handdator

Visa fullständig version : Korv med bröd!


krokodille
2011-04-13, 19:12
Tjena.

Funderade lite över åsikter ang. korv med bröd.

Jag brukar käka det ibland efter träning och ibland som snabbmat när man inte hinner laga till något mer avancerat.

Räknade ut lite snabbt att 5 korvar i 5grova bröd + ett glas mjölk ger ca 45g protein, 104g kolhydrater ... Och det känns väll ganska okey? kan det verkligen stämma dock att det nästan är 1100kcal? låter mkt

Tänkte bara om det fanns några nackdelar med det... tycker det är så sjukt gott :D

Kan ju tillägga att jag håller på att bygger/styrketränar och försöker gå upp i mukelmassa.

Fredron
2011-04-13, 19:16
Tjena.

Funderade lite över åsikter ang. korv med bröd.

Jag brukar käka det ibland efter träning och ibland som snabbmat när man inte hinner laga till något mer avancerat.

Räknade ut lite snabbt att 5 korvar i 5grova bröd + ett glas mjölk ger ca 45g protein, 104g kolhydrater ... Och det känns väll ganska okey? kan det verkligen stämma dock att det nästan är 1100kcal? låter mkt

Tänkte bara om det fanns några nackdelar med det... tycker det är så sjukt gott :D

Kan ju tillägga att jag håller på att bygger/styrketränar och försöker gå upp i mukelmassa.

45g protein + 104g kolhydrater borde bli 149x4=596kcal och inget annat.

Vunnis
2011-04-13, 19:18
45g protein + 104g kolhydrater borde bli 149x4=596kcal och inget annat.

Kan vara nått gram fett i korven också förstås.

hejhopp79
2011-04-13, 19:18
lol

Hur mycket fett är det då? Korv innehåller ofta rätt mycket fett nämligen.

Jag har svårt att de korv och bröd som ett okej efter-träningsmål hur jag än vrider och vänder på saken. Dessutom är det nog inte opti att få i sig en massa E250 dagligen.

Mer läsning: http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Fredron
2011-04-13, 19:20
Kan vara nått gram fett i korven också förstås.

Givetvis.
Har för mig att de korvar jag åt senast var 240kcal/korv.

krokodille
2011-04-13, 19:29
lol

Hur mycket fett är det då? Korv innehåller ofta rätt mycket fett nämligen.

Jag har svårt att de korv och bröd som ett okej efter-träningsmål hur jag än vrider och vänder på saken. Dessutom är det nog inte opti att få i sig en massa E250 dagligen.

Mer läsning: http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/

Fyfan vad man glömmer att tänka på vissa saker. Märks att man inte är rutinerad.

Detta skrämde mig lite grann om jag ska vara ärlig.

Hädanefter ska jag alltid kolla efter E250 och försöka undvika!

Hur är det med andra E-ämnen? Finns väll en hel hög om jag inte misstar mig.

hejhopp79
2011-04-13, 19:35
Fyfan vad man glömmer att tänka på vissa saker. Märks att man inte är rutinerad.

Detta skrämde mig lite grann om jag ska vara ärlig.

Hädanefter ska jag alltid kolla efter E250 och försöka undvika!

Hur är det med andra E-ämnen? Finns väll en hel hög om jag inte misstar mig.

Faktum är att E250 är ett av få E-ämnen i kosten som är värt att känna till och försöka undvika om man vill vara hälsosam. Så ingen mening att noja i onödan ;)

Men det är inte många träningsintresserade som proppar i sig korv och andra charkuteriprodukter dagligen, så det är oftast ett icke-problem i kolokretsar skulle jag tro.

Fredron
2011-04-13, 19:39
Korv med bröd och mjölk kan vara en bra måltid det beror på vad för slags korv och bröd du köper givetvis. Du skulle till och med kunna göra egen korv och se vad du stoppar i samt baka korvbröd, men det är kanske lite överkurs.
Man ska inte klassa maträtter som bra eller dåliga, man får förstå att det handlar om vissa saker som kanske inte är bra i allt för stora mängder. Man får titta på helheten.

krokodille
2011-04-13, 19:41
Faktum är att E250 är ett av få E-ämnen i kosten som är värt att känna till och försöka undvika om man vill vara hälsosam. Så ingen mening att noja i onödan ;)

Men det är inte många träningsintresserade som proppar i sig korv och andra charkuteriprodukter dagligen, så det är oftast ett icke-problem i kolokretsar skulle jag tro.

