handdator

Visa fullständig version : Funktionell Träning


Tabbe
2011-04-13, 21:14
Jag och Elso snackade funktionell träning idag..funktionell träning är ju träning efter ändamålet som i mitt fall är väldigt bra vardagsstyrka. Jag vill inte satsa allt på hypertrofi längre.(anses redan vara en oxé ;) utan mer funktionellt för en vanlig vardag.

Vad är funktionell träning och hur skulle du göra pass för en normal opti-vardag?

Jag läste guddis inlägg på bloggen, vilket var väldigt bra.
Vi gjorde lite "riktlinjer" som jag tänkte följa nu dom närmsta veckorna.

Hög rep 15 st
Många set 6/övning
Kortvila 30 sek(för att slippa konditonsträning, jag gillar inte det men vill ändå ha en okej grund kondition som jag får genom en aktiv vardag och gymmet)

Övningarna jag tänkte köra:
Pass 1
Chins, marklyft, knäböj, bicepscurl

pass 2
Dips, bänkpres , militärpress

Kommentarer, tankar?

Mvh

Baler Evans
2011-04-13, 21:19
jag tränar efter PPS just nu ( pull, press och squat )

bygger på att du under en vecka har 3 övnigar en pull en press och en squat varje pass.
Du tränar styrka på dessa övningar en en vecka varannan dag och så tränar du cardio på dagarna emellan. Man får effektiv vila och så bygger man styrka i hela kroppen. Så kan du välja övningar som ger dig funktionell styrka. Jag har denna veckan kört pushpress med vändning ifrån marken, zerthser böj ( stavning? ) och sittande rodd. Sen lite komplement till det som enarms hantelpress med och utan push där jag vänt upp hanteln ifrån startläget varje rep.

Tänket är att öka vikterna med små steg typ 2.5 kg för varje pass för att i slutet av veckan sätta ett pb i alla övningarna du väljer och därigenom bygga funktionell styrka över tid.

Sheogorath
2011-04-13, 21:22
Nej du har missförstått allt! Funktionell träning är träning som är så långt ifrån vardagliga situationer man bara kan komma! Dra kroppen i olika riktningar med TRX-band, armsträck med fötterna på Pilates-boll, balansövningar på ett jävla rymdskepp, knäböj på vibratorplatta mm! För om man kan göra såna svåra grejor med sin kropp så kan man ju såklart klara vardagssituationerna i en handvändning. Jag menar, vanligtvis står man ju inte på en balansplatta, så klarar man att fånga olikfärgade bollar ståendes på ett ben på en balansplatta så måste man ju klara allt? :confused:

Control_61
2011-04-13, 21:33
Hade jag ändrat mina mål till att klara vardagen, må bra och ändå kunna träna hårt hade jag fokuserat på samma rörelser som tidigare.

Jag hade behållit knäböjvarianten då jag tror det är en rörelse som alltid är bra att kunna utföra. Men jag hade inte pressat mig lika hårt som tidigare. Kanske gått över till "Goblet squats" istället för tunga frontböj för att bli starkare.

Jag hade dessutom fokuserat mer på bodybuilding. Hälsosamma för leder och för kroppen än att lyfta alltför tungt. Jag tror det är viktigt att bibehålla muskelmassa även när man åldras. Viktigare att behålla den när man åldras än att "skaffa den" under yngre år.

Hade tänkt en gång extra innan jag körde marklyft överhuvudtaget, även knäböj hade bytts ut mot frontar eller goblets med lite högre reps.


Stretching, hållningsträning och bålträning hade fått ännu mer fokus.

Baler Evans
2011-04-13, 21:43
Nej du har missförstått allt! Funktionell träning är träning som är så långt ifrån vardagliga situationer man bara kan komma! Dra kroppen i olika riktningar med TRX-band, armsträck med fötterna på Pilates-boll, balansövningar på ett jävla rymdskepp, knäböj på vibratorplatta mm! För om man kan göra såna svåra grejor med sin kropp så kan man ju såklart klara vardagssituationerna i en handvändning. Jag menar, vanligtvis står man ju inte på en balansplatta, så klarar man att fånga olikfärgade bollar ståendes på ett ben på en balansplatta så måste man ju klara allt? :confused:

hehe trollin at its best <3

vrok
2011-04-13, 22:42
Jag och Elso snackade funktionell träning idag..funktionell träning är ju träning efter ändamålet som i mitt fall är väldigt bra vardagsstyrka. Jag vill inte satsa allt på hypertrofi längre.(anses redan vara en oxé ;) utan mer funktionellt för en vanlig vardag.

