handdator

Visa fullständig version : Påverkan på styrka och fettfri massa av L-leucinsupplementering


King Grub
2011-04-14, 08:56
PURPOSE: To investigate the effects of daily oral L-leucine ingestion on strength, bone mineral-free lean tissue mass (LTM) and fat mass (FM) of free living humans during a 12-wk resistance-training program.

METHODS: Twenty-six initially untrained men (n = 13 per group) ingested either 4 g/d of L-leucine (leucine group: age 28.5 ± 8.2 y, body mass index 24.9 ± 4.2 kg/m2) or a corresponding amount of lactose (placebo group: age 28.2 ± 7.3 y, body mass index 24.9 ± 4.2 kg/m2). All participants trained under supervision twice per week following a prescribed resistance training program using eight standard exercise machines. Testing took place at baseline and at the end of the supplementation period. Strength on each exercise was assessed by five repetition maximum (5-RM), and body composition was assessed by dual energy X-ray absorptiometry (DXA).

RESULTS: The leucine group demonstrated significantly higher gains in total 5-RM strength (sum of 5-RM in eight exercises) and 5-RM strength in five out of the eight exercises (P < .05). The percentage total 5-RM strength gains were 40.8% (± 7.8) and 31.0% (± 4.6) for the leucine and placebo groups respectively. Significant differences did not exist between groups in either total percentage LTM gains or total percentage FM losses (LTM: 2.9% ± 2.5 vs 2.0% ± 2.1, FM: 1.6% ± 15.6 vs 1.1% ± 7.6).

CONCLUSION: These results suggest that 4 g/d of L-leucine supplementation may be used as a nutritional supplement to enhance strength performance during a 12-week resistance training program of initially untrained male participants.

Int J Sports Physiol Perform. 2011 Mar;6(1):38-50. Daily L-leucine supplementation in novice trainees during a 12-week weight training program.

hejhopp79
2011-04-14, 10:57
Intressant.

Bara som en caveat angående forskning till alla newbies: En studie som bekräftar någonting, betyder inte per automatik att ett visst samband är ett faktum. Det bekräftar endast att studiens design producerar ett faktum.

Läs mer än "conclusion" i abstraktet.

Eddie Vedder
2011-04-14, 20:30
Samma studie fast med en annan aminosyra, typ glutamin, vore också intressant. Fast forskare kanske är trötta på att om och om igen bevisa hur odugligt det är med glutamintillskott för muskeltillväxt. :D

Ego
2011-04-14, 20:39
initially untrained - som vanligt vill man ha mer tränade personer för en sådan studie :smash:

Intressant att de hade bättre styrkeökningar, men ingen signifikant skillnad avseende muskelmassa och fett.

Sverker
2011-04-15, 05:57
Samma studie fast med en annan aminosyra, typ glutamin, vore också intressant. Fast forskare kanske är trötta på att om och om igen bevisa hur odugligt det är med glutamintillskott för muskeltillväxt. :D

Det kanske inte är helt fel ändå Eddie.
Vi ser inget om kosten här i abstraktet men både glutamin och vilken som helst av de grenade aminosyrorna är potentiella kvävegivare till andra aminosyror som kan behövas för muskeltillväxten.
Givetvis att de åt aningen för lite protein i sin "normalkost". För Kollos medlemmar är det pengar i toaletten.

Raasken
2011-04-15, 08:16
Nu kollade jag bara abstraktet men det första som slår mig är:
Aminosyra ger bättre resultat än kolhydrat, well done scientists :smash:

Anders The Peak
2011-04-15, 09:28
initially untrained - som vanligt vill man ha mer tränade personer för en sådan studie :smash:

Intressant att de hade bättre styrkeökningar, men ingen signifikant skillnad avseende muskelmassa och fett.

Fast man ser ingenting på tränade individer utan du får utgå från att resultatet gäller även tränade individer men som Sverker säger vad sker om kosten redan innehåller tillräckligt med l-leucin. Antagligen kan man påverka MPS via den uppreglering som L-leucine i fri form initierar men vad den resulterar i termer av muskeltillväxt är osäkert men skapar utrymme och förutsättningar för muskelanpassning om kroppen anser att det behövs.

Oftast är det mjukvaran som uppgraderas först vid styrketräning så att vi kan använda musklerna i träningmomentet och först när det är uppgraderat sker hypertrofin på tränande individer och hos otränande kan både uppgradering och hypertrofi ske samtidigt.

