Visa fullständig version : LCHF dynga?
StampChamp
2011-04-15, 15:22
Är det bara jag som inte förstår mig på LCHF och tycker det är skit? Av vilken anledning kör man på en diet helt utan kolhydrater?
Visst du tappar fort i vikt och blir hård, men du tömmer väl glykogenlagrerna helt? Eller? Varför vill man bli hård och platt?
Finns det någon här som kan övertyga mig om vad som är så fruktansvärt bra av LCHF, med nästan inga kolhydrater alls?
Sedan finns det väl dom som kör på lchf året om? Det är ju ännu mer obegripligt.
Rikard Jansson
2011-04-15, 15:25
Jag fattar inte heller LCHF. Men jag är säker på att MikaelJ kan förklara :)
Eddie Vedder
2011-04-15, 15:25
Det är ju ännu mer obegripligt.
Att man äter på det sättet man mår bäst av tycker jag är fullt begripligt. Mår man kasst är det dock konstigt ja.
StampChamp
2011-04-15, 15:28
Att man äter på det sättet man mår bäst av tycker jag är fullt begripligt. Mår man kasst är det dock konstigt ja.
Fast måste man utesluta något helt för att må bra? Ja det kanske är så, men jag är tveksam att någon mår så jättebra av det. Ingen kan ju känna sig speciellt fyllig utan kolhydrater? Jag äter själv lite kolhydrater men skulle inte kunna utesluta det helt.
Är det bara jag som inte förstår mig på LCHF och tycker det är skit? Av vilken anledning kör man på en diet helt utan kolhydrater?
De vanligaste kolhydratkällorna (brödpastaris) mättar helt värdelöst.
Visst du tappar fort i vikt och blir hård, men du tömmer väl glykogenlagrerna helt? Eller? Varför vill man bli hård och platt?
Ingen kan ju känna sig speciellt fyllig utan kolhydrater? Jag äter själv lite kolhydrater men skulle inte kunna utesluta det helt.
Fyllig? Det är ju bara vätska. Det har inget med din faktiska muskelmassa att göra. Jag känner mig stark och hyfsat stor ändå.
Finns det någon här som kan övertyga mig om vad som är så fruktansvärt bra av LCHF, med nästan inga kolhydrater alls?
Jag fattar inte heller LCHF. Men jag är säker på att MikaelJ kan förklara :)
Nej, men de här tjejerna kanske kan:
* LCHF vs LCHP (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4977046&postcount=78)
* LCHF - det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)
Sedan finns det väl dom som kör på lchf året om? Det är ju ännu mer obegripligt.
Vad är dina argument emot lågkolhydratkost / för högkolhydratkost?
Fast måste man utesluta något helt för att må bra? Ja det kanske är så, men jag är tveksam att någon mår så jättebra av det.
Om någon säger att han eller hon mår bra av att äta på ett visst sätt, och det inte är någon ätstörning med i bilden, så är det rimligt att anta att personen talar sanning. Det behöver iofs inte vara det kroppsliga som avgör, men det är väl egentligen inte så intressant så länge personen mår bra? Att tala om för personer som säger att de mår bra av och trivs med ett beteende att de inte gör det (återigen, sjukdomstillstånd undantagna) är alltid vanskligt. Jag tycker att man skall komma ihåg att mat inte är religion (det gäller förstås oavsett i vilken riktning propagandafloden går).
Eddie Vedder
2011-04-15, 15:38
Fast måste man utesluta något helt för att må bra? Ja det kanske är så, men jag är tveksam att någon mår så jättebra av det. Ingen kan ju känna sig speciellt fyllig utan kolhydrater? Jag äter själv lite kolhydrater men skulle inte kunna utesluta det helt.
Varför ska känslan av fyllighet vara viktig då? Och jo typ 2 diabetiker som är friska så länge de ligger på nära nollintag mår bättre av att hålla sig där än att börja äta massa fullkornsbröd och bönor.
hejhopp79
2011-04-15, 15:48
Jag har inget emot LCHF-upplägg, men hur tusan sover man om nätterna utan kolhydrater i kosten? Jag skulle ligga och stirra klarvaken hela natten utan tillstymmelse till tröthet.
Ska inte gå in för mycket då jag knappast är någon rejäl LCHF-hjälte, har fuskat med det en del de senaste tre månaderna - Men mitt sötsug är som bortblåst några månader in på LCHF, och det är välbehövligt, för min sweet tooth är rejäl.
Plus att jag får äta mer kött, vilket jag gillar skarpt, och tvingar mig att äta mer grönsaker :D
Edit: hejhopp - kan du inte sova pga brist på kolhydrater? Det har jag inte ens känt av öht så vitt jag kan minnas...
hejhopp79
2011-04-15, 15:56
Nej, kolhydrater och sömn hänger ofta ihop hos mig.
Så dagar jag ligger lågt på kolhydrater, timar jag dem några timmar innan sänggående.
Jag har inget emot LCHF-upplägg, men hur tusan sover man om nätterna utan kolhydrater i kosten? Jag skulle ligga och stirra klarvaken hela natten utan tillstymmelse till tröthet.
Ät en potatis eller en banan precis innan du skall gå och lägga dig?
kettlebellGuden
2011-04-15, 15:58
hejhopp är verkligen inte ensam om att inte kunna sova utan kolhydraterna. I ketos får jag väl en 3 timmar sömn / dag med lite tur. Blir rätt tröttsamt efter några veckor.
StampChamp
2011-04-15, 16:00
De vanligaste kolhydratkällorna (brödpastaris) mättar helt värdelöst.
Fyllig? Det är ju bara vätska. Det har inget med din faktiska muskelmassa att göra. Jag känner mig stark och hyfsat stor ändå.
Jag kör bara på potatis och det mättar bra. Men du blir väl helt tom i glykogenlagret? Vätskan försvinner ju från musklerna och man tappar fylligheten och trycket? Eller har jag helt fått det om bakfoten?
Jag ser i alla fall bäst ut med lagom mängd kolhydrater, hård och lite fyllig. Har provat lchf men mådde inge vidare av det.. men tydligen verkar det ju fungera för vissa.
Sedan är jag inte för en kost med massor av kolhydrater, jag ligger på 100g per dag ungefär och det är ju knappast högkolhydratskost.
Sedan tycker jag det är mycket tjejer som håller på med LCHF, det kan ju knappast vara så att tjejer lämpar sig bättre för den typ av diet?
http://www.3fatchicks.com/forum/3227435-post6.html kanske kan ge lite info.
Men du blir väl helt tom i glykogenlagret? Vätskan försvinner ju från musklerna och man tappar fylligheten och trycket? Eller har jag helt fått det om bakfoten?
Mm, och?
StampChamp
2011-04-15, 16:06
Mm, och?
Ja varför vill man vara hård och platt? Jag vill då hellre känna ett tryck i min träning och orka prestera något.. håller man på med andra saker än gym tex konditionsträning så kan det väl knappast vara nyttigt?
Ja varför vill man vara hård och platt? Jag vill då hellre känna ett tryck i min träning och orka prestera något..
Orkar man inte prestera när man har en lägre mängd vätska i musklerna?
håller man på med andra saker än gym tex konditionsträning så kan det väl knappast vara nyttigt?
Löpning, cykling och simning, t ex? Varför skulle det inte vara nyttigt?
MeekGeek
2011-04-15, 16:11
Vad har LCHF med att köra helt utan kolhydrater att göra?
hejhopp79
2011-04-15, 16:12
3fatchicks.com, vad är det för forum du frekventerar egentligen? ;)
Nä men visst är det som hon skriver i inlägget om kolhydrater, tryptofan, serotonin och sömn. Det känner jag till, men gör det inte lättare att sova på low-carb.