Vad är funktionell träning och hur skulle du göra pass för en normal opti-vardag?

Jag läste guddis inlägg på bloggen, vilket var väldigt bra.
Vi gjorde lite "riktlinjer" som jag tänkte följa nu dom närmsta veckorna.

Hög rep 15 st
Många set 6/övning
Kortvila 30 sek(för att slippa konditonsträning, jag gillar inte det men vill ändå ha en okej grund kondition som jag får genom en aktiv vardag och gymmet)

Övningarna jag tänkte köra:
Pass 1
Chins, marklyft, knäböj, bicepscurl

pass 2
Dips, bänkpres , militärpress

Kommentarer, tankar?

Mvh
Personligen förstår jag inte tankegången öht som leder till att man kopplar ihop så kallad funktionell träning med pensionärskondition. Något mer funktionellt än att färdas med hjälp av sin egen kropp får man ju leta efter, eller? Det skulle jag optimerat iaf. Fast det kanske bara är jag som läser "aktiv vardag" som att gå fram och tillbaka till gymmet och gå ut med hunden och vänta på att den ska bajsa ungefär, jag vet inte. :D

MrMuggelSnuggel
2011-04-13, 23:39
När har man någonsin anvädning för en bicepscurl i vardagen? Jag skulle slopa den övningen på en gång om jag är ute efter funktionell styrka. Skulle bara kört basövningar som marklyft, frivändningar, chins, dips, ryck, kettlebell swings, böj & overhead squats, lite boxjumps och massa farmers walk. Skulle lägga stort fokus på stretching och rörlighetsträning samt bålträning som någon redan påpekat.

mikaelj
2011-04-14, 05:16
Funktionell för vad? Hur ofta gör du andra rörelser än marklyft i vardagen, och hur ofta är det då högre vikter än 50 kg?

Börja greja med sandsäckar, gör enbensböj och såna grejer istället. D v s ta en titt på kettlebellfolket och vad de håller på med. Då får du träning som mer liknar vardagen.

Funktionell träning finns inte. +1 på Sheo.

Nitrometan
2011-04-14, 08:15
Sheo har rätt.

Dysfunktionell träning rockar! :hbang:

raQblad
2011-04-14, 08:33
Nej du har missförstått allt! Funktionell träning är träning som är så långt ifrån vardagliga situationer man bara kan komma! Dra kroppen i olika riktningar med TRX-band, armsträck med fötterna på Pilates-boll, balansövningar på ett jävla rymdskepp, knäböj på vibratorplatta mm! För om man kan göra såna svåra grejor med sin kropp så kan man ju såklart klara vardagssituationerna i en handvändning. Jag menar, vanligtvis står man ju inte på en balansplatta, så klarar man att fånga olikfärgade bollar ståendes på ett ben på en balansplatta så måste man ju klara allt? :confused:Haha, fick mig ett gott skratt :D Min favorit ær just øvningar på rymdskepp, finns inget mer funktionellt.

TS: Ær inne på samma spår som alla andra angående definitionen på Funktionell træning. Men å andra sidan, det finns træning som kanske gør dig mer 'allround' æn annan træning.
MikaelJ's tips var bra, jag skulle personligen gå får något liknande; OH Squats, chins, ryck, ettbensbøjar, bål och stabilitetsøvningar (ettbensmark, enarmsmark osv) och sjælvklart marklyft.

rooz
2011-04-14, 08:39
Tror som MikaelJ.

KB, bags osv. Även en touch av trx.

JimmyJoe
2011-04-14, 08:43
Gå ut i skogen, hitta en stock och dra runt på den i en halvtimme.

