, 14:10
Om du vill bli av med din Chrons rekommenderar jag att läsa Self Healing Colitis & Chrons av David Klein. Lycka till!

Det du skriver är nästan hånfullt då det gäller ett riktigt medicinskt tillstånd. Ja jag har kikat på boken och läst hemsidan, holistiskt skräp är vad det verkar som.

TS har du tillgång till dietist så skulle jag rekommendera dig att gå till en. Gör det då klart hur mycket din hårda träning betyder för dig och att du vill ha hjälp med kosten för att kunna klara av träningen och bygga muskelmassa.

Tolkia
2011-04-17, 14:14
Om du inte har gjort en sökning, så gör det. Jag vet att det finns fler med tarmsjukdomar här, och att ämnet varit uppe tidigare, men det var ett tag sedan jag såg det senast. (Obs. när du söker att det inte är så ovanligt att man (fel)stavar crohn som chron, så det kan var läge att söka på "chrons" och liknande också.)

En viktig - och svår! -grej är att inte ha för bråttom. Jag förstår att det känns som om du inte vill förlora en minut, men risken med att forcera allt är att man vips är ett steg framåt och två tillbaka. Försök se långsiktigt.

Yes
2011-04-17, 14:59
Det du skriver är nästan hånfullt då det gäller ett riktigt medicinskt tillstånd.
Inte bara nästan. Det är att spotta alla med Crohns i ansiktet. Ett kok stryk skulle han förtjäna.

Det där är inget annat än att försöka casha in på desperata människor och sälja sitt religiösa kvacsalveri.

Som tur är finns det många kompetenta läkare med lång erfarenhet av behandlingar och forskning.

Tyvärr kan jag inte hjälpa TS men det är nog bara att bita ihop och ha tålamod. Sen brukar det gå snabbare än man tror att återå det man förlorat, samt att man brukar överskatta hur mycket man tappat när man ligger i sjuksängen.

ManuelIT
2011-06-08, 19:40
Jag lider av samma sjukdom, går på Humira sen ett tag tillbaka och har blivit av med X meter av tunntarmen med, fast detta var för nästan 10 år sedan, så jag vet inte om mina erfarenheter kan vara till en hjälp. Men om det är någon tröst så tränar jag och äter i princip som helt normalt nu.

Sparven från Minsk
2011-06-08, 19:47
Det du skriver är nästan hånfullt då det gäller ett riktigt medicinskt tillstånd. Ja jag har kikat på boken och läst hemsidan, holistiskt skräp är vad det verkar som.

Lider själv av U. colit, Chrons syskon och man tar illa vid sig faktiskt då folk tror att det går att boka med rätt sorts tee och ett mantra.

Till TS:
När jag insjuknade tappade jag 20 kg ca. Hade inte stomi då men gick upp allt under 1 års tid ungefär så klart det finns hopp och mer därtill.
Ta ett ordentligt snack med din dietist, därför de finns.