5-htp har jag testat och det fungerar väldigt bra för sömnkvalitet. Sedan märker man ju skillnad i sitt humör och beteende i övrigt också; mycket lugnare och aningens mer carefree. Allt det där hänger som sagt ihop med serotoninets funktion i knopp och kropp.
StampChamp
2011-04-15, 16:14
Orkar man inte prestera när man har en lägre mängd vätska i musklerna?
Löpning, cykling och simning, t ex? Varför skulle det inte vara nyttigt?
Sämre i alla fall. Men utan kolhydrater blir det ju svårt, skulle man tävla i skidor och helt skippa kolhydraterna eller ligga extremt låg hade det nog inte gått så bra.
Men visst, gymmar man går det att ligga lågt för vissa. Men dom flesta tränar ju för att se fyllig ut och få en bra volym, och det är just dom jag inte förstår varför dom kör på LCHF.
Det finns ju en anledning till varför de som tävlar i bodybuildning tömmer glykogenet och laddar som fan.
Sämre i alla fall. Men utan kolhydrater blir det ju svårt, skulle man tävla i skidor och helt skippa kolhydraterna eller ligga extremt låg hade det nog inte gått så bra.
Man tävlar varje på varje träningspass, eller?
Men visst, gymmar man går det att ligga lågt för vissa. Men dom flesta tränar ju för att se fyllig ut och få en bra volym,
Jasså?
och det är just dom jag inte förstår varför dom kör på LCHF.
Nej, är ditt uttryckliga mål att konstant ha discopump är det en dålig idé. Instämmer.
StampChamp
2011-04-15, 16:19
Nej, är ditt uttryckliga mål att konstant ha discopump är det en dålig idé. Instämmer.
Det är ju det jag menar, det är dom jag inte förstår, de som vill se fylliga ut och ha volymen som ändå kör LCHF. Är man mest intresserad av styrka är det ju en annan sak. Jag vill gärna ha båda delarna.
StampChamp
2011-04-15, 16:21
Och dom som kör LCHF, mår ni så mycket bättre av att äta 20g kolhydrater än 120g? Bara för att man äter kolhydrater behöver man ju inte äta av den värsta sorten.
Det är ju det jag menar, det är dom jag inte förstår, de som vill se fylliga ut och ha volymen som ändå kör LCHF. Är man mest intresserad av styrka är det ju en annan sak. Jag vill gärna ha båda delarna.
Kan man inte se fyllig ut ändå, utan större mängder muskelglykogen? (det kommer aldrig vara tomt på lågkolhydratkost)
T ex om man har mycket muskelmassa på kroppen. Ser man ändå ut som ett tvättsnöre när man minskar mängden kolhydrater?
StampChamp
2011-04-15, 16:26
Kan man inte se fyllig ut ändå, utan större mängder muskelglykogen? (det kommer aldrig vara tomt på lågkolhydratkost)
T ex om man har mycket muskelmassa på kroppen. Ser man ändå ut som ett tvättsnöre när man minskar mängden kolhydrater?
Nej det gör man inte. Men man tappar ju lite grann av den där "fylligheten". Jag kände mig mer platt och hård visserligen av LCHF.. kanske var det mest psykiskt, men visst tappar man lite av volymen eftersom glykogenet blir mindre.
Och dom som kör LCHF, mår ni så mycket bättre av att äta 20g kolhydrater än 120g? Bara för att man äter kolhydrater behöver man ju inte äta av den värsta sorten.
Jag har testat diverse dieter, och hittils har alla jag testat gjort mig tänka på sötsaker varje dag, dygnet runt. Min förra diet 2 år sen körde jag stenhårt träning med LCHF och tappa duktigt. I dagens kör jag ny LCHF deff och jag kan inte tänka ett bättre sätt o hålla bort sötsuget än med denna diet.
Självklart kan man ladda med extra kolhydrater innan träning men resten av tiden så blir det ganska lite. Man är ganska stark även om du inte använder kolhydrater som förbränningskälla.
lite offtopic kanske men hur fungerar det här med vatten i musklerna egentligen? Jag pendlar rätt mycket i vikt eftersom jag äter rätt stor mängd kolhydrater som sedan binder upp massa vatten som sen försvinner när jag tränar men jag kan inte se någon skillnad i spegeln trots 3kg viktskillnad :confused:
Och en till, fungerar kreatinets vattenbindning på samma sätt som kolhydraternas?
vad anses LCHF? är det max 30g kolhydrater per dag? eller ännu mindre?
hejhopp79
2011-04-15, 17:28
lite offtopic kanske men hur fungerar det här med vatten i musklerna egentligen? Jag pendlar rätt mycket i vikt eftersom jag äter rätt stor mängd kolhydrater som sedan binder upp massa vatten som sen försvinner när jag tränar men jag kan inte se någon skillnad i spegeln trots 3kg viktskillnad :confused:
Och en till, fungerar kreatinets vattenbindning på samma sätt som kolhydraternas?
Ser du ärligt talat ingen skillnad i spegeln på 3 kg så borde du nog titta lite noggrannare.
vad anses LCHF? är det max 30g kolhydrater per dag? eller ännu mindre?
Jag bryr mig inte så mycket om mängder eller vad det heter. Utesluter spannmål (som är meningslös mat) och havre och potatis - dvs utesluter rena stärkelsekällor som energi. Då mår jag bra.
För ketos får du hålla nere kh och protein till lämplig, något individuell, nivå.
Postat via en mobil enhet
Jag bryr mig inte så mycket om mängder eller vad det heter. Utesluter spannmål (som är meningslös mat) och havre och potatis - dvs utesluter rena stärkelsekällor som energi. Då mår jag bra.
För ketos får du hålla nere kh och protein till lämplig, något individuell, nivå.
men brukar man väl ange en viss mängd för LCHF kosten,
trodde det var runt 30-40g
hoppades på att du av alla skulle ge mig ett bra svar ;)
<20g säger nog Annika och Andreas om du kollar upp deras Internetsidor.
Det är tämligen godtyckligt, som sagt, beroende på ketos eller inte samt huruvida du är diabetiker eller inte. Det handlar inte bara om mängden kh utan fettsorter (inte för mycket fleromättat), näringsinnehåll m.m. Enbart låg kh-halt garanterar inte hälsa utan något mer ord av resten av kosthållningen.
Eddie Vedder
2011-04-15, 18:38
Ligger inte Ferry lågt nog tycker du? Eller räknas inte skidskytte?
hejhopp79
2011-04-15, 18:42
Ferry har för övrigt sagt någonstans att han äter 1 kg lax åt gången ibland. Det blir en hel del fettsyror det
Ser du ärligt talat ingen skillnad i spegeln på 3 kg så borde du nog titta lite noggrannare.
Jag får väl prova med foton men nej jag tycker mig inte se någon skillnad i alla fall.
Ligger inte Ferry lågt nog tycker du? Eller räknas inte skidskytte?
Ferry lär pressa i sig en jäkla massa kcal och då blir det ju ganska många gram kolhydrater även om det bara är 15% av hans totala intag kcal.
Eddie Vedder
2011-04-15, 18:53
Ferry lär pressa i sig en jäkla massa kcal och då blir det ju ganska många gram kolhydrater även om det bara är 15% av hans totala intag kcal.
Ja det vet jag väl. Min fråga var om det inte är lågt nog enligt StampChamp för att bevisa att man kan åla skidor med relativt lågt kolhydratintag.
Livankaret
2011-04-15, 19:01
Spannmål, havre och potatis, vad jag lever på. :D
eriksvensson
2011-04-15, 19:35
Vad har LCHF med att köra helt utan kolhydrater att göra?
Ja det verkar ju vara en vanligt antagande att low-carb är no-carb, men så är det ju inte.
