handdator

Visa fullständig version : Resultatlös period, strategiska tips?


twizzzt
2011-04-16, 09:28
Det kan hända att jag har dåligt tålamod men,

Jag Styrketränar 4 ggr / vecka

mån: Bröst, Triceps
tis: Rygg, Biceps
tor: Axlar, Mage
fre: Ben

Minst 3 övningar per muskelgrupp så hårt jag bara kan för att orka max 8 reps

Jag varierar övningar ostrukturerat.

Jag har samma kost med ett kalori + sedan scratch.

Kör med EAA och Vitargo i samband med träning, sedan Whey 80 under dagen.

Jag har tränat i 5 månader men upplever att senaste 2 månaderna har vågen visat ett totalstopp och en back på viktuppgången.

Detta gör mig nervös!!! Det är INTE vad jag vill!!

Är detta kanske normalt? Har kroppen vant sig så pass att den inte är chockad över träningen?

Eller bör jag lägga om strategin på något sätt?

Tacksam för svar :)

Mapa
2011-04-16, 09:30
ökar du i styrka? gör du inte det trots att du ligger på kaloriplus och är nybörjare är det dags att börja träna mer strukturerat. att vågen står lite still i perioder är inget problem

Eddie Vedder
2011-04-16, 09:30
Det kan hända att jag har dåligt tålamod men,

Jag Styrketränar 4 ggr / vecka

mån: Bröst, Triceps
tis: Rygg, Biceps
tor: Axlar, Mage
fre: Ben

Minst 3 övningar per muskelgrupp så hårt jag bara kan för att orka max 8 reps

Jag varierar övningar ostrukturerat.

Jag har samma kost med ett kalori + sedan scratch.

Kör med EAA och Vitargo i samband med träning, sedan Whey 80 under dagen.

Jag har tränat i 5 månader men upplever att senaste 2 månaderna har vågen visat ett totalstopp och en back på viktuppgången.

Detta gör mig nervös!!! Det är INTE vad jag vill!!

Är detta kanske normalt? Har kroppen vant sig så pass att den inte är chockad över träningen?

Eller bör jag lägga om strategin på något sätt?

Tacksam för svar :)

De två fetstilta går inte ihop. Om du under två månaders tid stått stilla i vikt har du inte överätit. Hur går träningen annars och hur ser utvecklingen ut i spegeln? Samma stagnation där?

mikaelj
2011-04-16, 09:31
Det kan hända att jag har dåligt tålamod men,

Jag Styrketränar 4 ggr / vecka

mån: Bröst, Triceps
tis: Rygg, Biceps
tor: Axlar, Mage
fre: Ben

Minst 3 övningar per muskelgrupp så hårt jag bara kan för att orka max 8 reps

Den där fyrsplitten är värdelös för dig som nybörjare (och troligtvis de flesta andra också). Satsa på ett riktigt nybörjarprogram som är välbeprövat så du slipper uppfinna ett fyrkantigt hjul.

* Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)
* z_bumbis nybörjarprogram här på forumet

Jag varierar övningar ostrukturerat.

Det är kanske inte den bästa idén.

Jag har samma kost med ett kalori + sedan scratch.

Nej.

Jag har tränat i 5 månader men upplever att senaste 2 månaderna har vågen visat ett totalstopp och en back på viktuppgången.

Du äter för lite.

Är detta kanske normalt? Har kroppen vant sig så pass att den inte är chockad över träningen?

Du äter för lite.

Eller bör jag lägga om strategin på något sätt?

Ät mer.

twizzzt
2011-04-16, 09:38
ökar du i styrka? gör du inte det trots att du ligger på kaloriplus och är nybörjare är det dags att börja träna mer strukturerat. att vågen står lite still i perioder är inget problem

Jag ökar i styrka, ja!! :) Okej Tack !

twizzzt
2011-04-16, 09:42
De två fetstilta går inte ihop. Om du under två månaders tid stått stilla i vikt har du inte överätit. Hur går träningen annars och hur ser utvecklingen ut i spegeln? Samma stagnation där?

Vad menar du med de fetstilta?

I spegeln vill jag tro att jag ser resultat, svårt att säga.. Jag är nöjd med mitt kroppsfett och vill gärna inte öka på det. Men man kanske måste bulka upp lite för att få mer volym överlag?

twizzzt
2011-04-16, 09:44
Den där fyrsplitten är värdelös för dig som nybörjare (och troligtvis de flesta andra också). Satsa på ett riktigt nybörjarprogram som är välbeprövat så du slipper uppfinna ett fyrkantigt hjul.

* Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)
* z_bumbis nybörjarprogram här på forumet



Det är kanske inte den bästa idén.



Nej.



Du äter för lite.



Du äter för lite.



