handdator

Visa fullständig version : Hur stor skillnad tror du kosttillskott gör?


revilo
2011-04-16, 22:20
Antag att en man bestämmer sig för att börja gymma. Han har läst en hel del om styrketräning och förstår de grundläggande koncepten som de flesta är överens om. Kostmässigt så strävar han efter att ligga på energiöverskott, äta ett mål mat när han kommit hem från gymmet och få i sig mycket protein. Men den här mannen tar inga kosttillskott. Efter ett år på gymmet har han gjort dessa ökningar:

Bänkpress: 50 kg -----> 90 kg
Knäböj: 70 -----> 110 kg
Marklyft: 90 kg -----> 140 kg

Han har alltså ökat från 210 kg RAW till 340 kg utan några kosttillskott.

Hur mycket, hade samma kille ökat, om han hade tagit kosttillskott och skött det perfekt? om han hade tajmat sina proteinpulser perfekt, tagit kreatin i cykler, käkat aminosyror i samband med träning osv?

Hade han bänkat 92,5 kg, 100 kg eller kanske rentav 110 kg? Antag att han svarar medelbra på kosttillskotten.

Mollestam
2011-04-16, 22:31
Är den här killen du?
För övrigt så har jag ingen aning, det enda jag känner av direkt så att säga är min PWO. Så det andra kan vara hur mycket placebo/overksamt för mig som helst, kan ändå inte veta.
Hade dålig koll på det mesta när jag började träna, men i samband med att jag fick lite bättre koll började jag också med tillskott, så det är förhoppningsvis en kombination av dessa två som har fixat mina framsteg.

hejhopp79
2011-04-16, 22:32
Beror uppenbarligen helt på vilket kosttillskott det är, när man tar det och hur man sköter alla andra faktorer i övrigt.

Så det är en omöjlig fråga att svara på. Kosttillskott är både överskattade och delvis underskattade. Newbies som köper random kosttillskott är överskattat.

axelaj
2011-04-16, 22:34
Om denna snubbe ( vem det nu är ) hade skött sin vanliga mat helt perfekt, så tror jag inte kosttillskott hade gett några bättre resultat alls. Men i realiteten så är det ganska få som sköter kosten perfekt om vi ska vara ärliga...

Men inga stora skillnader tror jag.

MtotheM
2011-04-16, 22:58
Om denna snubbe ( vem det nu är ) hade skött sin vanliga mat helt perfekt, så tror jag inte kosttillskott hade gett några bättre resultat alls. Men i realiteten så är det ganska få som sköter kosten perfekt om vi ska vara ärliga...

Men inga stora skillnader tror jag.
+1

Och inte heller någon som "tajmar" sina kosttillskott perfekt heller.

solari
2011-04-17, 00:16
Om denna snubbe ( vem det nu är ) hade skött sin vanliga mat helt perfekt, så tror jag inte kosttillskott hade gett några bättre resultat alls. Men i realiteten så är det ganska få som sköter kosten perfekt om vi ska vara ärliga...

Så känner jag själv. Jag tar inte tillskottet för att öka eller bli bättre, utan just för att jag behöver ett tillskott till min kost då jag är dålig på att få i mig vad jag behöver.

Det som sticker ut är som tidigare talare poängterat PWO, utan den hade väääldigt många pass inte ens blivit av och ännu fler blivit helt kass. Just pga min dåliga kosthållning så gör den underverk för att jag överhuvudtaget ska kunna träna vissa dagar, och träningen blir faktiskt riktigt bra.

Jorgen
2011-04-17, 05:43
Så känner jag själv. Jag tar inte tillskottet för att öka eller bli bättre, utan just för att jag behöver ett tillskott till min kost då jag är dålig på att få i mig vad jag behöver.

Det som sticker ut är som tidigare talare poängterat PWO, utan den hade väääldigt många pass inte ens blivit av och ännu fler blivit helt kass. Just pga min dåliga kosthållning så gör den underverk för att jag överhuvudtaget ska kunna träna vissa dagar, och träningen blir faktiskt riktigt bra.