Man kan om man vill äta uppåt 100 gram kolhydrater och ändå kalla det low-carb (alt. kolhydratreducerat..) sålänge som man äter mer fett och inte mer protein. Men vad som är rätt eller fel går inte att säga, för vissa är low-carb en siffra och för andra en annan. Runt 50 gr om dagen funkar bra för mig dock, då kan man variera sig med mejerier och grönsaker. :)
martinmartin
2011-04-15, 21:31
Bara för att du blivit frälst så är det inte meningslöst med stärkelsekällor.
Eddie Vedder
2011-04-15, 21:37
Bara för att du blivit frälst så är det inte meningslöst med stärkelsekällor.
Fast han pratar inte om näringsämnet stärkelse utan livsmedlen av gruppen spannmål. Primärt de med innehåll av prolaminer.
martinmartin
2011-04-15, 21:40
Fast han pratar inte om näringsämnet stärkelse utan livsmedlen av gruppen spannmål. Primärt de med innehåll av prolaminer.
Dessa är inte heller meningslösa.
Vad är prolaminer? Försökte googla tänka själv, en blandning av båda är ett protein jag kopplade till gluten.
Eddie Vedder
2011-04-15, 21:42
Dessa är inte heller meningslösa.
Det är din uppfattning. Inte Mickes. Och jag tycker nog det jag också även om jag äter det. Ser det som en näringsmässigt meningslös del i min kost men gott. Senast jag åt bröd var som del av en Gorbypirog till exempel och den var ju god. :)
martinmartin
2011-04-15, 21:43
Livsmedelsgruppen spannmål, alltså.
martinmartin
2011-04-15, 21:46
Det är din uppfattning. Inte Mickes. Och jag tycker nog det jag också även om jag äter det. Ser det som en näringsmässigt meningslös del i min kost men gott. Senast jag åt bröd var som del av en Gorbypirog till exempel och den var ju god. :)
Det är möjligt att jag övertolkar nu men. Även jag vet inte om jag ser någon större näringsmässig vinning med att käka spannmål, dock så ser jag de inte som meningslösa då de är goda och billiga. Sen mår jag mycket bättre om jag käkar kolhydrater (inte just spannmål), men det är ju en smaksak.
martinmartin
2011-04-15, 21:48
Vad är prolaminer? Försökte googla tänka själv, en blandning av båda är ett protein jag kopplade till gluten.
"Det är klarlagt att proteinet gluten i vete, råg och korn, eller mer exakt de proteinfraktioner kallade prolaminer som ingår i dessa sädesslag, är den utlösande faktorn. De tre sädesslagens prolaminer, gliadin (vete), sekalin (råg) och hordein (korn), är alkohollösliga och de mest toxiska fraktionerna av proteinet gluten."
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=12886
martinmartin, här har du att läsa: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163807
Måste bara fråga, hur har du råd att ta bort både bröd och pasta/ris?
Tar jag bort brödet och pastan och lägger till mer kött/ grönsaker så blir det betydligt dyrare och det skulle aldrig gå ihop med månadslönen, och jag deffar till och med...Skulle jag bulka så hade jag väll fått jobba över varje dag för att ha råd med mat...kul liv.
Vill ju inte köpa kött för hela månadslönen.
Har alla ni som skippar kolhydrater en brutal lön eller?
martinmartin
2011-04-15, 22:00
martinmartin, här har du att läsa: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163807
Jo, jag har läst tråden och länken du postat. Jag tycker fortfarande inte spannmål är meningslösa, trots att vissa (även de utan konstaterad celiaki) kan bli lite risiga av det.
Nej, men jag äter inte bara kött heller. Grönsaker är billigt. Sedan är det kokosmjölk, smör, majonnnäs. Ganska mycket ägg som proteinkällor. Fulost ibland. Fisk då och då. Jag ser inte varför det skulle bli så väldigt mycket dyrare.
Men även om jag skulle bara äta kött skulle 1 kg 20%-ig blandfärs räcka för mig en hel dag och inte vara sådär jättedyrt.
Kolla på tråden jag länkade till ovan. Det kan vara så att du kanske ändå vill ta bort pasta och bröd...
Jo, jag har läst tråden och länken du postat. Jag tycker fortfarande inte spannmål är meningslösa, trots att vissa (även de utan konstaterad celiaki) kan bli lite risiga av det.
Det är betydligt fler problem än "lite risig" [i magen] man kan få av gluten. Det är rätt fånigt av dig att säga så och därigenom förringa de som faktiskt inte alls mår bra av gluten. Samt att många troligtvis lider i onödan. Men du har redan bestämt dig för din snäva världsbild där spannmål är det bästa som finns. Fortsätt du så.
eriksvensson
2011-04-15, 22:07
JA det blir ju dyrt om du byter bröd, pasta m.m. mot just grönsaker eller kött. Byter du däremot kolhydraterna mot fett så lär det inte bli någon större skillnad. Jag gör mycket med cremé fraiche och grädde och med tanke på hur energitätt det är så blir det inte så dyrt.
martinmartin
2011-04-15, 22:08
Nej, men jag äter inte bara kött heller. Grönsaker är billigt. Sedan är det kokosmjölk, smör, majonnnäs. Ganska mycket ägg som proteinkällor. Fulost ibland. Fisk då och då. Jag ser inte varför det skulle bli så väldigt mycket dyrare.
Men även om jag skulle bara äta kött skulle 1 kg 20%-ig blandfärs räcka för mig en hel dag och inte vara sådär jättedyrt.
Kolla på tråden jag länkade till ovan. Det kan vara så att du kanske ändå vill ta bort pasta och bröd...
Det är betydligt fler problem än "lite risig" [i magen] man kan få av gluten. Det är rätt fånigt av dig att säga så och därigenom förringa de som faktiskt inte alls mår bra av gluten. Samt att många troligtvis lider i onödan. Men du har redan bestämt dig för din snäva världsbild där spannmål är det bästa som finns. Fortsätt du så.
Jag menade inte att vissa blir "lite risiga [i magen]" av det, det var ett dåligt ordval. Det jag menade med "lite risiga" var att vissa mår dåligt av det.
Och nej, jag tycker inte spannmål är det bästa som finns. Men jag tycker inte de är meningslösa.
Tar jag bort brödet och pastan och lägger till mer kött/ grönsaker så blir det betydligt dyrare och det skulle aldrig gå ihop med månadslönen, och jag deffar till och med...Skulle jag bulka så hade jag väll fått jobba över varje dag för att ha råd med mat...kul liv.
Vill ju inte köpa kött för hela månadslönen.
20%ig köttfärs? Fläskkött? Ost? Grädde? Hel kyckling? Nötter? Bara att plocka fetare alternativ samt proppa frysen full vid extrapriser. Har aldrig problem att ligga på kaloriöverskott utan bröd/pasta/ris/socker/etc på studiemedel. Jag består visserligen inte av 120kg muskelmassa, men ändå.
Inge Enveten
2011-04-15, 22:54
Det här med att inte ha råd att äta proteinrikt (alternativt eller också kolhydratfattigt) är dynga. Jag bor ensam och lever på CSN lån samt bidrag. Inga som helst problem att konsumera 200 g protein dagligen på en matbudget motsvarande 1500-2000 i månaden.
Eddie Vedder
2011-04-16, 07:20
Hur jag har råd? Käkar billigt naturligtvis. Nästan allt kött jag äter är kort datum. Sedan massor av ägg, havregryn och potatis. Jag lever på 75 % av studiestöd så nej mat är inte dyrt. Mat är sjukt billigt, på tok för billigt egentligen.
Och det handlar ju bara om prioriteringar.
Jag skippar inga kolhydrater.
Det här med att inte ha råd att äta proteinrikt (alternativt eller också kolhydratfattigt) är dynga.
