handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta måltider


sp123ltd1
2011-04-13, 17:33
Tycker det var dags för en tråd för oss där vi inte följer leangains principerna när det gäller hålla ner på fettet.

Inge Enveten
2011-04-13, 17:47
Leangainsdiet är ingen lågfett/fettfri diet om du tror det

SiSenior
2011-04-13, 17:47
Räcker det inte med en PF-måltidstråd tycker du? Fettsnålt eller inte.

Ristretto
2011-04-13, 17:57
Räcker det inte med en PF-måltidstråd tycker du? Fettsnålt eller inte.

Saken är väl den att det finns en leangains-tråd, men ingen PF-måltidstråd. Jag gillar leangainstråden just för att få tips om schysta post workout-måltider med lågt fettinnehåll.

SiSenior
2011-04-13, 18:01
Som rocky säger är (vad jag vet) inte leangain begränsat till "fettsnåla måltider". Därför ser jag inte problemet att posta fettrikare måltider i den tråden också.

vicarious
2011-04-13, 18:07
Jo, om det är post-workout. Vilodag är det annorlunda.

SiSenior
2011-04-13, 18:19
Jo, om det är post-workout. Vilodag är det annorlunda.

Oavsett ser jag inte vitsen med två trådar eftersom TS i andra tråden inte begränsar måltiderna i den tråden till verken fettsnåla eller post-workout måltider.

Ristretto
2011-04-13, 18:39
Oavsett ser jag inte vitsen med två trådar eftersom TS i andra tråden inte begränsar måltiderna i den tråden till verken fettsnåla eller post-workout måltider.

Då är rubriken på den tråden felaktig.

Inge Enveten
2011-04-13, 18:52
Oavsett ser jag inte vitsen med två trådar eftersom TS i andra tråden inte begränsar måltiderna i den tråden till verken fettsnåla eller post-workout måltider.

Två olika ämnen, två olika trådar. Simpelt.

krubkungen
2011-04-13, 19:14
Vad sjutton jag trodde leangains och PF var samma sak:smash:

Crocker
2011-04-13, 19:20
Vad sjutton jag trodde leangains och PF var samma sak:smash:
Nej det är det inte.

hejhopp79
2011-04-13, 19:44
Saken är väl den att det finns en leangains-tråd, men ingen PF-måltidstråd. Jag gillar leangainstråden just för att få tips om schysta post workout-måltider med lågt fettinnehåll.

Dito.

hejhopp79
2011-04-13, 19:44
Som rocky säger är (vad jag vet) inte leangain begränsat till "fettsnåla måltider". Därför ser jag inte problemet att posta fettrikare måltider i den tråden också.

Men varför inte bara posta måltiderna i den vanliga måltidsbildstråden då?

SiSenior
2011-04-13, 19:49
Två olika ämnen, två olika trådar. Simpelt.
Nu har de klarnat.

Men varför inte bara posta måltiderna i den vanliga måltidsbildstråden då?
Undrar jag också.

vicarious
2011-04-13, 20:31
Leangains:

- Om det är post-workout & träningsdag - fettsnålt & kolhydratrikt
- Om det är vilodag - fettrikt och kolhydratsnålt

Det är därför folk reagerar när det postas bilder som är BÅDE fettrika OCH kolhydratrika. Det är inte leangains utan random PF.

sp123ltd1
2011-04-13, 20:45
Leangains:

- Om det är post-workout & träningsdag - fettsnålt & kolhydratrikt
- Om det är vilodag - fettrikt och kolhydratsnålt

Det är därför folk reagerar när det postas bilder som är BÅDE fettrika OCH kolhydratrika. Det är inte leangains utan random PF.
Tack nu klarnar det för mej!:) inser nu själv att denna tråden var ganska onödig.

vicarious
2011-04-13, 20:52
Tack nu klarnar det för mej!:) inser nu själv att denna tråden var ganska onödig.

