handdator

Visa fullständig version : Krig för Fred - ny dokumentärserie om svenskar i Afghanistan


Exdiaq
2011-04-13, 23:08
Började idag, finns på SVT Play. Länk (http://svtplay.se/t/153708/seriestart__krig_for_fred).

hertzman
2011-04-14, 00:12
Kan bli intressant. Första avsnittet verkar lovande, bra personporträtt och begränsat med militärporr.

Nitrometan
2011-04-14, 06:21
Fighting for peace is like fucking for virginity. *popcorn*


Serien verkar dock bra. Folk behöver veta vad som händer därborta.

sunkan
2011-04-14, 06:38
Skulle vara kul att efter den här serien kolla på miniserien som gick på 5an för 2007(?). Så folk inser vad som håller på att hända där nere just nu.

CrazyJoeDavola
2011-04-14, 08:24
Tycker han Erik var bra som verkligen sa som det var, inte bara massa skitsnack som t.ex sveriges regering som påstår att sverige inte är i krig. Vi har Jas i afrika och militärer i afghanistan. Då är sverige i krig.

MasterChief
2011-04-14, 08:52
Gillade också Eriks "no nonsense" stil. Har en vän som är Överstelöjtnant och vi har pratat mycket om försvaret idag. Han tycker också det är allt för mycket "mjuka värden", "gulligull" och larv. De är ju trots allt soldater.

Yes
2011-04-14, 09:28
Gillade också Eriks "no nonsense" stil. Har en vän som är Överstelöjtnant och vi har pratat mycket om försvaret idag. Han tycker också det är allt för mycket "mjuka värden", "gulligull" och larv. De är ju trots allt soldater.
Plus to the ett!
Soldater ska vara experter på att skjuta fienden. Inte kramkalas.

Intressant serie för övrigt. Den ska följas.

stridis
2011-04-14, 09:40
Plus to the ett!
Soldater ska vara experter på att skjuta fienden. Inte kramkalas.


De skall även vinna över lokalbefolkningen. Hearts & Minds operationer är viktiga.

LoveMachine
2011-04-14, 09:47
Jag är väldigt kluven i vad jag tycker om serien. Fast det är i och för sig lite väl tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser efter bara ett avsnitt.

Jag är väldigt glad över att man visar vad som faktiskt sker där och att man pratar om de svåra frågorna om att dö och döda. Annars så är det väldigt mycket mjuka frågor som rapporteras. Det är något som inte nämns tillräckligt här hemma. Jag är också väldigt glad över hur öppet soldater och officerare verkar kunna prata med de som filmar. Jag upplever inte att man är allt för spänd eller att man har fått ett manus som skall följas vid kontakt med media.

Däremot så tycker jag att man kanske inte skulle ha inlett serien på det sätt man gör. För det första så är den operationen som visas i mina ögon lite pajasaktig när man börjar släppa bomber en ensam taliban på ett berg som inte kan verka mot de våra. Inte för att det är något operativt fel med det men kanske inte så representativt, vad vet jag. Även om jag finner Eriks inställning rätt befriande och uppriktig så är hans förmåga att förmedla den ganska undermålig. Just upprepningarna hade man kanske kunnat åtgärda med bättre klippning. Formatet med halvtimmesavsnitt är inte bra då det är ganska komplexa frågor som förtjäna lite mer tid för att de ska kunna framställas på ett bra sätt. Att öppna med "action" kan väl eventuellt vara dramaturgiskt riktigt men ger ingen större insikt i situationen och personerna som figurerar vilket gör att det som tittare blir svårare att förstå det de ganska hårda budskap som de ofta förmedlar. Det jag syftar på är bristen på kontext. Omvänt så var TV4:ans Fredsstyrkan kanske lite väl mycket personporträtt men lyckades i alla fall att etablera de olika personerna på ett tidigt stadium.

Oavsett hur hela serien kommer se ut och oavsett hur den kommer tas emot i Men det är viktigt att trycka på att soldaterna är där på mandat från Sveriges riksdag det vill säga det svenska folket och inte några frilansande äventyrare som bombar talibaner. De på plats kan stå till svars för hur väl man löser uppgiften som givits men uppgiftens vara eller icke vara är riksdagen ansvarig för. Jag ser fram emot nästa avsnitt och den troligtvis undermåliga allmänna debatten som kommer följa.

