handdator

Visa fullständig version : Starta SL 5x5 mitt under deffen?


goja
2011-04-16, 19:00
Tja!

Som rubriken lyder så undrar jag hur det är att börja med SL 5x5 mitt under pågående deff.
Mest med tanke på att man ska börja på väldigt låg vikt i programmet & så...
Ingen risk för muskelförlust

vicarious
2011-04-16, 19:03
Hur tränar du nu?

Jag hade inte börjat med det mitt i en deff.

goja
2011-04-16, 19:10
Jag kör en 4-split med:

Måndag: Bröst, triceps
Tisdag: Ben, mage
Torsdag: Axlar
Fredag: Rygg, biceps, mage

4set 5 reps på basövningar & 3x8 på isolationsövningar.

Zorban
2011-04-16, 20:01
Du kan börja SL 5x5 på högre vikter också tror jag, det finns info om hur man startar om man inte är nybörjare.

BonkyBo
2011-04-17, 08:20
Personligen tycker jag nog att det är en dålig ide att ligga på deff och börja ett styrketräningprogram.

Det är, för mig, att slösa sin energi på två saker som inte lirar med varandra särskilt bra.

vicarious
2011-04-17, 08:29
Personligen tycker jag nog att det är en dålig ide att ligga på deff och börja ett styrketräningprogram.

Det är, för mig, att slösa sin energi på två saker som inte lirar med varandra särskilt bra.

Va? Styrketräning är #1 under deff om man vill behålla muskler.

BonkyBo
2011-04-17, 08:53
Va? Styrketräning är #1 under deff om man vill behålla muskler.

Ja men inte ett progressivt program designat för att öka i styrka (speciellt inte de ökningar vi pratar om i just SL5x5).

vicarious
2011-04-17, 08:57
Ja men inte ett progressivt program designat för att öka i styrka (speciellt inte de ökningar vi pratar om i just SL5x5).

Det är väl just det man bör ha. Ett program som bygger på tunga basövningar & styrkeprogression. Däremot kan jag hålla med om att just 5x5 kan bli lite för mäktigt att börja med när man deffar.

goja
2011-04-17, 14:24
Programmet ser ju väldigt bra ut i SL & man skulle ju kunna börja på lite högre vikter som dom skriver, typ 50% av sitt 5x5max.
Som det är nu så tränar jag ju inte muskelgrupperna mer än 1 gång i veckan.

BonkyBo
2011-04-17, 15:37
Det är väl just det man bör ha. Ett program som bygger på tunga basövningar & styrkeprogression. Däremot kan jag hålla med om att just 5x5 kan bli lite för mäktigt att börja med när man deffar.

Det jag vänder mig emot är nog vad syftet är. Vill man bygga styrka så är 5x5 ett mycket bra program (även för andra än totala nybörjare). Men att också fokusera på deff (kaloriunderskott) samtidigt så blir det ofta sub-optimala resultat på styrkan, vilket antagligen får en negativ effekt på den tränandes motivation.

Min åsikt är att det är bättre att fokusera på antingen eller. Vill du bli mycket starkare än vad du är nu? Skippa deff och kör 5x5.

Vill du få "razor sharp abs"? Deffa och fortsätt på den nivå du ligger på nu, periodisera om det behövs och bli inte orolig över eventuell tappad styrka.

Eller så tar man det lite mer sakta på båda fronter och lyssnar på en smart jävel: www.leangains.com

Spartansk
2011-04-17, 15:47
Jag förstår inte varför ni inte tycker att han ska börja med SL 5x5 under deffen. Det tar väl sådär 10 veckor eller någonting innan vikterna blir tunga på SL 5x5? Att åtminstone deffa fram till dess ser jag inga problem med, men sedan är det nog bättre att lägga sig på kcal-balans eller bulka.

vicarious
2011-04-17, 16:44
Det jag vänder mig emot är nog vad syftet är. Vill man bygga styrka så är 5x5 ett mycket bra program (även för andra än totala nybörjare). Men att också fokusera på deff (kaloriunderskott) samtidigt så blir det ofta sub-optimala resultat på styrkan, vilket antagligen får en negativ effekt på den tränandes motivation.

Min åsikt är att det är bättre att fokusera på antingen eller. Vill du bli mycket starkare än vad du är nu? Skippa deff och kör 5x5.