Möblera om din lägenhet 2-3 gånger i veckan.

Klättra i träd, på berg och på tjejer.

Baaah göra sånt, easy.

willtjam
2011-04-14, 08:52
Här har du! *flex*
http://www.youtube.com/watch?v=SKGF-ErsJiI

qubie
2011-04-14, 09:10
Vilken underbar video! :) Corsica island, France. Ses

Spartansk
2011-04-14, 09:13
När har man någonsin anvädning för en bicepscurl i vardagen?

Varje gång man bär någonting i famnen. Om "funktionella övningar" är samma sak som "övningar som liknar rörelser man gör i vardagen", så är nog stångcurl en av de mest funktionella övningarna.

mikaelj
2011-04-14, 09:15
Bära något i famnen är isometrisk stångcurl. Hur många gör det?

Spartansk
2011-04-14, 09:19
Bära något i famnen är isometrisk stångcurl. Hur många gör det?

Sant. Det gör nog inte många. Men att lyfta upp föremålet i famnen är en koncentrisk rörelse, och om man blir starkare i bicepscurl så blir det väl en carry over-effekt som gör en starkare isometriskt?

mikaelj
2011-04-14, 09:24
Sant. Det gör nog inte många. Men att lyfta upp föremålet i famnen är en koncentrisk rörelse, och om man blir starkare i bicepscurl så blir det väl en carry over-effekt som gör en starkare isometriskt?

Uthålligheten hjälps till en viss gräns av maxstyrkan, sedan hjälper det inte mer. Då måste du börja öva på det du vill bli bra på för att (häpp!) bli bra på det.

Control_61
2011-04-14, 09:43
Ni snöar ju inte för mycket på "funktionellt" som ett begrepp för ändamålsenligt.

Det som är mest funktionellt är väl att ha en mobil, stark och hel kropp som kan göra vardagliga sysslor utan smärta eller problem.
Känns ju bara skumt att leta vardagsrörelser och jämföra dem med rörelser på gymmet...

Ryck, enbensmarklyft och marklyft tycker ni alltså är övningar som är viktiga för att nå de målen?

Spartansk
2011-04-14, 09:48
Uthålligheten hjälps till en viss gräns av maxstyrkan, sedan hjälper det inte mer. Då måste du börja öva på det du vill bli bra på för att (häpp!) bli bra på det.

D'oh!

För övrigt måste farmer's walk vara en väldigt funktionell övning. I alla fall för mig, som ganska ofta blir trött i händerna av att bära tunga väskor. Conans hjul tar hand om min bära-i-famn-träning. Frivändningar har man nytta av när man ska lyfta upp något. Marklyft likaså. Och det är ganska vanligt att man måste lyfta saker över huvudet, så axelpress kan vara en god idé. Helst med smalt grepp, vilket man oftast har när man pressar saker i verkliga livet.

Massor med högrepsträning - kanske med hundratals reps - för armar och axlar skulle jag ha nytta av när jag hjälper mina föräldrar såga ved eller måla husväggar.

Om man får spåna lite. Kul att fundera över.

mikaelj
2011-04-14, 10:06
Rörlighetsträning och stabiliseringsträning är områden som de flesta glömmer av helt, så även om det inte är det absolut viktigaste styrketräningen är de två sakerna något av det viktigaste du kan göra för din kropp.

z_bumbi
2011-04-14, 10:23
Ryck, enbensmarklyft och marklyft tycker ni alltså är övningar som är viktiga för att nå de målen?

Marklyft ja men kortare varianter funkar också.
Ryck, inte en chans
Enbensmarklyft, kanske

Om jag gör ett program som har den inriktningen som efterfrågas så
A
Behåller jag övningar som personen tycker är kul

B
Satsar jag på att variera övningar och utförande, både för att det är kul och för att det ger en varierad träningseffekt.

C
Lägger upp kortsiktiga och långsiktiga mål. Når man mål är det kul men det ger också en möjlighet att styra träningen. Märker man att styrkan minskar eller inte utvecklas som man vill så får man satsa lite mer åt styrkehållet, märker man att man inte orkar såga lika mycket ved så får man köra lite mer uthållighet osv.

