handdator

Visa fullständig version : Gener


NyKille
2011-04-16, 11:01
Hur stor roll kan gener egentligen spela när det gäller muskelbyggnad ? om jag och en vän tränar i säg ett år och han har mkt bättre gener än mig kan han då öka säg 30% mer i muskler än mig ? eller hur stora skillnader kan det normalt sätt finnas?

King Grub
2011-04-16, 11:33
Gener är 50% eller mer av resultaten. Dåliga gener = dåliga resultat, vad man än gör.

Sedan är det många som skyller på dåliga gener, när den egentliga anledningen till uteblivna resultat är dålig träning, förstås.

hejhopp79
2011-04-16, 11:34
Jättestor skillnad, men det är ingen ursäkt för att inte träna.

CharlieBB
2011-04-16, 11:36
Bra gener får man om ens far/mor vart vältränade eller, hur funkar det? :P (Borde vart mer aktiv på biologin).

NyKille
2011-04-16, 11:38
Kan man undersöka sina gener eller nåt liknande för att få reda på hur snabb ens muskelutveckling kommer att ske/ om generna är "dåliga" ?

hugok
2011-04-16, 11:43
Bra gener får man om ens far/mor vart vältränade eller, hur funkar det? :P (Borde vart mer aktiv på biologin).

Man kan inte påverka att ens barn får gener för styrketräning genom att träna mer själv. Men om föräldrarna har lätt att bygga muskler är chansen stor att man själv får det också.

HulkH
2011-04-16, 11:49
Man kan inte påverka att ens barn får gener för styrketräning genom att träna mer själv. Men om föräldrarna har lätt att bygga muskler är chansen stor att man själv får det också.

Precis, man kan också ha en lata föräldrar som inte är speciellt muskulösa, men sedan ha bra gener i längre generationer tillbaka.

hejhopp79
2011-04-16, 11:55
Det hänger väl mycket ihop med testosteron-nivåer också, att en del knappt behöver röra på sig och ser ut som grekiska gudar i kroppen ändå, fast de äter chips frukost, lunch och kväll.

King Grub
2011-04-16, 11:59
Ens hormonnivåer är i allra högsta grad en av just dom genetiska faktorer som påverkar resultaten.

Eddie Vedder
2011-04-16, 12:00
Man kan inte påverka att ens barn får gener för styrketräning genom att träna mer själv.

Det du pratar om här låter som epigenetik och där finns ju dock en hel del, ännu oklara, hypoteser. Men om epigenetiken 1) är ett faktum och 2) faktiskt påverkbar av individen så skulle man ju faktiskt kunna öka förutsättningarna för att ens avkomma får bättre förutsättningar än man själv föddes med. Dvs att din och min avkomma får bättre arv från dig och från mig än vad vi själv hade när vi föddes.

Och jag pratar nu om din avkomma med din partner och vice versa, vi lär inte kunna få en avkomma tillsammans du och jag även om min lite virriga text nästan kan framstå på det sättet. :D

Det hänger väl mycket ihop med testosteron-nivåer också, att en del knappt behöver röra på sig och ser ut som grekiska gudar i kroppen ändå, fast de äter chips frukost, lunch och kväll.

Det är ju just genetiskt.

EDIT: Pucktvåa

solari
2011-04-16, 12:06
TS
Jag föreslår att du tränar hårt ett bra tag innan du börjar leta ursäkter till uteblivna resultat.
Att dina vänner växer mer kan bero på att de tränar och äter bättre/mer.

hugok
2011-04-16, 12:21
Det du pratar om här låter som epigenetik och där finns ju dock en hel del, ännu oklara, hypoteser. Men om epigenetiken 1) är ett faktum och 2) faktiskt påverkbar av individen så skulle man ju faktiskt kunna öka förutsättningarna för att ens avkomma får bättre förutsättningar än man själv föddes med. Dvs att din och min avkomma får bättre arv från dig och från mig än vad vi själv hade när vi föddes.

