handdator

Visa fullständig version : TV-spel ökar matintaget


King Grub
2011-04-13, 15:45
Background: Video game playing has been linked to obesity in many observational studies. However, the influence of this sedentary activity on food intake is unknown.

Objective: The objective was to examine the acute effects of sedentary video game play on various components of energy balance.

Design: With the use of a randomized crossover design, 22 healthy, normal-weight, male adolescents (mean ± SD age: 16.7 ± 1.1 y) completed two 1-h experimental conditions, namely video game play and rest in a sitting position, followed by an ad libitum lunch. The endpoints were spontaneous food intake, energy expenditure, stress markers, appetite sensations, and profiles of appetite-related hormones.

Results: Heart rate, systolic and diastolic blood pressures, sympathetic tone, and mental workload were significantly higher during the video game play condition than during the resting condition (P < 0.05). Although energy expenditure was significantly higher during video game play than during rest (mean increase over resting: 89 kJ; P < 0.01), ad libitum energy intake after video game play exceeded that measured after rest by 335 kJ (P < 0.05). A daily energy surplus of 682 kJ (163 kcal) over resting (P < 0.01) was observed in the video game play condition. The increase in food intake associated with video game play was observed without increased sensations of hunger and was not compensated for during the rest of the day. Finally, the profiles of glucose, insulin, cortisol, and ghrelin did not suggest an up-regulation of appetite during the video game play condition.

Conclusion: A single session of video game play in healthy male adolescents is associated with an increased food intake, regardless of appetite sensations.

Video game playing increases food intake in adolescents: a randomized crossover study Am J Clin Nutr April 13, 2011.

http://www.ajcn.org/content/early/2011/04/12/ajcn.110.008680.full.pdf+html

Andreas Guiance
2011-04-13, 15:53
Samma fenomen har väl observerats vad gäller andra tankekrävande aktiviteter?

Eddie Vedder
2011-04-13, 15:59
Det är intressant att de faktiskt testar det med tanke på att man i observationsstudier inte alltid sett att exempelvis tid vid datorn predikterar för övervikt på samma sätt som framför TV:n. Men när man faktiskt testar aptiten så här är det ju såklart samma sak.

Fugly
2011-04-13, 16:15
Hehe, när jag är inne i ett spel så är det sista jag tänker på mat:smash:

Eddie Vedder
2011-04-13, 16:16
Hehe, när jag är inne i ett spel så är det sista jag tänker på mat:smash:

Fast de åt ju inte när de spelade. De fick spela en timme och sedan äta så mycket de ville.

Fugly
2011-04-13, 16:20
Fast de åt ju inte när de spelade. De fick spela en timme och sedan äta så mycket de ville.

Aha oj, fel av mig. Läste inte den så noggrant.

ceejay
2011-04-13, 16:24
ska spela 1 timme innan varje måltid från och med nu.

hejhopp79
2011-04-13, 18:37
Det är intressant att de faktiskt testar det med tanke på att man i observationsstudier inte alltid sett att exempelvis tid vid datorn predikterar för övervikt på samma sätt som framför TV:n. Men när man faktiskt testar aptiten så här är det ju såklart samma sak.

Kan det bero på att man ofta är mer deltagande aktiv vid datorn, jämfört med TV:n?

SiSenior
2011-04-13, 18:48
Intressant studie. Dags att visa denna för polarna som spelar alldeles för mycket och skyller på sina dåliga gener :)

Bwall
2011-04-13, 18:57
För mig hade datorn snarare den motsatta effekten när jag inte hade koll på mitt matintag. Satt jag vid datorn kunde det gå väldigt länge innan jag brydde mig att fixa mat.

Philosophic
2011-04-13, 19:00
För mig hade datorn snarare den motsatta effekten när jag inte hade koll på mitt matintag. Satt jag vid datorn kunde det gå väldigt länge innan jag brydde mig att fixa mat.

Låt mig gissa att du åt ganska mycket när du väl gjorde mat?

hejhopp79
2011-04-13, 19:07
För mig hade datorn snarare den motsatta effekten när jag inte hade koll på mitt matintag. Satt jag vid datorn kunde det gå väldigt länge innan jag brydde mig att fixa mat.

Ja, samma här.

Sitter jag och lirar Baldur's gate, Icewind dale eller något så kan 10 timmar svischa förbi utan att jag tänker en sekund på mat.

Philosophic
2011-04-13, 19:09
Ja, samma här.

Sitter jag och lirar Baldur's gate, Icewind dale eller något så kan 10 timmar svischa förbi utan att jag tänker en sekund på mat.