D
Det blir sällan så många unika övningar då ett batteri av standardökningar räcker för de allra flesta men man kan för att utmana och för att det är kul köra de mest konstiga övningarna.

E
En typiskt uppdelning (några kommer att känna igen det här) är att man kör några set med låga reps, några med medel och några med höga reps och antalet på varje repsantal styr vilken huvudinriktning passet får. Självklart anpassar man vilka övningar som är lämpliga till vilket repetionsantal.
Att bara köra höga reps med kort vila ser jag som nästan värdelöst då det helt enkelt är för jobbigt att köra resten av livet. Det är ingen mening att gå till gymmet och köra något som bara är jobbigt och som inte ger några direkta fördelar om man tränar för att må bra, det ska vara kul att gå till gymmet. Några set på slutet eller särskilda i perioder är en helt annan sak.

F
Gå minst en timme på ojämt underlag i veckan, gärna oftare eller kör något annat fysiskt som är kul

G
Glöm inte att andas.

tntballe
2011-04-14, 10:36
Rörlighetsträning och stabiliseringsträning är områden som de flesta glömmer av helt, så även om det inte är det absolut viktigaste styrketräningen är de två sakerna något av det viktigaste du kan göra för din kropp.

Är det inte sånt som börjar bli poppis, eller har väl varit ett tag. Stabiliserings- och rörlighetsträning men inget som stärker för mer än fjädervikter.

Livankaret
2011-04-14, 10:53
När har man någonsin anvädning för en bicepscurl i vardagen? Jag skulle slopa den övningen på en gång om jag är ute efter funktionell styrka. Skulle bara kört basövningar som marklyft, frivändningar, chins, dips, ryck, kettlebell swings, böj & overhead squats, lite boxjumps och massa farmers walk. Skulle lägga stort fokus på stretching och rörlighetsträning samt bålträning som någon redan påpekat.


Lyfte upp varuvagnar förra veckan från en nedre platå med hjälp armarna. Den andra lösningen var att plocka ur vagnarna, lyfta upp dem och plocka i varorna igen vilket säkert hade tagit flera minuter. :D 14 vagnar gick på en minut iställe för säkert en halvtimme. Mycket funktionellt.

Tycker nästan jag har nytta av min träning dagligen faktiskt. Jobbar inom vården med mestadels kvinnor och det som tar 2-3 stycken av dem en kvart att utföra gör jag själv på halva tiden. Dubbel lön får jag tyvärr inte. *screwy*

raQblad
2011-04-14, 11:30
Lyfte upp varuvagnar förra veckan från en nedre platå med hjälp armarna. Den andra lösningen var att plocka ur vagnarna, lyfta upp dem och plocka i varorna igen vilket säkert hade tagit flera minuter. :D 14 vagnar gick på en minut iställe för säkert en halvtimme. Mycket funktionellt.

Tycker nästan jag har nytta av min träning dagligen faktiskt. Jobbar inom vården med mestadels kvinnor och det som tar 2-3 stycken av dem en kvart att utföra gör jag själv på halva tiden. Dubbel lön får jag tyvärr inte. *screwy*Du får ta upp det på næsta løneførhandling ;)

Control61: Nej, inte direkt - men det finns øvningar som gør hela kroppen både starkare, stabilare och rørligare, vilket i slutændan underlættar det vardagliga.

mikaelj
2011-04-14, 11:31
Är det inte sånt som börjar bli poppis, eller har väl varit ett tag. Stabiliserings- och rörlighetsträning men inget som stärker för mer än fjädervikter.

Det är fel att säga att det inte stärker för mer än fjädervikter. Har du en obalans är det ofta för att muskeln är inaktiv och då är den väldigt svag till att börja med. Bara en sån sak som att stå i utfallsposition med vänster ben bak är en väldig belastning för mina inre magmuskler och gluteus medius, eftersom de varit slöa tidigare.

Eller att böjer 150 kg ATG men bara klarar av två enbensknäböj? (där det går nätt och jämnt på min svaga vänstra sida och hyfsat på min högra)

Jag godtar inte argumentet att man bara fixar fjädervikter av att ta itu med orörligheter, obalanser/assymmetri och ostabiliteter.

