handdator

Visa fullständig version : Varför gå axlarna söner i Militärpress?


John M
2011-04-14, 22:40
Kan istort sett aldrig köra tyngre än 10 reps och ner till hakan som djupast.

Stretchar bröst, axlar, biceps, rygg minst 3 dagar i veckan, tycker att jag är smidig, och kör olika typer av rotator-cuff övningar och har gjort det i flera år, men ändå så blir det problem.

Lägger på max 10 kg i taget också när jag värmer upp och tränar.


Någon som har liknande problem eller vet hur man kommer åt problemet?

vicarious
2011-04-14, 22:45
vilket problem? vad händer om du kör tyngre? går axlarna bokstavligen sönder eller? *screwy* var lite mer tydlig.

Honken
2011-04-14, 22:46
Hur är nedre traps och serratus? Mina axlar slutade klaga när jag tränade upp dessa muskelgrupper (samma sak med två av mina polare).

Har du prövat att ändra greppet?

mikaelj
2011-04-14, 22:51
Kollat om du har triggerpunkter att trycka på? Skaffa massage?

John M
2011-04-14, 22:53
Tycker at jag är starkare i olika övningar som tränar traps än pressövningar för axlarna.

Att dom "går sönder" innebär att jag lätt får inflammation/stukningar osv i musklerna. Kommer oftast direkt efter passet.

John M
2011-04-14, 22:54
Kör jag ett bredare grepp så känns det skonsammare för axlarna. Skonsammare med ett bredare grepp när jag kör bänkpress också.

Honken
2011-04-14, 23:11
http://blog.stack.com/wp-content/uploads/Trapezius-Muscle.jpg

Nedre traps. De, i samspel med andra muskler (bla serratus), roterar skuldran uppåt.

Eftersom denna muskeln inte får lika mycket uppmärksamhet som de musklerna som nedroterar skuldran så är det väldigt lätt att få ont i axlarna/skuldrorna pga obalans.

bearwolf
2011-04-15, 00:10
jag fick alltid ont i axlarna vid militärpress tills jag började med falskt grepp, alltså tummen på fel sida. gjorde stoooor skillnad för mig, nu kan jag stå och pressa hela dagen!

krappen
2011-04-15, 00:35
http://blog.stack.com/wp-content/uploads/Trapezius-Muscle.jpg

Nedre traps. De, i samspel med andra muskler (bla serratus), roterar skuldran uppåt.

Eftersom denna muskeln inte får lika mycket uppmärksamhet som de musklerna som nedroterar skuldran så är det väldigt lätt att få ont i axlarna/skuldrorna pga obalans.

Hur rättar man till det? Finns det någon speciell övning som ger större aktivering av fibrerna i nedre trapezius?

Honken
2011-04-15, 00:58
Muskeln sänker och drar ihopa skuldran, ett bra exempel är supinerade chins mot bröstbenet med ett riktigt ordentligt kläm i slutet vilket tar enormt mycket på nedre latsen.

I början så kan det vara rätt tungt att dra mot bröstbenet då de nedre latsen inte är så starka, då är det bättre att köra lätta vikter i latsdrag och fokusera på att verkligen få "kontakt" i nedre latsen så blir det lättare framöver.

kettlebellGuden
2011-04-15, 04:35
Ett inte helt ovanligt problem är att man inte använder latsen för att suga in/ner axeln. Då missar man en rejält stor stabiliseringsfaktor => skador.

Att nedre lats skulle vara svagare än någon annan del av lats låter som total galenskap.

Sheogorath
2011-04-15, 05:18
Jag tänker inte lägga någon värdering i vikten av bra nedre ->traps<- i militärpress, men Honken hoppade över på "nedre lats" vilket var ett litet snedsteg. Ingen har snackat om latsen innan.

Scratch89
2011-04-15, 05:34
Ser du till att hålla fram armbågarna ordentligt?

hejhopp79
2011-04-15, 10:42
Insåg precis att jag nästan aldrig någonsin tränat traps.

Kanske ska ta och lägga in det

John M
2011-04-15, 10:43
Ser du till att hålla fram armbågarna ordentligt?


Hur menar du "hålla fram"?

Vanish
2011-04-15, 11:47
http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss

krappen
2011-04-15, 12:19
Insåg precis att jag nästan aldrig någonsin tränat traps.

Kanske ska ta och lägga in det

Tycker man får så mycket träning för trapz i så många varierade övningar att det egentligen är lite onödigt, men samtidigt tycker jag också att det är otroligt skönt att träna trapz, speciellt bakom ryggen med fri stång :)

Ego
2011-04-15, 12:31
De flesta har för svaga nedre traps. Det är dock tyvärr långt ifrån enda variabeln som påverkar skaderisken, men man har en mindre att handskas med om man stärker dem :thumbup:

Som några andra sade, tekniken måste vara top notch. Så den måste fixas först.

kettlebellGuden
2011-04-15, 13:30
Insåg precis att jag nästan aldrig någonsin tränat traps.

Kanske ska ta och lägga in det

Frivändningar (:

Honken
2011-04-15, 14:34
Att nedre lats skulle vara svagare än någon annan del av lats låter som total galenskap.

Trapezius är en stor muskel med många funktioner. De övre fibrerna lyfter axeln, de mellersta drar ihopa skulderbladen, de lägsta drar ned och roterar bladen innåt mot kroppen.

De övre- och mellersta fibrerna får gott om isometrisk träning vid marklyft, shrugs, rodd and so on vilket gör att de får mer träning än de lägre fibrerna.

Honken
2011-04-15, 14:35
Oh! Haha, insåg precis att jag skrivit lats, menade givetvis trapezius! Ursäkta förvirringen! :em:

Sheogorath
2011-04-15, 14:35
Insåg precis att jag nästan aldrig någonsin tränat traps.

Kanske ska ta och lägga in det

Det har du med största sannolikhet. Du har:


Alla varianter av latsdrag, chins och pullovers (nedre traps)
Alla axelpressar (hela muskeln)
Alla roddövningar (hela muskeln)
Marklyft med varianter (övre och till mindre del nedre traps)

Specifika trapsövningar som shrugs (övre), dipshrugs (nedre) eller rena adduktionsrörelser mot belastning behövs ju knappast för att ge trapsen rejält med pisk. Jag skulle säga att traps är en muskel väldigt många med gott samvete kan skippa att träna specifikt utan att riskera att underutveckla den. Litegrann som handledsflexorerna. Bara man ser till att ha bra teknik i latsdrag/chins (jobba med elevation/depression av skulderbladen genom draget) så att man verkligen får med nederdelen ordentligt.