handdator

Visa fullständig version : Du är vad du äter - all mat som slängs


limenka
2011-04-14, 23:01
Vad har ni för tankar ni om all den mat som slängs i Du är vad du äter?

Jag tycker det är sjukt konstigt att ett land som Sverige (smart land) slänger relativa stora mängder mat i ett "underhållande" syfte när svält är ett faktum. Jag var tvungen att sluta kolla eftersom jag blev så frustrerad.

Mago
2011-04-14, 23:05
Att de slänger mat när det finns svält vet jag inte om det upprör mig så mycket. Det är ju knappast en allmän brist på mat som ligger bakom svälten.

Exdiaq
2011-04-14, 23:05
Hur vet du att det slängs?! De kanske har hyrt in ett gäng styrkelyftare att ta hand om det!

C.E.J.
2011-04-14, 23:06
Har inga tankar alls, utom att det är mycket mat. Att vi slänger mat är ju inte orsaken till bristen.

limenka
2011-04-14, 23:08
Om det är orsaken till svält vet jag inte men jag förstår inte varför maten slängs!

C.E.J.
2011-04-14, 23:10
Jag kollar inte på programmet, men jag antar att maten slängs för att prove a point.

Sarwien
2011-04-14, 23:11
lol

Grotesk
2011-04-14, 23:11
Något jag dock tänkt på, de få gånger jag sneglat på programmet, är vad fan ska familjen käka då? Oftast blir ju kylskåpet helt tomt.

limenka
2011-04-14, 23:11
Jag kollar inte på programmet, men jag antar att maten slängs för att prove a point.

Ser inte syftet med att slänga stora mängder fisk.

C.E.J.
2011-04-14, 23:25
Ser inte syftet med att slänga stora mängder fisk.

När gör de det? Brukar det inte vara så att det läggs upp onyttig mat på ett bord, eller kanske smör eller deg, och detta sedan antagligen kastas? Skipper kan väl inte rimligen mena att fisk är dåligt att äta?

limenka
2011-04-14, 23:43
När gör de det? Brukar det inte vara så att det läggs upp onyttig mat på ett bord, eller kanske smör eller deg, och detta sedan antagligen kastas? Skipper kan väl inte rimligen mena att fisk är dåligt att äta?

I det senaste avsnittet la någon brud upp en ketodiet där hon bara åt fisk. Så fisk på ett bord blandat med lite annat lades upp, vilket jag förmodar kommer att kastas.

Skipper klaga lite på att fisk 6 dagar i veckan inte är bra.

C.E.J.
2011-04-14, 23:47
Ok. Syftet var nog även den gången att prove a point. Vilken vet jag inte. Möjligen slängde man även fisken för att man kunde.

qo99mAVxhvY

StampChamp
2011-04-15, 00:12
Men faktum kvarstår att det är brist på mat i världen, eller i alla fall kommer att bli det.. vi ska vara rädda om maten vi har :)

ManuelIT
2011-04-15, 01:21
Heh, det där är ju ingenting. Jag har jobbat på ett flertal dagis under en period och varje dag skickades det ett överflöd på mat till dem som sedan fick slängas. Antar att det gäller de flesta dagis, skolor och liknande institution. Det stack i ögonen varje dag att se perfekt nylagad mat som slängdes.

Lepras
2011-04-15, 02:12
Haha,i livsmedelsbranchen slängs det ju ton med mat dagligen som är helt okej att äta,men pågrund av att produkten har ett "bäst före" datum som har gått ut eller kommer att göra! Att stänga av tvn för att en person kanske kommer kasta mat..Wtf ?

Ursäkta hur ja skrivit,men orkar inte ändra, trött efter 9timmars jobb.

Nitrometan
2011-04-15, 06:43
Men faktum kvarstår att det är brist på mat i världen, eller i alla fall kommer att bli det.. vi ska vara rädda om maten vi har :)

Får de som svälter mer mat om vi inte kastar mat här?

Eddie Vedder
2011-04-15, 07:40
Det är ju knappast en allmän brist på mat som ligger bakom svälten.

