handdator

Visa fullständig version : Den söta sanningen om The Bitter Truth


JacobHeitmann
2011-04-13, 22:15
"Hey Robert,

What is your take on diets that advocate high fruit consumption, for example 30 bananas a day?? Is this too much fructose?? How much fructose can our bodies handle per day?

Thanks,
Keenan

From Robert Lustig:
"50 grams of added fructose per day. That excludes fructose as it comes in fruit. I’m not worried about fruit because of the fiber."

Så nästa gång någon säger att frukt innehåller för mycket fruktos så länka till den här tråden, eller maila Robert Lustig själv.

Förresten, har någon märkt att i videon The Bitter Truth att han säger att atleter kan dricka hur mycket cocakola de vill för att deras lever är "primed to uptake and convert it to glycogen"?

Vunnis
2011-04-13, 22:17
atleter kan dricka hur mycket cocakola de vill för att deras lever är "primed to uptake and convert it to glycogen"?

Vunnis kan leva på lösgodis *cupid*

Fartman
2011-04-13, 22:31
Och vem är Robert Lustig? Varför exkluderas fruktos i frukt pga fiberinnehållet?

Willie
2011-04-13, 23:06
För att det rör sig om förhållandevis små mängder och tas upp långsammare om jag förstått det rätt. Robert Lustigs föreläsning om socker finns på youtube, slutsatsen är att socker, eller närmare bestämt fruktos, är giftigt. En intressant teori helt klart.

Sverker
2011-04-14, 06:11
Njaa...är nog mer frågan om mängden.

Fruktosen sitter i fruktsaften och kommer snabbt ut i magsafterna. Upptaget är säkert mindre beroende på fibrerna i fruktköttet som innehåller kostfibrer.

Att ren frukt ger långsammare blodsockerstegring än juice tror jag mer beror på att mängderna fruktos blir mindre vid vare tillfälle.

Ola Wallengren
2011-04-14, 07:20
Njaa...är nog mer frågan om mängden.

Fruktosen sitter i fruktsaften och kommer snabbt ut i magsafterna. Upptaget är säkert mindre beroende på fibrerna i fruktköttet som innehåller kostfibrer.

Att ren frukt ger långsammare blodsockerstegring än juice tror jag mer beror på att mängderna fruktos blir mindre vid vare tillfälle.

Skillnaden mellan juice och hel frukt beror på fysikaliska strukturen eftersom man per definition testar samma mängd kh för att fastställa GI.

Däremot så finns det ingen direkt logik att skilja på fruktoskällor om totala dosen är den samma, vilket bara visar på en av luckorna i Lustigs resonemang.

JacobHeitmann
2011-04-14, 17:01
Ola, om man har äter 200+ g fruktos från färsk hel frukt varje dag, hur många år tror du det tar innan levern kollapsar? Man tränar varje dag i 1 timme också.

rajjan_dammit
2011-04-14, 17:16
Varför ska man äta massa frukt när mat är så gott?

kettlebellGuden
2011-04-14, 17:48
Varför skulle det vara något unikt för atleter att fruktos görs om till glykogen? Skulle atletiskt utövande ställa om ens lever? Vad är "en atlet" i sammanhanget?

Sheogorath
2011-04-14, 18:24
Varför skulle det vara något unikt för atleter att fruktos görs om till glykogen? Skulle atletiskt utövande ställa om ens lever? Vad är "en atlet" i sammanhanget?

Det enda jag kan tänka mig är att "atleter" (def?), under aktivitet, har mindre leverglykogen och därför kan hantera fruktosen bättre. Mer fruktos lagras som glykogen => mindre mängd ombildas till kroppsfett. Inget unikt för atleter förvisso, och gäller ju lika lite för en nyäten atlet i vila som för en nyäten tjockis. Gäller ju alla efter en tids fasta osv. Skulle vara intressant att veta vad herr Lustig egentligen menar.

JacobHeitmann
2011-04-14, 19:57
Varför ska man äta massa frukt när mat är så gott?

Det är fantastiskt i munnen, men inte i kroppen. Vanlig mat ger inte de resultat jag vill ha.

coolboynesko
2011-04-14, 20:12
Vad är de för resultat du vill ha?

