handdator

Visa fullständig version : Urvattnad inläggningssill "rå"

Trashcan
2011-04-16, 18:56
Köpte en burk eldorados "urvattnad inläggningssill". Är det här i klass med vanlig inlagd sill, dvs att det går bra att äta direkt ur burken och säker med avseende på parasiter och allt vad det nu kan vara.

Edit: Kom också att tänka på ev miljögifter, som tydligen finns gott om i strömming. Är det här "safe" avseende miljögifter?

Sverker
2011-04-16, 19:04
Jag skulle lägga in den sillen enligt något recept.

Sillen är saltad, just för att avdöda parasiter. Det finns inga parasiter i den fisken.

När det gäller miljögifter är det östersjöfisk du ska vara försiktig med. Gissar att sillen du har är fångad i atlanten.

Trashcan
2011-04-16, 22:13
Jag skulle lägga in den sillen enligt något recept.

Sillen är saltad, just för att avdöda parasiter. Det finns inga parasiter i den fisken.

När det gäller miljögifter är det östersjöfisk du ska vara försiktig med. Gissar att sillen du har är fångad i atlanten.

Bara för smakens skull då antar jag? Nu har jag ju iofs inte smakat, men jag tänker att det är rätt gott naturellt.

Vad bra! Blir bra mellanmål då. =)

Ja, jag antar det. Annars får det väl inte heta sill, eller hur är det nu igen? Står nämligen inte på burken varifrån den kommer.

KingCobra
2011-04-16, 22:41
Sill atlanten, strömming östersjön har jag för mig.

Eddie Vedder
2011-04-17, 07:37
Ja, jag antar det. Annars får det väl inte heta sill, eller hur är det nu igen? Står nämligen inte på burken varifrån den kommer.

Korrekt. Det är samma fisk men heter den strömming eller sill så avslöjar det geografiskt fångstområde. Urvattnad inläggningssill bör ju ses som vilken känslig färskvara som helst. Du kan äta den som den är men du bör ju naturligtvis äta den ganska snart inpå öppnat paket.

Patarei
2011-04-17, 07:39
Bara för smakens skull då antar jag? Nu har jag ju iofs inte smakat, men jag tänker att det är rätt gott naturellt.

Vad bra! Blir bra mellanmål då. =)

I Holland kan man köpa vad som smakar den sillen du menar i strömmingskiosker som finns lite här och var. Där får man den oftast i korvbröd med lite hackad lök på. Mycket gott. Smakar betydligt mer fisk än våra inlagda varianter.

Trashcan
2011-04-18, 21:48
Nä fy fan! Smakade på den nu och den smakade salt så in i helvete. Går ju inte att äta. Jag vill gärna käka upp det ikväll, går det att jaga ur saltet fort? Vattenbad eller nåt? Får väl lägga in den i fortsättningen men jag har inte grejer till det just nu...

Fredron
2011-04-18, 21:50
Nä fy fan! Smakade på den nu och den smakade salt så in i helvete. Går ju inte att äta. Jag vill gärna käka upp det ikväll, går det att jaga ur saltet fort? Vattenbad eller nåt? Får väl lägga in den i fortsättningen men jag har inte grejer till det just nu...

lägg det i en sil och låt det stå under rinnande vatten en stund så borde mycket salt försvinna..

fotbollrap
2011-04-19, 07:49
Mm köpte det där ett par ggr, smakade tyvärr skit. Körde i ugnen men hjälpte inte mkt. Ville testa då jag inte villa ha lagen från inlagd sill (häller iofs av den så kvittar säkert) men men. Skölja av den har ja inte testat, men som sagt, oerhört frän smak.

Nitrometan
2011-04-19, 07:54
Sill atlanten, strömming östersjön har jag för mig.
Sillen byter namn till strömming i Kalmarsund. ;)

I Holland kan man köpa vad som smakar den sillen du menar i strömmingskiosker som finns lite här och var. Där får man den oftast i korvbröd med lite hackad lök på. Mycket gott. Smakar betydligt mer fisk än våra inlagda varianter.
Mmmmmm. Även härnere i söder serveras stekt strömming på bröd.

Patarei
2011-04-19, 14:43
Sillen byter namn till strömming i Kalmarsund. ;)

Mmmmmm. Även härnere i söder serveras stekt strömming på bröd.

Inlagd sill i bröd ska det vara *drool*

http://www.seriouseats.com/2008/07/netherlands-national-dish-the-raw-herring-san.html