Ät mer.

Känns som att ditt svar är träna strukturerat och ät mer :thumbup:

Shpendi
2011-04-16, 09:49
Tycker inte du ska fokusera dig på vad vågen visar för mkt, om du ökar i styrka och märker skillnaden när du ställer dig framför spegeln så ger det en bättre inblick. Du borde kanske testa och mäta vissa delar varje vecka typ? t.ex. bicep/bröst/midja/axlar/ben.

mikaelj
2011-04-16, 09:49
I spegeln vill jag tro att jag ser resultat, svårt att säga.. Jag är nöjd med mitt kroppsfett och vill gärna inte öka på det. Men man kanske måste bulka upp lite för att få mer volym överlag?

Korrekt. Det är svårt att bara få muskler utan tillhörande fett. Det går, men tar en halv evighet. Se över träningen dock. Bra övningar är de du finner i Stronglifts 5x5.

Känns som att ditt svar är träna strukturerat och ät mer :thumbup:

Japp. Upprepa 5-10 år.

twizzzt
2011-04-16, 10:02
Tycker inte du ska fokusera dig på vad vågen visar för mkt, om du ökar i styrka och märker skillnaden när du ställer dig framför spegeln så ger det en bättre inblick. Du borde kanske testa och mäta vissa delar varje vecka typ? t.ex. bicep/bröst/midja/axlar/ben.

Jag har ju en känsla att det är så man skall tänka. Samtidigt så känns det som att spegeln bara ljuger när man backar i vikt :)

twizzzt
2011-04-16, 10:05
Korrekt. Det är svårt att bara få muskler utan tillhörande fett. Det går, men tar en halv evighet. Se över träningen dock. Bra övningar är de du finner i Stronglifts 5x5.



Japp. Upprepa 5-10 år.

Tacksam för svar :) Det blir till att lägga om kosten till ett ökat intag!! Skall även börja forska i lite mer beprövade träningsupplägg för mitt ändamål! :)

guitarguy
2011-04-16, 10:58
Gick in på stronglifts sidan, har jag förstått de rätt att man bara kör pass a och sedan kör pass b nästa dag? de är väldigt simpelt isåfall. blev sugen:)

Eddie Vedder
2011-04-16, 11:01
Vad menar du med de fetstilta?

I spegeln vill jag tro att jag ser resultat, svårt att säga.. Jag är nöjd med mitt kroppsfett och vill gärna inte öka på det. Men man kanske måste bulka upp lite för att få mer volym överlag?

Det som är markerat med fet stil såklart. Att du påstår dig ligga på kaloriplus samtidigt som du skriver att du inte går upp. Det är fel. Vägrar du acceptera kroppsfettökning får du också acceptera att vikten knappt kommer rubba sig.

henrikl
2011-04-16, 11:24
Gick in på stronglifts sidan, har jag förstått de rätt att man bara kör pass a och sedan kör pass b nästa dag? de är väldigt simpelt isåfall. blev sugen:)

Vecka 1.
Mån - pass a
tis - vila
ons - pass b
tors - vila
fre - pass a
lör-sön - vila

Vecka 2.
Mån - pass b
tis - vila
ons - pass a
tors - vila
fre - pass b
lör-sön - vila

goja
2011-04-16, 11:46
Den där fyrsplitten är värdelös för dig som nybörjare (och troligtvis de flesta andra också). Satsa på ett riktigt nybörjarprogram som är välbeprövat så du slipper uppfinna ett fyrkantigt hjul

Hur menar du nu att den fyrsplitten är värdelös?
Tänkte mest höra eftersom jag kör samma typ av split fast inte riktigt på samma dagar.

Fredrik_S
2011-04-16, 12:04
Satsa på att låta musklerna få arbetas igenom minst två gånger i veckan. En gång i veckan är alldeles för lite de första träningsåren.

panzerpig
2011-04-16, 12:59
Hur menar du nu att den fyrsplitten är värdelös?
Tänkte mest höra eftersom jag kör samma typ av split fast inte riktigt på samma dagar.
Fredrik sa svaret:
Satsa på att låta musklerna få arbetas igenom minst två gånger i veckan. En gång i veckan är alldeles för lite de första träningsåren.

Att bara träna en muskel en gång i veckan är lite. Om du kör bröst tex måndag. Har du inte återhämtat dig inom en vecka?
Köra 5x5 eller halvkropp funkar bättre.
tex:
mån: överkropp
tis: underkropp

tors: överkropp
fre: underkropp
varje muskel tränas dubbelt så ofta men antalet dagar på gymmet är lika många.
Att träna biceps 104 ggr/år eller 52, vad funkar bäst? :)

goja
2011-04-16, 18:58
Ok det tackar jag för :-)