Nej det är en resursfördelning som leder till att vi bland annat slänger sjuka mängder i I-länder. Redan från skörden till den enskilda konsumenten. En sanslöst överdriven hygiennoja bortom all sans är ju delvis orsak.

victor_n
2011-04-15, 07:55
Jag köper alltid dubbelt upp av allting så jag kan vaska

von huff
2011-04-15, 07:56
När jag jobbade på en mataffär så hade dom beställt sprite men det hade kommit coca cola istället så jag fick slänga bort +50 liter helt felfri coca cola.Sen kastade vi bort alla möjliga produkter som var så gått som felfria

Pepz
2011-04-15, 08:04
när jag jobbade i butik så hade jag sjukligt låga matkostnader.
Plockade hem kassvis med mat som skulle slängas.
bäst före datum my ass.
Även förpackningar på torrvaror som var en aning skadade slängdes. rent larv

SiSenior
2011-04-15, 08:04
Jag köper alltid dubbelt upp av allting så jag kan vaska

:laugh::laugh:

von huff
2011-04-15, 08:05
när jag jobbade i butik så hade jag sjukligt låga matkostnader.
Plockade hem kassvis med mat som skulle slängas.
bäst före datum my ass.
Även förpackningar på torrvaror som var en aning skadade slängdes. rent larv

Ni hade tur som kunde göra så vi fick inte lov att ta hem nånting

Nils.R
2011-04-15, 08:49
Som tur är har ju de flesta butiker numera än binge med billligare mat med kort datum.
Även Lidl har ju börjat med detta.

jontet
2011-04-15, 09:15
Nej det är en resursfördelning som leder till att vi bland annat slänger sjuka mängder i I-länder. Redan från skörden till den enskilda konsumenten. En sanslöst överdriven hygiennoja bortom all sans är ju delvis orsak.

det spelar ju ingen roll vad det är som kasseras. det är inte sämre att mat slängs än något annat. om något är det bättre

thenut
2011-04-15, 09:30
Som tur är har ju de flesta butiker numera än binge med billligare mat med kort datum.
Även Lidl har ju börjat med detta.

Kollar alltid där när jag är på Coop, kan göra finfina klipp ibland :)

Pepz
2011-04-15, 09:40
Ni hade tur som kunde göra så vi fick inte lov att ta hem nånting

det fick inte vi heller. Och är inte det helt sjukt?
Jag gjorde det ändå.

von huff
2011-04-15, 09:45
det fick inte vi heller. Och är inte det helt sjukt?
Jag gjorde det ändå.

Dårskap men annars skulle det finnas anställda som tog hem lite vad som helst antar jag.Man skulle ju kunna donera maten till såna där organisationer som delar ut mat till uteliggare eller nåt.

shut teh face
2011-04-15, 10:12
Folk i programmet säger att det ser så äckligt ut när de lagt upp en veckas mat på bordet (typ hundra hamburgare), jag tycker det fan ser gott ut, tror deltagarna också gör det men vågar inte säga något annat.

Sen är det klart äckligt när de lägger upp massa deg och smör..

jontet
2011-04-15, 10:48
Folk i programmet säger att det ser så äckligt ut när de lagt upp en veckas mat på bordet (typ hundra hamburgare), jag tycker det fan ser gott ut, tror deltagarna också gör det men vågar inte säga något annat.

Sen är det klart äckligt när de lägger upp massa deg och smör..

tycker också ofta det ser ut som en rätt skaplig buffe. man vill bara sträcka sig efter en papptallrik och gå runt o börja lägga upp =D

Fredron
2011-04-15, 10:57
Dårskap men annars skulle det finnas anställda som tog hem lite vad som helst antar jag.Man skulle ju kunna donera maten till såna där organisationer som delar ut mat till uteliggare eller nåt.

Det var en livlig diskussion om det för inte så länge sedan. Man kom fram till att det var helt hemskt att låta uteliggarna äta mat som man själv inte ville äta. Det var att behandla dem som djur tydligen.

Landström
2011-04-15, 11:04
Tänkte på det när ICA:s fusk med datummärkningen av köttfärs var på tapeten. Det var naturligvis ruttet gjort men samtidigt så är det sjukt vad mycket som "måste" slängas.