Men å andra sidan är ju inte det kanske så hälsosamt, eller?
Sittandes utan mat 10h och sedan äta en stor portion med mat. Låter inte bra i mina öron i alla fall.

hejhopp79
2011-04-13, 19:23
Men å andra sidan är ju inte det kanske så hälsosamt, eller?
Sittandes utan mat 10h och sedan äta en stor portion med mat. Låter inte bra i mina öron i alla fall.

Trollar du eller är du seriös?

Dessutom är det sjukt bra, för jag kommer in i ett sådant flow när jag lirar ibland.

Lillleif
2011-04-13, 19:34
Mina långa spelsessioner slutade ofta i samband med att kaffet inte länge verkade utan bara rann rakt igenom på förmiddagen efter en natts spelande. Bara att ta några mackor och gå och lägga sig. Lyckades sabba allt vad dygnsrytm heter rejält och det var väl ingen livsstil som går att anamma någon längre tid. Dock höll jag mig relativt mager :)

Nu kan jag uppleva ökad hunger efter kortare, intensiva mer fokuserade spelsessioner på några timmar.

hejhopp79
2011-04-13, 19:37
Intensiva spelsessioner är lycka :)

Gamla D&D-datorrollspel, mumma.

Philosophic
2011-04-13, 19:39
Trollar du eller är du seriös?

Dessutom är det sjukt bra, för jag kommer in i ett sådant flow när jag lirar ibland.

Jag syftade mest på att sitta på en stol och lira i 10h utan mat inte är så bra :confused:

hejhopp79
2011-04-13, 19:40
Jag syftade mest på att sitta på en stol och lira i 10h utan mat inte är så bra :confused:

Jaså, varför är det inte bra?

Stillasittande är en poäng, men det är inte det du syftar på och jag för övrigt aktiv i vardagen.

Kan dessutom upplysa dig om att jag gick utan mat 22 h från igår till idag. Och mådde toppen.

Philosophic
2011-04-13, 19:43
Jaså, varför är det inte bra?

Stillasittande är en poäng, men det är inte det du syftar på och jag för övrigt aktiv i vardagen.

Kan dessutom upplysa dig om att jag gick utan mat 22 h från igår till idag. Och mådde toppen.

Okej, jag hade ett påstående och visste inte om det stämde eller inte. Använder du dig av periodisk fasta? Är det lika hälsosamt som att äta regelbundet?

MVH

SiSenior
2011-04-13, 19:46
Okej, jag hade ett påstående och visste inte om det stämde eller inte. Använder du dig av periodisk fasta? Är det lika hälsosamt som att äta regelbundet?

MVH

Så länge du mår lika bra psykiskt och fysiskt så ja.

Philosophic
2011-04-13, 19:48
Så länge du mår lika bra psykiskt och fysiskt så ja.

Låter logiskt, ja. Tror dock att min kropp skulle skrika efter kolhydrater och då skulle jag känna mig trött och hängig.

hejhopp79
2011-04-13, 19:51
Okej, jag hade ett påstående och visste inte om det stämde eller inte. Använder du dig av periodisk fasta? Är det lika hälsosamt som att äta regelbundet?

MVH

Du hade ett påstående som du sade som om det stämde.

Ja jag kör PF. Sök på periodisk fasta på forumet så hittar du säkert studier. Annars kan du kolla upp "Eat stop eat" eller leangains.com för forskning. Eller varför inte "intermittent fasting" i forskningsdatabaser.

SiSenior
2011-04-13, 19:51
Låter logiskt, ja. Tror dock att min kropp skulle skrika efter kolhydrater och då skulle jag känna mig trött och hängig.

Du tror, ja. Testa får du se ;)

hejhopp79
2011-04-13, 19:52
Låter logiskt, ja. Tror dock att min kropp skulle skrika efter kolhydrater och då skulle jag känna mig trött och hängig.

Det tror nog de flesta och de gör nog de flesta i början. Men kroppen anpassar sig, tro det eller ej.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:05
Kan det bero på att man ofta är mer deltagande aktiv vid datorn, jämfört med TV:n?

Nej att man äter mer framför TVn är nog mer troligt. Dessutom tror jag att fler människor av de som är "hälsosamma" spenderar mycket tid framför datorn (typ på Kolo) än de som kollar på TV flera timmar om dagen.

Okej, jag hade ett påstående och visste inte om det stämde eller inte. Använder du dig av periodisk fasta? Är det lika hälsosamt som att äta regelbundet?