Eddie Vedder
2011-04-15, 13:58
Nu kollade jag bara abstraktet men det första som slår mig är:
Aminosyra ger bättre resultat än kolhydrat, well done scientists :smash:

Men det gällde ju förvisso enbart för styrka. Att muskelmassan byggs av aminosyror är självklart fast där var det ju ingen skillnad. Så helt givet känns det ju ändå inte tycker jag.

Men intressant är det ju. Kanske kan det vara så att iom att protein efter passet är det överlägset viktigaste (alltid) så presterar man även bättre med tiden.

Grandmaster
2011-04-16, 00:37
Hur i helvete är detta en intressant studie? Är det "intressant" att ett högre proteinintag ger bättre resultat ställt mot ett lägre proteinintag?

Hur många gram protein åt kontrollgruppen? Förmodligen under 2 g/kg.

Var leucinintaget samma grupperna mellan? Nej.

Grandmaster
2011-04-16, 00:38
Fast man ser ingenting på tränade individer utan du får utgå från att resultatet gäller även tränade individer men som Sverker säger vad sker om kosten redan innehåller tillräckligt med l-leucin. Antagligen kan man påverka MPS via den uppreglering som L-leucine i fri form initierar men vad den resulterar i termer av muskeltillväxt är osäkert men skapar utrymme och förutsättningar för muskelanpassning om kroppen anser att det behövs.

Oftast är det mjukvaran som uppgraderas först vid styrketräning så att vi kan använda musklerna i träningmomentet och först när det är uppgraderat sker hypertrofin på tränande individer och hos otränande kan både uppgradering och hypertrofi ske samtidigt.

Behöver inte vara leucine i fri form heller.

Eddie Vedder
2011-04-16, 08:03
Hur i helvete är detta en intressant studie?

Studien i sig är ointressant. Men frågan om man i längden kan tänkas vinna prestationsmässigt på enbart protein kontra enbart kolhydrat är intressant. Och den frågan väcktes efter den här ointressanta studien.

Grandmaster
2011-04-19, 17:40
Studien i sig är ointressant. Men frågan om man i längden kan tänkas vinna prestationsmässigt på enbart protein kontra enbart kolhydrat är intressant. Och den frågan väcktes efter den här ointressanta studien.

Nej, den frågan är heller inte intressant eftersom styrkeökningen kan förklaras av muskeltillväxten som var högre i leucin-gruppen men föll utanför ramarna för vetenskaplig signifikans.

Ola Wallengren
2011-04-20, 08:27
Hur i helvete är detta en intressant studie? Är det "intressant" att ett högre proteinintag ger bättre resultat ställt mot ett lägre proteinintag?

Hur många gram protein åt kontrollgruppen? Förmodligen under 2 g/kg.

Var leucinintaget samma grupperna mellan? Nej.

Man får läsa hela studien för att avgöra om det har någon relevans överhuvud taget.
Får du tag på studien får du gärna skicka den.

mangemani
2011-04-20, 17:44
drog hem en burk(är ju så billigt så whatever) så man personligen får veta om det bara är crap eller om det har nån effekt.
det som står på ett papper behöver inte stämma överens med det praktiska.

Ola Wallengren
2011-04-20, 17:50
Hur tänkte du utvärdera effekten av leucinsupplementeringen?

mangemani
2011-04-20, 17:58
Hur tänkte du utvärdera effekten av leucinsupplementeringen?

"little paint,little paint";)
nämen ta det då man ska ta det såklart under en längre tid tillsammans med mitt nuvarande kost/tillskotts schema,normal dos,dubbel dos osv.
ger det inget,då vet jag.

Ola Wallengren
2011-04-21, 09:50
Att du skall använda leucin förstår jag och också att man kan laborera med dosen men hur vet du att "det ger något".
Dvs, vad förväntar du dig för ökningar under denna tiden och vad skulle du vilja säga är ökningar över förväntan? Vet du om ökningarna är större eller mindre än vad du skulle fått utan supplementering?
Vad är dina utfallsmått? maxstyrka, kroppsvikt, fett% etc. Vad kan anses vara de minsta skillnader i dessa mått som man kan mäta, med tanke på dagsform och mätfel, i relation till de förändringar du tänker dig se i förhållande till de förväntade förändringarna.