JacobHeitmann
2011-04-14, 20:37
Vad är de för resultat du vill ha?

Ha topphälsa, bibehålla den hälsan och kunna fortsätta röra på mig lika mycket ända tills jag blir 103 år. Jag ser detta som en investering. Jag har även aldrig mått så här bra med någon annan livsstil jag testat.

Nelo322
2011-04-14, 20:51
Ha topphälsa, bibehålla den hälsan och kunna fortsätta röra på mig lika mycket ända tills jag blir 103 år. Jag ser detta som en investering. Jag har även aldrig mått så här bra med någon annan livsstil jag testat.

och vad är det för träning du sysslar med?

Bozar
2011-04-14, 21:03
Ha topphälsa, bibehålla den hälsan och kunna fortsätta röra på mig lika mycket ända tills jag blir 103 år. Jag ser detta som en investering. Jag har även aldrig mått så här bra med någon annan livsstil jag testat.

Lever män i din släkt tills de blir 100 år? Tror man måste ha optimalt intag av allt inklusive ha ett jobb där du får vara fysiskt aktiv 8 timmat om dagen (finns artikel på träningslära) och massor av solljus för att det ens ska bli möjligt. Dessutom får du inte duka under i någon infektion vilket ofta är fallet för dem som inte dör i välfärdssjukdomar.

rajjan_dammit
2011-04-14, 21:28
Ha topphälsa, bibehålla den hälsan och kunna fortsätta röra på mig lika mycket ända tills jag blir 103 år. Jag ser detta som en investering. Jag har även aldrig mått så här bra med någon annan livsstil jag testat.

Sjukt jobbigt att leva i 103 år och bara äta massa bananer. Då lever jag hellre i 40 år och äter rött kött varje dag. True story.

martinmartin
2011-04-14, 21:31
sjukt jobbigt att leva i 103 år och bara äta massa bananer. Då lever jag hellre i 40 år och äter rött kött varje dag. True story.

+1

JacobHeitmann
2011-04-14, 21:47
och vad är det för träning du sysslar med?

All träning du kan tänka dig. Mest just nu det jag är kass på och tycker är tråkigast.

Lever män i din släkt tills de blir 100 år? Tror man måste ha optimalt intag av allt inklusive ha ett jobb där du får vara fysiskt aktiv 8 timmat om dagen (finns artikel på träningslära) och massor av solljus för att det ens ska bli möjligt. Dessutom får du inte duka under i någon infektion vilket ofta är fallet för dem som inte dör i välfärdssjukdomar.

Man får väl drömma? ;)
http://www.ted.com/talks/dan_buettner_how_to_live_to_be_100.html


Sjukt jobbigt att leva i 103 år och bara äta massa bananer. Då lever jag hellre i 40 år och äter rött kött varje dag. True story.

Jo, jag skulle också tycka det är skittråkigt att bara käka bananer. Vilken tur att det finna 1000 odlade frukter för konsumtion + alla grönsaker jag kan käka.

hertzman
2011-04-14, 21:55
Jag har ett förslag till dig Jacob, och det är allvarligt menat efter att ha läst på ditt efter forum. Sluta förstöra andra människors liv med dina befängda påhitt. Jag antar att du har järnkoll på vad som skrivs, och det är de sjukaste jävla påhitt jag läst i hela mitt liv. För i helvete, kliv in och styr av det värsta. När folk tvingar på sina barn dina sjuka påhitt då är det inte någon jävla lek längre, utan ingenting annat än en grym form av barnmisshandel.

Även om du personligen, och även andra vuxna människor, vill exprimentera friskt med vad era kroppar faktiskt klarar av för idioti så är det inget ni ska utsätta barn för. Du vet vilka trådar jag pratar om.

BengtBurk
2011-04-14, 21:59
All träning du kan tänka dig. Mest just nu det jag är kass på och tycker är tråkigast.


Jo, jag skulle också tycka det är skittråkigt att bara käka bananer. Vilken tur att det finna 1000 odlade frukter för konsumtion + alla grönsaker jag kan käka.