Njae - det vet jag inte. Man kan ju köra periodisk fasta utan att slaviskt följa leangains-approachen och begränsa sig till fettsnål mat på träningsdagar. Jag tror inte skillnaden blir enorm på det stora hela om man äter spaghetti & köttfärssås istället för ris & kyckling de dagar man tränar.. för de som vill vara så optimala som möjligt, visst. För gemene hobby-byggare & motionär så tror jag det i längden blir tråkigare att begränsa maten än det man eventuellt vinner på det upplägget tränings & kroppskompositionsmässigt.

isterbuk
2011-04-14, 08:38
Seriöst, vad blev det av den här tråden? "Här ska det postas PF måltider" eller "En undercover diskussionstråd för Leangains konceptet".

Gör om gör rätt.

vicarious
2011-04-14, 09:09
Seriöst, vad blev det av den här tråden? "Här ska det postas PF måltider" eller "En undercover diskussionstråd för Leangains konceptet".

Gör om gör rätt.

Det behövdes klargöras för folk som inte förstod skillnaden. Nu är det redogjort. Bara börja posta måltider nu.

Inge Enveten
2011-04-14, 20:29
Varför behövs en speciell tråd bara för att man äter mellan ett specifikt antal timmar under dygnet istället för under hela dygnet?

StNicholaus
2011-04-14, 20:36
Varför behövs en speciell tråd bara för att man äter mellan ett specifikt antal timmar under dygnet istället för under hela dygnet?

Varför behövs en måltidstråd ā la Leangains?

Pompere
2011-04-14, 21:21
Det är trendigt :)

Inge Enveten
2011-04-14, 21:25
Varför behövs en måltidstråd ā la Leangains?

Därför att leangains är bland annat ett dietprogram vars olika måltider skall fylla särskilda makronutrientkriterier vad gäller fördelning av dessa och i egenskap av att följa detta program kan det vara av värde att se hur andra äter för att fylla de nämnda kriterierna.

StNicholaus
2011-04-14, 21:33
Därför att leangains är bland annat ett dietprogram vars olika måltider skall fylla särskilda makronutrientkriterier vad gäller fördelning av dessa och i egenskap av att följa detta program kan det vara av värde att se hur andra äter för att fylla de nämnda kriterierna.

Å andra sidan har den tråden snarare utvecklats till en tråd för leangainsanhängare att visa upp skrytmåltider.

Hursom finner jag det märkligt att du dels blir rosenrasande då PF-människor postar i Leangains-tråden, dels blir förbaskad när - dessa okristliga gynnare - startar en egen tråd (vilken du absolut inte är tvingad att besöka). Lägg ned attityden.

p-runesson
2011-04-14, 21:35
Vill inte bygga vidare en diskussion i en tråd som ska handla om bilder men när det lika gärna är på tapeten måste jag fråga.

Jag förstår nu LG riktlinjer för huruvida måltiderna ska vara osv, som dom flesta trodde jag PF och LG var samma sak, men har spenderat en del tid på leangains.com och lärt mig.

Men nånting jag måste få bättre bild på är hur lite är lite fett i en postworkout måltid? Fettintaget ska vara lågt, i get it, men vad är e% på fett i erat kcalintag på träningsdagar.

Ta mitt som exempel

På en träningsdag nu trycker jag i mig 3100kcal och 13% är fett, allså 45g. Och jag tränar på fastande mage, så med andra ord får jag i mig 45g i mina postworkout mål, äter 3 mål om dagen. Är det för mycket fett då? 13% fett på 3100kcal tycker jag är väldigt lite.

Ledsen att jag spinner vidare på diskussionen i denna bildtråd.

Pompere
2011-04-14, 22:00
Vill inte bygga vidare en diskussion i en tråd som ska handla om bilder men när det lika gärna är på tapeten måste jag fråga.

Jag förstår nu LG riktlinjer för huruvida måltiderna ska vara osv, som dom flesta trodde jag PF och LG var samma sak, men har spenderat en del tid på leangains.com och lärt mig.

Men nånting jag måste få bättre bild på är hur lite är lite fett i en postworkout måltid? Fettintaget ska vara lågt, i get it, men vad är e% på fett i erat kcalintag på träningsdagar.