Det var ett nytt begrepp för mej. Låter väldigt intressant. Bygger det i princip på att om man utövar en viss aktivitet mycket så är det större chans att ens avkomma får ta del av dessa genetiska egenskaper. Det känns som ett ganska logiskt resonemang eftersom detta skulle öka en arts anpassningsförmåga eftersom en avkomma med stor sannolikhet skulle ha nytta av samma egenskaper som dess föräldrar behövt och därigenom utvecklat.
Men hur mycket forskning finns det om detta? Känns som att många faktorer skulle kunna spela stor roll, t x att man med stor sannolikhet träffar en partner med liknande egenskaper vilket skulle stärka oddsen för att avkomman får dessa. Dessutom är det ju större chans att miljöpåverkan blir positiv för dessa egenskaper.


Och jag pratar nu om din avkomma med din partner och vice versa, vi lär inte kunna få en avkomma tillsammans du och jag även om min lite virriga text nästan kan framstå på det sättet. :D

Förstod det :)

thethoos
2011-04-16, 12:30
Det du pratar om här låter som epigenetik och där finns ju dock en hel del, ännu oklara, hypoteser. Men om epigenetiken 1) är ett faktum och 2) faktiskt påverkbar av individen så skulle man ju faktiskt kunna öka förutsättningarna för att ens avkomma får bättre förutsättningar än man själv föddes med. Dvs att din och min avkomma får bättre arv från dig och från mig än vad vi själv hade när vi föddes.

Och jag pratar nu om din avkomma med din partner och vice versa, vi lär inte kunna få en avkomma tillsammans du och jag även om min lite virriga text nästan kan framstå på det sättet. :D



Det är ju just genetiskt.

EDIT: Pucktvåa

Skulle inte detta gå åt båda hållen? Ifall jag blir tjock,lat och dum och skaffar barn, får mina barn dom generna då? Låter inte så kul för framtida generationer i tjockislatochdum sverige.

Fredrik_S
2011-04-16, 12:33
Skulle inte detta gå åt båda hållen? Ifall jag blir tjock,lat och dum och skaffar barn, får mina barn dom generna då? Låter inte så kul för framtida generationer i tjockislatochdum sverige.

Varesig dom får dom generna eller inte får dom ju ärva beteendet om dom blir uppfostrade med tjockismat och latintryck..

Proxy
2011-04-16, 12:34
Teorin om epigenetik betyder i princip att vi bär på massvis med gener som inte används, eller som inte framstår tydligt - Just för att vi ska kunna anpassa oss.
Om du då tränar och anpassar dig efter detta, så kommer alltså ditt barn och dina barnbarn, o.s.v. alltså att ha tydligare drag av dessa gener än om du inte hade tränat.

Tack äldre släktingar för att ni styrketränade och tog i! *cupid*

TS: Du kan nog räkna med att gener kan göra att resultaten kan skilja sig många hundra procent om inte mer, mellan individ A och B.

thethoos
2011-04-16, 12:36
Proxy, så även dåliga gener "aktiveras" till nästa generation ifall jag missköter mig? Jag har svårt att tro på epigenetik men jag är för dåligt påläst för att ha en åsikt..

Proxy
2011-04-16, 12:39
Proxy, så även dåliga gener "aktiveras" till nästa generation ifall jag missköter mig? Jag har svårt att tro på epigenetik men jag är för dåligt påläst för att ha en åsikt..

Jag är själv ingen professor, men är 99% säker på att om teorin stämmer så fungerar den åt båda hållen. Evolution är inte intelligent och går inte att backas. Det finns otaliga exempel i naturen där evolutionen inte har gått spikrakt åt rätt håll.

Eddie Vedder
2011-04-16, 15:48
Man kan inte påverka att ens barn får gener för styrketräning genom att träna mer själv. Men om föräldrarna har lätt att bygga muskler är chansen stor att man själv får det också.

