Visa fullständig version : Tuggummi?
Kom över den här länken på facebook:
https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Futbildningscenter.se%2Fdok ument%2Fnyhetsbrev.5.2010.pdf&embedded=true&chrome=true
Tyckte att det var av intresse eftersom jag själv käkar en del tuggummi. Hade varit bra att veta hur det egentligen ligger till, hur "nyttigt" tuggummi egentligen är. Artikeln saknar referenser, vad jag kan se, så hade varit intressant och få lite belägg för det som står.
Vad säger vetenskapen idag om de ingredienser som finns i tuggummi?
King Grub
2011-04-16, 19:24
Tommy Svensson är en pseudovetenskaplig pajas som inte har belägg för något av det han påstår.
Alla ingredienser i våra tuggummin är granskade och godkända och anses inte ha några skadliga biverkningar vid normal konsumtion.
Tommy Svensson är en pseudovetenskaplig pajas som inte har belägg för något av det han påstår.
Alla ingredienser i våra tuggummin är granskade och godkända och anses inte ha några skadliga biverkningar vid normal konsumtion.
Tack för snabbt svar, hela artikeln kändes ganska färgad när jag läste den.
Eddie Vedder
2011-04-16, 19:47
Det där måste ju vara skrivet av en mellanstadiekille. :D
Sojalecitin E 322 är en riktig värsting som tillverkas av tungt besprutad soja där bl.a. extrationsbensin Hexan ellar annat lika farlit lösningsmedel används.
Låter som vilken annan protestsång mot margarin som helst. Personen borde gjort bättre eftersökning innan texten presenterades:(
Eddie Vedder
2011-04-16, 20:01
Personen borde gjort bättre eftersökning innan texten presenterades:(
Vad menar du? Blir du inte övertygad bortom alla tvivel av såna här vattentäta argument?:
Ethenylester som är ett mycket giftigt ämne
Glyceryltriacetat är ett mycket tveksamt ämne
:D
Jag läste Glyceryltriacetat men kunde inte för mitt liv förstå hur det ämnet skulle kunna vara giftigt. Det är en enkel triglycerid där man istället satt på tre ättiksyror istället för längre fettsyror.
Rimligen borde den kunna vara ytaktiv och reta våra slemhinnor i mag-/tarmkanalen men knappast mer:confused:
En sökning på nätet gav:
http://toxnet.nlm.nih.gov/cgi-bin/sis/search/r?dbs+hsdb:@term+@rn+@rel+102-76-1
Författaren borde gjort mer efterforskning.
King Grub
2011-04-17, 08:05
Tommy Svensson går efter:
Naturligt = alltid oskadligt och nyttigt.
Konstgjort = alltid farligt, ofta dödligt.
Eddie Vedder
2011-04-17, 08:13
Författaren borde gjort mer efterforskning.
Och kanske spenderat någon minut på korrekturläsning. ;)
luktar aftonbladet om den texten
krubkungen
2011-04-17, 09:54
Tommy Svensson går efter:
Naturligt = alltid oskadligt och nyttigt.
Konstgjort = alltid farligt, ofta dödligt.
Låter vettigt :D
Finns det något ställe man kan läsa mer om tuggummi eller måste man läsa studier för varje enskild ingrediens?
Gjorde en snabbsökning på livsmedelsverket men hittade inte det jag sökte, kanske använde fel sökord.
Eddie Vedder
2011-04-17, 13:41
Finns det något ställe man kan läsa mer om tuggummi eller måste man läsa studier för varje enskild ingrediens?
Gjorde en snabbsökning på livsmedelsverket men hittade inte det jag sökte, kanske använde fel sökord.
Sökte du på just tuggummi eller de specifika ingredienserna han tar upp? För det finns information om alla godkända tillsatser.
Sökte du på just tuggummi eller de specifika ingredienserna han tar upp? För det finns information om alla godkända tillsatser.
