handdator

Visa fullständig version : Kreatin eller protein?


Dr.Stein
2003-11-30, 18:26
Vilket ger bäst effekt, vanligt protein tillskott eller kreatin? Efter att ha läst lite trådar här tycker jag det verkar som om kreatin är skiteffektivt, mycket effektivare än vanlig proteintillskott.

Käkar vanligt proteintillskott nu och har inte märkt någon större viktökning, styrkan har dock ökat ganska bra;)

Har också förstått att kreatin fungerar genom att det binder vatten till musklerna, borde inte det resultera i mer viktökning än styrkeökning??

King Grub
2003-11-30, 18:31
Protein är inget man märker någon "effekt" av. Det är snabbt tillgänglig mat i pulverform. Däremot märker du antagligen om du inte får i dig tillräckligt med protein, men det är inget som du känner eller märker hur musklerna växer av. Du går upp i vikt om du får i dig mer energi än du gör av med. Äter du inte mer än du gör av med ökar heller inte din kroppsvikt, proteinpulver eller inte. Kombinerat med tung styrketräning ser du till att energiöverskottet också kan resultera i muskelökningar, och där kommer proteinpulver in som ett tillskott till den vanliga kosten.

Dr.Stein
2003-11-30, 19:28
Okej, men kreatinet då? Funkar väl på ett helt annat sätt eller?

owster
2003-11-30, 19:56
Kreatinet förbättrar återhämtningen av ATP systemet vilket gör att musklerna återhämtar sig snabbare mellan reps och set.

Vätskebindningen är mer en bieffekt än något man vill ha.

Dr.Stein
2003-11-30, 21:04
ehh..okej... Vad vinner jag på de? Innebär det att man kan köra fler set?? Vad vinner man på de?? Vad är ATP för nåt?:confused:

Sir Anselm
2003-12-01, 10:40
Ja, i princip eller att du kanske inte behöver sänka lite mycket i vikt mellan seten, om du nu gör det... ATP=Adenin-tri-fosfat (Adenin-Tri-Phosphate på eng.). ATP är bränslet som driver cellerna. När du äter kreatin så binder kreatinet fosfat och bildar kreatinfosfat, när kroppen förbrukar ATP bildas ADP (Adenin-Di-Phosphate), det som händer då är att kreatinfosfatet gärna släpper ifrån sig sin fosfatgrupp till ADP:t och på så sätt påskyndar återbildandet av ATP. Kan hända att någon av de mer kemiskt kunniga på detta forum kan ge en bättre eller utförligare förklaring.

Ankarby
2003-12-01, 13:28
Originally posted by Dr.Stein
ehh..okej... Vad vinner jag på de? Innebär det att man kan köra fler set?? Vad vinner man på de?? Vad är ATP för nåt?:confused:

Tror du vinner mest på att hålla dig borta från både protein och kreatin och istället lära dig om kost

King Grub
2003-12-01, 13:33
Originally posted by Ankarby


Tror du vinner mest på att hålla dig borta från både protein och kreatin och istället lära dig om kost

Och kost är ju helt fritt från protein...

Snapphanen
2003-12-01, 15:10
Originally posted by King Grub


Och kost är ju helt fritt från protein...

:laugh:

Ankarby
2003-12-01, 18:00
Originally posted by King Grub


Och kost är ju helt fritt från protein...

...pulver :D

King Grub
2003-12-01, 18:11
Originally posted by Ankarby


...pulver :D

...som är gjort på mjölk...

Ankarby
2003-12-01, 18:13
Originally posted by King Grub


...som är gjort på mjölk...

