Visa fullständig version : Hur äta vid nattjobb?
Carolinew
2011-04-16, 19:19
Kommer under sommaren att jobba heltid natt och funderar lite på hur jag skall lägga upp maten. Jag vet inte riktigt vad för typ av jobb jag kommer hamna på än men troligen kommer jag köra rond med bil vilket innebär att jag inte kommer ha tillgång till kylskåp, micro eller liknande. Kommer jobba 12-timmarspass (18-06 eller 19-07) vilket gör att jag nog måste äta i alla fall en eller två gånger under denna perioden.
Har tänkt proteindrinkar etc. men blir inte de lite äckliga om de får ligga blandade i flera timmar innan man dricker dem (även om man har kylväska med sig)? Mackor är ju också ett alternativ men det känns inte speciellt bra nu när jag försöker bli av med lite fläsk.
Så, någon som är i liknande situation eller bara har tips på enkel kall mat med mycket protein som är enkelt att fixa och ha med sig?
Big Sleazy
2011-04-16, 19:22
Om du har kylväska, keso. Men du behöver väl inte blanda proteindrinkarna innan? Ta med dig en flaska med vatten och en burk med pulver och blanda direkt när du ska dricka?
Hudiksvall_Bänkpress
2011-04-16, 19:25
Har jobbat en hel del natt under mina år inom industrin.
Det som funkat bäst för mig är-Ingen mat under natten...
Käkar frukost innan jag lägger mig på morgonen,Lunch när jag vaknar innan träning,middag efter träning och ev nåt mindre mål innan jag jag börjar jobba.
Enda som sklijer mot min vanliga dygnsrytm är sömnen.
champion
2011-04-16, 19:35
Om du har kylväska så köp kylklampar. Då kan du ta med mat som du gillar äta kall tex tonfisk, kyckling, sallad, skinksallad etc etc.
När jag jobbade natt så käkade tonfisk, kyckling, lax, köttbullar, lövbiff etc etc. Kylklamparna räddade minna nätter. Visst var kall mat äcklig men hade man med sig varmmjölk så räddade det natten.
Vissa säger att man inte ska äta något under natten. Då skulle jag dö om jag skulle vänta 12h på mat. Ska du jobba flera nätter i rad? Försök då vänd på dygnet helt så du kan äta.
Carolinew
2011-04-16, 20:09
Om du har kylväska, keso. Men du behöver väl inte blanda proteindrinkarna innan? Ta med dig en flaska med vatten och en burk med pulver och blanda direkt när du ska dricka?
Nä det är sant. Lite meckigare blir det ju men det kan det nog vara värt.
Käkar frukost innan jag lägger mig på morgonen,Lunch när jag vaknar innan träning,middag efter träning och ev nåt mindre mål innan jag jag börjar jobba.
Jo hade man inte haft 12-timmarspass så. Blir ju inget ätet på 13 vakna timmar då och det känns lite overkill.
Om du har kylväska så köp kylklampar. Då kan du ta med mat som du gillar äta kall tex tonfisk, kyckling, sallad, skinksallad etc etc.
När jag jobbade natt så käkade tonfisk, kyckling, lax, köttbullar, lövbiff etc etc. Kylklamparna räddade minna nätter. Visst var kall mat äcklig men hade man med sig varmmjölk så räddade det natten.
Vissa säger att man inte ska äta något under natten. Då skulle jag dö om jag skulle vänta 12h på mat. Ska du jobba flera nätter i rad? Försök då vänd på dygnet helt så du kan äta.
Jo kylklampar får det nog bli. Får väl se till att hitta nåt som känns OK att äta kallt.
Kommer jobba 2 eller 3 nätter i rad, ledig 2 eller 3 nätter. Så kommer väl aldrig hinna vända tillbaka dygnet egentligen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115180
Kommer själv också jobba natt i sommar ungefär 3 dagar i veckan, hade planerat att ta med mig mackor med skinka eller något, proteinshake och kanske lite kvarg :)
Det finns ju större mattermosar som håller maten varm i flera timmar. Kanske inte blir så gott, men vill man ha varm mat så är det ett alternativ.
Nattljus
2011-04-17, 22:38
pannkakor är goda kalla.
Jag gör exakt samma grej, det funkar jättebra. Jag har märkt att man inte blir så hungrig ändå under natten.
Reaper123
2011-04-18, 14:52
Jag fastar 16h/dygn så ser inget problem att köra "ingen mat under 12h på jobbet".
Men ingen aning om hur din kropp skulle reagera på detta, så ska låta det vara osagt om det är rätt väg att gå för dig! Men du behöver knappast få i dig två stora mål mat under denna tid så något lite som klarar ett par timmar "svalt" borde ju duga?
Kylväska + kvarg känns som förstahandsval för mig iaf om jag nu tvunget behövde äta något under natten och satt fast i en bil! :)
Det finns ju större mattermosar som håller maten varm i flera timmar. Kanske inte blir så gott, men vill man ha varm mat så är det ett alternativ.
Sant, en större termos kostar kanske 150kr på Clas Ohlson. Det är bara att hälla kokvarmt vatten i den innan (så att man värmer upp innandömet), lägga den uppvärmda maten i en fryspåse eller dyl. (om man vill slippa diska) och trycka ner i termosen. Funkar fint.
Ett tips som jag körde med under mina långa skoldagar ifrån kl 6 till typ 4-5 eftermiddan e ändå ta med dig keso, frukt, torkad frukt, proteinpulver + vatten, knäckemacka med ägg mm... Sallad? Ja allt håller faktiskt utan kylskåp å mycket e gott å äta kallt!!
Jag jobbar likande tider, 19-05 just nu. Jag brukar äta en stor portion mat runt 21, något lättare runt 01 och en nattmacka strax efter 05 när jag kommer hem. Har inte samma problem som dig med avsaknad av kylskåp. Flera kollegor håller normala mattider, men funkar inte för mig.
Ett tips för dig är att äta middag innan jobbet, sen typ proteinbar + frukt under natten om du är hungrig. Vill du dricka proteindrink så ha med pulver i en påse och blanda precis innan du ska dricka den.
bulldozer
2011-04-25, 04:13
För mig funkar det bra med nån frukt bara, ev. nån protteshake brukar i regel inte bli
hungrig på nätterna så det blir på tidiga morgonkanten (ca 4) som jag käkar det. Äter lite
senare middag bara och frukost sen när man kommer hem.
Jag fastar 16h/dygn så ser inget problem att köra "ingen mat under 12h på jobbet".
Men ingen aning om hur din kropp skulle reagera på detta, så ska låta det vara osagt om det är rätt väg att gå för dig! Men du behöver knappast få i dig två stora mål mat under denna tid så något lite som klarar ett par timmar "svalt" borde ju duga?
+1
Periodisk fasta kan ju vara något att åtminstone prova. Skulle nog vara väldigt skönt att slippa matproblematiken under natten.
Ät en liten frukost när du går upp (13-14?), träna och ät som tusan efter träningen (kl 16-17?) och kanske avsluta med lite kvarg eller vassledrink vid 8-9 samtidigt som du inleder fastan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.