handdator

Visa fullständig version : Vilken/vilka metod/er är lika bra som Leangains?


Spartansk
2011-04-15, 10:50
Jag tycker ofta jag ser anhängare av Leangains påstå att Leangains är en metod som fungerar bra, men att den inte nödvändigtvis är bättre än andra metoder. Jag undrar helt enkelt vilka dessa andra metoder skulle vara. Själv känner jag inte till en enda annan metod som låter en bygga betydande mängder muskler utan att lägga på sig något synligt fett, t ex.

Innan någon beklagar sig över att ämnet är uttjatat till leda vill jag poängtera att jag har sökt mig blå utan tillfredsställande resultat.

hejhopp79
2011-04-15, 11:07
Periodisk fasta med längre fastor är intressant om man vill tappa mycket fett. Men samtidigt kommer man sannolikt inte bygga lika mycket muskler. Nu tänker jag t ex att äta endast en gång om dagen och liknande.

entropy
2011-04-15, 13:00
Jag tror att den konventionella approachen fungerar precis lika bra. Såvitt jag förstått det är Leangains mer ett bevis på att man inte behöver äta 6 gånger om dagen och det hela blir således en fråga om vad som är bekvämt för individen.

raQblad
2011-04-15, 13:50
Jag tror att du kan komma minst lika långt med PF som med en vanlig vardaglig 3-4 måltider per dag, med tanke på att førdelarna inte ær SÅ stora som vissa personer ska ha det till.

Det som fungerar absolut bæst ær den metoden som funkar før individen, i individens vardagliga liv - dvs. rutiner på jobb, træning, familj osv. - och kan fortsættas med under en længre tidsperiod.

Eddie Vedder
2011-04-15, 14:22
Själv känner jag inte till en enda annan metod som låter en bygga betydande mängder muskler utan att lägga på sig något synligt fett, t ex.

Finns det någon metod som inte utlovar det? Och blir resultatet bättre av att följa leangains? Folk kommer ju i grym form utan att alla kör leangains så vitt jag vet.

Spartansk
2011-04-15, 14:37
Finns det någon metod som inte utlovar det?

Jag tycker snarare jag läser "vill du bygga muskler och styrka måste du även lägga på dig fett" lite varstans.

Jag har förstått att en av fördelarna med leangains är att man förlägger huvuddelen av dagens kaloriintag under det tidsfönster strax efter träning där maten "gör mest nytta". Men skulle jag kunna räkna med nästan likvärdiga resultat om jag (med alla andra parametrar likvärdiga) äter så här:

07:00 - Frukost, 1/3 av dagens kcal.

12:00 - Lunch, 1/3 av dagens kcal.

17:00 - Träning.

19:00 - Middag, 1/3 av dagens kcal.

Eddie Vedder
2011-04-15, 14:40
Jag tycker snarare jag läser "vill du bygga muskler och styrka måste du även lägga på dig fett" lite varstans.

Inte måste, men oftast är det en konsekvens man får vara beredd och ta om man vill se någorlunda snabba resultat. Men med långsammare ökningar ökar ju naturligtvis fettet mindre också.

Och ökar man inte i fett något alls under leangains då menar du? Bara för att namnet antyder det så är det ju inget som kommer hända för alla.

Spartansk
2011-04-15, 14:47
Inte måste, men oftast är det en konsekvens man får vara beredd och ta om man vill se någorlunda snabba resultat. Men med långsammare ökningar ökar ju naturligtvis fettet mindre också.

Och ökar man inte i fett något alls under leangains då menar du? Bara för att namnet antyder det så är det ju inget som kommer hända för alla.

Nja, jag syftar inte på namnet mest, utan på de "success stories" som finns på hemsidan. Så vitt jag har förstått så beror en del av deras framgång på att de "deffar" under fastan och "bulkar" under ätarfönstret? Med reservation för att jag kan ha missförstått hela grejen!

hejhopp79
2011-04-15, 14:51
Ungefär så, näringstiming.

