handdator

Visa fullständig version : Linfrö


biffen--
2011-04-14, 22:13
Tjena gott folk!
Jag har ett favoritmål, det består av 250gr kvarg, 20gr krossade linfrön och en näve frysta hallon.
Jag undrar hur mycket av näringen i linfröna ni tror kroppen tar upp?
Jag tror det e omöjligt för kroppen att ta upp allt, det e liksom jäkligt hårda frön. Vad tror ni?

StampChamp
2011-04-14, 22:16
Hela linfrön passerar rakt genom kroppen utan att något tas upp, och krossade linfrön skapar cyanidbildning i kroppen och bör undvikas. Skippa dom!

Juxta
2011-04-15, 12:32
Hela linfrön passerar rakt genom kroppen utan att något tas upp, och krossade linfrön skapar cyanidbildning i kroppen och bör undvikas. Skippa dom!

"Linfrö gick till cyanidattack!"

Undvika är lite drastiskt va? Du får ju ut nåt av krossade linfrön, det gäller bara att inte överdosera.

King Grub
2011-04-15, 12:34
Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Juxta
2011-04-15, 13:07
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Jag tycker nästan hela stycket borde citeras, då jag annars tycker det låter som om dom avråder helt:

Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov. Man bör vara uppmärksam på att överdrivna intag av linfrö eller nya beredningar av linfrön kan leda till intag av cyanid som kan vara skadliga (3).

King Grub
2011-04-15, 13:10
Som dom skriver, "Hela frön bör användas".

Men då kan man ju inte använda dom som näringskälla alls, utan bara för tarmfunktion.

Juxta
2011-04-15, 13:54
Som dom skriver, "Hela frön bör användas".

Men då kan man ju inte använda dom som näringskälla alls, utan bara för tarmfunktion.

Så sant.