handdator

Visa fullständig version : Räkna reps eller arbetstid? Era erfarenheter och tankar


Spinkelinken
2011-04-14, 19:49
Är det någon här som testat att istället för att räkna reps haft perioder där ni kört en övning under t.ex. 45 sek/set?

Vad är era reflektioner kring detta, kan det vara mer värdefullt att ha som riktlinje än att säga att man ska köra ett visst antal repetitioner. Vissa kan göra 12 repetitioner på 9 sek och någon annan på 30 sek och då säger antalet i sig inte lika mycket som arbetstiden.

Sen är det ju antagligen skillnad på vad man är ute efter, styrka eller hypertrofi eller explosiv kraft vilket kommer påverka tiden, utförandet och hur många procent av 1 RM man ska ligga på.

Har någonstans läst att man för hypertrofi iaf ska sikta på en arbetstid på ca 45 sek/set.

Erfarenheter och åsikter tack!

mikaelj
2011-04-14, 19:52
Du kan räkna kg/minut. Då får du med setvilan också!

Spinkelinken
2011-04-14, 19:55
Det var något nytt för mig.

Vad har man för riktlinjer där och hur räknas dessa, procentsatser låter rimligast?

mikaelj
2011-04-14, 19:58
Jag har inte funderat över det på det sättet. Om du utgår från dina maxvärden och kollar hur många repetitioner det blir på en viss siffra, så kan du med det räkna ut hur nära ditt "max antal lyfta kilon" du var under en viss tidsperiod, som ett procentvärde.

Spinkelinken
2011-04-14, 20:01
Hänger inte riktigt med, inte alltid så lätt på det här världsomspännande intranätet *blink*

Men har du själv provat det här med att räkna arbetstid istället för repetitioner?


Någon annan som har erfarenheter av detta eller åsikter?

stevebc
2011-04-14, 20:03
Progression är nyckelordet. Ökar du kg/min så ökar du din arbetskapacitet.

filmjölk
2011-04-14, 20:45
En stor nackdel om man räknar tid istället för reps är att man (om man är en lat jävel som jag) fuskar och tillbringar lång tid med att mysa i den negativa fasen där man är starkare.

Visst, med ett bestämt tempo som man håller sig till är det säkert skitbra, men det blir ytterligare en parameter att hålla efter.

Spinkelinken
2011-04-14, 21:23
Då borde man ju kanske först bestämma hur lång tut man vill ha, sedan bestämma vilket tempo man ska köra t.ex. 1-0-3= 4 sek per reps och dividera det med tiden och få fram repsantal, men det blir ju ändå i grunden tiden som är det viktiga och repsen som kanske leder en dit.

var bara intresserad av att höra folks erfarenheter, just pga snacket om hur många reps man ska göra för att växa osv och folk har olika effekter av detta och jag kan tänka mig att utförandet och tiden skiljer sig stort även om antalet reps är lika vilket då gör att folk tror att 12 är rätt eller fel när det egentligen handlar om att deras tut är för lågt eller högt.. aja mod kan låsa tråd, lär inte dyka upp ngt nytt här

Gislason
2011-04-14, 22:13
Då borde man ju kanske först bestämma hur lång tut man vill ha, sedan bestämma vilket tempo man ska köra t.ex. 1-0-3= 4 sek per reps och dividera det med tiden och få fram repsantal, men det blir ju ändå i grunden tiden som är det viktiga och repsen som kanske leder en dit.

var bara intresserad av att höra folks erfarenheter, just pga snacket om hur många reps man ska göra för att växa osv och folk har olika effekter av detta och jag kan tänka mig att utförandet och tiden skiljer sig stort även om antalet reps är lika vilket då gör att folk tror att 12 är rätt eller fel när det egentligen handlar om att deras tut är för lågt eller högt.. aja mod kan låsa tråd, lär inte dyka upp ngt nytt här

Har man nu tränat in ett visst tut per repetition så står ju bara reps för antalet tidsenheter, och då räknar man ju egentligen i tid.