Sedan har ju fastan i sig fördelar förutom hur man äter när man väl äter. Men 16 h fasta kan jag personligen känna är för kort och kör därför ofta uppåt 20-22 h. Men periodisk fasta gillar jag skarpt som upplägg. Sedan i kombination med makronutrient-cyklingen a la leangains osv är perfa.

Förutom hur man förlägger måltider har ju fasta också bevisat positiva effekter på insulinkänslighet, fettförbränning, bevarande av muskelmassa etc.

Sedan tror jag leangains är extra bra lämpat för människor som i vanliga fall lätt lägger på sig fett och har svårt att bli deffade. Man får ta det till lite extremer om man ska bli lean om man inte är naturligt slank.

Spartansk
2011-04-15, 14:57
Jag har ätit enligt periodisk fasta (inte leangains) i ett par månader nu (äter oftast mellan 12:00-20:00). Jag blir blir fortfarande trött och hungrig på förmiddagarna, varför jag gärna tittar efter andra sätt att äta. Mina problem med fastan kan dock ha andra orsaker än fastan i sig; för litet totalt kcal-intag (i snitt 1800-1900 för en rätt så inaktiv 72-kiloskille), för lite kolhydrater eller fett, eller att jag har fuskat ibland, vilket kan ha fått kroppen att "börja om" processen att vänja sig vid PF.

hejhopp79
2011-04-15, 15:07
Framförallt ska man ha något att göra under fastan. Koffein skadar inte heller för skärpa och fokus.

Man lär sig uppskatta det

Jag tycker fortfarande att hela 8 h-ätfönster är snudd på "vanligt" ätande och en bit ifrån ordet "fasta". Det är nog många som hoppar över frukost och äter typ 12-20 utan att veta vad periodisk fasta betyder.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:08
Nja, jag syftar inte på namnet mest, utan på de "success stories" som finns på hemsidan.

Och vilken metod har inte tusen success stories? Har du varit inne på någon LCHF-sida eller någon extrem vegansida?

hejhopp79
2011-04-15, 15:10
Och vilken metod har inte tusen success stories? Har du varit inne på någon LCHF-sida eller någon extrem vegansida?

Fast EV, har du överhuvudtaget varit inne på LG-sidan?

Jag tycker det är lite vanskligt att bunta ihop LG, med LCHF och veganer(!?).

Spartansk
2011-04-15, 15:10
Har du varit inne på någon LCHF-sida eller någon extrem vegansida?

Nej, det måste jag erkänna att jag inte har.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:13
Fast EV, har du överhuvudtaget varit inne på LG-sidan?

Jag tycker det är lite vanskligt att bunta ihop LG, med LCHF och veganer(!?).

Jag har inte buntat ihop något. DU tror att jag kritiserar leangains men det gör jag inte. Däremot tycker jag din syn på konceptet känns närmast religiös ibland. Och den synen som du och flera på forumet har är ju i alla fall jämförbar med 100% sålda och okritiska personer av andra kosthållningar.

Nej, det måste jag erkänna att jag inte har.

Det låter likadant och det är späckat med success stories.

hejhopp79
2011-04-15, 15:17
Jag förstår vad du menar och jag inser själv att jag måste framstå som en ganska rabiat förespråkare av leangains-konceptet. Men det blir väl lätt så när något fungerar väldigt bra för en. Dessutom är det som sagt förankrat i vetenskap, vilket ger det en annan tyngd än Nisses hemmasnickrade schema. Jag gillar hur varenda liten detalj är uttänkt.

Dock tror jag fortfarande inte du har någon egentlig koll på leangains-konceptet? Och det kanske beror på att du själv inte har särskilt mycket kroppsfett och således är ointresserad av dieter hit och dit. Jag tycker ofta att det där hänger ihop; folk som är naturligt slanka är sällan så intresserade av dieter och tycker att det mesta är samma sak.