Sökte på tuggummi och fick ingen vettig träff, om jag förstår dig rätt så ska jag söka på varje enskild tillsats istället?
Eddie Vedder
2011-04-17, 13:52
Sökte på tuggummi och fick ingen vettig träff, om jag förstår dig rätt så ska jag söka på varje enskild tillsats istället?
Ja precis. Om du undrar över något av de ämnen han pratar om så sökt på dom specifikt. Fast kom ihåg att enligt författaren av texten kommer ju allt du läser vara lögn. ;)
Ja precis. Om du undrar över något av de ämnen han pratar om så sökt på dom specifikt. Fast kom ihåg att enligt författaren av texten kommer ju allt du läser vara lögn. ;)
:laugh: Ska ha det i bakhuvudet!
Plocka ut de ingredienser i ditt tuggummi som du känner dig tveksam till. Det går säkert att sakligt reda ut hur det påverkar dig och varför det finns med i tuggummit. Tillverkarna stoppar inte med saker som inte har någon uppgift i produkten.
Personen som postade texten på facebook mailade Tommy Svensson och fick detta till svar:
Han hänvisar till en bok från Livsmedelsverket och en kille som heter Roy Firus http://hem.passagen.se/enummer/ Sen skriver han att han aldrig skulle våga skriva något som det inte fanns belägg för eftersom:
"Om det inte skulle göra det skulle företagen som tillverkar gummibas stämma skjortan av mig. Jag skulle aldrig våga gå ut med uppgifter som inte stämmer, det skulle bli mycket dyrt för mig"
Eddie Vedder
2011-04-17, 20:41
Tillverkarna stoppar inte med saker som inte har någon uppgift i produkten.
Nej men massor som är onödigt för kvalitén i alla fall. Men som gör det billigare. Inte just i tuggummi kanske men i desto fler andra produkter. Varför skulle man annars helt plötsligt radikalt skära ner på tillsatser så fort det ifrågasätts och får ett kundvärde?
Om det nu var så viktigt i produkten. Klart de stoppar i så mycket som möjligt som ger ökad vinstmarginal och säljer så kass kvalitet man bara kan så länge folk betalar.
Personen som postade texten på facebook mailade Tommy Svensson och fick detta till svar:
Han hänvisar till en bok från Livsmedelsverket och en kille som heter Roy Firus http://hem.passagen.se/enummer/ Sen skriver han att han aldrig skulle våga skriva något som det inte fanns belägg för eftersom:
"Om det inte skulle göra det skulle företagen som tillverkar gummibas stämma skjortan av mig. Jag skulle aldrig våga gå ut med uppgifter som inte stämmer, det skulle bli mycket dyrt för mig"
Vore kul ifall författaren till texten kom till oss.
Tyvärr blir det alltid svårare att reda ut ämnen som någon kräver ska deklareras med E-nummer, när de omnämns med engelskt namn:confused:
Men till texten.
Texten skiljer inte ut vilka mängder som vi exponeras för. Att det kan finnas rester av lösningsmedel i aromer kan jag mycket väl förstå. Aromämnen är flyktiga och uppvisar oftast samma löslighetsegenskaper som lösningsmedlet. Det gör det svårare att avskilja dem. Men jag misstänker att mängderna lösningsmedel i aromen är << 1 % och mängden arom i livsmedlet är på promillenivå.
Får vi fram hur mycket förorening det finns i livsmedlet så ska vi säkert kunna ställa det i förhållandet till ADI.
Eddie !
Jag kan ingenting om tuggummi. Mer än att det är kostfibrer vi tuggar på.
Det är något halvår sedan jag skrev om vad som händer när man ersätter fett eller socker med vatten och sötningsmedel i lightprodukter. Produkten tapppar munkänslan från fettet och vattenaktiviteten ökar. Båda effekterna MÅSTE mötas med tillsatser av någon form.