Control_61
2011-04-14, 11:47
Är det inte sånt som börjar bli poppis, eller har väl varit ett tag. Stabiliserings- och rörlighetsträning men inget som stärker för mer än fjädervikter.


Så funktionell träning är all träning som gör att man kan lyfta tyngre vikter på gymmet?

tntballe
2011-04-14, 12:07
Det är fel att säga att det inte stärker för mer än fjädervikter. Har du en obalans är det ofta för att muskeln är inaktiv och då är den väldigt svag till att börja med. Bara en sån sak som att stå i utfallsposition med vänster ben bak är en väldig belastning för mina inre magmuskler och gluteus medius, eftersom de varit slöa tidigare.

Eller att böjer 150 kg ATG men bara klarar av två enbensknäböj? (där det går nätt och jämnt på min svaga vänstra sida och hyfsat på min högra)

Jag godtar inte argumentet att man bara fixar fjädervikter av att ta itu med orörligheter, obalanser/assymmetri och ostabiliteter.

Som en del i ens träning är det bra, men att lägga ner mer krut på det än styrkan är enligt mig fel för en funktionell kropp.

Så funktionell träning är all träning som gör att man kan lyfta tyngre vikter på gymmet?

Nej, men att hantera större vikter i gymmet gör att du lättare kan hantera vardagliga, då oftast mindre vikter i ofördelaktiga positioner.

mikaelj
2011-04-14, 12:20
Som en del i ens träning är det bra, men att lägga ner mer krut på det än styrkan är enligt mig fel för en funktionell kropp.

Nej, men att hantera större vikter i gymmet gör att du lättare kan hantera vardagliga, då oftast mindre vikter i ofördelaktiga positioner.

Dålig överföring från "tunga vikter i fördelaktig position" till "låga vikter ofördelaktig position".

Springer
2011-04-14, 12:46
Dålig överföring från "tunga vikter i fördelaktig position" till "låga vikter ofördelaktig position".

Säker? Det är väl snarare så att lyfta lätta vikter i ofördelaktig position ger sämre styrketillväxt än att jobba med samma muskler med tyngre vikter (som kräver stabilare positioner).

mikaelj
2011-04-14, 12:47
Säker? Det är väl snarare så att lyfta lätta vikter i ofördelaktig position ger sämre styrketillväxt än att jobba med samma muskler med tyngre vikter (som kräver stabilare positioner).

Det handlar inte om muskeltillväxt primärt i sån sorts träning.

Springer
2011-04-14, 12:53
Nej, det var därför jag skrev styrketillväxt.

mikaelj
2011-04-14, 12:59
Nej, det var därför jag skrev styrketillväxt.

Du frågade om jag var säker på mitt påstående att det är dålig överföring från att lyfta tungt i en stabil position till att lyfta lätt i en instabil position.

Därefter pratade du om styrketillväxt.

Det lät alltså som att du argumenterade mot mig eftersom du direkt efter ifrågasättandet diskuterade styrketillväxt. Varpå jag till det svarade att det inte är relevant.

filmjölk
2011-04-14, 13:30
Bli någorlunda stark i marklyft, bicepscurls och uthållighet i greppet så är du funktionell sedan. Biceps belastats mycket när du lyfter något med böjd arm (vilket man gör rätt ofta, marklyft förklarar sig självt varför det är nyttigt, uthållighet i greppet är bra när du lyfter tunga matkassar och går med dom)


Kör såhär en gång i veckan: :/ :/
5*5 i marklyft på en moderat vikt (säg 80 - 100kg)
strikt curl med 20-30kgs stång i kanske 10 reps, 2-3set
hålla 2st 20kgs hantlar i 2minuter.

Klarar du inte dom vikterna jobbar du dig progressivt upp tills du klarar det, med hjälp av träning oftare, när du sedan nått målet ligger du kvar på den nivån. Vardagsstarki!!

filmjölk
2011-04-14, 13:33
När har man någonsin anvädning för en bicepscurl i vardagen? Jag skulle slopa den övningen på en gång om jag är ute efter funktionell styrka. Skulle bara kört basövningar som marklyft, frivändningar, chins, dips, ryck, kettlebell swings, böj & overhead squats, lite boxjumps och massa farmers walk. Skulle lägga stort fokus på stretching och rörlighetsträning samt bålträning som någon redan påpekat.