+1
I alla fall om man inte har familj. Även om jag iofs tycker att det blir ännu mer viktigt att prioritera bra mat då och inte bara ge barnen massa cornflakes och makaroner. Dvs sån mat som vi först ger barnen (utan att de någonsin bett om det) och därefter bortförklarar sig med att "det är vad barnen vill ha". :)
Björn Ferry
Skidskytte, herrar
Nation: Sverige
Olympiska spel
Guld Vancouver 2010 Jaktstart
Världsmästerskap
Guld Antholz 2007 Mixstafett
Brons Chanty-Mansijsk 2010 Mizstafett
Nog ska det funka med att åka skidor nå!
OneManArmy
2011-04-16, 08:18
Icas Ät snart kött är då awsome :)
30-50% rabatt på kött som är nära bäst före.
Bara köpa på sig några kg och frysa in
ceuphoria
2011-04-16, 08:34
Hård och platt låter fantastiskt bra tycker jag ;)
Jag tycker man håller sig mätt på den i alla fall. Enda jag kan klaga på ätr väl att det borde bli dyrt i längden att inte fylla ut med pasta/ris/bröd ibland.
Pasta/ris kan jag gå med på är billigt, men om man som sagt ersätter med fett (som är tanken, proteinintaget är ju ändå det samma) blir det ingen direkt skillnad.
Bröd däremot? Kostar ju nästan lika mycket som fulkött. Det är dyrt!
ceuphoria
2011-04-16, 08:41
Pasta/ris kan jag gå med på är billigt, men om man som sagt ersätter med fett (som är tanken, proteinintaget är ju ändå det samma) blir det ingen direkt skillnad.
Bröd däremot? Kostar ju nästan lika mycket som fulkött. Det är dyrt!
Jo, det är nog sant. Bröd är dyrt. Jag har aldrig ätot mycket sånt så jag tänker nog inte på det. BrukaDE köpa en limpa och stoppa in i frysen s räcker den en månad :P.
Ägg och tonfik är ju billigt i alla fall ^^ haha
ungefär hur många g kolhydrater intar du en vanlig dag Mikael?
Fördelarna jag tycker med LCHF under diet är det dämpar hungern bättre än högkolhydratskost under diet. Dock kunde jag känna mig liten och otrycklös, men när jag återgick till carbätandet igen, så kom musklerna och trycket tillbaka. Hårdare än på ett tag :)
ungefär hur många g kolhydrater intar du en vanlig dag Mikael?
jag äter en måltid om dagen baserat på huvudsakligen ägg, kött, fisk och något såsigt. Ibland blir det med lite rotsaker/grönsaker till och då blir det lite mer än vanligt. Ibland dricker jag mjölk till.
Det varierar. Ibland mer, ibland mindre.
Eddie Vedder
2011-04-16, 09:00
Den här filmen ger en liten bild av hur det blev "vetenskapligt" accepterat att mättat fett och kolesterol är skadligt:
xbFQc2kxm9c
Ja klippet är skämtsamt och kanske känns lite oseriöst men det är ju i syfte att oinsatta ska orka med. ;) Kontentan är att det man idag tycker är "sunt förnuft" och anser vara en balanserad kost i grund och botten bygger på väldigt lös vetenskap där det inte för fem öre rådde någon konsensus inom forskningsvärlden. Naturligtvis är just den här filmen vinklad den också men poängen är den att det inte alls är så 100 procent strikt och objektivt vetenskapliga fakta som ligger bakom och att det absolut inte är helt befriat från särintressen.
Det har ju i sig inte med LCHF att göra men det är ju trots allt grunden till varför en sån kost spontant känns så "far out".
hejhopp79
2011-04-16, 11:37
Det här med att inte ha råd att äta proteinrikt (alternativt eller också kolhydratfattigt) är dynga. Jag bor ensam och lever på CSN lån samt bidrag. Inga som helst problem att konsumera 200 g protein dagligen på en matbudget motsvarande 1500-2000 i månaden.
Haha, håller med.
Jag har levt på CSN i åratal och har inga problem med att få matbudgeten att gå ihop med högprotein-kost.
hejhopp79
2011-04-16, 11:38
Icas Ät snart kött är då awsome :)
30-50% rabatt på kött som är nära bäst före.
Bara köpa på sig några kg och frysa in
Och chansen finns att Nettos kött fortfarande är billigare när den rabatten är dragen ;)
kettlebellGuden
2011-04-16, 12:12
Att bröd skulle vara dyrt kan jag verkligen inte hålla med om. Ingen aning vad ni bakar för sorts bröd men här är iaf vetemjölet inte så dyrt att brödet ens kommer i närheten av en köttbit i pris / kg.
Eddie Vedder
2011-04-16, 12:13
Att bröd skulle vara dyrt kan jag verkligen inte hålla med om. Ingen aning vad ni bakar för sorts bröd men här är iaf vetemjölet inte så dyrt att brödet ens kommer i närheten av en köttbit i pris / kg.
De flesta bakar nog inte sitt eget. ;)
kettlebellGuden
2011-04-16, 12:23
De flesta bakar nog inte sitt eget. ;)
Not sure if serious... Menar du verkligen att det är så? Jag har ärligt talat inte riktigt koll på folks beteende generellt men jag har lite utgått från att de flesta gör så mycket som möjligt från grunden - inklusive brödbak.
Nu blev jag lite lissen i ögat.
Eddie Vedder - destroyer of världsbilder.
Not sure if serious... Menar du verkligen att det är så? Jag har ärligt talat inte riktigt koll på folks beteende generellt men jag har lite utgått från att de flesta gör så mycket som möjligt från grunden - inklusive brödbak.
Tja, har du sett vilka enorma högar med färdigbakat bröd som finns i varje varuhus.. Det är nog kanske högst 1 av 10 av brödätarna som bakar bröd regelbundet.
tntballe
2011-04-16, 14:20
Baka eget, är det när man köper bröd som inte är färdigskivat?
Baka eget, är det när man köper bröd som inte är färdigskivat?
:laugh::laugh::laugh:
Eddie Vedder
2011-04-16, 15:21
Not sure if serious...
Jag undrar detsamma. Det är ju lördag och då brukar du vara på "oklar-ironi-humör". Men OM du är seriös är svaret ja. Ta en titt i en affär. Där säljs massa bröd. Ta en titt i folks korgar och när de står i kassan. Brödet köps.
BengtBurk
2011-04-16, 17:05
:laugh::laugh::laugh:
+1
Björn Ferry
Skidskytte, herrar
Nation: Sverige
Olympiska spel
Guld Vancouver 2010 Jaktstart
Världsmästerskap
Guld Antholz 2007 Mixstafett
Brons Chanty-Mansijsk 2010 Mizstafett
Nog ska det funka med att åka skidor nå!
Men visst, han käkar ju säkert mycket fett men innan tävling kan ja nästan garantera att han äter en hel del KH.
Men visst, han käkar ju säkert mycket fett men innan tävling kan ja nästan garantera att han äter en hel del KH.
Jag skulle inte sätta mina pengar på't, skidåkare är väldigt konservativa varelser
StampChamp
2011-04-17, 17:52
Det kan även jag säga. Finns inte på världskartan att ferry körde på noll kolhydrater. Han kanske cyclar sitt intag av kolisar. Alla jag känner, såväl som elit och motionärer laddar alltid med mycket kolhydrater innan tävling, flera dagar innan.. även en hel del vitargo slinker ner.
Intressant att ni Vet™ vad Ferry äter och hur han laddar upp. Ni kanske snackar kost med honom på daglig basis?
Bara för att StampChamps kompisar gör på ett sätt betyder inte att alla andra gör det också.
Han tror att Ferry antingen ljuger, är extremt unik eller inte vet hur mycket kolhydrater han får i sig.* vk.se 2010
Intervju med Michael Svensson, idrottsfysiolog på idrottsmedicinska enheten vid Umeå universitet.
För oss med normal metabolism och/eller normal matematikkunskap är det nog en bra idé att äta kolhydrater om man ska ge sig på att vinna diverse konditionslopp på elitnivå.
