handdator

Visa fullständig version : NYBÖRJARE: Deffa efter bilolyckan


Robalicious
2011-04-14, 11:44
BILD LÄNGST NER.

Lite kort om situationen;
Jag gymmade aktivt i ungefär 3-4 månader & jobbade som butiksbiträde/lager innan bilolyckan, vilket gjorde att jag var mycket i rörelse. Jag blev avrådd till att gymma pga möjlig whiplash-skada. Sagt och gjort.
Jag förlorade jobbet och hamnade i en sorts depression vilket gjort att jag ätit mycket mer & mycket mer skit. Läsk och socker överlag.

Mina muskler syns inte och jag har onödigt fett.
Nu är jag trött på att sitta och inte göra något alls och sommaren kryper upp sakta men säkert. Så jag har börjat tagit mig till gymmet igen.

Jag bor ute på landet och det är ungefär 1h 20m till gymmet, vilket jag tagit nytta utav 1 gång av 3 hittills. Väl på gymmet så sitter jag på cykel i en hastighet av ungefär 25-28km/h i ungefär 30-40 minuter vilket innebär att jag på cykel gör av med 400-450 Kalorier. Sen så har jag gjort bröst/triceps och dagen efter, rygg/biceps. Bara för att. Jag ska försöka välja bort bilen & gå och promenera mer än vanligt.

Nu är problemet kosten. Jag vet inte om jag ska äta som normalt, eller försöka hålla det nere. Självklart äter jag inte skräp och håller mig undan läsk och socker. Knäckebröd till frukosten. Men jag kan erkänna att jag förmodligen gjort fel då jag inte ätit så mycket de senaste dagarna, dock inget skräp. Och problemet ligger i att jag inte vet hur jag ska äta.

Jag har läst diverse guider och trådar, men det har inte gett mig så mycket. Tyvärr *rolleyes*

Visserligen är det kort tid kvar, men därför vill jag försöka ha så mycket effekt som möjligt för att bli av med det som jag ätit på mig. Musklerna syns helt enkelt inte.

Vad har ni för tips? Äta normalt eller inte?
Tacksam för alla svar!

BILD:
http://img41.imageshack.us/i/robmindre.jpg/
http://img41.imageshack.us/i/robmindre.jpg/

hejhopp79
2011-04-14, 11:46
Skär ner på socker och stärkelse. Ät grönsaker, bönor och dylikt istället för ris, pasta, potatis. Håll ett hyffsat proteinintag, 100 g + /dag så ska du se att det blir ändring.

Robalicious
2011-04-14, 11:48
Så jag ska hålla mig till mitt "schema"?

Uppskattar ditt snabba svar!

Eddie Vedder
2011-04-14, 12:36
Så jag ska hålla mig till mitt "schema"?

Uppskattar ditt snabba svar!

Separera styrketräning och konditionsträning tycker jag. Och styrketräningen tycker jag du bör ta upp med en sjukgymnast. Jag skulle själv inte gå direkt på vanlig träning utan inrådan från sjukgymnast om jag hade drabbats av en whiplash.

hejhopp79
2011-04-14, 12:51
För övrigt har du inte mycket kroppsfett såg jag nu, så det där får du lätt ner på ett antal veckor genom att äta vad jag skrev ovan.

Robalicious
2011-04-14, 16:52
Okej, tack så mycket för era svar!

blinkenlights
2011-04-15, 02:23
Kör du 80 minuter för att träna? Enkel resa?

*respekt*

I dina skor hade jag skaffat en cykel och ett par hantlar och skippat gymmet.
80 minuter i bil för att träna en timme? 80 + 80 + 60? 3 timmar och 40 minuter! En halv arbetsdag.. nästan!

Sportfiskaren
2011-04-15, 05:01
1h 20 min enkelväg till gymmet låter extremt mycket. Är det med cykel eller bil? Du kan ju cykla de dagarna du känner att du har orken, vill du deffa fram musklerna är det viktigare att du styrketränar.

Men som tidigare nämnt, du borde definitivt ta reda på om det är lämpligt för dig att träna om den stående rekommendationen är att du inte bör göra det.

Robalicious
2011-04-15, 11:25
Insåg att jag inte var så tydlig, ursäkta.

Jag promenerar rätt så raskt till gymmet i 8-9km/h vilket tar ungefär 1h 20m.

Tack för era svar!

Robalicious
2011-04-18, 09:31
Jag tänkte köra:

Måndag; Kondition
Tisdag; Kondition
Onsdag; Kondition
Torsdag; Styrke

Har ni några tips när det gäller konditionspassen?
Hur brukar era konditionspass se ut?

Är nyfiken. Vill försöka och inte ha det för enformigt.
Just nu cyklar jag på gymmet i 30 minuter i 25-30 km/h. Blir ungefär 400 kalorier.
Och det gör jag varje dag.. Jag tänkte jag skulle försöka ge mig på crosstrainern.
Har ni några andra tips?

Tacksam för alla svar!

vicarious
2011-04-18, 09:48
Varför bara 1 styrketräningpass i veckan?

Personligen skulle jag tycka det var jobbigt att först promenera i 1h 20 min och sen försöka prestera så bra som möjligt på gymmet, samtidigt som man underäter.

Apjavel
2011-04-18, 10:04
Hur vill du se ut egentligen? Om du vill se smal ut men med synliga muskler så kör du på som du gör nu. Vill du ha större synligare muskler så bör du träna styrketräning mer än 1 gång i veckan.

Robalicious
2011-04-18, 10:13
Okej,
Jag har musklerna, men de syns inte pga allt jag ätit på mig, hehe.

Uppskattar era svar!

vicarious
2011-04-18, 10:24
Du behöver inte hålla på och springa eller cykla massor för att gå ner i vikt. Det som krävs är ett kaloriunderskott, det vill säga - du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig så kroppen tar av dina reserver (fett)

Du kan lika enkelt åstadkomma detta kaloriunderskott genom att äta mindre energi. Kroppen har en grundförbrukning av energi, bland annat den energi som krävs för att hålla igång alla organ och funktioner i kroppen. Med andra ord så behöver man inte nödvändigtvis träna för att gå ner i vikt. Kosten är A & O.

Om man sen inte utsätter kroppen för regelbunden belastning (styrketräning till exempel) så har kroppen ingen anledning att behålla de muskler den bär på (utan dessa ses bara som onödiga) Då gör kroppen gärna sig av med dessa och resultatet blir då att man blir smalfet(are) - och när man väl går ner i vikt så består de tappade kilona inte bara av fett men även muskler. Inte särskilt önskvärt.

Robalicious
2011-04-18, 10:33
Så, hålla koll på kosten & samtidigt styrketräna?

Jag har trots allt inte så jävla mycket fett, men tänkte att det inte är långt kvar tills man går på stränderna, hehe.
Därmed all kondition :P

vicarious
2011-04-18, 10:35
Så, hålla koll på kosten & samtidigt styrketräna?

Ja.


Jag har trots allt inte så jävla mycket fett, men tänkte att det inte är långt kvar tills man går på stränderna, hehe.
Därmed all kondition :P


Det där är nog den vanligaste missuppfattningen som finns. Visst finns det fördelar med att träna konditionsträning, men att det skulle vara något slags måste för att gå ner i vikt är fel.

Big Sleazy
2011-04-18, 10:47
Sedan jag slutade med konditionsträningen så har mina träningspass och resultat under deff blivit så mycket bättre.

Robalicious
2011-04-18, 12:01
Låter som att det vore bra med endast ett konditionspass och resten styrketräning.

Uppskattar alla era svar.
Guld!