Bra mycket mer nytta av bicepscurls i vardagen än frivändningar, boxjumps, chins, dips, ryck, swings, böj och oh squat.

Springer
2011-04-14, 13:41
Du frågade om jag var säker på mitt påstående att det är dålig överföring från att lyfta tungt i en stabil position till att lyfta lätt i en instabil position.

Därefter pratade du om styrketillväxt.

Det lät alltså som att du argumenterade mot mig eftersom du direkt efter ifrågasättandet diskuterade styrketillväxt. Varpå jag till det svarade att det inte är relevant.

Nej, du svarade att *muskeltillväxt* inte var relevant. Som du kanske vet är det inte samma sak som styrketillväxt.

Varför inte starka muskler skulle vara relevant i vardagliga situationer är jag nyfiken på hur du resonerar kring?

mikaelj
2011-04-14, 13:44
Varför inte starka muskler skulle vara relevant i vardagliga situationer är jag nyfiken på hur du resonerar kring?

Jag pratar inte om vardagliga situationer, jag pratar om obalanser. Vi pratar om två olika ämnen.

Springer
2011-04-14, 14:12
Gör vi? I inlägg #29 - som var det jag svarade på från början - tycker jag det tydligt framgår att det är "gymstyrkans" användning i vardagliga situationer som diskuteras. Och där sa du att det var dålig överföring. Ingenstans står det något om obalanser, vad jag kan se.

Zoidy
2011-04-14, 15:06
Det är fel att säga att det inte stärker för mer än fjädervikter. Har du en obalans är det ofta för att muskeln är inaktiv och då är den väldigt svag till att börja med. Bara en sån sak som att stå i utfallsposition med vänster ben bak är en väldig belastning för mina inre magmuskler och gluteus medius, eftersom de varit slöa tidigare.

Eller att böjer 150 kg ATG men bara klarar av två enbensknäböj? (där det går nätt och jämnt på min svaga vänstra sida och hyfsat på min högra)

Jag godtar inte argumentet att man bara fixar fjädervikter av att ta itu med orörligheter, obalanser/assymmetri och ostabiliteter.

Är det funktionellt med flera reps i enbensböj då? Det har nog aldrig jag gjort i vardagen. Inte heller att stå still i utfallsposition i nån längre tid. Skulle du kunna förklara vad som är funktionellt i det här?

hurril
2011-04-14, 15:14
Rätt meningslöst att fortsätta det här utan att förstå slå fast vad funktionell ska betyda när det spelar adjektiv med träning.

Anders The Peak
2011-04-14, 15:29
Functional training (http://www.nsca-lift.org/HotTopic/download/Functional%20Training%20modified%5B1%5D.pdf)

Carcer
2011-04-14, 18:07
Rätt meningslöst att fortsätta det här utan att förstå slå fast vad funktionell ska betyda när det spelar adjektiv med träning.

Hurril har rätt, beror ju på hur man definierar det. Ifall jag kollar på otränade individer så är det stora skillnader på hur rörliga, starka och uthålliga de är.

Jag tycker att:
Funktionell är man när man utan problem klarar av sin vardag, för oss som tränar så låter det löjligt men för en överviktig individ så kan det vara jobbigt bara att klä på sig och gå till bilen. För en brandman så är kraven lite högre :) men fortfarande samma definition att han utan problem ska klara av sin vardag.

filmjölk
2011-04-14, 20:16
En funktionell styrka skulle jag vilja definiera som något annat än styrka man behöver i vardagen.

Om man är funktionellt stark så är man bra på de flesta lyftmoment man kanske inte tränar på särskilt ofta. Man kopplar snabbt hur man kan försöka ett moment och kan tillämpa muskelkraften till ett ovant lyft/moment.

En slags kombination av mestadels styrka och lite motorik.