Grazzafukkinrazzi
2011-04-15, 11:05
Det var en livlig diskussion om det för inte så länge sedan. Man kom fram till att det var helt hemskt att låta uteliggarna äta mat som man själv inte ville äta. Det var att behandla dem som djur tydligen.

De uteliggare som är nära att dö av svält bryr nog sig inte vad vi tycker om dem och hur vi anser att vi behandlar dem bara de får mat i magen, tror jag i alla fall :)

limenka
2011-04-15, 11:11
De uteliggare som är nära att dö av svält bryr nog sig inte vad vi tycker om dem och hur vi anser att vi behandlar dem bara de får mat i magen, tror jag i alla fall :)

+1

Synd att man uppfattar det som att mata djur.*gah!*

stevebc
2011-04-15, 11:14
Det var en livlig diskussion om det för inte så länge sedan. Man kom fram till att det var helt hemskt att låta uteliggarna äta mat som man själv inte ville äta. Det var att behandla dem som djur tydligen.Det enklaste är väl att fråga uteliggaren/na istället om dom vill ha krubbet eller ej. Onödigt att ta omvägen via moraliserande politiker.

Annars är väl det enklaste att helt enkelt köpa mindre mat, äta upp den mat man som köps, och skänka de insparade slantarna till diakonicentraler runt om i landet som lagar mat åt hemlösa. Det är dom som drar det tunga lasset.

Landström
2011-04-15, 11:17
Ett uteligg smakar fågel *popcorn* *cupid*

Nitrometan
2011-04-15, 11:20
Synd att man uppfattar det som att mata djur.*gah!*
Då kanske man kan göra som i djurparkerna? Folk får åka med på en runda i stan och mata uteliggarna?

limenka
2011-04-15, 11:22
Då kanske man kan göra som i djurparkerna? Folk får åka med på en runda i stan och mata uteliggarna?

Känns lite "over the edge". Allt från skyltar till burar kommer behövas.

stevebc
2011-04-15, 11:26
Det enklaste är väl att fråga uteliggaren/na istället om dom vill ha krubbet eller ej. Onödigt att ta omvägen via moraliserande politiker.

Annars är väl det enklaste att helt enkelt köpa mindre mat, äta upp den mat man som köps, och skänka de insparade slantarna till diakonicentraler runt om i landet som lagar mat åt hemlösa. Det är dom som drar det tunga lasset.Nu när jag tänker efter. Det är ett ganska lätt koncept att följa. Jag vet inte vad jag brukar ligga med matkonto varje månad. Men säg att jag lägger ett tak på 2500 kr i månaden (nu verkar jag ha konsumerat för lite mer än det), och om jag en månad hamnar på 2100 kr så kan resten (400 kr) skänkas till något ställe som ger mat till hemlösa. Det borda stimulera en att verkligen tänka på vilka mängder man köper in (nu har jag iofs bara slängt ett stycke mat på ett halvår och det var en clementin som hade möglat i ett hörn nånstans) och lära en uppskatta maten bättre.

edit: mjölk för över 900 i månaden!!! vad tusan

tjabon
2011-04-15, 11:42
Jag blir mest förbannad över att dom inte bjudit in mej, så att jag får vara med
och äta upp det.

Lellan
2011-04-15, 12:00
det fick inte vi heller. Och är inte det helt sjukt?
Jag gjorde det ändå.


Det är väl för att de anställda inte ska ha "sjukt låga matkostnader" utan precis som andra vara kunder i butiken. Men vissa saker är ju HELT sjukt, finns inget sunt förnuft när saker bara ska förstöras. Det är tragiskt att/om det inte går att ha ngt system där man kan kvalitetssäkra såpass att det per automatik kunde gå till ngt uppsamlingsställe för soppkök etc. Hälla ut läsk för att det är fel sort tex.. Skadade förpackningar kan man förstå, på ett sätt, att producenten inte kan garantera kvalitén om det gått hål etc.. men få varor blir ju skadade för att ytterförpackningen är det.