Vill du få "razor sharp abs"? Deffa och fortsätt på den nivå du ligger på nu, periodisera om det behövs och bli inte orolig över eventuell tappad styrka.

Eller så tar man det lite mer sakta på båda fronter och lyssnar på en smart jävel: www.leangains.com

Den smarta jäveln förespråkar ju ett program där man noggrant följer progressionen, RPT. Inte olikt 5x5 bara det att volymen är lägre.

Klart att man sannolikt får bättre resultat av ett program som 5x5 om man bulkar än deffar, det gäller väl alla program - rätt så uppenbart.

Betydligt bättre att köra 5x5 under deff än något crappy högreps-upplägg a 5 pass i veckan eller liknande. Nu vet ju inte jag hur TS tränar i dagsläget men jag tror du fattar min poäng.

Jag förstår inte varför ni inte tycker att han ska börja med SL 5x5 under deffen. Det tar väl sådär 10 veckor eller någonting innan vikterna blir tunga på SL 5x5? Att åtminstone deffa fram till dess ser jag inga problem med, men sedan är det nog bättre att lägga sig på kcal-balans eller bulka.

Träna i 10v på en kapacitet som är långt under max? Förlora muskler - check.

BonkyBo
2011-04-17, 17:32
Den smarta jäveln förespråkar ju ett program där man noggrant följer progressionen, RPT. Inte olikt 5x5 bara det att volymen är lägre.

Klart att man sannolikt får bättre resultat av ett program som 5x5 om man bulkar än deffar, det gäller väl alla program - rätt så uppenbart.

Betydligt bättre att köra 5x5 under deff än något crappy högreps-upplägg a 5 pass i veckan eller liknande. Nu vet ju inte jag hur TS tränar i dagsläget men jag tror du fattar min poäng.



Träna i 10v på en kapacitet som är långt under max? Förlora muskler - check.

Absolut, 5x5 tycker jag också är ett bättre val än något split högreps tjafs. Själva övningarna i 5x5 är inte det jag skulle anpassa under deff. Utan själva programmeringen. Alltså inget öka i alla lyft varje pass, utan istället ligga i närheten av 5RM och periodisera runt den.

Spartansk
2011-04-17, 17:33
Träna i 10v på en kapacitet som är långt under max? Förlora muskler - check.

I o f s.

goja
2011-04-17, 18:35
Så det som man skulle kunna göra är att använda sig av själva programmet men att gå in på sitt max direkt & inte sikta på att öka varje pass?

vicarious
2011-04-17, 20:03
Så det som man skulle kunna göra är att använda sig av själva programmet men att gå in på sitt max direkt & inte sikta på att öka varje pass?

Inte exakt på max men ganska nära ja. Beror på om man är van vid övningarna och brukar köra dom i vanliga fall. Självklart ska du sikta på att öka varje pass. Jag skulle däremot modifiera programmet och köra färre övningar/set. Skulle aldrig palla prestera bra med 5x5 under deff.

BonkyBo
2011-04-18, 06:42
Inte exakt på max men ganska nära ja. Beror på om man är van vid övningarna och brukar köra dom i vanliga fall. Självklart ska du sikta på att öka varje pass. Jag skulle däremot modifiera programmet och köra färre övningar/set. Skulle aldrig palla prestera bra med 5x5 under deff.

+1

Vicarious är en vis man.

goja
2011-04-18, 17:30
Holy crap!!
Har nog inte garvat så mycket som jag gjorde på passet idag haha.
Tänkte jag skulle prova SL 5x5 fast genom att börja på högre vikter.
Jag & min buddy gjorde passet på ca. 20minuter & det kändes totalt meningslöst, mer som ett konditionspass xD

BonkyBo
2011-04-18, 18:51
Holy crap!!
Har nog inte garvat så mycket som jag gjorde på passet idag haha.
Tänkte jag skulle prova SL 5x5 fast genom att börja på högre vikter.
Jag & min buddy gjorde passet på ca. 20minuter & det kändes totalt meningslöst, mer som ett konditionspass xD

Var inte orolig, du kommer sätta skrattet i halsen snart om du kör progression uppåt en bit.