Så du baserar inte bara din kost på bananer, du gör något som är roligt, d.v.s. träning, till något tråkigt också!? *gah!*


(Bananer = Alla frukter och grönsaker)

JacobHeitmann
2011-04-14, 22:48
Så du baserar inte bara din kost på bananer, du gör något som är roligt, d.v.s. träning, till något tråkigt också!? *gah!*


(Bananer = Alla frukter och grönsaker)

Tråkig träning = tränings som jag inte behärskar och/eller är duktig på: Gå på lina, klättra, försöka göra 100 chins, blunda och stå på ett ben, stå på en boll och hålla en boll ovanför huvudet, jogga/springa (fy fan vad tråkigt, men jag gör det ändå), hoppa hopprep osv.

Man undviker gärna träning som man inte är helt 100%ig på men jag försöker undvika det tänket och försöka bli bättre på min koordination, styrka, uthållighet, explosivitet osv istället för att bara bli bra på styrka "för att är jag någorlunda duktig på det och det är det enda jag tycker är kul och därför gör jag bara det". Nu är det ju så att jag gillar styrketräning mest just nu, men jobbar för en "medelpunkt" för att bygga upp nerver, balans, ryggraden och allt som innefattar rörelse.

Jag vill tycka att all träning är kul, till slut, och vara bra på allt mer eller mindre.

hertzman
2011-04-14, 22:57
Tråkig träning = tränings som jag inte behärskar och/eller är duktig på: Gå på lina, klättra, försöka göra 100 chins, blunda och stå på ett ben, stå på en boll och hålla en boll ovanför huvudet, jogga/springa (fy fan vad tråkigt, men jag gör det ändå), hoppa hopprep osv.

Man undviker gärna träning som man inte är helt 100%ig på men jag försöker undvika det tänket och försöka bli bättre på min koordination, styrka, uthållighet, explosivitet osv istället för att bara bli bra på styrka "för att är jag någorlunda duktig på det och det är det enda jag tycker är kul och därför gör jag bara det". Nu är det ju så att jag gillar styrketräning mest just nu, men jobbar för en "medelpunkt" för att bygga upp nerver, balans, ryggraden och allt som innefattar rörelse.

Jag vill tycka att all träning är kul, till slut, och vara bra på allt mer eller mindre.

Svara på min fråga. Vill du att små barn ska äta efter din hittepå-diet? Du undvek frågan senast, du undviker den nu igen.

Dreas
2011-04-14, 23:08
Svara på min fråga. Vill du att små barn ska äta efter din hittepå-diet? Du undvek frågan senast, du undviker den nu igen.Jacob inser inte hur allvarligt det här kan vara, det ska nog gå åt skogen innan något börjar hända är jag rädd för.

Föräldrar som försett sina ungar med bristfällig kost har kunnat bli av med dom va? Har skett förut har jag hört(?).

BengtBurk
2011-04-14, 23:22
Tråkig träning = tränings som jag inte behärskar och/eller är duktig på: Gå på lina, klättra, försöka göra 100 chins, blunda och stå på ett ben, stå på en boll och hålla en boll ovanför huvudet, jogga/springa (fy fan vad tråkigt, men jag gör det ändå), hoppa hopprep osv.

Man undviker gärna träning som man inte är helt 100%ig på men jag försöker undvika det tänket och försöka bli bättre på min koordination, styrka, uthållighet, explosivitet osv istället för att bara bli bra på styrka "för att är jag någorlunda duktig på det och det är det enda jag tycker är kul och därför gör jag bara det". Nu är det ju så att jag gillar styrketräning mest just nu, men jobbar för en "medelpunkt" för att bygga upp nerver, balans, ryggraden och allt som innefattar rörelse.

Jag vill tycka att all träning är kul, till slut, och vara bra på allt mer eller mindre.

Du tror alltså att all träning som du blir bra på kommer du även tycka är roligt?

Pineapple
2011-04-14, 23:27
Jacob inser inte hur allvarligt det här kan vara, det ska nog gå åt skogen innan något börjar hända är jag rädd för.

Föräldrar som försett sina ungar med bristfällig kost har kunnat bli av med dom va? Har skett förut har jag hört(?).
Inte så vanligt men det händer faktiskt, kontinuerlig dålig kost räknas idag som barnmisshandel (samma sak gäller barn med alldeles för mycket hål i tänderna).