Subjektivt sett, anser jag att leangains är bättre än det mesta annat i kostväg för att nå och upprätthålla en bra fysik om man inte är naturligt "lean". Men självklart fungerar de flesta dieter och alla bör äta på ett sätt de mår bra av.

Eddie Vedder
2011-04-15, 15:21
Subjektivt sett, anser jag att leangains är bättre än det mesta annat i kostväg för att nå och upprätthålla en bra fysik om man inte är naturligt "lean". Men självklart fungerar de flesta dieter och alla bör äta på ett sätt de mår bra av.

Så kan det vara, jag ska absolut inte säga emot. Men jag har aldrig sett något som övertygar mig mer än att Berkhan verkar vara bra på att få sina klienter att göra som han vill.

Om det sedan har överlägsna effekter för kroppskomposition är sjukt svårt att säga. Vetenskapen du pratar om känner jag inte till.

hejhopp79
2011-04-15, 15:35
Ja han har nog bra följsamhet med sina klienter. Vilket ju är en förutsättning för att lyckas, oavsett diet. Det om något är ju en styrka när det kommer till att få en "snygg" kropp, då många inte klarar av det själva.

Det finns i alla fall en massa olika studier på leangains-sidan. Orkar inte kolla nu. Men visst är det svårt att veta. Dessutom tror jag fastans längd kan vara betydande för många positiva effekter.

Jag har inte förlorat objektivitet fast jag gillar konceptet. Framförallt mår jag toppen när jag fastar mentalt; lugn och fokuserad samtidigt och framförallt blir jag inte det minsta sugen på snus, godis etc.

krubkungen
2011-04-15, 19:08
Hur går det till om man ska följa "leangains"? Ska man applicera det vid en deff eller bara uppbyggnad?

hejhopp79
2011-04-15, 19:09
leangains.com

För övrigt går det att applicera på båda, men vid uppbyggnad kan det vara intressant att äta fler mindre måltider under ätfönstret i syfte att stimulera muskelproteinsyntesen oftare än vad 1-2 måltider gör.

Inge Enveten
2011-04-15, 19:22
För övrigt går det att applicera på båda, men vid uppbyggnad kan det vara intressant att äta fler mindre måltider under ätfönstret i syfte att stimulera muskelproteinsyntesen oftare än vad 1-2 måltider gör.

Så funkar det väl inte?

Fredrik_S
2011-04-15, 19:31
Ett vattentätt och väl beprövat fungerande koncept är 5-8 måltider från du vaknar till du somnar med ca 40 gram protein vid varje tillfälle, ett lågt fettinnehåll och kolhydrater utefter behov..

Jag tror att fördelarna av att äta med ett jämt flöde dvs ca var tredje timme från man vaknar tills man går och lägger sig. överväger fördelarna man skulle kunna få av att inte äta under perioder på dygnet.
Vet att det finns påstådda fördelar med fasta men de glömmer väga in fördelarna med hög måltidsfrekvens.
Dels är det mycket mycket mer välbeprövat med var tredje timme konceptet och bland toppen tror jag det är ytterst få som vågar riskera att köra på ett fastekoncept.
Men eftersom folk lyckas med fasteperioder så kan man ju använda det till att förstå att man inte behöver få panik dagar där det går 4,5 eller 6 timmar tills man får käk....

Livankaret
2011-04-15, 19:41
Strunta i frukost verkar ju många göra idag samt att lägga den största måltiden efter träning... ovanligt.

Inget speciellt med det.

Själv kör jag frukost ibland och ibland inte, fungerar det också :D

Cerberus
2011-04-15, 19:43
för mig handlar IF och LG om att slippa tänka på mat hela dagen. Jag har en stor aptit, det e enda anledningen till att jag kör IF och har gjort så i över 2 ½ år. Att bli deffad är fruktansvärt svårt för mig, prövat i princip allt. Långsma fettnedgång a la recomp/LG verkar va det som funkar för mig. Får se hur långt jag kan ta mig ner i fettprocent.