Okej... Men som sagt.. det är ju bara bra om man kan undvika det så mycket det går. Självklart får man väll i sig dem till en viss mängd hur man än håller på. Har inte tid att göra egen leverpastej eller korv osv tyvärr.

Men ska börja kolla efter det lite mer nu.

Tack för svaren/Krille

Vunnis
2011-04-13, 19:42
Jag har svårt att de korv och bröd som ett okej efter-träningsmål hur jag än vrider och vänder på saken. Dessutom är det nog inte opti att få i sig en massa E250 dagligen.

Mer läsning: http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/
Äh. Man lever bara en gång, nitrit hit och e-ämnen dit. Man blir säkert stark av dom! Nu tar vi ett gäng korv o brô efter träningen i krokodilens ära tycker jag.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:59
Fyfan vad man glömmer att tänka på vissa saker. Märks att man inte är rutinerad.

Detta skrämde mig lite grann om jag ska vara ärlig.

Hädanefter ska jag alltid kolla efter E250 och försöka undvika!

Hur är det med andra E-ämnen? Finns väll en hel hög om jag inte misstar mig.

Det är jag som skrivit texten och jag äter korv. :) Gillar framför allt olika typer av salami men ibland blir det falukorv också. Bacon är en höjdare också.

Jag lever inte som jag lär. :D

Pansartax
2011-04-13, 21:12
Häll lite vassle i mjölken bara så är det lugnt.

StraightEdge
2011-04-13, 23:02
Häll lite vassle i mjölken bara så är det lugnt.


Det där lät jävligt vidrigt, om du inte menar vassle proteinpulver med smak.

limenka
2011-04-14, 07:04
Det där lät jävligt vidrigt, om du inte menar vassle proteinpulver med smak.

han lär mena vassle som man ger till grisar

Pretorian
2011-04-14, 07:13
Varmkorv är inte något som hör till min dagliga diet men visst äter jag det på helgen ibland, speciellt nu när våren är här och man kan grilla ute. Går alltid efter hög köttprocent, inte efter att få en så mager korv som möjligt. Råkade av misstag köpa någon sådan och den smakade inte bra. Ska det vara så ska det vara. Och det goda tycker jag är själva korven så jag lägger oftast TVÅ korvar i ETT bröd... (jag vet, visst är jag wild..) :-)

1684_
2011-04-14, 10:02
Finns väl olika korvar med köttmängd? Finns också fullkornsbröd, å vad du har till kan ju variera. Helt okej bulk mat iaf :)

Nykropp
2011-04-14, 12:45
Köp korv med 95% köttinnehåll. Mumsigt! :)

isterbuk
2011-04-14, 14:29
Köp korv med 95% köttinnehåll. Mumsigt! :)

Vart hittar man dessa körvar? :) Har sett upp mot 80-85% på Willys och de är riktigt goda. Har hört att LIDL ska ha korvar med hög kötthalt men aldrig sett några där.

omnibus
2011-04-14, 15:17
http://www.wurstmaster.se/

Finns på ICA och Willys iaf.

snarlik
2011-04-14, 15:40
Aye!

Wurstmasters lammkabanoss har 90% kött och är galet god! Den är värd att prova!

Finns på flera ICA och Willys i Uppsala iaf. Annars är ett tips att faktiskt prata med personalen på din matbutik om du vill ha in en produkt. Min erfarenhet är att de oftast är väldigt tillmötesgående.

Ristretto
2011-04-14, 15:49
Köttinnehållet i korven säger dock inte allt eftersom även fett från djuren får räknas som kött till viss del. Korvarna blir dock väldigt mycket godare än när de består till hälften av potatismjöl.

Nykropp
2011-04-14, 15:53
Vart hittar man dessa körvar? :) Har sett upp mot 80-85% på Willys och de är riktigt goda. Har hört att LIDL ska ha korvar med hög kötthalt men aldrig sett några där.

JApp, ica har dom! :)

isterbuk
2011-04-14, 15:57
Fasen vad fint, aldrig testat lammkorv så det ska jag ställa in GPS'en på nästa sväng jag är på Willan. Danke schön Omnibus.

Hehe den här korven ger valuta för pengarna:
VÄDDÖGRILL Kött: 103g/100g vara