Förklara det för killen som postade så kanske han inser att proteintillskott inte ger honom muskler huxflux :D

King Grub
2003-12-01, 18:14
Originally posted by Ankarby


Förklara det för killen som postade så kanske han inser att proteintillskott inte ger honom muskler huxflux :D

Det var ju det jag försökte göra i mitt första inlägg i tråden. :)

Ankarby
2003-12-01, 19:10
Originally posted by King Grub


Det var ju det jag försökte göra i mitt första inlägg i tråden. :)

:thumbup:

stjärtsmiskaren
2003-12-21, 17:46
Käka protein, det är viktigare för tillväxten

vaco
2003-12-25, 23:56
Originally posted by Ankarby


Tror du vinner mest på att hålla dig borta från både protein och kreatin och istället lära dig om kost
HAHA!:laugh: :rolleyes:

Glenner_84
2003-12-27, 12:56
Kreatin å Proteiner är väl två helt skilda produkter? förstår inte resonenmanget?!?! ta båda för bäst resultat

Dr.Stein
2003-12-27, 13:07
Originally posted by Glenner_84
Kreatin å Proteiner är väl två helt skilda produkter? förstår inte resonenmanget?!?! ta båda för bäst resultat


Jo, jag vet. Jag undra om man nu inte har obegränsat me pengar, vilket är viktigast? Kreatin får man väl i sig naturligt i kött osv. och protein får man ju i sig naturligt så fort man äter. Frågan är: om man ska välja ett tillskott, vilket är viktigast?

Glenner_84
2003-12-27, 13:13
Det måste ju vara helt omöjligt att avgöra, ingen vet hur mycket du äter och vad du äter. Äter du mycket proteinrik mat ofta å satsar på att få i dig ett visst antal gram per måltid så bör väl kreatin vara bra. äter du mycket kött, pasta etc.? köp någon bra billig produkt av båda. Jag skulle nog köpt proteiner iaf. tycker inte kreatin har gett mig så mycket...fast jag har å andra sidan bara använt det i 2½ månad. Med proteinet går jag upp fort, och hyffsat kvalitativt...

mr.jeppe
2003-12-27, 13:14
Om valet står mellan proteinpulver eller kreatin skulle jag säga protein.
Köp tex Exell vassle som finns här på kolozzeum och blanda i dextropur så har du en sjysst och billig gainer att ta efter träning.

Dr.Stein
2003-12-27, 13:17
Okej, va kanske lite dum fråga. Undra bara om de var så att om man ska bara ska käka ett tillskott så ska de va det ena eller andra.

E de stor skillnad i kvalitet mellan dom billigar och dom dyrare tillskotten?

Glenner_84
2003-12-27, 13:25
Kvaliten är väl olika, vissa använder väl lite bättre rodukter å så, men fråga EiseltUk eller Faring...dom vet iaf om sina produkter. Visa har väl bättre smak än andra också men jag är inte så insatt i kvalite, har testat Twinlabs SUper Mass Fuel, Super Gainers Fuel. Eiselts MassGain och Kreatinpyruvat...

Dr.Stein
2003-12-27, 13:28
Så de e inte helt galet om man köper de billigaste proteinet man hittar, som innehåller hyfsat med protein?

Glenner_84
2003-12-27, 13:34
Det beror väl på om du ska ta det direkt efter träning eller som mellanmål, osv. Du får nog vara lite mer precis i dina svar.

DiZi
2003-12-27, 14:28
In i webshoppen och köp Exell nu förfan :) Du kommer bli nöjd... Trust my words! :D

Dr.Stein
2003-12-27, 18:26
Originally posted by DiZi
In i webshoppen och köp Exell nu förfan :) Du kommer bli nöjd... Trust my words! :D


Får väl bli de då:)

DiZi
2003-12-27, 18:29
Originally posted by Dr.Stein



Får väl bli de då:)

Tycker jag allt, du blir säkert inte missnöjd =)

Gorin
2003-12-27, 22:09
Hallå!

Har precis samma fråga som Dr.Stein. Idag ätar jag varken det ena eller det andra men funderar stark på att börja använda något utav det. Tyvärr räcker inte mina pengar till att köpa de båda. Idag äter jag egentligen för lite protein så ett sådan tillskott skulle inte vara fel. Om jag nu skulle köpa protein som jag är mest inne på, hur ofta skulle jag då äta det tycker ni? Självklart är det väl individuellt men jag tränar 4 gånger i veckan, är 16.5 år och väger ca 73 kilo. Jag äter som sagt inte proteinrik mat vid varje måltid.....