Björn Ferry äter ca 5000 kcal/dag.
Tidigare var det fördelat på 60% kolhydrater, 25% fett och 15% protein.
Nu är det 60% fett, 25% protein och 15% kolhydrater.
Under Os åt han samma frukost varje dag. Äggröra med bacon, gräddfill med valnötter och kaffe latte.
Lunch middag var fisk/biff med grönsaker och för att få upp energimängden några slevar majonäs.
Det blev även några middagar på McDonalds men han slängde brödet och stripsen.
Allt taget direkt ur Ferrys bok "Ferry food".
Eddie Vedder
2011-04-17, 19:55
Det kan även jag säga. Finns inte på världskartan att ferry körde på noll kolhydrater. Han kanske cyclar sitt intag av kolisar. Alla jag känner, såväl som elit och motionärer laddar alltid med mycket kolhydrater innan tävling, flera dagar innan.. även en hel del vitargo slinker ner.
Nej han "cyklar" inte. Jag ser inte varför han skulle ljuga. Och jag har läst och lyssnat på massor av intervjuer med honom, senast i Efter 10 och SR's Kropp och själ.
Och han ligger på ett mycket lågt kolhydratintag för att vara elitskidåkare icg jag frågar dig ju därför var du drar din godtyckliga gräns för vad som anses lågt.
Jag tycker frågan snarare borde vara:
Varför fungerar Ferry med lite kolhydrater ?
Kan det vara så att skjutmomentet är så avgörande i skidskyttet att skjutning med extremt hög puls missgynnas. Att en kolhydratfattig kost inte ger samma höga arbetspuls utan nedvarvningen på vägen in mot skjutningen går snabbare eller lättare. Istället att sänka från 93 % av maxpulsen börjar sänkningen vid 85 % eller lägre...vad vet jag.
Ingen mjölksyra i armarna kanske också är possitivt ?
Jag har också hört Ferry i ett par intevjuer (det var roligt i P#:s "Morgonpasset") och jag upplever honom inte som någon missionär. Tycker lite synd om honom, för det känns som om han blir serievåldtagen av alla som någonsin har velat uttala sig om kost.
Skulle vara väldigt intressant att veta hur en uppladdning inför ett lopp ser ut i matväg för hans del.. Kanske ska ta och slänga iväg ett mail och fråga, är ju ingen mening att sitta här och spekulera :)
Ingen mjölksyra i armarna kanske också är possitivt ?
Inuiterna kunde använda fett som energikälla i armarna, till skillnad från "västerlänningar", eller vad kom Bengt Saltin fram till?
Hur som helst är Björn Ferry en av alla skidskyttar.. han är den ende av dom som iaf har gått ut och berättat att han äter en LCHF-baserad kost.
Sen vette fan om 15% kolhydrater blir så mycker lowcarb när han trots allt äter 5000kcal per dag.. alltså nästan 190g kolhydrater ändå..
Eddie Vedder
2011-04-17, 21:11
Sen vette fan om 15% kolhydrater blir så mycker lowcarb när han trots allt äter 5000kcal per dag.. alltså nästan 190g kolhydrater ändå..
Ja vi har ältat det ett par gånger nu. ;) Det är inte poängen. Poängen är inte heller om hans kost är bäst. Det handlar om att han, hur man än vrider och vänder på det, äter på ett sätt som skiljer sig markant från skidåkare på elitnivå och en kost som man för bara fem år sedan skulle hånskratta åt inom idrotten. Men det går ju bra och relativt sett är kolhydratintaget mycket lågt. Därom råder inga tvivel och det är ju det intressanta.
När det gäller LCHF, så tror jag att det kan vara bra för konditionsidrottare på elitnivå, eftersom de har så högt energibehov, att det kan vara problem att äta tillräckligt med mat på kolhydratrik kost. Som de flesta vet är det väldigt sällsynt med hull på eliten inom konditionssporter.
Detta behöver dock inte passa styrketränande, som inte har lika högt energibehov, därmed har de inte lika svårt att täcka energibehovet med normal kost. Dessutom är styrkesporter ingen konditionssport, där man omsätter en stor andel fett, jämfört med styrkesporter, där musklerna behöver större andel kolhydrater, för max prestation.
Styrkesportare med hull finns det ju gott om, vilket visar att de inte har några större problem med att äta tillräckligt.
Sen är ju inte t.ex. 55E% kolhydrater nå'n kolhydratrik kost, då de andra energigivarna ger 45E%.
En en annan sak jag vill ta upp är de som sa sig veta att sädesslag är skräp. 100% Fullkornsprodukter innehåller rejäla mängder av de flesta B-vitaminer, Kalium, Magnesium, zink och järn. Vitt bröd däremot håller jag med om att är skräp.
Här lite Fullkorn (pumpernickelbröd) V.S. vitt bröd (långfranska)
Viktiga skillnader mellan Pumpernickel och långfranska.
Glykemiskt Index (GI) 68 mot 100. (Lågt värde är bättre)
Fibrer 11,6 g/MJ mot 3,0 g/MJ (Högt värde är bättre)
Folsyra 64 µg/MJ mot 34 µg/MJ (ett vitamin)
Kalium 623 mg/MJ mot 130 mg/MJ (mineralämne)
Kalcium 91 mg/MJ mot 26 mg/MJ (mineralämne)
Fosfor 234 mg/MJ mot 107 mg/MJ (mineralämne)
Magnesium 88 mg/MJ mot 22 mg/MJ (mineralämne)
Järn 5,18 mg/MJ mot 0,85 mg/MJ (mineralämne)
Zink 2,71 mg/MJ mot 0,85 mg/MJ (mineralämne)
MJ = Mega Joule = 239 kcal
µg = miljondels gram.
Bakar man sitt pumpernickel själv, så kostar det enligt mina beräkningar 10kr/kg exl. el.
En en annan sak jag vill ta upp är de som sa sig veta att sädesslag är skräp. 100% Fullkornsprodukter innehåller rejäla mängder av de flesta B-vitaminer, Kalium, Magnesium, zink och järn. Vitt bröd däremot håller jag med om att är skräp.
Nu har jag inte läst hela tråden (än), men det är nog mer förekomsten av gluten som gör att många förkastar spannmål. Inte näringsinnehållet.
Eddie Vedder
2011-04-18, 14:23
Sen är ju inte t.ex. 55E% kolhydrater nå'n kolhydratrik kost, då de andra energigivarna ger 45E%.
Så för att protein och fett ger 45% är det per automatik ingen kolhydratrik kost? Jag fattar inte alls vad du menar. Klart den är kolhydratrik när den ensam, av tre näringsgivare, ger mer än halva energin.
Slänger in en fråga här istället för att skapa ny tråd:
Kan LCHF-diet förändra BMR?
Alltså går jag ner mer i vikt av LCHF 2000kcal än en blandkost 2000kcal? Förutsatt samma proteinmängd.
kettlebellGuden
2011-06-12, 20:32
Slänger in en fråga här istället för att skapa ny tråd:
Kan LCHF-diet förändra BMR?
Alltså går jag ner mer i vikt av LCHF 2000kcal än en blandkost 2000kcal? Förutsatt samma proteinmängd.
Nej, LCHF lär inte ändra din BMR.
Men du ligger väl knappast aldrig så lågt att du enbart täcker din BMR?
Nej frågan är hypotetisk.
Har en kamrat som är helfrälst som hävdar att studier visar att BMR förändras av LCHF och att man helt enkelt kan öka Kcal-in och ändå gå ned i vikt eftersom Kcal-ut ökas pga kosten.
Hade varit trevligt med en studie jag kunnat visa upp för honom som bevis, jag tycker han pratar goja...
kettlebellGuden
2011-06-12, 20:47
Har en kamrat som är helfrälst som hävdar att studier visar att BMR förändras av LCHF och att man helt enkelt kan öka Kcal-in och ändå gå ned i vikt eftersom Kcal-ut ökas pga kosten.