Förövrigt tror jag att man blir sämre på det här ju mer specialiserad man är i sin träning. Visst en bänkspecialist som bara tränar bänkpress i olika varianter som kanske lyfter osannolika 220kg i bänkpress är säkerligen bättre än de allra flesta i både axelpress, dips, frenchpress, lyfta öltunna överhuvudet, snebänka ett tjockt fruntimmer etc. etc.

Men om bänkspecialisten "tävlar" mot en kroppsbyggare (tex, dvs en icke specialist) som bänkar 20kg mindre, men som tränar femtielva olika mlm neurotiska övningar får han nog stryk i de flesta pressmoment som båda är ovana vid. I det fallet är kroppsbyggaren mer funktionellt stark.

Zoidy
2011-04-14, 21:37
Jag tycker inte bara funktionell innebär styrka dock. Hur funktionellt är det att vara jättetjock, kunna böja mycket, men stupa efter 200 meter löpning?

Baler Evans
2011-04-14, 22:12
Hurril har rätt, beror ju på hur man definierar det. Ifall jag kollar på otränade individer så är det stora skillnader på hur rörliga, starka och uthålliga de är.

Jag tycker att:
Funktionell är man när man utan problem klarar av sin vardag, för oss som tränar så låter det löjligt men för en överviktig individ så kan det vara jobbigt bara att klä på sig och gå till bilen. För en brandman så är kraven lite högre :) men fortfarande samma definition att han utan problem ska klara av sin vardag.

+1

Skulle vilja tillägga att funktionell träning för styrka sen betyder att klara vardags dilemman som är extra tuuunga :)

Livankaret
2011-04-15, 10:23
Jag tycker inte bara funktionell innebär styrka dock. Hur funktionellt är det att vara jättetjock, kunna böja mycket, men stupa efter 200 meter löpning?

Ränn iväg du så står jag kvar. :D

Över 50m springer jag nog inte mer än en gång om året och då gör jag det nog inte ens för att jag behöver. Nej, skutta omkring finns det ingen poäng med, kunna promenera är ju en annan femma dock, händer ju att de flesta måste göra då och då. Att vara tjock hör inte vardagen till.

espeto
2011-04-15, 10:37
Nu lär jag bli skjuten som vanligt :D
Men tycker att TS skall slänga ett öga på "Crossfit" :thumbup:

Annars kan man ju blanda vanliga styrkeövningar med enkla gymnastiska övningar, samt slänga in intervall-löpning/rodd och lite långdistans.. Sen är det inte fel med kettlebells och liknande.. Alla former av kroppsviktsövningar är kanon med..Mobilitetsträningen skall man ju inte glömma i sammanhanget heller!
Ooops, nu blev det ju Crossfit iaf *innocent*

Zoidy
2011-04-15, 10:46
Ränn iväg du så står jag kvar. :D

Över 50m springer jag nog inte mer än en gång om året och då gör jag det nog inte ens för att jag behöver. Nej, skutta omkring finns det ingen poäng med, kunna promenera är ju en annan femma dock, händer ju att de flesta måste göra då och då. Att vara tjock hör inte vardagen till.

Jag tänkte mest på att ha lite kondition, inte på att kunna springa 4 mil direkt :) Räcker ju att du ska hjälpa nån flytta så behöver du kunna jobba under en längre tid än du kanske gör på gymmet

Livankaret
2011-04-15, 11:22
Jag tänkte mest på att ha lite kondition, inte på att kunna springa 4 mil direkt :) Räcker ju att du ska hjälpa nån flytta så behöver du kunna jobba under en längre tid än du kanske gör på gymmet

Min råstyrka brukar äga löparnas uthållighet vid flytt, varför springa 10 varv med en kastrull i varje hand när man kan promenera iväg med 5 kartonger på en gång. :D

Mapa
2011-04-15, 13:39
Funktionell styrka är imo BS. är du så svag att du inte klarar av vardagen är det något fel. orkar du inte gå upp för några trappor utan att dö av andnöd kanske det är dags att röra lite på sig, alt. gå ner lite i vikt.

nu har jag ett rätt så fysiskt jobb med en hel del bära, lyfta och släpa. Då underlättar det att vara hyfsat stark och inte dö av att röra på flera timmar per dag, men den motionen får jag ju på jobbet, så varför träna på det?. Har du ett kontorsjobb så räcker det med att köra farmerswalk och step ups för bli funktionellt stark nog att orka gå upp med ica-kassorna för trapporna.