Sheogorath
2011-04-15, 05:22
Jag har ett förslag till dig Jacob, och det är allvarligt menat efter att ha läst på ditt efter forum. Sluta förstöra andra människors liv med dina befängda påhitt. Jag antar att du har järnkoll på vad som skrivs, och det är de sjukaste jävla påhitt jag läst i hela mitt liv. För i helvete, kliv in och styr av det värsta. När folk tvingar på sina barn dina sjuka påhitt då är det inte någon jävla lek längre, utan ingenting annat än en grym form av barnmisshandel.

Även om du personligen, och även andra vuxna människor, vill exprimentera friskt med vad era kroppar faktiskt klarar av för idioti så är det inget ni ska utsätta barn för. Du vet vilka trådar jag pratar om.

Bra där.

rajjan_dammit
2011-04-15, 06:28
Jo, jag skulle också tycka det är skittråkigt att bara käka bananer. Vilken tur att det finna 1000 odlade frukter för konsumtion + alla grönsaker jag kan käka.

Jaha det finns 1000 odlade frukter till + massa grönsaker. Det förändrar ju allting :smash:

stefand
2011-04-15, 10:19
Ja risken finns väl att det slutar såhär: http://mobil.aftonbladet.se/kropphalsa/article12807647.ab

hejhopp79
2011-04-15, 10:49
Varför inte äta vegetariskt istället för bara frukt då?

Edit: Så länge alla nutritionella behov tillfredsställs får man rimligtvis äta vad som helst.

Hertzmann, sluta upp med ditt moraliserande. Föräldrar som ger sina barn läsk och godis på daglig basis är värre.

hertzman
2011-04-15, 11:01
Hertzmann, sluta upp med ditt moraliserande. Föräldrar som ger sina barn läsk och godis på daglig basis är värre.

Nej. Inte en jävla chans. Hellre feta ungar med hål i tänderna än undernärda ungar som inte ens får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställt.

hejhopp79
2011-04-15, 11:04
Nej. Inte en jävla chans. Hellre feta ungar med hål i tänderna än undernärda ungar som inte ens får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställt.

Ganska ignorant inlägg.

Nu verkar det väl i o f s som att Jacob med flera får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställda. Han har räknat ut det i något program och postat

Har jag för mig.

hertzman
2011-04-15, 11:10
Ganska ignorant inlägg.

Nu verkar det väl i o f s som att Jacob med flera får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställda. Han har räknat ut det i något program och postat

Har jag för mig.

När det gäller små barn är du inte av åsikten att man behöver lite marginaler? Tror du inte att de möjligen har ett högt behov av fullvärdigt protein, något de inte alls får med den här dieten? Kalcium? Järn? Tror du alla räknar som Jacob?

Omega 3?

Tänk dessutom på att ett barns energibehov är rätt högt. Väldigt mättande mat med lågt energiinnehåll är inte alltid det bästa.

Nitrometan
2011-04-15, 11:10
Nu verkar det väl i o f s som att Jacob med flera får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställda. Han har räknat ut det i något program och postat.
En färdigvuxen människa kan klara sig länge på ensidig kost.

Ett barn som växer är en helt annan sak. Att rekommendera en alltför ensidig kost till växande barn är oansvarigt.

stevebc
2011-04-15, 11:19
Ganska ignorant inlägg.

Nu verkar det väl i o f s som att Jacob med flera får sitt grundläggande näringsbehov tillfredsställda. Han har räknat ut det i något program och postat

Har jag för mig.Det är skillnad på att få 100% i ett egenkonfigurerat datorprogram och få sina behov uppfyllda i det verkliga livet.

Det stämmer även in på oss andra, som kan gå runt med järn- och B12-brist trots ett intag som vida överstiger RDI.

Jag tvivlar på att datorprogrammet (CRON-O-METER) tar hänsyn till upptagningsförmåga och liknande. Alltså biotillgängligheten.

hejhopp79
2011-04-15, 11:22
En färdigvuxen människa kan klara sig länge på ensidig kost.