Hade varit trevligt med en studie jag kunnat visa upp för honom som bevis, jag tycker han pratar goja...
Jag håller med din kompis faktiskt. Har sett en hel del exempel på att LCHF faktiskt ändrar om ekvationerna lite.. Inte så att kcal in vs. kcal ut inte fortfarande gäller, mer bara att kcal ut på något magiskt sätt ökar.
Det är inte alls samma sak som BMR.
Det finns vissa rapporter där nötter har intagits, där har man dock inte kollat på hur mycket av nötterna som faktiskt tagits upp. Nu var det tre år sen jag läste den eller så, men har för mig att det var en jämförelse mellan två likadana kostsammansättningar förutom 600kcal ifrån kolhydrater(godis) eller 600kcal i form av nötter, de som åt nötter gick ner mer.
Be han visa dig studierna?
Sen kanske det kan göra det, osäker.
Kolla här: http://traningslara.se/finns-det-en-metabol-fordel-del-i/
Kan vara så enkelt att din polare är något insulinresistent och blir trött/slö av carbs. Därför gör lowcarbdieter att han mår bättre och därför rör sig mer=högre förbränning.
Annars är det väl enkelt att fråga var han har fått sina uppgifter ifrån?
Annars är det väl enkelt att fråga var han har fått sina uppgifter ifrån?
Får nog aldrig se de "bevis" han påstår sig ha...
Jag hävdar att han gick ned eftersom han åt färre kalorier, han hävdar att han åt MER, men väldigt lite kolisar och därför gick ned, yrar även om insulinets livsfarlighet gällande fettinlagring m.m.
Orkar knappt lyssna på honom...
kettlebellGuden
2011-06-12, 21:41
Nu handlar det ju inte enbart om ätna kalorier, utan om antalet upptagna kalorier.
Och det är väl ingen större tvekan om att ändring av kostupplägg kan ge viss förhöjd metabolism.
same old in < ut.
Namehere
2011-06-12, 22:12
Det heter ju LCHF, inte NCHF..
rajjan_dammit
2011-06-13, 00:55
Om ens muskler blir obefintliga utan kolhydrat kanske man ska ta sig en tankeställare kring huruvida man är så stor som man tror. :)
Om ens muskler blir obefintliga utan kolhydrat kanske man ska ta sig en tankeställare kring huruvida man är så stor som man tror. :)
Bra poäng.
Jag kan inte förstå mig på LCHF eller någon diet som bara består av en sorts kalorier. Antingen enbart fett, kolhydrater eller protein. Hjärnan behöver mycket glukos (kolhydrater) så jag ser inte hur man kan skära ned på kolhydraterna nästan helt och hållet. Det kanske förklarar varför en del som går på LCHF ser bleka och halvpundiga ut :D Likaså behöver man både proteiner och fett... Kolhydrater är dessutom ett måste om man ska utöva löpning på lite längre distanser. Det kan man inte klara sig helt utan.
Jag kan inte förstå mig på LHCF eller någon diet som bara består av en sorts kalorier. Antingen enbart fett, kolhydrater eller protein. Hjärnan behöver mycket glukos (kolhydrater) så jag ser inte hur man kan skära ned på kolhydraterna nästan helt och hållet.
Det beror på att du saknar grundläggande kunskaper om näringslära och fysiologi.
Det beror på att du saknar grundläggande kunskaper om näringslära och fysiologi.
Vad vet du om det? Jag har iaf läst en del universitetspoäng i fysiologi.
kettlebellGuden
2011-06-13, 12:34
Jag kan inte förstå mig på LCHF eller någon diet som bara består av en sorts kalorier. Antingen enbart fett, kolhydrater eller protein. Hjärnan behöver mycket glukos (kolhydrater) så jag ser inte hur man kan skära ned på kolhydraterna nästan helt och hållet. Det kanske förklarar varför en del som går på LCHF ser bleka och halvpundiga ut :D Likaså behöver man både proteiner och fett... Kolhydrater är dessutom ett måste om man ska utöva löpning på lite längre distanser. Det kan man inte klara sig helt utan.
Du får diskutera det här om långdistansandet med Colting.
Vad vet du det? Jag har iaf läst en del universitetspoäng i fysiologi.
Då sov du uppenbarligen på föreläsningarna. Hemläxa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes och http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillstånd)
Visst kan vi bilda glukos själva men det underlättar säkert en hel del om man har bunkrat med kolhydrater. Ungefär som att dricka vatten som ligger relativt nära kroppstemperaturen för att det underlättar upptaget.
Visst kan vi bilda glukos själva men det underlättar säkert en hel del om man har bunkrat med kolhydrater.Ungefär som att dricka vatten som ligger relativt nära kroppstemperaturen för att det underlättar upptaget.
Vad svamlar du om? Vart hade du tänkt "bunkra upp med kolhydrater" någonstans? Stortån? Blindtarmen? Ha ett lager pasta i foten som du sedan kan spjälka till glukos och pyttsa ut i blodet för att upprätthålla blodsockernivån?
Hjärnan behöver mycket glukos och därför förstår du inte hur man kan utesluta kolhydrater, skrev du. Det beror på att du inte förstår de anpassningar som sker vid minskat intag av kolhydrater samt processen glukoneogenes. Kan du förtydliga nu vad du menar istället för att byta ämne?
Vad svamlar du om? "bunkra upp med kolhydrater" i musklerna gör inte ett smack för glukosnivån i blodet och glykogentillförseln till hjärnan.
Hjärnan behöver mycket glukos och därför förstår du inte hur man kan utesluta kolhydrater, skrev du. Det beror på att du inte förstår de anpassningar som sker vid minskat intag av kolhydrater samt processen glukoneogenes. Kan du förtydliga nu vad du menar istället för att byta ämne?
Har du någon källa på det där med glukosnivån? Har du någon gång testat att vara på löparläger och skippa kolhydraterna? Det är inget vidare.
Jag menade att det underlättar om man redan har kolhydrater i kroppen. Springer man eller åker skidor långt så känner man ju av en tydlig dipp när det börjar ta slut på kolhydrater, som till viss del kan kompenseras med sportdryck. Skidåkarna pratar ju om att fettförbränningen börjar på allvar vid 1.5-2 timmar.
För att ta ett annat exempel: Vi människor bildar ju faktiskt lite vatten då fett bryts ned men det är inte på långa vägar tillräckligt för att täcka vårat vattenbehov. Men det är så isbjörnar gör men de är ganska underliga djur som kan stänga av sig nästan helt tack vare speciella hormoner under tiden i idet.
King Grub
2011-06-13, 12:49
Om man inte är van med träning på lågkolhydratkost känns det vidrigt jobbigt. Som med det mesta anpassar sig kroppen, och efter några veckor är det ingen speciell skillnad i prestationsförmåga mellan en person på högfettkost och en person på högkolhydratkost, möjligen undantaget mycket intensiv träning.
Har du någon källa på det där med glukosnivån?
Kolhydrater är inte essentiellt för människan. Kroppen skapar det glukos (samt ketoner) som behövs från protein och fett när kolhydratintaget är noll.
Om man inte är van med träning på lågkolhydratkost känns det vidrigt jobbigt. Som med det mesta anpassar sig kroppen, och efter några veckor är det ingen speciell skillnad i prestationsförmåga mellan en person på högfettkost och en person på högkolhydratkost, möjligen undantaget mycket intensiv träning.
Om man tränar inför ett långt och tufft pass så ska man ha ordentligt med glykogen i musklerna om man ska vara optimalt förberedd, så är det bara.
Kolhydrater är inte essentiellt för människan. Kroppen skapar det glukos (samt ketoner) som behövs från protein och fett när kolhydratintaget är noll.