På vilket sätt hjälper en PWO din dåliga kosthållning?
Ditt argument för att använda PWO och kosttillskott överhuvudtaget är ju kass.
Det är inget substitut för dålig kosthållning och motivation.

revilo
2011-04-17, 08:03
Jag frågar alltså inte efter ett helt säkert svar, skrivet i sten. Det finns ingen som kan vara säker på hur stor skillnad kosttillskotten hade gjort, det förstår jag också. Däremot så skulle det var intressant att höra hur folk gissade, för att få någon vag uppfattning om vad folk tror om kosttillskott.

Som sagt sköter han sin kost bra, och följer grundläggande principer utan att ha något extrem optinoja.

Jag tror hans RAW hade legat på 355 kg istället för 340 med en riktigt ambitiös kosttillskottsupplementering a la joachim bartoll. En vild gissning förstås, men det ger förhoppningsvis en fingervisning om hur viktigt jag tror tillskotten är. Är jag ute och cyklar? någon annan som vågar sig på en gissning?

Pepz
2011-04-17, 08:05
kreatinet hade nog gett 0-15kg till

i övrigt så ingen skillnad alls.

Nordenator
2011-04-17, 08:48
Det är väl kliniskt visat att till exempel EAA och vassle leder till större muskelökningar än normal föda? Med det i bakfickan vore det väl lite märkligt att säga att det inte är någon skillnad alls. Det kanske inte rör sig om någon astronomisk skillnad, men att avrunda eventuell differens nedåt känns ju inte helt rätt.

Men jag har inte heller någon större tilltro till kosttillskottens effekt. Jag ramar personligen in passet i EAA mest av bekvämlighetsskäl.

vicarious
2011-04-17, 08:52
Det är väl kliniskt visat att till exempel EAA och vassle leder till större muskelökningar än normal föda? Med det i bakfickan vore det väl lite märkligt att säga att det inte är någon skillnad alls.


Nej det tror jag inte. Inte om man får i sig motsvarande mängd essentiella aminosyror från kosten.

Rikard Jansson
2011-04-17, 08:54
+0-10% med lagliga

Pepz
2011-04-17, 09:05
Det är väl kliniskt visat att till exempel EAA och vassle leder till större muskelökningar än normal föda?

Jag har inte sett någon studie där den faktiska muskelmassan ökade med supplementering av EAA utan bara ökad proteinsyntes. studierna har varit korta och mätt akut effekt.

ofta jämför man vassle mot kasein eller soja. och jag har inte sett någon där man jämför med motsvarande proteinintag från mat.

sen är jag ju inte hälften så insatt som king grub eller william

MtotheM
2011-04-17, 10:30
kreatinet hade nog gett 0-15kg till

i övrigt så ingen skillnad alls.
Hur stor skillnad tror du det hade varit om han sedan slutade med kreatin i typ 2 månader?

Pepz
2011-04-17, 10:47
Hur stor skillnad tror du det hade varit om han sedan slutade med kreatin i typ 2 månader?

0-10kg

oavsett så det är ju enbart gissningar som inte har något värde

solari
2011-04-17, 20:52
På vilket sätt hjälper en PWO din dåliga kosthållning?
Ditt argument för att använda PWO och kosttillskott överhuvudtaget är ju kass.
Det är inget substitut för dålig kosthållning och motivation.

Uttryckte mig lite felaktigt (se tidpunkt för inlägget för förklaring)
PWO'ns betydelse för mig är stor i och med att jag pga yttre omständigheter vissa dagar endast kan träna på morgonen. Jag är verkligen ingen morgonmänniska och dessa dagar hade det inte blivit någon träning om jag inte haft den.

Spridis
2011-04-18, 19:04
Ingen som helst skillnad om kosttillskotten hade bestått av vanliga aminosyror/proteinpulver, dvs mat i pulverform.
Kreatin kunde ha gett en liten noterbar skillnad i explosivitet och styrka.