Men jag tycker att i hemmet, där är det faktiskt nonchalant att slänga mat, hellre handla småförpackningar om man inte kan förvara så att varan håller tills den tar slut. Det jämnar nog ut sig ekonomiskt, kastad mat kostar ju också och då blir inte "ekonomipack" så billigt.

Tycker det är ett bra initativ när butiker säljer ut varor som går ut samma dag etc till kraftigt reducerade priser. Men även där är det ju bättre att ha en god förmåga att kunna förutsäga hur mkt som går åt.

King Grub
2011-04-15, 12:27
Det gör mig inte ett dugg.

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/imgsrvgocomicscom.gif

Spartansk
2011-04-15, 12:45
Visst är det dumt att mat slängs i överflöd, men att bli förbannad på att de slänger mycket mat i ett tv-program känns lite som att bli förbannad på överfiskning när man ser en unge som sitter och pilkar.

Folk i programmet säger att det ser så äckligt ut när de lagt upp en veckas mat på bordet (typ hundra hamburgare), jag tycker det fan ser gott ut, tror deltagarna också gör det men vågar inte säga något annat.

Sen är det klart äckligt när de lägger upp massa deg och smör..

Haha, det är ju så löjligt när de gör det. Det är meningen att man ska tänka "oj, äter jag allt det där på en vecka?!" Precis som att folk i allmänhet har någon som helst koll på hur mycket mat som är normalt att äta under en hel vecka.

von huff
2011-04-15, 12:53
De uteliggare som är nära att dö av svält bryr nog sig inte vad vi tycker om dem och hur vi anser att vi behandlar dem bara de får mat i magen, tror jag i alla fall :)

Dessutom så hur håller väl det mesta 1-2 dagar efter att datumen gått ut?Mjölken brukar klimpa sig ibland men annars håller det mesta

jontet
2011-04-15, 14:33
Det är väl för att de anställda inte ska ha "sjukt låga matkostnader" utan precis som andra vara kunder i butiken.
nej

Men jag tycker att i hemmet, där är det faktiskt nonchalant att slänga mat, hellre handla småförpackningar om man inte kan förvara så att varan håller tills den tar slut. Det jämnar nog ut sig ekonomiskt, kastad mat kostar ju också och då blir inte "ekonomipack" så billigt.
Så jag antar att du aldrig äter ute som genererar stora mängder slängd mat eller konsumerar andra varor som elektronik och dylikt som är ännu sämre mot miljön för att vara konsekvent? Att köpa stora mängder mat och slänga är jättebra för ekonomin och något politikerna vill att vi gör mer av. Det är ju exempelvis mångfalt bättre för miljön att köpa mat för 300.000kr och vaska hela skiten än att köpa en saab för samma pengar. Ändå tycker folk det är jättebra om man gör det senare.

Tycker det är ett bra initativ när butiker säljer ut varor som går ut samma dag etc till kraftigt reducerade priser. Men även där är det ju bättre att ha en god förmåga att kunna förutsäga hur mkt som går åt.
Jag tvivlar något på att du, jag eller någon annan frekvent skulle besöka en butik där nästan allt jämt är slut ;)

Lellan
2011-04-15, 16:39
nej

Om du vet det korrekta skälet till varför maten ska vaskas istället för att anställda ska få ta hem de felfria varorna får du väl skriva det? :)


Så jag antar att du aldrig äter ute som genererar stora mängder slängd mat eller konsumerar andra varor som elektronik och dylikt som är ännu sämre mot miljön för att vara konsekvent? Att köpa stora mängder mat och slänga är jättebra för ekonomin och något politikerna vill att vi gör mer av. Det är ju exempelvis mångfalt bättre för miljön att köpa mat för 300.000kr och vaska hela skiten än att köpa en saab för samma pengar. Ändå tycker folk det är jättebra om man gör det senare.

Jag förstår vad du menar, men jag tycker människan är fånig om vi inte orkar anstränga oss mer än så.

Min privatekonomi, belastningen på sophämtning blir bättre om jag inte köper hem mer än jag använder. Jag tänker varken köpa mat och vaska, eller en saab. Men jag betalar gärna mer i skatt el bidrar på andra sätt, tackar som frågar. Det känns inte som ett långsiktigt hållbart tänk med överproduktion och vaskning helt enkelt, måste finnas vettigare saker. Tex att det hetsodlas fram smaklösa vattniga tomater. Det går ju inte att köpa långsamt odlade, söta tomater. Jag tycker vår matkultur är konstig.