Det fungerar säkert för en person som är ganska stillasittande men inte för en som tränar hårt. Då hänger kroppen inte med.
Om man tränar inför ett långt och tufft pass så ska man ha ordentligt med glykogen i musklerna om man ska vara optimalt förberedd, så är det bara.
Du kanske skulle hålla dig vid det då, istället för det andra du skrev i ditt första inlägg?
Jag kan inte förstå mig på LCHF eller någon diet som bara består av en sorts kalorier. Antingen enbart fett, kolhydrater eller protein. Hjärnan behöver mycket glukos (kolhydrater) så jag ser inte hur man kan skära ned på kolhydraterna nästan helt och hållet. Det kanske förklarar varför en del som går på LCHF ser bleka och halvpundiga ut :D
2011-06-13, 13:08
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=7851362
StampChamp
2011-06-13, 13:20
Hursomhelst verkar mer kolhydrater fungera bäst vid konditionsidrotter, varför tror ni nästan alla äter så? De har också dietister i sina stall.
Och hur tror ni dom ska kunna ligga på kaloribalans/överskott? Om nu Ferry kör på lchf som han säger, hur mycket protein och fett måste inte han trycka i sig? Kan knappast vara sunt i längden.
Och hur tror ni dom ska kunna ligga på kaloribalans/överskott? Om nu Ferry kör på lchf som han säger, hur mycket protein och fett måste inte han trycka i sig? Kan knappast vara sunt i längden.
Vid energiöverskott, vad påverkar hälsan mest: överskott av kolhydrater eller överskott av fett? Varför i så fall?
Intressant ämne som vanligt.
Angående kostnad för olika dieter så får jag faktiskt försvara kolhydrater lite då det faktiskt går att baka eget bröd väldigt billigt, särskilt om man man kan tänka sig att använda vetemjöl för 4kr/3200 kcal (?)
Angående prestation så om man anpassar sig efter en lågkolhydratskost bör man ju bli mindre bereonde av glukos (obviously) vilket i sig borde minska risken för att gå in i väggen pga tömda glykogenförråd. Där finns ju gott om fett överallt i kroppen och man är ju redan anpassad till att förbränna denna energikälla effektivare jmft med en kolhydratsslukare. Möjligen att man inte kan utveckla samma intensitet som när man bränner mer utav kolhydrat, men om det är långdistans så håller man ju inte en hög intensitet i snitt. Det som är intressant där är att hålla upp en bra genomsnittsintensitet och det borde ju fett som energikälla vara utmärkt för.
Sen finns det ju förutom glukoneogenes även ketonproduktion för att kunna ge hjärnan bränsle. Så visst finns det funktioner i kroppen för att fungera utan dietära kolhydrater.
Med det sagt så tycker jag själv att jag fungerar bättre med kolhydrater i kosten, dock äter jag relativt low-carb om man jämför med de flesta. Jag är inte rädd för fett och tycker man får en behagligare mättnadskänsla av att ha mer fett i kosten. Man behöver inte äta lika ofta och man får inte lika mycket sug efter sockerrika livsmedel. En annan effekt är att jag får ett bättre smaksinne och uppskattar aromer mer eftersom smaklökarna inte är lika "bedövade" av all söt mat. Ett äpple kan smaka som godis medans godis smakar som att hälla i sig socker direkt från paketet (nästan).
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=7851362
Ska kolla igenom det där lite nogrannare senare. Den översta studien Lambert et al. 1994 är ju ganska ointressant för den tar bara upp High Fat eller High Carbs. Det finns ingen balans där...
Catstyle
2011-06-13, 13:28
Du får diskutera det här om långdistansandet med Colting.
Nu äter ju dock inte Colting i närheten av LCHF. :)
Med det inte sagt att det inte är en bra kosthållning, men det finns många myter om att Jonas skulle äta LCHF och så är inte fallet, alls.
StampChamp
2011-06-13, 13:30
Vid energiöverskott, vad påverkar hälsan mest: överskott av kolhydrater eller överskott av fett? Varför i så fall?
Jag tror inte man ska överdriva åt något håll.
Det viktigaste är väl snarare att inte ligga på överskott (alltså att gå o bli överviktig). Förbränner man sin energi kan man äta lite av varje utan några större konsekvenser. Sen får man ju också ta med i beräkningen vilken kost som får en att tendera att inte överäta.
Socker (sackaros(fruktos)) är nog den största boven överlag av flera anledningar (förmodligen även vid kaloribalans om intaget är "högt"). Verkar inte som det finns belägg för så mycket annat.
Mättat fett? Tveksamt
Enkelomättat fett?
Fleromättat fett? För mycket kanske inte är så hälsosamt
Stärkelse? Många faktorer spelar nog in, GI/GL, vilka antinutrienter hänger med?
Sockerarter? Mängden bör vara lagom, då är det nog ingen fara, fysisk aktivitet lär minska risken för överkonsumtion.
Protein? Friska njurar verkar klara av även skyhöga mängder.
Men nu skrev du att du inte tror att det är hälsosamt att äta i energibalans/överäta på protein och fett. Varför påpekade du det då specifikt om du nu säger att det är dåligt att överäta generellt? Per ditt första påstående anser du att fett och protein är sämre att överäta än kolhydrater. Jag frågar varför.
Frågan är vad som är överdrivet?
60% av energin från kolhydrat anses ju inte överdrivet, utan t om rekommenderat. Men 60% från fett är kontroversiellt.
Men nu skrev du att du inte tror att det är hälsosamt att äta i energibalans/överäta på protein och fett. Varför påpekade du det då specifikt om du nu säger att det är dåligt att överäta generellt? Per ditt första påstående anser du att fett och protein är sämre att överäta än kolhydrater. Jag frågar varför.
Precis.
Vilket blir man mest sjuk av:
Att öka sin vikt till 110 kg (från 70) på 60 E% kolhydrater eller från 60 E% (fett)?
MikaelJ
Du som är insatt i LCHF, vad skulle du säga är den största orsaken till att LCHF fungerar som "viktminsknings-verktyg"?
Hur skiljer sig insulinpåslaget mellan LCHF och "vanlig" kost? Har detta inverkan på fettinlagring?
Du som är insatt i LCHF, vad skulle du säga är den största orsaken till att LCHF fungerar som "viktminsknings-verktyg"?
Adekvat proteinintag och mat som håller dig mätt på sikt. I praktiken spannmålsfritt.
Jag är inte helt förtjust i LCHF som den sprids som modediet, utan är mer inne på vad Robb Wolf m.fl. menar med "stenålderskost" (http://robbwolf.com/faq), företrädelsevis lågkolhydratvarianten. De flesta stillasittande inaktiva individer i dagens samhälle har inte på långa vägar det kolhydratbehovet de stoppar i sig, med den där vanliga chipsmagen kring 30-årsåldern som påföljd...
Hur skiljer sig insulinpåslaget mellan LCHF och "vanlig" kost? Har detta inverkan på fettinlagring?
Säkerligen. Jag har läst många som provat att gå ned på olika sätt och att lågkolhydratkost påverkade deras midjemått mer än tidigare dieter, faktiskt utan samtidig viktnedgång.
Vad gäller insulininsöndringen vet jag inte hur pass stor roll det gör. Det handlar mer om din allmänna insulinkänslighet och fastenivåer blodsocker.
Eddie Vedder
2011-06-13, 13:41
Vad vet du om det? Jag har iaf läst en del universitetspoäng i fysiologi.
Om ni lärt er att man måste äta kolhydrater för att överleva har ni lärt er felaktigheter. Ett behov av glukos finns och en helt kolhydratfri kost är både nästintill omöjlig och förmodligen inte eftersträvansvärd för särskilt många alls (om någon). Men det är fortfarande ett faktum att det inte MÅSTE tillgodoses via dietära kolhydrater.
