handdator

Visa fullständig version : Kolhydrat i glass


Cevex
2011-04-14, 16:43
Hej jag har läst av bland annat grub att vid ett kaloriöverskott så är det bra o öka på kolhydratintaget vid överätande om man vill ligga på det när man styrketränar, jag köpte nämnligen en en glass vid namn Hallonsorbet av Lejonet och Björnen, den innehåller enligt näringsvärdet cirka 30g kolhydrater / 100g, och <1 fett/protein, 100 kcal. Vad är det för kolhydrat i glass? Snabbt? och är det mycket socker ?Är det ett Bra sätt att få in sig ett gott kolhydrat intag isådant fall?

King Grub
2011-04-14, 16:48
Kolhydraterna kommer till 100% från socker. Sorbetglass är inte nyttigt, men gott.

Cevex
2011-04-14, 16:49
Kolhydraterna kommer till 100% från socker. Sorbetglass är inte nyttigt, men gott.

Ajdå, okej finns det någon glass som gör det till ett bra kolhydrat intag ? :s

Sheogorath
2011-04-14, 16:50
Hej jag har läst av bland annat grub att vid ett kaloriöverskott så är det bra o öka på kolhydratintaget vid överätande om man vill ligga på det när man styrketränar, jag köpte nämnligen en en glass vid namn Hallonsorbet av Lejonet och Björnen, den innehåller enligt näringsvärdet cirka 30g kolhydrater / 100g, och <1 fett/protein, 100 kcal. Vad är det för kolhydrat i glass? Snabbt? och är det mycket socker ?Är det ett Bra sätt att få in sig ett gott kolhydrat intag isådant fall?

Det är framförallt socker i glass. Socker består av 1 del glukos (druvsocker/blodsocker: energi musklerna kan använda) och 1 del fruktos (fruktsocker - en sockerart som lätt bildar kroppsfett och som musklerna inte kan använda). En mindre mängd laktos finns också i glass (men inte sorbet) och kommer från mjölken. Det är förenklat att säga att det är bra att öka på kolhydratintaget vid överätande eftersom alla kolhydrater inte uppför sig lika i kroppen. Det är mycket bättre om du istället för glass kan hitta något icke-sockersötat bröd du gillar (finns hur många sorter som helst - bara leta upp något som inte anger "socker", "sirap" eller "glukos-fruktossirap" på innehållsförteckningen) eller varför inte pasta med lättsockrad ketchup och riven ost. Ruskigt lätt att komma upp snabbt i energi. Men det viktigaste för muskeluppbyggnad, förutom regelbunden styrketräning, är trots allt ett energiöverskott, så står valet mellan energiunderskott/energibalans utan glass och energiöverskott med hjälp av glass så är glassen bättre för att bygga muskler. Men det finns som sagt bättre alternativ.

King Grub
2011-04-14, 16:50
Ajdå, okej finns det någon glass som gör det till ett bra kolhydrat intag ? :s

Nej, glass äter man inte som nyttig baskost. Glass äter man ändå.

martinmartin
2011-04-14, 16:52
Jag skulle gissa på att kolhydraterna i glass kommer från socker (fruktos+glukos) och möjligtvis laktos (glukos+galaktos). Socker är medelsnabbt ifall man ser till GI-värdet, då fruktos är en väldigt långsam kolhydrat och glukos är en väldigt snabb. Det är knappast nyttigt, men det är ingen fara att äta det varje dag ifall du känner för det.

Edit: Såg nu att jag var lite sen.

Cevex
2011-04-14, 16:53
Nej, glass äter man inte som nyttig baskost. Glass äter man ändå.

Ja nu skäms jag, ja det var gott men trodde inte det skulle vara 100% socker men aja, w/e ska nog inte överäta glass för att få i mig lite extra kolhydrater då XD utan bara för att det är gott.

martinmartin
2011-04-14, 16:56
Ja nu skäms jag, ja det var gott men trodde inte det skulle vara 100% socker men aja, w/e ska nog inte överäta glass för att få i mig lite extra kolhydrater då XD utan bara för att det är gott.

Att överäta det låter ju dumt, men det bör de flesta höra på ordet "överäta". Men att äta lite socker för att få i dig extra kolhydrater då du tränar är inte farligt.

Cevex
2011-04-14, 17:00
Att överäta det låter ju dumt, men det bör de flesta höra på ordet "överäta". Men att äta lite socker för att få i dig extra kolhydrater då du tränar är inte farligt.