Ett barn som växer är en helt annan sak. Att rekommendera en alltför ensidig kost till växande barn är oansvarigt.

Ja såklart, men det gäller ju oavsett diet.

hejhopp79
2011-04-15, 11:23
Det är skillnad på att få 100% i ett egenkonfigurerat datorprogram och få sina behov uppfyllda i det verkliga livet.

Det stämmer även in på oss andra, som kan gå runt med järn- och B12-brist trots ett intag som vida överstiger RDI.

Jag tvivlar på att datorprogrammet (CRON-O-METER) tar hänsyn till upptagningsförmåga och liknande. Alltså biotillgängligheten.

Ja, nej jag har ingen aning. Vill bara problematisera den här diskussionen lite eftersom det annars verkar bli "LOL SÅ KAN MAN JU INTE ÄTA!!" Men en sak jag själv inte riktigt förstår är varför man inte kan vara vegan istället för att bara äta frukt. Då kan man ju i alla fall relativt lätt få i sig allt man behöver, jämförelsevis med att vara frukterian.

Och sen blir hertzmann alldeles till sig och säger att han hellre har feta barn med hål i tänderna, vilket låter rätt cp.

Många barn idag äter fullständigt åt helvete också, fast de inte äter frukt företrädelsevis.

Ola Wallengren
2011-04-15, 11:27
Ola, om man har äter 200+ g fruktos från färsk hel frukt varje dag, hur många år tror du det tar innan levern kollapsar? Man tränar varje dag i 1 timme också.

Det finns ingen övregräns på 200g+ men om du menar 200g fruktos från frukt och då ca totalt sett 400g socker så tror jag inte det behöver betyda så där jättemycket om du 1. är i energibalans eller kanske går ner i vikt och 2. tränar och är fysiskst aktiv.
Eventuellt kan man förmodligen se något förhöjda triglycerider och kanske något högre urat. Leverförfettning kanske det blir i viss mån men det behöver inte betyda så mycket och blodsockret kanske också påverkas långsiktigt, men jag tror alltså inte att det händer något speciellt med tanke på punkt 1 och 2 ovan. Det är i princip omöjligt att uttala sig om de långsiktiga effekterna, det är inte studerat på det sättet.

BonkyBo
2011-04-15, 11:33
Tråkig träning = tränings som jag inte behärskar och/eller är duktig på: Gå på lina, klättra, försöka göra 100 chins, blunda och stå på ett ben, stå på en boll och hålla en boll ovanför huvudet, jogga/springa (fy fan vad tråkigt, men jag gör det ändå), hoppa hopprep osv.

Man undviker gärna träning som man inte är helt 100%ig på men jag försöker undvika det tänket och försöka bli bättre på min koordination, styrka, uthållighet, explosivitet osv istället för att bara bli bra på styrka "för att är jag någorlunda duktig på det och det är det enda jag tycker är kul och därför gör jag bara det". Nu är det ju så att jag gillar styrketräning mest just nu, men jobbar för en "medelpunkt" för att bygga upp nerver, balans, ryggraden och allt som innefattar rörelse.

Jag vill tycka att all träning är kul, till slut, och vara bra på allt mer eller mindre.

Att försöka bli bra på allting är ett ypperligt sätt att inte bli bra på någonting.

stevebc
2011-04-15, 11:36
Ja, nej jag har ingen aning. Vill bara problematisera den här diskussionen lite eftersom det annars verkar bli "LOL SÅ KAN MAN JU INTE ÄTA!!" Men en sak jag själv inte riktigt förstår är varför man inte kan vara vegan istället för att bara äta frukt. Då kan man ju i alla fall relativt lätt få i sig allt man behöver, jämförelsevis med att vara frukterian.

Och sen blir hertzmann alldeles till sig och säger att han hellre har feta barn med hål i tänderna, vilket låter rätt cp.

Många barn idag äter fullständigt åt helvete också, fast de inte äter frukt företrädelsevis.Jag har sagt det 1000 gånger till Dr Jacob. Vad är fel med avokado, bönor, havregryn osv.