Jag betvivlar att IF har extrema effekter, för mig handlar det enbart om beteenden. När jag käkade var tredje timma förr i tiden tänkte ja på mat dygnet runt och var hungrig o sugen hela tiden. Det var inte kul.

Äter jag en liten kaka eller en lite bit mat blir jag bara mer sugen o hungrig. Äter jag mig proppmätt på kvällen så är allt prima för mig.

krubkungen
2011-04-15, 19:55
leangains.com

För övrigt går det att applicera på båda, men vid uppbyggnad kan det vara intressant att äta fler mindre måltider under ätfönstret i syfte att stimulera muskelproteinsyntesen oftare än vad 1-2 måltider gör.

Okej ska kolla lite på hemsidan.. Men kan man köra Leangains konceptet utan att fasta?

Inge Enveten
2011-04-15, 19:59
Okej ska kolla lite på hemsidan.. Men kan man köra Leangains konceptet utan att fasta?

Fastan är en fundamental del av leangains. Kanske den mest fundamentala. Men klart att du kan hoppa över fastan och tillämpa kvarvarande instruktioner men då kör du ju inte på leangains längre.

martinmartin
2011-04-15, 21:25
leangains.com

För övrigt går det att applicera på båda, men vid uppbyggnad kan det vara intressant att äta fler mindre måltider under ätfönstret i syfte att stimulera muskelproteinsyntesen oftare än vad 1-2 måltider gör.

Är du sugen på att utveckla det här?

Spartansk
2011-04-15, 22:42
Ett vattentätt och väl beprövat fungerande koncept är 5-8 måltider från du vaknar till du somnar med ca 40 gram protein vid varje tillfälle, ett lågt fettinnehåll och kolhydrater utefter behov..


Intressant. Hur mycket fett? Hur gör man med näringstiming runt träning? Kör man samma kaloriintag varje dag?

Inge Enveten
2011-04-15, 22:56
Intressant. Hur mycket fett? Hur gör man med näringstiming runt träning? Kör man samma kaloriintag varje dag?

Om du tränar dans 5-8 (?) timmar om dagen som Fredrik gör och sen styrketräning också så kör på :thumbup:

Spartansk
2011-04-15, 23:03
Om du tränar dans 5-8 (?) timmar om dagen som Fredrik gör och sen styrketräning också så kör på :thumbup:

Dans är bara för folk som inte har råd att hänga i baren. Eller folk som faktiskt kan dansa utan att se förståndshandikappade ut. Jag tränar sittmusklerna 5-8 timmar om dagen och sen styrketräning ibland. Vilket upplägg skulle passa mig?

Inge Enveten
2011-04-15, 23:05
Dans är bara för folk som inte har råd att hänga i baren. Eller folk som faktiskt kan dansa utan att se förståndshandikappade ut. Jag tränar sittmusklerna 5-8 timmar om dagen och sen styrketräning ibland. Vilket upplägg skulle passa mig?

Vad har du för utgångsläge och vad har du för mål?

Hur som helst skulle jag säga att styrketräning tre gånger i veckan räcker bra. Varje träning upplagd runt en basövning samt några komplementövningar räcker bra vad gäller träning oavsett tror jag.

Sen så näringen är ju helt beroende på mål. Vikt upp/ner?

Spartansk
2011-04-15, 23:08
Vad har du för utgångsläge och vad har du för mål?

Hur som helst skulle jag säga att styrketräning tre gånger i veckan räcker bra. Varje träning upplagd runt en basövning samt några komplementövningar räcker bra vad gäller träning oavsett tror jag.

Sen så näringen är ju helt beroende på mål. Vikt upp/ner?

Utgångsläge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4994331#post4994331

Mål: Kanske http://dennistraning.blogg.se/images/2010/male-model_116660650.jpg

Själva träningen känner jag att jag har hyfsad koll på. :)

Vikt: Upp långsamt, kanske 0,5 kg/månad.