Jag vet inte vilken sort av protein men jag tänkte mig Milk & Whey genom att jag har nära till ställen där det säljs. :) Men det kanske inte är något att satsa på?

/Gorin

Mindek
2003-12-27, 22:19
Protein kostar 150-250kr/kg, och ett kg räcker ungefär 2 veckor. Ett kg kreatin (Eiselt) kostar 350 kr och räcker 3 månader. Har du väldigt liten budget så skulle jag därför rekommendera kreatin.

Pez
2003-12-27, 23:23
Originally posted by Mindek
Protein kostar 150-250kr/kg, och ett kg räcker ungefär 2 veckor. Ett kg kreatin (Eiselt) kostar 350 kr och räcker 3 månader. Har du väldigt liten budget så skulle jag därför rekommendera kreatin.

Vatten är gratis och räcker oändlig tid.

Visst var det en dålig jämförelse men jag tror du fattar.. att jämföra pris och hur länge nåt räcker enl. fast dosering är komplett värdelöst - speciellt när det handlar om två så vitt skilda tillskott.

Protein är grunden, A och O, det viktiga då de flesta har svårt att få i sig nog med protein genom sin vanliga kost samt så finns det inget som kan mäta sig med vassle direkt efter träning.
Ska man köpa ett tillskott så är protein det jag skulle rekommendera i 99.9% av fallen.

Kreatin är grädden på moset - har man lite cash över så köp det, det är rätt billigt men är absolut inte nödvändigt. Har man inte tränat så länge samt sköter kosten dåligt så vågar jag mig på att gissa att man får noll effekt av det också.

Har svårt att släppa att ni jämför de två..det enda de har gemensamt är att dom används av styrketränande individer... som att jämföra hantlar med handledsskydd eller nåt.. :D

/pez

Mindek
2003-12-27, 23:32
Om man har 300 spänn att köpa kosttillskott för, ska man då lägga allt på 1-2 kg protein som är slut efter ett par veckor?

När man är 16 år och bor hemma så får man oftast mat av sina föräldrar, och att övertyga dem om att köpa ett gäng tonfiskburkar och lite mer kött är nog lättare än att få dem att köpa "skumma" kosttillskott som kreatin...

Pez
2003-12-28, 01:29
Originally posted by Mindek
Om man har 300 spänn att köpa kosttillskott för, ska man då lägga allt på 1-2 kg protein som är slut efter ett par veckor?

När man är 16 år och bor hemma så får man oftast mat av sina föräldrar, och att övertyga dem om att köpa ett gäng tonfiskburkar och lite mer kött är nog lättare än att få dem att köpa "skumma" kosttillskott som kreatin...

Japp. 2kg protein räcker lätt till 2 månaders "efterträningsshakes" med 40gr i varje drink. Bor man hemma, vilket man antagligen gör om man bara har 300:- att blåsa på 2 månader, så är man antagligen såpass ung att man inte lärt sig sköta kosten, än mindre har framförhållningen att ha med matlåda till gymmet då är fan en protteshake ett måste.

Är det så att man bara har 300:- och inte får några nya pengar under överskådlig tid, så rekommenderar jag att ha kul för pengarna för då har man troligen ej heller råd att gå på gym och träna.

Kreatin är inte ett tillskott som nån behöver. Kreatin kan ge en viss effekt om man ligger på gränsen och verkligen kör sitt max.
Fatta att kreatin inte är värt att investera i om man har kass med cash eller är rookie.

/pez

DiZi
2003-12-28, 15:15
Vatten är gratis och räcker oändlig tid.

Möjligtvis om du dricker saltvatten, eller orenat vatten, vilket iaf inte jag gör... Men du kanske dricker helt gratis vatten? :D