Det finns ingen övregräns på 200g+ men om du menar 200g fruktos från frukt och då ca totalt sett 400g socker så tror jag inte det behöver betyda så där jättemycket om du 1. är i energibalans eller kanske går ner i vikt och 2. tränar och är fysiskst aktiv.
Eventuellt kan man förmodligen se något förhöjda triglycerider och kanske något högre urat. Leverförfettning kanske det blir i viss mån men det behöver inte betyda så mycket och blodsockret kanske också påverkas långsiktigt, men jag tror alltså inte att det händer något speciellt med tanke på punkt 1 och 2 ovan. Det är i princip omöjligt att uttala sig om de långsiktiga effekterna, det är inte studerat på det sättet.Ja, det hade väl varit en stor skillnad att ligga på energiöverskott och det här fruktosintaget relativt att förbränna det i samma ögonblick som det äts.

Om man ska tro Phelps diet så lär han ha legat på lika höga fruktosnivåer som Jacob (han åt en jävla massa sirap och socker vill jag minnas), och även där någorlunda i energibalans.

Dreas
2011-04-15, 11:37
Och sen blir hertzmann alldeles till sig och säger att han hellre har feta barn med hål i tänderna, vilket låter rätt cp.

Många barn idag äter fullständigt åt helvete också, fast de inte äter frukt företrädelsevis.Ja, det är bättre vi sätter ungar på en gränsdiet direkt, potentiellt skadlig pga. brist av t.ex. protein.

Så för att många ungar idag äter dåligt så är det okej med en fruktdiet?

Personligen skulle jag inte ha några problem med att anmäla en förälder som sätter sin unge på en fruktdiet

hejhopp79
2011-04-15, 11:40
Ja, det är bättre vi sätter ungar på en gränsdiet direkt, potentiellt skadlig pga. brist av t.ex. protein.

Så för att många ungar idag äter dåligt så är det okej med en fruktdiet?

Personligen skulle jag inte ha några problem med att anmäla en förälder som sätter sin unge på en fruktdiet

Men va fan, sköt dina egna ungar liksom.

Anmäler du missbrukande föräldrar dagligen? Nej men lik förbannat är det en HELT ANNAN sak när det kommer till att äta frukt. I don't even

Fru_Flisa
2011-04-15, 11:53
Hellre lite undernärd än övergödd på socker, transfett, fruktossirap, majsstärkelse, glutamat etc etc. Jag tror det har större skadlig potential.

14K
2011-04-15, 11:57
Du är vad du äter.

hertzman
2011-04-15, 12:03
Ja, nej jag har ingen aning. Vill bara problematisera den här diskussionen lite eftersom det annars verkar bli "LOL SÅ KAN MAN JU INTE ÄTA!!" Men en sak jag själv inte riktigt förstår är varför man inte kan vara vegan istället för att bara äta frukt. Då kan man ju i alla fall relativt lätt få i sig allt man behöver, jämförelsevis med att vara frukterian.

Och sen blir hertzmann alldeles till sig och säger att han hellre har feta barn med hål i tänderna, vilket låter rätt cp.

Många barn idag äter fullständigt åt helvete också, fast de inte äter frukt företrädelsevis.

Du kan inte vara allvarlig? Är det inte bättre med ett överviktigt barn än ett undernärt? Nu pratar jag alltså om en unge som äter en normal blandkost, men kanske lite för mycket av det goda mot en unge som tvingas leva på fruktdieten. Och ja, jag blir fruktansvärt förbannad över att man tycker det är en bra idé att experimentera med barns hälsa genom dieter som är helt oprövade. Det är allt annat än ansvarsfullt.

hertzman
2011-04-15, 12:05
Men va fan, sköt dina egna ungar liksom.

Anmäler du missbrukande föräldrar dagligen? Nej men lik förbannat är det en HELT ANNAN sak när det kommer till att äta frukt.

Det får stå för dig. Har inte du ryggrad nog att ingripa om du ser två snorpackade föräldrar med en liten unge så bör du nog tänka om.

Nitrometan
2011-04-15, 12:11
Hellre lite undernärd än övergödd på socker, transfett, fruktossirap, majsstärkelse, glutamat etc etc. Jag tror det har större skadlig potential.