Alexton
2011-04-18, 18:55
Holy crap!!
Har nog inte garvat så mycket som jag gjorde på passet idag haha.
Tänkte jag skulle prova SL 5x5 fast genom att börja på högre vikter.
Jag & min buddy gjorde passet på ca. 20minuter & det kändes totalt meningslöst, mer som ett konditionspass xD

Körde en annan 5x5, madcows med stege i nästan allt. De första veckorna är enkla. Sen utvecklar man en hälsosam respekt till knäböj/marklyft.

Stoltz
2011-04-18, 19:28
Holy crap!!
Har nog inte garvat så mycket som jag gjorde på passet idag haha.
Tänkte jag skulle prova SL 5x5 fast genom att börja på högre vikter.
Jag & min buddy gjorde passet på ca. 20minuter & det kändes totalt meningslöst, mer som ett konditionspass xD

Haha, ja kaxig har man råd att vara i början ^^ Fortsätt höja så kommer det :)

goja
2011-04-30, 22:48
Efter att ha kört enligt detta upplägg nu i 2 veckor så känns det helt underbart.
Känns skönt att inte mata 100 övningar varje pass :-P
Har t.o.m fått min träningskompis att börja köra knäböj för att träna upp sitt dåliga knä *slap*

Spridis
2011-05-01, 07:23
Där ser man! Grattis!

Stoltz
2011-05-01, 08:07
Efter att ha kört enligt detta upplägg nu i 2 veckor så känns det helt underbart.
Känns skönt att inte mata 100 övningar varje pass :-P
Har t.o.m fått min träningskompis att börja köra knäböj för att träna upp sitt dåliga knä *slap*

:thumbup:

rooz
2011-05-01, 08:11
Haha, ja kaxig har man råd att vara i början ^^ Fortsätt höja så kommer det :)
This.

Snabbaste passet under min pågående 5x5 period var 20min. Numera är jag glad om jag kan hålla mig runt 120min:D

Jeml
2011-05-01, 11:50
Kan man inte starta på dom vikterna man ligger på?? Alltså börja 5x5 på sin 5x5 Max vikt i alla övningarna?*flex*

z_bumbi
2011-05-01, 12:03
Kan man inte starta på dom vikterna man ligger på?? Alltså börja 5x5 på sin 5x5 Max vikt i alla övningarna?*flex*

Jo det kan du göra men vad gör du sen?

Jeml
2011-05-01, 12:46
Höjer vikten efter behov, men då försvinner kanske själva grejen med sl??

z_bumbi
2011-05-01, 14:00
Höjer vikten efter behov, men då försvinner kanske själva grejen med sl??

Det går att köra på det sättet men meningen med de flesta enklare 5x5 är att man ska kunna höja vikten linjärt dvs att man höjer mellan varje pass/vecka och börjar du på max så kommer du inte att kunna göra det.

Däremot behöver man som van tränade (vilket inte motsvarar "jag har tränat lite allt möjligt i ett år") antagligen inte gå in fullt så lågt som de som tränat kortare rekommenderas. När man tränat ett tag eller snarare när man blivit starkare (vilket inte alltid är samma sak) så brukar 5x5 av de enklare versionerna i alla fall vara väldigt jobbiga då vikten ökar så mycket från pass till pass att man i alla fall väljer något annat. Så gruppen som inte startar från de föreslagna vikterna är i praktiken inte så stor.

Zorban
2011-05-01, 14:37
Det går att köra på det sättet men meningen med de flesta enklare 5x5 är att man ska kunna höja vikten linjärt dvs att man höjer mellan varje pass/vecka och börjar du på max så kommer du inte att kunna göra det.
Har aldrig kört SL 5x5 men blivit lite sugen på det. Är det bara meningen att man ska köra SL 5x5 fram tills att man någon gång inte klarar av 5x5 vid någon övning? Det kan väl inte ta så jättelång tid i t.ex bänk/militärpress?

Jeml
2011-05-01, 16:12
Har aldrig kört SL 5x5 men blivit lite sugen på det. Är det bara meningen att man ska köra SL 5x5 fram tills att man någon gång inte klarar av 5x5 vid någon övning? Det kan väl inte ta så jättelång tid i t.ex bänk/militärpress?

det är meningen att man ska köra tills man tar 1,5xkv i böj, sen kan man byta till ett annat upplägg har jag läst :naughty:

z_bumbi
2011-05-01, 16:16
Har aldrig kört SL 5x5 men blivit lite sugen på det. Är det bara meningen att man ska köra SL 5x5 fram tills att man någon gång inte klarar av 5x5 vid någon övning? Det kan väl inte ta så jättelång tid i t.ex bänk/militärpress?