Skulle inte detta gå åt båda hållen? Ifall jag blir tjock,lat och dum och skaffar barn, får mina barn dom generna då? Låter inte så kul för framtida generationer i tjockislatochdum sverige.

Finns ganska mycket att läsa om man Googlar. En forskargrupp från Lund om diabetes typ 2 och epigenetik:

http://www.ludc.med.lu.se/research-units/epigenetics-and-diabetes/

En artikel i Time om svensk banbrytande forskning på folk i Överkalix:

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1951968,00.html

Finns en bra dokumentär om det också. Men jag vet inte namnet på den. Kanske går at hitta på tuben om man söker på epigenetics.

Reticulum
2011-04-16, 15:58
Varför bryr du dig så mycket om generna du ärvt? Ska du sluta träna ifall du har sämre gener än medelsvensson eller vad är det frågan om? En person med relativt kassa gener kommer med smart träning fortfarande se mycket, mycket bättre än en person med genomsnittliga gener som inte tränar.

thethoos
2011-04-16, 15:58
Tack Eddie jag ska läsa och titta imorgon när jag har mer tid.

Lillleif
2011-04-16, 15:59
Dåliga gener = dåliga resultat, vad man än gör.

Är det verkligen så? Kan en (frisk) person verkligen ha så dåliga gener att han eller hon får riktigt dåliga resultat trots hård träning och stenkoll på kost/sömn osv. Och spelar hormonnivåerna inom normalspannet en avgörande roll?

King Grub
2011-04-16, 16:03
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86720&highlight=nonresponder

apfel
2011-04-16, 16:04
Är det verkligen så? Kan en (frisk) person verkligen ha så dåliga gener att han eller hon får riktigt dåliga resultat trots hård träning och stenkoll på kost/sömn osv. Och spelar hormonnivåerna inom normalspannet en avgörande roll?

Hård träning, stenkoll på kost/sömn osv..= resultat, kanske inte lika bra som en annan hade fått med samma rutiner.
Jag tycker alla borde tävla mot sig själva, ingen annans väg har sett likadan som din kommer göra. Kör på hårt och ge aldrig upp! ;)

hugok
2011-04-16, 16:48
Finns ganska mycket att läsa om man Googlar. En forskargrupp från Lund om diabetes typ 2 och epigenetik:

http://www.ludc.med.lu.se/research-units/epigenetics-and-diabetes/

En artikel i Time om svensk banbrytande forskning på folk i Överkalix:

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1951968,00.html

Finns en bra dokumentär om det också. Men jag vet inte namnet på den. Kanske går at hitta på tuben om man söker på epigenetics.

Tack! bra läsning.

JimmyJoe
2011-04-16, 17:03
Äh.. att säga att det är svart och vit är bara jävligt naivt. Även om du har taskiga gener kan du få en riktigt bra kropp och du är beredd på att jobba för det. Punkt

Slartibartfast
2011-04-16, 17:04
En person med relativt kassa gener kommer med smart träning fortfarande se mycket, mycket bättre än en person med genomsnittliga gener som inte tränar.

Nej, inte nödvändigtvis.

Däremot kommer en person med värdelösa gener att se sämre ut om han inte tränade, än om han tränade.

kottovic
2011-04-16, 17:05
Bildexemempel på någon med dåliga gener och tränat några år?

King Grub
2011-04-16, 17:06
Bildexemempel på någon med dåliga gener och tränat några år?

Problemet med det önskemålet är att vi inte vet om personen verkligen har värdelösa gener eller bara inte tränat vettigt, kanske bara tror att han tränar ordentligt.

Proxy
2011-04-16, 17:06
Bildexemempel på någon med dåliga gener och tränat några år?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143559

Slartibartfast
2011-04-16, 17:07
Äh.. att säga att det är svart och vit är bara jävligt naivt. Även om du har taskiga gener kan du få en riktigt bra kropp och du är beredd på att jobba för det. Punkt

Det är det väl ingen som bestrider?

kottovic
2011-04-16, 17:09
Problemet med det önskemålet är att vi inte vet om personen verkligen har värdelösa gener eller bara inte tränat vettigt, kanske bara tror att han tränar ordentligt.

