handdator

Visa fullständig version : Kalorier

ingetx
2011-04-15, 19:49
Hej
jag försöker gå ner i vikt och har en fråga
jag försöker hålla mig till ett visst antal kalorier per dag och nu undrar jag, spelar det någon roll ifall jag får kalorier från choklad eller äpple? eller är det kalori som kalori?
vill gå ner i vikt men kan inte hålla mig borta från sött

Crocker
2011-04-15, 19:52
Här är ditt svar, mer nyttig info. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Eddie Vedder
2011-04-15, 19:56
Här är ditt svar, mer nyttig info. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Han frågade inte om allmänna deffråd utan en specifik fråga.

On topic: Är det bara frågan om till exempel 100-200 kcal men ju mer energi från sötsaker som äpplen och choklad desto svårare att fylla ditt behov av annat.

ingetx
2011-04-15, 19:58
pga mitt sötsug, kan jag alltså skippa lunchen och äta en choklad men innehåller lika många kalorier, utan att gå upp i vikt av det?

Eddie Vedder
2011-04-15, 20:08
pga mitt sötsug, kan jag alltså skippa lunchen och äta en choklad men innehåller lika många kalorier, utan att gå upp i vikt av det?

Nej det skrev jag inte. Ersätter du hela måltider är det en annan sak.

Fredrik_S
2011-04-16, 00:03

Dels kommer du i förlängningen bli extremt mycket hungrigare=mer sugen på ännu mer sötsaker om du gör så. Pga att chokladkaka inte innehåller något kroppen behöver, och den kommer då skicka massa signaler om att den inte fått nog.
Dels kommer du om du nu mot förmodan lyckas hålla ett lågt energiintag genom en godisdiet att väldigt snart lida av massor av brister.
Dels kommer din viktminskning till stor del vara muskler istället för fett och du kommer alltså se ännu sämre ut. Väga mindre men se fetare ut....

MtotheM
2011-04-16, 01:42
En kalori är en kalori alltså kan du äta den istället för en måltid med avseende på din kaloribudget utan att öka i vikt.

Däremot så finns det andra saker som också är viktiga för kroppen, såsom vitaminer och mineraler. Oftast så är en "vanlig" måltid rikare på sådant. Därmed så borde du inte ersätta en hel måltid med choklad. Istället kanske du borde kalkylera in en liten bit choklad i måltiden som efterrätt om du inte kan hålla dig borta från sånt.

fotbollrap
2011-04-16, 05:47
Dels kommer du i förlängningen bli extremt mycket hungrigare=mer sugen på ännu mer sötsaker om du gör så. Pga att chokladkaka inte innehåller något kroppen behöver, och den kommer då skicka massa signaler om att den inte fått nog.
Dels kommer du om du nu mot förmodan lyckas hålla ett lågt energiintag genom en godisdiet att väldigt snart lida av massor av brister.
Dels kommer din viktminskning till stor del vara muskler istället för fett och du kommer alltså se ännu sämre ut. Väga mindre men se fetare ut....

Att mer muskler försvinner ist. för fett, är det pga för lite protein eller kombo av en massa faktorer? Antar det senare men menar du att proteinet är det centrala?

Eddie Vedder
2011-04-16, 07:17
En kalori är en kalori alltså kan du äta den istället för en måltid med avseende på din kaloribudget utan att öka i vikt.

Beror på. Ersätter man hela måltider tror inte jag att viktnedgången blir den samma. Då tror jag den blir större på grund av större muskelförlust och man lär få kropp också.

Fredrik_S
2011-04-16, 10:56
Att mer muskler försvinner ist. för fett, är det pga för lite protein eller kombo av en massa faktorer? Antar det senare men menar du att proteinet är det centrala?

Har mycket svårt att tro det skulle gå bra med proteindrinkar och chokladkakor.
Mat är mycket mer än protein fett och kolhydrater vitaminer och mineraler.
Det finns tusentals ämnen som sammarbetar i en välbalanserad kosthållning. Inte bara det lilla vi kartlagt.

MtotheM
2011-04-16, 15:05
Beror på. Ersätter man hela måltider tror inte jag att viktnedgången blir den samma. Då tror jag den blir större på grund av större muskelförlust och man lär få kropp också.
Antar att även metabolismen styrs av vad som tas upp, men för att förenkla för TS som verkade förvirrad, ansåg jag att en förenklad variant var lämpligare.

Eddie Vedder
2011-04-16, 15:27
Antar att även metabolismen styrs av vad som tas upp, men för att förenkla för TS som verkade förvirrad, ansåg jag att en förenklad variant var lämpligare.

Jo jag förstår. Men det verkar ju så extremt att TS är beredd att byta hela måltider och då bör man nog påtala att det kanske kan vara dumt. :)