Jag tvivlar något på att du, jag eller någon annan frekvent skulle besöka en butik där nästan allt jämt är slut ;)

Det sa jag inte, men att minska överskottet, det är skillnad. I min butik hade de tills för några månader sedan ständigt nedsatta köttprodukter i mängder. I januari betalade jag 30 kr/kg för oxfilé, vakuumförpackat, många kg. Fyllde frysen.. Dessa djur... ska man slakta och slänga, det känns liksom.. skevt.

Önskar mig mer kvalitét snarare än kvantitet i matfrågan. Sen kan du hävda att jag har fel om du vill, det har jag förmodligen. Men det skulle göra livet goare, liksom. Allt kan inte mätas i pengar.

jontet
2011-04-15, 17:28
Om du vet det korrekta skälet till varför maten ska vaskas istället för att anställda ska få ta hem de felfria varorna får du väl skriva det? :)

Det gör jag inte, men jag tror inte butiken är så sugna att betala skatt på den förmånen det inneburit och medföljande pappersarbetet, eller de incitamenten de ger personalen att inte vara rädd om saker.

text

Det blir väldigt filosofiskt men vill man bo i ett välfärdssamhälle med skola, sjukvård och jobb att gå till så får man konsumera. Skall det finnas jobb i jordbruket, affären, bilfabriken etc. måste någon köpa deras grejjer och ju mer vi köper desto bättre blir det. Lägger du en större del av din lön på mat och slänger mycket av den är det bättre än om du lagt mindre på mat och gjort annat för pengarna istället då mat är hyffsat miljövänlig.

Loke
2011-04-15, 18:48
Men faktum kvarstår att det är brist på mat i världen, eller i alla fall kommer att bli det.. vi ska vara rädda om maten vi har :)

Nej, någon faktiskt brist är det rätt osannolikt att det blir med de prognoser för befolkningstillväxt som finns idag.

Därmot finns det ju problem i sig med att öka världens jordbruk, men det är problem som inte direkt skadar människor.

Tomten
2011-04-15, 19:47
Vad har ni för tankar ni om all den mat som slängs i Du är vad du äter?

Jag tycker det är sjukt konstigt att ett land som Sverige (smart land) slänger relativa stora mängder mat i ett "underhållande" syfte när svält är ett faktum. Jag var tvungen att sluta kolla eftersom jag blev så frustrerad.

Du saknar uppenbarligen den analytiska förmågan för att se det här ur olika perspektiv.

När maten visas upp i programmet så kan man också se det som att det har motsatt effekt. Tittarna äcklas av den enorma mängden mat, och påverkas då genom att de börjar tänka mer på hur de konsumerar mat och kanske börjar leva hälsosammare och konsumera mindre. Att visa upp något i avskräckande syfte är inte direkt ovanligt och används ofta i kampanjer mot rökning, alkohol, droger, osv, osv.

limenka
2011-04-15, 19:52
Du saknar uppenbarligen den analytiska förmågan för att se det här ur olika perspektiv.

När maten visas upp i programmet så kan man också se det som att det har motsatt effekt. Tittarna äcklas av den enorma mängden mat, och påverkas då genom att de börjar tänka mer på hur de konsumerar mat och kanske börjar leva hälsosammare och konsumera mindre. Att visa upp något i avskräckande syfte är inte direkt ovanligt och används ofta i kampanjer mot rökning, alkohol, droger, osv, osv.

Saknar jag analytisk förmåga? Lol..

Att jämföra alkohol och annat med skärpmat ser jag inte riktigt poängen med. Jag äter i princip samma mat som dem i Du är vad du äter och blir INTE äcklad, mer sugen.

Någon kanske blir äcklad men likaså blir vissa äcklade av smaskning, pruttar, rapar osv.

Lellan
2011-04-15, 19:56
Det gör jag inte, men jag tror inte butiken är så sugna att betala skatt på den förmånen det inneburit och medföljande pappersarbetet, eller de incitamenten de ger personalen att inte vara rädd om saker.