Då tror jag att du tror fel. Om vi fortfarande diskuterar barn alltså. Barn ska inte vara undernärda. Det fuckar upp deras utveckling.

stevebc
2011-04-15, 12:12
Hellre lite undernärd än övergödd på socker, transfett, fruktossirap, majsstärkelse, glutamat etc etc. Jag tror det har större skadlig potential.Mjo, men.

hejhopp79
2011-04-15, 14:47
Det får stå för dig. Har inte du ryggrad nog att ingripa om du ser två snorpackade föräldrar med en liten unge så bör du nog tänka om.

Jag sade inget om mig själv. Jag pratade om Dreas förmodade hycklande när det kommer till andra människors familjeliv.

hejhopp79
2011-04-15, 14:48
Det får stå för dig. Har inte du ryggrad nog att ingripa om du ser två snorpackade föräldrar med en liten unge så bör du nog tänka om.

Alla som inte är snorpackade in public men super hemma och riskerar sina barns hälsa dagligen på olika sätt? De pratar vi inte om, men folk som äter frukt, då JÄVLAR.

mikaelj
2011-04-15, 14:51
Alla som inte är snorpackade in public men super hemma och riskerar sina barns hälsa dagligen på olika sätt? De pratar vi inte om, men folk som äter frukt, då JÄVLAR.

Det var inte folk som äter frukt till mellanmål, det var föräldrar som bara åt frukt eller lät sina föräldrar bara äta det. Helt förkastligt.

På samma sätt som alkoholism är helt fruktansvärt. Det behöver inte vara en motsättning däremellan.

Dreas
2011-04-15, 14:51
Jag sade inget om mig själv. Jag pratade om Dreas förmodade hycklande när det kommer till andra människors familjeliv.Hycklande? Att sätta barn på en hundraprocentig fruktdiet som också är dåligt kartlagd anser jag vara fullständigt befängt, gör man detta ska man inte ha ungar enligt mig.

cero
2011-04-26, 15:18
Men va fan, sköt dina egna ungar liksom.

Anmäler du missbrukande föräldrar dagligen? Nej men lik förbannat är det en HELT ANNAN sak när det kommer till att äta frukt. I don't even

Är väl klart att man försöker ingripa om man får reda på att ett barn har två missbrukande föräldrar? Om det nu finns någon risk att barnet kommer till skada på något vis.

Donkey Kong
2011-04-27, 11:48
Åter till grundfrågan?
Vad tror ni om den där "bitter truth" filmen - den stämde in mycket bra på folk jag känt nära som druckit väldigt mycket ( 1,5-2 liter) läsk per dag? Och det har inte gått speciellt bra för dem (anekdotiskt bevis... men ändå).
Är fruktos, och då speciellt i form av majssirap (är det det som är sockret i läsken?) extra dåligt?
Och hur undviker jag denna fruktos, utom kanske i frukt då där möjligen fibrerna bromsar upptaget?
Som någon skrev och Lustig sa, de enda som möjligen kunde behöva fruktos, som sportdryck, är atleter.
Vad säger kolos samlade kunskapsbank? :D

hertzman
2011-04-27, 12:10
Åter till grundfrågan?
Vad tror ni om den där "bitter truth" filmen - den stämde in mycket bra på folk jag känt nära som druckit väldigt mycket ( 1,5-2 liter) läsk per dag? Och det har inte gått speciellt bra för dem (anekdotiskt bevis... men ändå).
Är fruktos, och då speciellt i form av majssirap (är det det som är sockret i läsken?) extra dåligt?
Och hur undviker jag denna fruktos, utom kanske i frukt då där möjligen fibrerna bromsar upptaget?
Som någon skrev och Lustig sa, de enda som möjligen kunde behöva fruktos, som sportdryck, är atleter.
Vad säger kolos samlade kunskapsbank? :D

Stora mängder fruktos är inte bra för hälsan, nej.

Sverker
2011-04-27, 17:04
Njaa....stora mängder läsk är farligt för hälsan och tänderna. Dricker man 1 - 2 liter per dag bör man nog reflektera över sitt beteende och söka en lösning. Rent vatten är det näringsmässiga alternativet men det lär inte glädja sinnena:(.