Jag kan se massor av möjligheter att plocka bort konserveringsmedel och stabiliseringsmedel i livsmedel. Tyvärr kommer varans hållbarhet att förkortas och kassationerna att öka. Både hos tillverkare och butiker men även hemma hos oss. Vem köper BigPack när vi vet att vi inte kommer att hinna äta upp hela burken och kastar hälften:(
Vi måste ändra vårt konsumtionsmönster ifall det ska lyckas. Vi är bortskämda idag.
Eddie Vedder
2011-04-18, 06:49
Eddie !
Jag kan ingenting om tuggummi. Mer än att det är kostfibrer vi tuggar på.
Det är något halvår sedan jag skrev om vad som händer när man ersätter fett eller socker med vatten och sötningsmedel i lightprodukter. Produkten tapppar munkänslan från fettet och vattenaktiviteten ökar. Båda effekterna MÅSTE mötas med tillsatser av någon form.
Jag kan se massor av möjligheter att plocka bort konserveringsmedel och stabiliseringsmedel i livsmedel. Tyvärr kommer varans hållbarhet att förkortas och kassationerna att öka. Både hos tillverkare och butiker men även hemma hos oss. Vem köper BigPack när vi vet att vi inte kommer att hinna äta upp hela burken och kastar hälften:(
Vi måste ändra vårt konsumtionsmönster ifall det ska lyckas. Vi är bortskämda idag.
Jag pratar inte bara om konserveringsmedel utan smakförstärkare, förtjockningsmedel, färgämnen, emulgeringsmedel etc. Massor av tillsatser som bara sätts dit för maximal vinstmarginal. Och jag ser inget fel i det, i mina ögon är inte livsmedelsbranschen annorlunda mot andra, klart man vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Men det är ju naivt att tro att de vill ge oss mer kvalitet än vi är beredda att betala för, och mer säkerhet än vad som krävs inom lagens gränser.
Men det är ju naivt att tro att de vill ge oss mer kvalitet än vi är beredda att betala för, och mer säkerhet än vad som krävs inom lagens gränser.
Lagen är tydlig. Mat ska vara säkert. Ingen ska avsikligt skadas eller dödas av maten.
Samtidigt finns det en stark trend här på Kolozzeum att äta naturligt och äta maten ifall den luktar och smakar bra. i 999999 fall av 1 miljon fungerar det. Men Kolozzeum har 40 000 medlemar som äter en eller flera gånger per dygn, år efter år. Ser vi det ur det perspektivet kommer frångan att bli annorlunda.
Här finns ett uppslag för en hel bok eller en avhandlig om säker mat:D
OneManArmy
2011-04-18, 08:01
Nu när ni ändå är inne på tuggumin och skumma ämnen. Hur fan ska man räkna kcal om man tuggar mycket tuggumin? Tänker på vad kroppen gör med sockeralkoholerna.
Vet att det mesta av kcal ska brännas vid tuggandet men om
Man drar i sig 4-6 bitar åt gången?
King Grub
2011-04-18, 08:03
Inte bara det mesta, utan mycket mer än tuggummits energi förbrukas av tuggandet. Tuggar du 100 tuggningar per minut ökar din kaloriförbrukning med nära 20%, och även lugn tuggnings höjning av ämnesomsättningen skulle snabbt förbruka energin i ett halvdussin tuggummin, särskilt som du inte sväljer dom, antar jag.
OneManArmy
2011-04-18, 08:21
Inte bara det mesta, utan mycket mer än tuggummits energi förbrukas av tuggandet. Tuggar du 100 tuggningar per minut ökar din kaloriförbrukning med nära 20%, och även lugn tuggnings höjning av ämnesomsättningen skulle snabbt förbruka energin i ett halvdussin tuggummin, särskilt som du inte sväljer dom, antar jag.
Helsike är det så pass mycket den höjs! Det var inte dåligt måste jag säga.
Då kan jag lugnt fortsätta strunta i att skriva ned de mellan 20-40 tuggumin det kan bli per dag alltså.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.