Finns det något man kan anmärka visuellt på någon ex i ungdomen som är en del av dåliga gener? Tänkte på alla dom som var magra/feta hela vägen upp till vuxen ålder.

JimmyJoe
2011-04-16, 17:09
Det är det väl ingen som bestrider?

Så som jag tolkat vissa saker som skrivits, jo.

Saker som "dålig gener = dåligt resultat" får mig att tänka så.

Allting är ju relativt. Resultaten kan ju fortfarande vara bra om man har sina förutsättningar i åtanke, vilket jag tycker att man borde.

Eddie Vedder
2011-04-16, 17:12
Så som jag tolkat vissa saker som skrivits, jo.

Då tror i alla fall jag att du misstolkar lite. "Taskiga" gener är ju en sak, men att vara helt utanför normalfördelningskurvan och tillhöra kanske en promille av befolkningen är en annan.

Så det är en fråga om hur dåliga gener vi egentligen snackar om. Oavsett vilket så är det nog inte så att ens 90 % av alla på Kolo som påstår sig ha ovanligt kassa gener eller vara "hardgainers" har rätt.

JimmyJoe
2011-04-16, 17:21
Då tror i alla fall jag att du misstolkar lite. "Taskiga" gener är ju en sak, men att vara helt utanför normalfördelningskurvan och tillhöra kanske en promille av befolkningen är en annan.

Så det är en fråga om hur dåliga gener vi egentligen snackar om. Oavsett vilket så är det nog inte så att ens 90 % av alla på Kolo som påstår sig ha ovanligt kassa gener eller vara "hardgainers" har rätt.

Jag kanske misstolkade lite, vill bara tro att alla kan få ganska bra resultat bara man bestämmer sig för det.

Gener och vad det betyder för ens resultat kanske är något ni kan skriva om lite mer på träningslära? Ni kanske redan gjort det och då får du helt enkelt ge mig en länk.

Yes
2011-04-16, 18:09
Oavsett vilket så är det nog inte så att ens 90 % av alla på Kolo som påstår sig ha ovanligt kassa gener eller vara "hardgainers" har rätt.
Det här är å andra sidan en halmgubbe som snarast bör dräpas. Jag kan då inte komma på många som klagat över dåliga gener eller använder det som ursäkt. Tvärtom kan man få intrycket av att gener bara har betydelse på Olympia-nivå.

Att inbilla sig att gener endast är av marginell betydelse hjälper ungefär lika mycket som att grina över att världen är orättvis.

Vissa kommer alltid få kassa resultat, andra är mediokra och vissa växer som ogräs. Det vore väl ynkedom att inte kunna konstatera det utan brasklappar.

Eddie Vedder
2011-04-16, 18:43
Det här är å andra sidan en halmgubbe som snarast bör dräpas. Jag kan då inte komma på många som klagat över dåliga gener eller använder det som ursäkt.

Då har du inte läst trådar om non-responders och hardgainers. :) Eller de som får höra att förutsättningar är sämre om man en gång varit fet och nästan ger upp på studs.

Yes
2011-04-16, 18:52
Då har du inte läst trådar om non-responders och hardgainers. :) Eller de som får höra att förutsättningar är sämre om man en gång varit fet och nästan ger upp på studs.
Jo, jag har läst massor av såna trådar. Jag kan såhär på rak arm inte nämna någon som gnällt över sina förutsättningar(inte ens Slarti som nyligen haft en tråd om sin långsamma utveckling). Däremot argumenterar en del för att gener gör skillnad. Sen gör vissa en halmgubbe av det som de aldrig tröttnar att slå på. Vad har den stackars gubben gjort er egetnligen? ;)

edit: Beträffande tidigare fetma är det snarare ett fall för optinojjan.