Fredrik_S
2011-04-15, 23:20
Utgångsläge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4994331#post4994331

Mål: Kanske http://dennistraning.blogg.se/images/2010/male-model_116660650.jpg

Själva träningen känner jag att jag har hyfsad koll på. :)

Vikt: Upp långsamt, kanske 0,5 kg/månad.

skaffa studioblixtar och en bra systemkamera öva posering sola raka bröstet, och ta några 100 bilder så ska du nog kunna fixa en liknande formbild i morgon redan

Spartansk
2011-04-15, 23:22
skaffa studioblixtar och en bra systemkamera öva posering sola raka bröstet, och ta några 100 bilder så ska du nog kunna fixa en liknande formbild i morgon redan

Hehe, ok. :) Men jag vill gärna få mer muskler i a f, och lägga på mig så lite fett som möjligt!

Fredrik_S
2011-04-15, 23:40
Min lott faller på regelbunden mat med ca 40 g protein var tredje timma fettsnålt och kolhydrater efter energibehov. Möjligen lite mer efter träning(tex en proteindrink direkt efter och mat en timme efter det) men har mycket svårt att tro att det är någon jättehjälp att balta på som en galning med 70% av dagens energiintag på tallriken bara för man pumpat lite på gymet.

Vidare tror jag inte det är så viktigt hur många kcal det blir olika dagar utan ser du bara till att inte bli för tjock eller för smal så kommer träningen(om den är bra och progressiv) och det regelbunda proteinintaget göra att du får mer muskler allteftersom utan att få mer fett.

Grandmaster
2011-04-15, 23:46
leangains.com

För övrigt går det att applicera på båda, men vid uppbyggnad kan det vara intressant att äta fler mindre måltider under ätfönstret i syfte att stimulera muskelproteinsyntesen oftare än vad 1-2 måltider gör.

Nej, det finns inga som helst belägg för att en högre måltidsfrekvens (eller ens EAA/BCAA) stimulerar MPS mer än en lägre frekvens förutsatt att proteinintaget är konstant.

Alan tog upp ämnet övergripande i senaste artikeln:

http://www.leangains.com/2011/04/critique-of-issn-position-stand-on-meal.html

Och jag kommer nog avliva myten - att man ska "spika" MPS med fler måltider/EAA/BCAA för muskeltillväxt - en gång för alla i uppföljningen (som blir en ny artikel).

Grandmaster
2011-04-16, 00:03
Så kan det vara, jag ska absolut inte säga emot. Men jag har aldrig sett något som övertygar mig mer än att Berkhan verkar vara bra på att få sina klienter att göra som han vill.

Om det sedan har överlägsna effekter för kroppskomposition är sjukt svårt att säga. Vetenskapen du pratar om känner jag inte till.

Ja, för allt handlar ju om att få folk att göra som man vill eller?

Du har dessutom missat många fina resultat & success stories folk (ej klienter) postar på bb.com, min FB wall, bloggar & andra forum. Bevis? Nej, men om vi ignorerar IF, är det inte befängt att påstå att näringstajming a la LG - med majoriteten av daglig % kcalintag efter träning, är överlägset upplägg som ej tar hänsyn till detta. Lägg därtill generella LG-riktlinjer som inverkar positivt på träningsresultaten: RPT, högt proteinintag, vettiga kostråd, etc) = effektivt upplägg som folk får resultat på.

En studie som visar svart på vitt att det är överlägset finns inte & lär nog inte komma på ett bra tag.

Eddie Vedder
2011-04-16, 07:28
Ja, för allt handlar ju om att få folk att göra som man vill eller?

Nej

Men har man ett specifikt upplägg som folk verkligen följer till punkt och pricka är förutsättningarna för att få bra resultat naturligtvis större än om man fuskar lite här och lite där.

Det du skriver i övrigt håller jag med om. Det finns flera saker med LG som talar för att det skulle kunna vara fördelaktigt, det har jag inte sagt emot. Men som vanligt är ju du mer objektiv inför dina egna koncept än vissa av dom som följer det. Det är alltid mer intressant att diskutera med dig direkt än de mest fanatiska Kolomedlemmarna som verkar övertolka allt.

jikajd
2011-04-16, 07:56
Jag undrar helt enkelt vilka dessa andra metoder skulle vara.