Exdiaq
2011-04-14, 11:47
Gillade också Eriks "no nonsense" stil. Har en vän som är Överstelöjtnant och vi har pratat mycket om försvaret idag. Han tycker också det är allt för mycket "mjuka värden", "gulligull" och larv. De är ju trots allt soldater.

Förhoppningsvis ändras det något nu när det inte är värnplikt längre utan man bestämmer själv om man vill vara där eller ej. När det gäller utbildning har de lite jobbigare befattningarna som tur är "värdegrundsfria zoner" enligt de vänner jag har som varit jägare och amfibiesoldater.

Som tur är var i alla fall inte jag tvungen att höra en massa värdegrundsdravel. Det enda jag fick stå ut med var att fredagarna avslutades med någon kortlek där PlutC tar ett kort och läser påståendet. Därefter skulle vi "ta ställning". PlutC var måttligt road av det hela och det kändes lite dagis-hittepå över det hela. Till slut tog vi bara 1 kort per fredag, sen sket vi i det och låg och lökade på golvet istället.

shadowfire
2011-04-28, 01:49
Såg mitt första avsnitt, dvs det sista som sändes nu, av denna serie nyss och måste säga att jag gillade skiten. Lite för kompakt och lite för mkt utelämnat kanske, men en skön skildring. Vad svenskarna gör brydde mig kanske inte fullt så mkt, men hur afghanerna lever och talibanerna och vad de gör var sjukt intressant.

shadowfire
2011-04-28, 01:50
Tycker han Erik var bra som verkligen sa som det var, inte bara massa skitsnack som t.ex sveriges regering som påstår att sverige inte är i krig. Vi har Jas i afrika och militärer i afghanistan. Då är sverige i krig.

kanske värt att understryka att det inte är svenskar som flyger jas i afrika ;)
Eller thailand, tjekiern, ungern osv.

eternallord
2011-04-28, 02:33
Hur många svenskar har hittills stupat i Afghanistan?

shadowfire
2011-04-28, 02:41
gillar snubben som mitt under eldstrid (iofs ofarlig sådan) stoppar minst 5 salta pinnar i truten... jag har fått en ny idol!

spoonchest
2011-04-28, 02:57
Ofarlig eldstrid? Har inte sett avsnittet, eller syftar du på förra, med den glade talibanen som lobbar skotten en mil därifrån?

shadowfire
2011-04-28, 03:11
Ofarlig eldstrid? Har inte sett avsnittet, eller syftar du på förra, med den glade talibanen som lobbar skotten en mil därifrån?

avsnitt nr2 var det nog som snubben hade 5 salta pinnar i truten :)

Trekker
2011-04-28, 07:03
kanske värt att understryka att det inte är svenskar som flyger jas i afrika ;)
Eller thailand, tjekiern, ungern osv.

Vill minnas att det är svenska piloter som flyger i Libien.

Fem svenska soldater har dött, två 2005, tre 2010

shadowfire
2011-04-28, 13:36
Vill minnas att det är svenska piloter som flyger i Libien.

Fem svenska soldater har dött, två 2005, tre 2010

Ja, givetvis, men det är ju en väsentlig skillnad. Bara för att vi förser ett land med försvarsmateriel så innebär det inte att vi är i krig. I sådana fall hade vi varit i krig med en väldans massa länder med tanke på hur mkt svensktillverkad utrustning som USA använder.

z_bumbi
2011-04-28, 13:44
kanske värt att understryka att det inte är svenskar som flyger jas i afrika ;)
Eller thailand, tjekiern, ungern osv.

Ja, givetvis, men det är ju en väsentlig skillnad. Bara för att vi förser ett land med försvarsmateriel så innebär det inte att vi är i krig. I sådana fall hade vi varit i krig med en väldans massa länder med tanke på hur mkt svensktillverkad utrustning som USA använder.

Det är ju svenska förare i Libyen?

shadowfire
2011-04-28, 13:59
Det är ju svenska förare i Libyen?

Yes, i Libyen är det korrekt.
När jag läste Afrika så tänkte jag enbart på Sydafrika och glömde bort att Libyen ligger i Afrika. :)