Visa fullständig version : Bra fett i korv?
King Grub
2011-04-14, 21:02
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30261&lang=sv
Bra eller inte beror på ditt övriga fettintag och hur det ser ut totalt.
aha okej, jag hade för mig att man borde sikta på att få i sig omättat fett men dom har olika fördelar antar jag?
nisse1976
2011-04-14, 21:22
Bra eller inte beror på ditt övriga fettintag och hur det ser ut totalt.
Var nog inte riktigt det svaret han sökte...
King Grub
2011-04-15, 05:20
Må så vara, men det var det korrekta. Det går inte att säga att det fett man får från ett visst livsmedel är "dåligt", utan att veta hur det övriga fettintaget ser ut, med undantag av härdade transfetter.
Inte ett spår av transfett i den korven. Finns alltså inget nötkött med. Bara fläskkött.
nisse1976
2011-04-15, 06:21
Må så vara, men det var det korrekta. Det går inte att säga att det fett man får från ett visst livsmedel är "dåligt", utan att veta hur det övriga fettintaget ser ut, med undantag av härdade transfetter.
Sant, jag uttryckte mig knepigt, sorry.
Sen är det ju lite skillnad på korv och korv.
Eddie Vedder
2011-04-15, 07:30
Var nog inte riktigt det svaret han sökte...
Är det bättre om King Grub ljuger då?
On topic: Fettsammansättningen är inte något problem i korv även om det naturligtvis inte ska vara den enda fettkällan. Som Grub påpekat. :) Det är E250 och eventuellt överdrivna saltmängder som är det negativa i så fall. Saltet är ju dock ännu en sak som enkelt kan kompenseras genom mindre salt mat i övrigt. Om man nu bryr sig om det. :)
hur ser ett optimalt fettintag ut då?
hur ser ett optimalt fettintag ut då?
Jag skulle vilja säga att allt du behöver finns i avokado, fisk, nötter och olivolja.
nisse1976
2011-04-15, 09:19
Är det bättre om King Grub ljuger då?
Det är skillnad på att ljuga och "Ge ett svar som man inte söker".
Jag tror trådskaparen var inne i "Man skall bara äta omättat fett och aldrig mättat fett" tänket och från den aspekten undrade om korv var nyttigt.
Inte en innehållsförteckning på korv (det bygger på att man har koll på hur ens fettintag skall se ut)
Jag kan ha fel dock och oavsett om jag har det eller inte så uttryckte jag mig ganska risigt, därav ursäkten.
Jag skulle vilja säga att allt du behöver finns i avokado, fisk, nötter och olivolja.
enkelomättat och fleromättat endast? varför inte mättat? vilken forskning stöder det?
Eddie Vedder
2011-04-15, 14:27
enkelomättat och fleromättat endast? varför inte mättat? vilken forskning stöder det?
Ingen. Och ingen vet vad som är ett "optimalt" fettintag och vilken typ av fettintag som kan tänkas vara mer eller mindre gynnsamt kan sannolikt vara beroende av andra livsstilsfaktorer också.
Kanske är det bättre att äta mer enkelomättat ju mer kolhydrater man äter men ju mindre kolhydrater desto mer mättat fett utan problem? Att ligga ganska lågt på fleromättat är nog alltid klokt oavsett.
Ingen. Och ingen vet vad som är ett "optimalt" fettintag och vilken typ av fettintag som kan tänkas vara mer eller mindre gynnsamt kan sannolikt vara beroende av andra livsstilsfaktorer också.
Kanske är det bättre att äta mer enkelomättat ju mer kolhydrater man äter men ju mindre kolhydrater desto mer mättat fett utan problem? Att ligga ganska lågt på fleromättat är nog alltid klokt oavsett.
Det var vad jag också trodde tills grub skrev att fettkvaliten berodde på hur övriga kosten såg ut vilket insinuerar att det finns ett vetenskapligt konsensus i frågan.
Eddie Vedder
2011-04-15, 15:11
Det var vad jag också trodde tills grub skrev att fettkvaliten berodde på hur övriga kosten såg ut vilket insinuerar att det finns ett vetenskapligt konsensus i frågan.
Nej det menade han inte. Han menar att man inte kan säga något om korv om man inte vet vad vederbörande äter mer av. Om fettkällan utöver korv är ytterligare en korv och därtill ännu mer korv så är korv ingen bra fettkälla.
Men om korven är en del tillsammans med exempelvis nötter, ost, fisk, annat kött, ägg och olivolja så är ju korven inga problem alls.
Jag tror trådskaparen var inne i "Man skall bara äta omättat fett och aldrig mättat fett" tänket och från den aspekten undrade om korv var nyttigt
aa de var det jag undrade. för det stod i deffguiden;
Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den.
Nej det menade han inte. Han menar att man inte kan säga något om korv om man inte vet vad vederbörande äter mer av. Om fettkällan utöver korv är ytterligare en korv och därtill ännu mer korv så är korv ingen bra fettkälla.
Men om korven är en del tillsammans med exempelvis nötter, ost, fisk, annat kött, ägg och olivolja så är ju korven inga problem alls.
Bortsett från det uppenbara att en extremt liten del av fettet bör komma från de essentiella fetterna låter det ju på dig som att det visst finns ett konsensus när du säger att korven inte är något problem tillsammans med en massa andra fettkällor? Varför är stor andel "korvfett" i maten dåligt men inte en liten andel tillsammans med de livsmedlen du radade upp?
Eddie Vedder
2011-04-15, 18:56
Varför är stor andel "korvfett" i maten dåligt men inte en liten andel tillsammans med de livsmedlen du radade upp?
För att fettsammansättningen blir obalanserad på ett sätt som vi inte vet om det är hälsosamt eller ej. Det lär bli ganska mycket omega-6 och väldigt lite omega-3 exempelvis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.