I de flesta fallen så kör man antingen några pass till på samma vikt för att se om man klarar det då eller så sänker man vikten x antal steg och kör en ny omgång. I de fall man kommer vidare så brukar man sen sänka vikten när man verkligen har fastnat.
Fast hur snabbt det går beror på var du börjar, hur mycket du höjer och hur stark du var från början.

Zorban
2011-05-01, 16:24
Blir det inte väldigt långa tidsperioder av väldigt låg belastning då? Först initialt när man börjar med bara stången om man nu är nybörjare, och sedan gå ner i vikt när man inte klarar 5x5? Vad är det som är så speciellt med 5x5 eftersom alla lovordar det så?

hejhopp79
2011-05-01, 16:34
Amen alltså, hans deff kanske till och med blir bättre med tyngre vikter. Så 5x5 under deffen ser jag inget direkt problem med. Dock hade jag personligen kört typ 3x5 istället eftersom man som bekant inte har riktigt lika mycket energi under deffen.

z_bumbi
2011-05-01, 16:40
Blir det inte väldigt långa tidsperioder av väldigt låg belastning då? Först initialt när man börjar med bara stången om man nu är nybörjare, och sedan gå ner i vikt när man inte klarar 5x5? Vad är det som är så speciellt med 5x5 eftersom alla lovordar det så?

För nybörjare, eller i alla fall de som inte kommit så långt i sin träning, som det riktar sig till är det bra att nöta teknik på lättare vikter och nästa gång man går ner så går man inte ner lika långt utan man kanske lägger det så att man förväntas nå det gamla 5x5-maxet på 6-8 veckor (jag vet inte vad som gäller specifikt för just det program tråden ursprungligen handlade om men jag skulle i alla fall göra så).
Det är sen inget speciellt med just 5x5 utan det är snarare de tre/fyra populära 5x5 programmen som är beprövad och har ett vettigt upplägg som gör att det nämns så ofta.

Det går också självklart att köra 5x5 även för de som tränat länge men då får man oftast styra belastningen på ett annat sätt eller om man kör 5x5 med samma vikt i alla seten så kör man 5x5 upp till en viss nivå för att sen byta.

Zorban
2011-05-01, 16:46
För nybörjare, eller i alla fall de som inte kommit så långt i sin träning, som det riktar sig till är det bra att nöta teknik på lättare vikter och nästa gång man går ner så går man inte ner lika långt utan man kanske lägger det så att man förväntas nå det gamla 5x5-maxet på 6-8 veckor (jag vet inte vad som gäller specifikt för just det program tråden ursprungligen handlade om men jag skulle i alla fall göra så).
Det är sen inget speciellt med just 5x5 utan det är snarare de tre/fyra populära 5x5 programmen som är beprövad och har ett vettigt upplägg som gör att det nämns så ofta.

Det går också självklart att köra 5x5 även för de som tränat länge men då får man oftast styra belastningen på ett annat sätt eller om man kör 5x5 med samma vikt i alla seten så kör man 5x5 upp till en viss nivå för att sen byta.
Tack för infon!

Kan man inte köra 5x5 med samma sorts progression som i exempelvis ditt nybörjarprogram? Vore det då en katastrofal ide att exempelvis köra 5x5 på riktigt tunga övningar som bänk/böj/mark, och 3x8 på resten? Och köra med samma progression på 5x5-övningarna som allt annat, dvs man höjer vikten först när man klarar 5x5? Och antingen kör man samma vikt i alla seten även om det innebär att man ibland bara klarar 3-4 reps i sista setet, eller så sänker man vikten något i slutet.

Tycker 5x5 (inte programmet utan så många reps/set) är skönare rent psykologiskt. Dels är det lättare att hålla tekniken under 5 reps, och dels så presterar man alltid "bra", dvs 5 reps, i de första seten även när man höjt vikten eller har dålig dagsform.

NyKille
2011-05-01, 17:25
Vad innerbär SL 5X5? *Neewbi*

14K
2011-05-01, 17:42
Vad innerbär SL 5X5? *Neewbi*

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/