Min poäng är att om effekterna inte är riktigt stora så har du ingen chans att mäta dem. Effekterna vad gäller leucin förväntas vara ganska små.
Om du utvärderar med "känslan" att det går bra eller "känns bra" så är formodligen placeboeffekten så pass mycket större än den verkliga effekten att du förmodligen kommer uppleva en effekt även i avsaknad av en leucineffekt. Detta är orsaken till att även värdelösa tillskott fortsätter säljas.

inter
2011-04-21, 10:14
Måste få applådera ditt inlägg, Ola. Det är precis vad jag ofta tänker när någon beställer hem nya obskyra produkter eller ett nytt märke på proteinpulver bara för att testa om det är bättre. Jag har dock aldrig känt mig tillräckligt manad för att själv skriva det. http://dl.dropbox.com/u/13249215/emoticon/Super_Emoticon_Pack_by_BubbleRevolution/Emoticon%20Pack/Yellows/grin.png

mangemani
2011-04-21, 13:37
jag har mina tricks för att utvärdera produkter och jag vet att jag gör det rätt eftersom jag har samlat på mej rejält med praktisk erfarenhet under åren som gått.
placebo eller inte kan jag ta reda på,gäller bara att mixtra lite med ditt och datt,sen vet man.
gäller bara att veta hur/vad man gör;)

Anders The Peak
2011-04-21, 14:50
jag har mina tricks för att utvärdera produkter och jag vet att jag gör det rätt eftersom jag har samlat på mej rejält med praktisk erfarenhet under åren som gått.
placebo eller inte kan jag ta reda på,gäller bara att mixtra lite med ditt och datt,sen vet man.
gäller bara att veta hur/vad man gör;)

CONCLUSION: These results suggest that 4 g/d of L-leucine supplementation may be used as a nutritional supplement to enhance strength performance during a 12-week resistance training program of initially untrained male participants.

För egen del så använder jag HMB istället som jag tror har fler fördelar än rent Leucine och dessutom får jag i mig rätt stora doser via BCAA och vassle. Ligger på en dosering på HMB < 10 gr och dag och tror att jag kan se positiva effekter av det fast jag har tränat i decennier.

selmir
2011-04-21, 15:34
. Ligger på en dosering på HMB < 10 gr och dag och tror att jag kan se positiva effekter av det fast jag har tränat i decennier.

Hej Anders The Peak, varför så pass "hög" dosering av HMB , tror sj på HMB men ligger på ca 5-6 gram , skulle det vara klokare att höja dosen till 10-15 gram istället ?

Anders The Peak
2011-04-21, 17:29
Hej Anders The Peak, varför så pass "hög" dosering av HMB , tror sj på HMB men ligger på ca 5-6 gram , skulle det vara klokare att höja dosen till 10-15 gram istället ?

HMB < 10 gr mindre än

HMB > 10 gr större än

hertzman
2011-04-21, 17:46
Finns det någon poäng i att köra vassle med extra l-leucin?

King Grub
2011-04-21, 17:54
Antagligen inte.

Leucine is known to stimulate muscle protein synthesis and anabolism. However, evidence for the efficacy of additional leucine to enhance the response of muscle anabolism to resistance exercise and protein ingestion is unclear. Thus, we investigated the response of net muscle protein balance to ingestion of additional leucine with protein in association with resistance exercise. Two groups of untrained subjects performed an intense bout of leg resistance exercise following ingestion of 1 of 2 drinks: flavored water (PL); or 16.6 g of whey protein + 3.4 g of leucine (W+L). Arteriovenous amino acid balance across the leg was measured to assess the anabolic response of muscle in each group. Arterial amino acid concentrations increased in response to ingestion of W+L. Amino acid concentrations peaked between 60 and 120 min after ingestion, and then declined to baseline values. Valine concentration decreased to levels significantly lower than baseline. Net balance of leucine, threonine, and phenylalanine did not change following PL ingestion, but increased and remained elevated above baseline for 90-120 min following W+L ingestion. Leucine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg), phenylalanine (58 +/- 28 and -38 +/- 14 mg), and threonine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg) uptake was greater for W+L than for PL over the 5.5 h following drink ingestion. Our results indicate that the whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.

Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-61. Stimulation of muscle anabolism by resistance exercise and ingestion of leucine plus protein. Tipton KD, Elliott TA, Ferrando AA, Aarsland AA, Wolfe RR.

hertzman
2011-04-21, 18:18
Antagligen inte.

Tackar för svaret!