Ta mitt som exempel

På en träningsdag nu trycker jag i mig 3100kcal och 13% är fett, allså 45g. Och jag tränar på fastande mage, så med andra ord får jag i mig 45g i mina postworkout mål, äter 3 mål om dagen. Är det för mycket fett då? 13% fett på 3100kcal tycker jag är väldigt lite.

Ledsen att jag spinner vidare på diskussionen i denna bildtråd.

Ta detta i Kost och Näring "periodisk fasta"-tråden.

Försök att fokusera på bilder här..

Inge Enveten
2011-04-15, 18:07
Å andra sidan har den tråden snarare utvecklats till en tråd för leangainsanhängare att visa upp skrytmåltider.

Hursom finner jag det märkligt att du dels blir rosenrasande då PF-människor postar i Leangains-tråden, dels blir förbaskad när - dessa okristliga gynnare - startar en egen tråd (vilken du absolut inte är tvingad att besöka). Lägg ned attityden.

Trevlig att du lämnar synpunkter på mina kommentarer och attityden på dessa. Hur det är relevant för det första eller det andra ämnet förstår jag inte. Vidare är jag totalt ointresserad av din åsikt vad gäller min attityd, du får dock gärna anmäla mig till en moderator om du så önskar. Du lär säkert finna framgång, ge det ett försök.

Lämnar härmed för evigt denna tråd. Ha så kul på sida nummer tio. Adjökens.

hejhopp79
2011-04-15, 18:40
Å andra sidan har den tråden snarare utvecklats till en tråd för leangainsanhängare att visa upp skrytmåltider.

Hursom finner jag det märkligt att du dels blir rosenrasande då PF-människor postar i Leangains-tråden, dels blir förbaskad när - dessa okristliga gynnare - startar en egen tråd (vilken du absolut inte är tvingad att besöka). Lägg ned attityden.

Fast det handlar ju om att den här tråden egentligen är fullständigt onödig, då periodisk fasta i regel inte handlar om vad du äter utan när du äter.

Visst om tråden skulle heta "bauta-måltider för oss som äter en gång om dagen", men nu passar ju måltiderna rakt in i den gängse måltidstråden istället.

StNicholaus
2011-04-15, 19:14
Trevlig att du lämnar synpunkter på mina kommentarer och attityden på dessa. Hur det är relevant för det första eller det andra ämnet förstår jag inte. Vidare är jag totalt ointresserad av din åsikt vad gäller min attityd, du får dock gärna anmäla mig till en moderator om du så önskar. Du lär säkert finna framgång, ge det ett försök.

Lämnar härmed för evigt denna tråd. Ha så kul på sida nummer tio. Adjökens.

Attityden är relevant så till vida att det alltid finns skäl att söka vara trevlig. I både ord och framtoning.

Fast det handlar ju om att den här tråden egentligen är fullständigt onödig, då periodisk fasta i regel inte handlar om vad du äter utan när du äter.

Visst om tråden skulle heta "bauta-måltider för oss som äter en gång om dagen", men nu passar ju måltiderna rakt in i den gängse måltidstråden istället.

Om denna tråd är onödig så kommer det att visa sig. Låt säga att det blir en populär tråd där den fastande massan tillåts genomföra sina obskyra (*rolleyes*) kraftmätningar, då fyller väl tråden sitt egentliga syfte?

Med tanke på att leangains-tråden haft problem med alla dessa PF-måltider torde det ju finnas visst behov bland medlemmarna att visa upp sitt käk. Win-win, med andra ord.

Vad gäller ett ev. namnbyte kan jag inte annat än hålla med dig. Tråden hade gärna kunnat få heta "Den stora tråden om STORA måltider" (corny/cheesy, jag erkänner) el. liknande.

hejhopp79
2011-04-15, 19:24
Ja precis, ett annat namn så ser jag inget problem. Nu blir det bara lite väl random, då många äter ganska mycket som vanligt under PF.