Jag ser inte nyttan av att svinga kettlebells i 20min, böja 300kg eller springa en mil på trettio minuter i vardagen.

träna på det du tycker är kul/är bra på istället

Springer
2011-04-15, 14:30
Äh, jag tycker skogsarbete när det är avigt och allt strular och träden fastnar är en utmärkt värdemätare på funktionell styrka. Eller varför inte räddningstjänst/militär, som tränar för det oväntade och ovanliga? :D

Springer
2011-04-15, 14:32
Funktionell styrka är imo BS. är du så svag att du inte klarar av vardagen är det något fel.

Uttrycket härstamaer väl från sjukgymnastiken, där det handlade om att få personer just att klara av vardagen (tänk 80-åriga greta som brutit lårbenshalsen och legat i sängen länge pga komplikationer)

Spartansk
2011-04-15, 14:44
Jag ser inte nyttan av att svinga kettlebells i 20min, böja 300kg eller springa en mil på trettio minuter i vardagen.

Det gör jag... Att kunna lyfta någonting riktigt tung är någonting som jag skulle ha nytta av åtminstone ett par gånger om året. Alltid är det något; någon polare som ska flytta och behöver hjälp med att kånka byrålådor, brorsan som ska sätta båten i sjön och behöver hjälp med det, o s v.

Så nytta av att vara riktigt stark i böj, mark m m tror jag de flesta har någon gång. Dock inte så ofta att det skulle kännas värt att lägga flera timmars träning i veckan på att bli extremt stark i det, bara för den sakens skull. ;)

Ego
2011-04-15, 14:56
Om kroppens system får något slags av adaption, så är det funktionellt på något sätt därav namnet "funktionell" är fullständigt trams. Trött på alla sjukgymnast-tanter och liknande som skriker om att de tränar folk funktionellt. Helt allergisk mot begreppet och haft ändlösa debatter med ex klasskompisar och andra kollegor om det. Squatta på en boll är inte funktionellt, det är rakt av idiotiskt. Om det är något...så är det CIRKUS-ELLT.

Det är en trend, precis som att det är trendigt med jeansshorts för tjejer i år. Om något år heter det AFTONBLADET-metoden. Några medianissar kastar ut ett ord och får spinn på det. Marknadsföring + Idiotord = WIN.

Zoidy
2011-04-15, 18:37
Bra text

Än en gång räddar Mapa upp situationen med kloka ord :) Fullkomligt avskyr ordet funktionell i den bemärkelsen som det används idag. Det är i klass med aftonbladets artiklar om att gå ner 60 kg i veckan

Mapa
2011-04-15, 22:31
Uttrycket härstamaer väl från sjukgymnastiken, där det handlade om att få personer just att klara av vardagen (tänk 80-åriga greta som brutit lårbenshalsen och legat i sängen länge pga komplikationer)

nu tror jag iofs inte att TS är 80 år och heter Greta. Men självklart finns det nytta för den typen av styrketräning för äldre, även om jag inte skulle kalla den typen av träning för funktionell.

Det gör jag... Att kunna lyfta någonting riktigt tung är någonting som jag skulle ha nytta av åtminstone ett par gånger om året. Alltid är det något; någon polare som ska flytta och behöver hjälp med att kånka byrålådor, brorsan som ska sätta båten i sjön och behöver hjälp med det, o s v.

Så nytta av att vara riktigt stark i böj, mark m m tror jag de flesta har någon gång. Dock inte så ofta att det skulle kännas värt att lägga flera timmars träning i veckan på att bli extremt stark i det, bara för den sakens skull. ;)

fast då är det väl knappast vardag? :)

men jag håller med, visst är det trevligt att böja 300kg. men gör det då för sakens skull, inte för att kunna hjälpa polaren flytta 2 gånger per år.