MVH

Man äter ju regelbundet på periodisk fasta.

hejhopp79
2011-04-13, 20:07
Jo, men jag menade såklart att anledningen att man kanske äter mer framför TV:n är att man är mer passiv, jämfört med när du aktivt kollar forum, spelar spel eller vad du nu gör på datorn.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:12
Jo, men jag menade såklart att anledningen att man kanske äter mer framför TV:n är att man är mer passiv, jämfört med när du aktivt kollar forum, spelar spel eller vad du nu gör på datorn.

Med aktiv trodde jag du menade att man är mer aktiv och förbrukar mer energi. Men det behöver som sagt inte ens ha med vanorna framför TVn och datorn att göra utan gemensamma nämnare i livsstil hos de som glor mycket på TV. Ingen jag känner som tränar mycket kollar mycket på TV men framför datorn sitter de mycket.

hejhopp79
2011-04-13, 20:14
Ja, men det i sin tur kan bero på att människor som tränar mycket överlag är mer aktiva och väljer mer aktiva former av rekreation som att läsa och skriva inlägg på internet, än att sitta och slökolla på random program på TV och bara ta emot, passivt.

Jag menar alltså att det personliga deltagandet i aktiviteten och inte hur mycket kcal de gör av med, kan göra att man helt enkelt inte tänker på mat i samma utsträckning. Eller behöver stimulansen från mat, då många äter "onödig" mat av känslomässiga skäl. Framför TV:n.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:21
Ja, men det i sin tur kan bero på att människor som tränar mycket överlag är mer aktiva och väljer mer aktiva former av rekreation som att läsa och skriva inlägg på internet, än att sitta och slökolla på random program på TV och bara ta emot, passivt.

Jag menar alltså att det personliga deltagandet i aktiviteten och inte hur mycket kcal de gör av med, kan göra att man helt enkelt inte tänker på mat i samma utsträckning. Eller behöver stimulansen från mat, då många äter "onödig" mat av känslomässiga skäl. Framför TV:n.

Ja så kan det vara. Men jag tror som sagt att både datorn och TVn är oväsentligt i sammanhanget. Det blir bara markörer.

Bwall
2011-04-13, 20:41
Låt mig gissa att du åt ganska mycket när du väl gjorde mat?

Inte mer än vanligt. Åt väl ganska mycket alltid eftersom jag tränade väldigt mycket då.

whalle
2011-04-13, 21:09
För mig brukar problemet mest va att om jag har något till hands vid datorn så äter jag det utan att tänka. Kan äta en hel chipspåse och sen ett tag senare undra vart alla chips tog vägen :confused:

Linjedomarn
2011-04-13, 21:20
Brukar tyvärr glömma maten helt..

Grandmaster
2011-04-13, 23:06
För mig har det alltid berott på spelet ifråga.

Starcraft 2 på ladder (lite mer tävlingsinriktat, resultat påverkar rank) = käkar något av ren frustration när man fått stryk, småsugen på mat mellan matcherna, etc.

Turn-based strategy games t ex Heroes of Might & Magic 3, Final Fantasy Tactics, etc = tiden flyger iväg och man glömmer äta, man kan ta saker och ting i sin egen takt (i kontrast till SC2).

Tror även stressnivån spelar en roll här, Starcraft 2 = hög stress, HMM3 & FFT = låg stress. En studie på olika sorters tester på kognitiv förmåga (sk Knowledge-Based Work) visade ett samband mellan upplevd svårighetsgrad och kaloriintag vid ad libitum måltid (dvs en studiedesign liknande denna). Ett svårt och stressande dataspel torde alltså öka kaloriintaget mer än ett mindre stressande då dataspel = KBW/Skill-Based. Undrar vilket spel de spelade här.

hejhopp79
2011-04-14, 08:04
Jag tror också stressnivå spelar en väldigt stor roll. Jag tror dock fortfarande att en ökad stressnivå sänker kaloriintaget rent spontant jämfört med något som inte är lika stressande, då matintag inte sällan är p g a att folk är uttråkade och stimulerar sig med mat. Är man upptagen med en Starcraft-match som tar all uppmärksamhet i anspråk, d v s flow, är inte mat det första man tänker på.

Jag har själv lirat en jäkla massa Starcraft 1-ladders och det är onekligen hög stress. Intensivt RTS, där vinst är det enda som räknas. Kaffe är något som verkligen håller mig på tårna i Starcraft och ger mig mina gudasända 300 apm att leka med.

Och snus. Men det får man väl inte skriva på kolo.