För övrigt är det inte så att LCHF handlar om bara fett. Och jag vet ingen diet som enbart består av en enda makronutrient. Inte ens Jacobs banankost.
Om ni lärt er att man måste äta kolhydrater för att överleva har ni lärt er felaktigheter. Ett behov av glukos finns och en helt kolhydratfri kost är både nästintill omöjlig och förmodligen inte eftersträvansvärd för särskilt många alls (om någon). Men det är fortfarande ett faktum att det inte MÅSTE tillgodoses via dietära kolhydrater.
För övrigt är det inte så att LCHF handlar om bara fett. Och jag vet ingen diet som enbart består av en enda makronutrient. Inte ens Jacobs banankost.
Nej, jag har aldrig sagt att man måste äta kolhydrater för att överleva.
StampChamp
2011-07-25, 15:07
Jag har senaste tiden kört på betydligt mer kolisar än förut, ligger runt 250g nu under deff, tränar mer än någonsin, presterar bättre och känner mig fylligare.. I början av deffen körde jag lågt på kolisar, runt 100g på träningsdagar/50g på vilodagar och har aldrig känt mig så slö som då och det var ändå i början av deffen, de första veckorna.
För mig är LCHF dynga om man vill prestera, men under kortare perioder funkar det nog.
Jag har senaste tiden kört på betydligt mer kolisar än förut, ligger runt 250g nu under deff, tränar mer än någonsin, presterar bättre och känner mig fylligare.. I början av deffen körde jag lågt på kolisar, runt 100g på träningsdagar/50g på vilodagar och har aldrig känt mig så slö som då och det var ändå i början av deffen, de första veckorna.
För mig är LCHF dynga om man vill prestera, men under kortare perioder funkar det nog.
Omställningen kan ta veckor tom månader innan man uppnår full prestanda efter man bytt kost.
Det är precis raka motsatsen för mig. Jag har haft grova sömnproblem i större delen av mitt liv. Ibland har jag inte kunnat somna alls och varit tvungen att köra ett 12-timmarspass på jobbet utan en blund i ögonen. Har varit tvungen att ta medicin periodvis bara för att få sova ett par timmar. Detta har helt försvunnit efter jag gick över till lågkolhydratkost, och nu somnar jag alltid inom fem minuter efter jag lagt mig och sover mig igenom hela natten. Det är svårt att sätta ord på vilken lättnad det är. :)
Anton Fräs
2011-07-26, 14:24
Har du gjort någon annan ändring i kosten? Energiunderskott? Någon annan förändring i livet?
Det är precis raka motsatsen för mig. Jag har haft grova sömnproblem i större delen av mitt liv. Ibland har jag inte kunnat somna alls och varit tvungen att köra ett 12-timmarspass på jobbet utan en blund i ögonen. Har varit tvungen att ta medicin periodvis bara för att få sova ett par timmar. Detta har helt försvunnit efter jag gick över till lågkolhydratkost, och nu somnar jag alltid inom fem minuter efter jag lagt mig och sover mig igenom hela natten. Det är svårt att sätta ord på vilken lättnad det är. :)
grattis! måste kännas underbart
Har du gjort någon annan ändring i kosten? Energiunderskott? Någon annan förändring i livet?
Visst har det blivit en del andra förändringar, men just det här med att jag nu kan somna/sova är jag övertygad har med min lågkolhydratkost att göra. Jag har testat en del kostmodeller, ätit som en vanlig svensson gör, letat runt efter gröna nyckelhål i affären, försökt äta mer regelbundet, körde GI ett tag. Men när jag gick över till lågkolhydratkost så började alla bitar falla på plats.
Jag hade en del bukfett som försvann ganska raskt, gick ned 10 kilo. Innan dess var jag lätt överviktig. Nu ligger mitt BMI på idealvikt. Jag har stabilare humör, är inte lika lat längre, osv. Det enda som återstår att se är om jag får någon vidare muskeltillväxt med den här maten. Jag ligger alltså för närvarande på energiöverskott och styrketränar med en minimal mängd kolhydrater.
Jag ser en viss bröstutveckling, och visst händer det saker. Det går förvisso långsamt, men jag har inte så bråttom. :)
grattis! måste kännas underbart
Tack! Jo, det känns underbart. :)
LCHF Fungerar säkerligen utmärkt för utmärkt för somliga. Det jag ogillar med hela LCHF-konceptet är att nästan alla jag mött RL samt sett på olika sidor på internet är evangelistfasonerna. De har funnit den enda sanningen, det finns ingen annan och så är det. Ungefär som en som funnit herren Jesus Krist, den enda sanningen allt annat är fel, punkt.
Eller som någon annan som är helt insnöad i sin religion och det är uppenbarligen helt omöjligt att debattera med, för de har funnit "sanningen" alla andra är otrogna och deras åsikter/liv är värda mindre än deras exkrement.
lchf fungerar säkerligen utmärkt för utmärkt för somliga. Det jag ogillar med hela lchf-konceptet är att nästan alla jag mött rl samt sett på olika sidor på internet är evangelistfasonerna. De har funnit den enda sanningen, det finns ingen annan och så är det. Ungefär som en som funnit herren jesus krist, den enda sanningen allt annat är fel, punkt.
Eller som någon annan som är helt insnöad i sin religion och det är uppenbarligen helt omöjligt att debattera med, för de har funnit "sanningen" alla andra är otrogna och deras åsikter/liv är värda mindre än deras exkrement.
+1
OneManArmy
2011-07-27, 05:51
LCHF Fungerar säkerligen utmärkt för utmärkt för somliga. Det jag ogillar med hela LCHF-konceptet är att nästan alla jag mött RL samt sett på olika sidor på internet är evangelistfasonerna. De har funnit den enda sanningen, det finns ingen annan och så är det. Ungefär som en som funnit herren Jesus Krist, den enda sanningen allt annat är fel, punkt.
Håller med de flesta är tjocka kärringar som har läst en lchf bok och känner sig som soldater mot "etablissemanget".
Är så man skäms över att äta lowcarb när man läser skiten som idioterna spyr ut.
Håller med de flesta är tjocka kärringar som har läst en lchf bok och känner sig som soldater mot "etablissemanget".
Är så man skäms över att äta lowcarb när man läser skiten som idioterna spyr ut.
Säg att du äter stenålderskost/Paleo! (t ex RobbWolf, Mark's Daily Apple m.fl.)
Om de mår bra av de, gött! Börjar de gnälla över att jag äter mina kolhydrater som jag tycker kan vara fantastiskt gott, då jävlar briserar jag på en verbal nivå. Behandlingen blir ungefär densamma som om någon skulle predika för mig ;).
Tolkia skrev någonting klokt en gång i tiden:
Säger en person att de mår bra av en viss livsstil och det inte föreligger någon form av ätstörning eller sjukdom, varför ifrågasätta deras val? Bara för att en själv tycker att kolhydratskällor som ris, pasta och bröd är jättegott, betyder inte det att andra människor tycker samma sak.
Det blir principen "sköt du ditt, så sköter jag mitt", med tillägget "mår vi båda bra? Fan va gött!" så möts man på mitten och njuter av varandras sällskap.
Hazzeman
2011-07-27, 21:25
Angående Ferrys matupplägg som diskuterades för några månader sen i denna tråd och allmänna åsikter som att man måste kolhydratladda inför långlopp, se denna föreläsning, rätt underhållande snubbe som springer långt...
http://urplay.se/157952
Som tidigare nämnts, kroppen kan nog vänja sig med det mesta efter ett tag... *popcorn*
OneManArmy
2011-07-28, 05:32
Säg att du äter stenålderskost/Paleo! (t ex RobbWolf, Mark's Daily Apple m.fl.)
Tack! tack tack tack :)
Där har vi det
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.