Nä, överdrev lite när jag skrev att överäta, men jag vill inte lägga på mig onödig vikt om det nu är socker, om man nu gör det? Vid ett överskott då. Tänker på om man skulle säga äta 100g socker eller 100g kolhydrater från havregryn gör det stor skillnad? Men lär nog bli lite glass då o då endå för godhetensskull.

martinmartin
2011-04-14, 17:04
Nä, överdrev lite när jag skrev att överäta, men jag vill inte lägga på mig onödig vikt om det nu är socker, om man nu gör det? Vid ett överskott då. Tänker på om man skulle säga äta 100g socker eller 100g kolhydrater från havregryn gör det stor skillnad? Men lär nog bli lite glass då o då endå för godhetensskull.

Du kommer gå upp lika mycket i vikt så länge energiöverskottet är detsamma. Dock så kommer du ju få i dig mer fruktos om du överäter 100 kcal socker i jämförelse med om du överäter 100 kcal havregryn, förutsatt att övriga kosten är oförändrad. Och det kan ju påverka andra hälsomarkörer beroende på hur kosten ser ut som helhet.

Sheogorath
2011-04-14, 17:15
Du kommer gå upp lika mycket i vikt så länge energiöverskottet är detsamma. Dock så kommer du ju få i dig mer fruktos om du överäter 100 kcal socker i jämförelse med om du överäter 100 kcal havregryn, förutsatt att övriga kosten är oförändrad. Och det kan ju påverka andra hälsomarkörer beroende på hur kosten ser ut som helhet.

:thumbup:

Cevex, läs vad jag skrev. Du har inte kommenterat det. Förklarar förenklat där och ger dig förslag på hur du kan göra och tänka kring detta.

Cevex
2011-04-14, 17:21
:thumbup:

Cevex, läs vad jag skrev. Du har inte kommenterat det. Förklarar förenklat där och ger dig förslag på hur du kan göra och tänka kring detta.

Tack ! missade det, väldigt bra inlägg! Jag vill helst inte stoppa i mig för mycket socker, kan lika gärna käka lite extra osötat bröd då :), det slinker ner lätt ja :P

cirkelrak
2011-04-14, 18:47
När det ändå pratas om glass och kolhydrater:

Finns det någon sort som smakar mindre sött? Är bara ute efter en glass som inte är så söt - inte intresserad av kalorierna.

Beelz
2011-04-14, 18:49
När det ändå pratas om glass och kolhydrater:

Finns det någon sort som smakar mindre sött? Är bara ute efter en glass som inte är så söt - inte intresserad av kalorierna.

Lättglass kanske?

cirkelrak
2011-04-14, 18:50
Lättglass kanske?

Ja. Fast jag tänker mig att de tillsätter sötningsmedel för att få upp sötman igen. Har iofs inte smakat.

Beelz
2011-04-14, 18:52
Ja. Fast jag tänker mig att de tillsätter sötningsmedel för att få upp sötman igen. Har iofs inte smakat.

testa någon glass med kaffesmak då, kaffesmaken brukar så emot den söta tycker jag

King Grub
2011-04-14, 19:02
Lättglass kanske?

Lättglass är väl ofta fruktossötad? Och fruktos är sötare än sackaros.

Beelz
2011-04-14, 19:34
Lättglass är väl ofta fruktossötad? Och fruktos är sötare än sackaros.

Jo det är dom ju bland annat.
Blev lite nyfiken, har du några siffror på hur mycket sötare det är?

Eddie Vedder
2011-04-14, 19:37
Lättglass kanske?

Den stora skillnaden är ju fettet där. Och sedan är det ju, som redan nämnts, både mer fruktos och sötningsmedel så lättglassen är nog sötare säkert.

Jo det är dom ju bland annat.
Blev lite nyfiken, har du några siffror på hur mycket sötare det är?

Fruktos är 50% sötare än sackaros.

eriksvensson
2011-04-14, 21:39
När det ändå pratas om glass och kolhydrater:

Finns det någon sort som smakar mindre sött? Är bara ute efter en glass som inte är så söt - inte intresserad av kalorierna.

Gör egen glass med äggulor, grädde och lite vaniljstång. Det är inte särskilt svårt och vill man ha sötma eller annan smak så är det bara att tillsätta det. Vill man prova lite lite andra varianter så kan man säkert ha i t.ex. proteinpulver för att få upp proteinhalten. :)