Innebär det verkligen en så massiv pappersexcersis tror du? Nåja, att stå att hälla ut läsk för att man beställt hem fel sort el hur det var måste ju bara kännas löjligt, lite "va fasen är det för "jobb" jag har..". Filosofiskt el ej.



Det blir väldigt filosofiskt men vill man bo i ett välfärdssamhälle med skola, sjukvård och jobb att gå till så får man konsumera.

Som sagt, jag betalar hellre mer skatt och skattefördelar vettigare. Jösses, man är väl människa, och vi är inte utlämnade att bete oss omänskligt utan har råd med lite idealism. Om jag som ensamstående lågavlönad inom vården anser mig ha ekonomi till det, ser jag inte hur andra resonerar om de hellre tär på jorden än iaf försöker vara en vettig kugge i hjulet. Filosofiskt krafs el ej.

Tex pratas det ju mycket nu om hållbar konsumtion. Tex kläder, mkt av våra kläder är för billiga, vi köper, använder inte ens, slänger, hjulen snurrar fort. Hållbart inom det området är att köpa kläder som kostar vad de borde, hållbar filosifi bakom modet som ju kommit allt mer, kläder är ändå energikrävande att producera. Att det skulle vara möjligt att konsumera fast dyrare och mer sällan med samma resultat som det billiga slit och släng. Jag vet inte exakt hur möjligt detta är i praktiken, men en tanke som man hör mer frekvent är det ju.
Skall det finnas jobb i jordbruket, affären, bilfabriken etc. måste någon köpa deras grejjer och ju mer vi köper desto bättre blir det. Lägger du en större del av din lön på mat och slänger mycket av den är det bättre än om du lagt mindre på mat och gjort annat för pengarna istället då mat är hyffsat miljövänlig.

Men om det inte behövs så mkt produktion, el som jag var inne på, kanske man kan producera annorlunda..tja, kan man inte låta marknaden styra då? Liksom, om ingen köper de där vattniga tomaterna? Varför kan man inte köpa riktiga tomater? Vad är det för "väldfärdssamhälle" när allt är "plast"? Det känns liksom så fånigt att någon ska lägga ner sin energi på att en evighetsmaskin ska gå runt för att personens energi ska kännas rättfärdigad, när den inte är det. När det gäller arbetet är det för många viktigt att det känns meningsfullt.

"Bättre" - för vem måste jag ju fråga då. Tragiskt om vi stagnerat så att omständigheterna ska få styra, det är väl ändå vi själva som ror, eller - borde återta makten. Då skulle vi kanske sova godare om nätterna, pengar kan ju jobba på olika sätt, det där känns fånigt. Men inte så JÄTTEbig deal, måste jag hålla med om. Men om jag skulle börja köpa och slänga, baraföratt, skulle jag skämmas lite över vem jag är.. Tex håller jag varmt om hjärtat att vara köttätare, och det värmer mer om jag äter lokalproducerat, god djurhållning. Om den synen du talar om även gäller djur så känns det högst äcklande. Nöjesslakt, poänglöst att driva upp liv för att döda och slänga. Men det slutar inte vara äcklande när vi använder vår jord, besprutar, och försöker maximera produktionen på bekostnad av balansen, för att vi blivit bekväma med det sättet att upprätthålla ekonomi.

Tomten
2011-04-15, 20:28
Saknar jag analytisk förmåga? Lol..

Att jämföra alkohol och annat med skärpmat ser jag inte riktigt poängen med. Jag äter i princip samma mat som dem i Du är vad du äter och blir INTE äcklad, mer sugen.

Någon kanske blir äcklad men likaså blir vissa äcklade av smaskning, pruttar, rapar osv.

Ditt svar bevisar mitt argument. Att du inte ser något ur annat perspektiv än ditt eget är bevis nog.

Eddie Vedder
2011-04-15, 20:31
det spelar ju ingen roll vad det är som kasseras. det är inte sämre att mat slängs än något annat. om något är det bättre

Nu fattar jag inte ett dugg av vad du vill ha sagt.