Du kan, som tidigare nämnt i tråden, äta i princip hur du vill. 5-8 gånger per dag eller 2-3 gånger per dag och allt där emellan och utanför. Tror du kommer få i princip likvärdiga resultat oavsett, om käket du mosat in i ansiktet är av samma typ och mängd. Det jag finner mest intressant med Leangains utöver de generella kost- och träningsråden (för att inte tala om underhållande cheesecake-artiklar!) är:

Fastan - jag är nu medveten om att det inte finns något som helst behov av att för mig gå runt och fundera på protein var 3:e timma.
Näringstiming - mest mat efter träningen, när kroppen behöver det som bäst/mest. Detta känns så pass logiskt för mig, att bara placeboeffekten räcker! ;) (tolka inte detta som en sanning, men som min sanning)

hejhopp79
2011-04-16, 11:44
Nej, det finns inga som helst belägg för att en högre måltidsfrekvens (eller ens EAA/BCAA) stimulerar MPS mer än en lägre frekvens förutsatt att proteinintaget är konstant.

Alan tog upp ämnet övergripande i senaste artikeln:

http://www.leangains.com/2011/04/critique-of-issn-position-stand-on-meal.html

Och jag kommer nog avliva myten - att man ska "spika" MPS med fler måltider/EAA/BCAA för muskeltillväxt - en gång för alla i uppföljningen (som blir en ny artikel).

Intressant, måste läst den artikeln dåligt för jag tänkte inte på det med MPS. Ska ögna igenom den igen

Men jag har för mig att Grub upprepade gånger nämnt att MPS stimuleras maximalt av en viss mängd protein åt gången?

Eddie Vedder
2011-04-16, 12:12
Men jag har för mig att Grub upprepade gånger nämnt att MPS stimuleras maximalt av en viss mängd protein åt gången?

Den studien gällde en enda måltid och knappast ett totalt proteinintag som motsvarar Kolomängder. Och utifrån den, hur kan man dra slutsatsen att flera småmåltider är så bra?

WHITEFOLKS
2011-04-16, 12:22
Jag brukar spara sista måltiden till "långsam" mat och försöka passa in ett par intag av EAA/vassle under perioden efter träningen.

Kanske inte gör någon skillnad men det borde inte vara sämre iaf.

hejhopp79
2011-04-16, 14:35
Den studien gällde en enda måltid och knappast ett totalt proteinintag som motsvarar Kolomängder. Och utifrån den, hur kan man dra slutsatsen att flera småmåltider är så bra?

Jag har ingen aning, det var därför jag frågade.

Fredrik_S
2011-04-16, 17:36
Jag brukar spara sista måltiden till "långsam" mat och försöka passa in ett par intag av EAA/vassle under perioden efter träningen.

Kanske inte gör någon skillnad men det borde inte vara sämre iaf.

Kanske det visst är. Att vänta med en riktigt måltid på 500-1000 kcal bara för att få några toppar av 40-100 kcal från eaa/vassle intag kanske visst kan vara sämre.

WHITEFOLKS
2011-04-16, 18:41
Du behöver inte hålla det till så få kcal heller, du kan se till att äta energi som är "snabb".

Inge Enveten
2011-04-16, 18:55
Utgångsläge: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4994331#post4994331

Mål: Kanske http://dennistraning.blogg.se/images/2010/male-model_116660650.jpg

Själva träningen känner jag att jag har hyfsad koll på. :)

Vikt: Upp långsamt, kanske 0,5 kg/månad.

Dagsformen ser ju schysst ut. Är inte insatt i några andra träningskoncept så egentligen kan jag inte tipsa dig (lite fundersam nu på varför jag ens la mig in från första början). Lycka till hur som helst, ska nog gå bra :thumbup: